REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracownica zatrudniona w sklepie kolejny raz przyprowadziła do pracy 5-letniego syna. Tłumaczyła to tym, że syn ma katar i nie mógł iść do przedszkola, a pracownica nie ma już urlopu na żądanie. W sklepie 5-latek siedzi sam na zapleczu, kiedy pracownica pracuje, co budzi nasze duże obawy o bezpieczeństwo takiego rozwiązania. Ponadto pracownica nie skupia się w pełni na pracy, tylko co chwilę oddala się ze stanowiska pracy na zaplecze, żeby sprawdzić, co z dzieckiem. Co możemy zrobić w tej sytuacji? Czy możemy ukarać ją upomnieniem lub naganą albo zwolnić, żeby w jej miejsce zatrudnić w pełni efektywnego pracownika? Czy możemy wprowadzić w regulaminie pracy regulację zakazującą przychodzenia do pracy z dzieckiem?
Wymiar przysługujących pracownikom uprawnień, np. do urlopu wypoczynkowego, jest co do zasady proporcjonalnie pomniejszany w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. Może jednak zdarzyć się i tak, że wymiar uprawnienia przysługującego pracownikowi pracującemu na część etatu nie będzie niczym się różnił od wymiaru uprawnienia przysługującego pracownikom pracującym w pełnym wymiarze. Sprawdź dlaczego.
Podczas dyżuru pracownik pozostaje poza godzinami pracy w gotowości do pracy w zakładzie pracy lub miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. W trakcie dyżuru pracownik może ulec wypadkowi. Jakie warunki muszą być spełnione, żeby takie zdarzenie uznać za wypadek przy pracy?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że diety otrzymane od niemieckiego pracodawcy nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, jeżeli są zwolnione z opodatkowania w Niemczech i nie przekraczają określonych limitów. W przypadku przekroczenia tych limitów, nadwyżka powinna być uwzględniona w polskim zeznaniu podatkowym.
REKLAMA
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił na początku lutego Konkurs dla płatników składek na dofinansowanie do ich działań na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (Konkurs nr 2024.01). Na ten cel ZUS przeznaczy już nie 100 mln zł jak w ubiegłym roku, a 120 mln zł. Nabór wniosków rozpoczyna się 26 lutego i potrwa do 27 marca br.
Czym jest zaangażowanie pracownika? Dlaczego warto o nie dbać? Czy można je zmierzyć?
Gdy pracownik nie pojawia się w pracy i nie przekazuje pracodawcy informacji o powodach swojej nieobecności, ten powinien w trosce o swoje interesy podjąć działania zmierzające do jak najszybszego wyjaśnienia tej sytuacji.
W związku z zatrudnieniem pracownika, pracodawcę obciąża szereg obowiązków. Wśród nich istotną rolę odgrywają te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Zagadnień tych nie można jednak rozpatrywać jedynie z punktu widzenia obowiązków pracodawcy. Swoje obowiązki mają w tym zakresie także pracownicy. I jeśli się z nich nie wywiążą, będą musieli zapłacić podatek.
REKLAMA
Koniec z wyzyskiem pracowników i zleceniobiorców - kim będzie Rzecznik Praw Pracowniczych? Jest projekt ustawy o Rzeczniku Praw Pracowniczych (dalej jako: projekt), już niebawem będzie wiadomo jaki będzie efekt konsultacji i co z nową instytucją.
Czy trzeba zatrudnić ponownie pracownika zwolnionego z przyczyn ekonomicznych? Po jakim czasie można ponownie zatrudnić pracownika? Po jakiej przerwie w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy? Czy pracodawca może zatrudnić ponownie pracownika w miejsce zwolnionego? Kiedy zgłosić gotowość do pracy?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że refundacja kosztów najmu mieszkania z tytułu przeniesienia służbowego do innej miejscowości niż miejsce zamieszkania korzysta ze zwolnienia do wartości 500 zł miesięcznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy czyszczeniu powierzchni, malowaniu natryskowym, napylaniu i natryskiwaniu cieplnym to przedmiot regulacji nowego rozporządzenia ministra rozwoju i technologii. Nowe zasady BHP w tym zakresie obowiązują już od stycznia 2024 r.
Zaburzenia psychiczne przyczyną zwolnień lekarskich pracowników. Nie jest dobrze - 23,8 mln dni na zwolnieniach. Pracownicy potrzebują holistycznej opieki!
Relacje stron umowy o pracę, choć oparte na przepisach prawa, bywają też dynamiczne i przepełnione emocjami. Zdarza się, że pod ich wpływem pracodawca czy pracownik składają deklaracje, które w innych okolicznościach lepiej by przemyśleli i inaczej sformułowali. Na tym tle często rodzi się pytanie, jakie konsekwencje prawne one wywołują i czy należy traktować je jako wiążące?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że zwrot kosztów ładowania służbowych samochodów elektrycznych przez pracodawcę nie stanowi dodatkowego przychodu dla pracownika.
Pracodawcy zakwalifikowani do grupy zawodowej, dla której określono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, mają mniejsze obowiązki w zakresie bhp. Pracodawcy ci nie muszą zapewniać szkolenia okresowego bhp pracownikom administracyjno-biurowym.
- W Polsce nie ma i nie będzie rynku pracodawcy. W kraju mierzymy się z niedoborem pracowników oraz luką kompetencji, a naprawie tej sytuacji nie sprzyjają trendy demograficzne. […] - Agnieszka Kolenda, dyrektor wykonawcza w Hays Poland. Czy to oznacza, że w 2024 roku karty na rynku pracy rozdaje pracownik?
Najwyższe dopuszczalne stężenia niektórych substancji szkodliwych ulegną zmianie. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej w porozumieniu z ministrem zdrowia przygotowują rozporządzenie zmieniające normy najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Projekt nowego aktu prawnego opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji; został on skierowany do uzgodnień międzyresortowych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wydała interpretację, w której stwierdza, że sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej na rzecz emerytowanych pracowników pedagogicznych podlega opodatkowaniu VAT, jako działalność niezwiązana bezpośrednio z zadaniami publicznymi.
B2B a BHP - jakie są obowiązki pracodawców czy przedsiębiorców współpracujących z osobami niebędącymi pracownikami czy też z innymi przedsiębiorcami? Czy jednoosobowa działalność musi mieć szkolenie BHP? Czy pracodawca musi zapewnić BHP studentom? Okazuje się, że jest wiele obowiązków, o których nie wiedzą pracodawcy czy przedsiębiorcy.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że dofinansowanie wyposażenia stanowiska pracy dla pracowników świadczących pracę zdalną nie stanowi przychodu podatkowego i nie podlega opodatkowaniu w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).
Podczas urlopu bezpłatnego pracownik jest zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, natomiast pracodawca jest zwolniony z obowiązku wypłaty wynagrodzenia za pracę. Pracodawca udziela urlopu bezpłatnego na pisemny wniosek pracownika.
Według wstępnych danych podanych przez GUS, tylko od stycznia do września 2023 r. aż 99 osób poniosło śmierć w konsekwencji wypadków przy pracy. W niechlubnej statystyce szczególnie wyróżniają się trzy branże: budownictwo, przetwórstwo przemysłowe oraz transport i gospodarka magazynowa.
Szkolenie BHP jest obowiązkowe dla każdego pracownika na początku zatrudnienia. W jego trakcie pracownik zapoznaje się z zasadami, których powinien przestrzegać w miejscu pracy. Wszystko po to, aby uniknąć nieprzyjemnych zdarzeń, w tym wypadków. Niestety, jak głosi przysłowie: „nieszczęścia chodzą po ludziach”. Co powinien zrobić pracownik, który uległ wypadkowi w pracy? Odpowiadamy.
Do 30 czerwca 2024 r. odszkodowanie za mobbing nie może być niższe niż 4242 zł. Skąd wynika taka konkretna kwota? Z wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ustawodawca postanowił, że to minimum jakie sąd powinien zasądzić w sytuacji, gdy pracownik zażąda odszkodowania za mobbing lub wskutek mobbingu rozwiąże umowę o pracę. Od 1 lipca 2024. kwota ta będzie odpowiednio wynosiła 4300 zł.
Okresowe przerwy w dostawie prądu czy dostępu do internetu są coraz powszechniejszym zjawiskiem i nierozerwalnie wiążą się z gwałtownymi zjawiskami pogodowymi. Jak powinien postąpić pracownik, który w takiej sytuacji czasowo straci możliwość świadczenia pracy zdalnej? Przede wszystkim powinien powiadomić o swojej sytuacji pracodawcę, a następnie zastosować się do wydawanych przez niego poleceń, które mogą obejmować dalsze świadczenie pracy w siedzibie firmy.
Pracownik może powstrzymać się od pracy w sytuacjach określonych przepisami prawa pracy. Regulacje dotyczące takich sytuacji zawiera artykuł 210 Kodeksu pracy. O jego treści pracownicy powinni być informowani w trakcie szkolenia wstępnego BHP, które jest obowiązkowe przed rozpoczęciem wykonywania pracy. Przepis ten stanowi istotny element ochrony przed niebezpiecznymi warunkami pracy. Mimo to nie jest wykorzystywany na szerszą skalę przez pracowników. Na czym polegają uprawnienia pracownicze na podstawie art. 210 Kodeksu pracy? Wyjaśniamy.
W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii, sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej powszechna w środowisku pracy, ale czy jej rosnąca obecność jest źródłem postępu, czy raczej powodem do niepokoju? Najnowsze badanie przeprowadzone przez EY, jedną z wiodących firm doradczych, rzuca światło na obawy pracowników związane z rosnącym wykorzystaniem AI w miejscu pracy. Wyniki badania ujawniają, że 71% pracowników odczuwa niepokój związany z wdrażaniem nowych, innowacyjnych rozwiązań, podkreślając obawy etyczne, prawne oraz ryzyko utraty pracy lub możliwości awansu.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na szkolenia pracowników i współpracowników b2b do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej.
Od 1 stycznia 2024 r. trzy zwolnienia w PIT w dół. W 2020 r. rząd i Sejm podnieśli limity na okres walki z pandemią dla kilku zwolnień w PIT związanych z zapomogami, pracowniczymi benefitami, wycieczkami. I teraz koniec tych zwolnień.
Choroba zawodowa to choroba wymieniona w wykazie chorób zawodowych ustalonym przepisami prawa pracy. Co powinien zrobić pracodawca, jeżeli u pracownika pojawiły się objawy choroby zawodowej? W niektórych sytuacjach pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi dodatek wyrównawczy.
Nowe przepisy BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe weszły w życie 17 listopada 2023 r. Co się zmieniło, jakie obowiązki mają pracodawcy? Ustawodawca dał 6 miesięcy na przystosowanie się do nowych wymogów.
Aż 9 dni majówki przy wykorzystaniu zaledwie 3 dni urlopu? Tak będzie już w 2024 r. Sprawdź jak zaplanować urlop w 2024 r.
Zwolnienia grupowe 2024. Dostaniesz maksymalnie 63 630 a od 1 lipca 2024 r. 64 500 zł. odprawy! Sprawdź najważniejsze zasady w zakresie rozwiązywania z pracownikami umów z przyczyn ich niedotyczących.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że wydatki poniesione na studia informatyczne pracownika mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w działalności gospodarczej spółki.
Na pracodawcy spoczywa bardzo dużo obowiązków związanych z zatrudnieniem. To pracodawca jest podmiotem organizującym pracę - ponosi on więc związane z tym ryzyko techniczne, gospodarcze-ekonomiczne, osobowe i socjalne. Poniżej wykaz najistotniejszych obowiązków.
Stres u jednych wywołuje wybuch emocji, innych skłania do milczenia. W grudniu, kiedy ogarnia nas przedświąteczna gorączka nie brak stresu zarówno w miejscu pracy, jak i domu. Ankieta przeprowadzona wśród Amerykanów pokazuje, jak ludzie radzą sobie w sytuacjach, gdy nerwy biorą górę.
W okresie przedświątecznym i na zakończenie roku wiele firm decyduje się na obdarowywanie swoich pracowników i partnerów biznesowych prezentami, co jest wyrazem wdzięczności za współpracę. Ta praktyka, choć pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, wiąże się z pewnymi konsekwencjami podatkowymi. Ważne jest zrozumienie, kiedy i w jakich okolicznościach pracownik, otrzymując prezent od firmy, może być zobowiązany do zapłaty podatku.
Wydajność pracy, satysfakcja z pracy i zaangażowanie – takie efekty może przynieść ograniczenie czasu korzystania z mediów społecznościowych o zaledwie 30 minut dziennie. Może to także korzystnie wpłynąć na zdrowie psychiczne pracownika. Takie wyniki przyniosły badania naukowców z Ruhr-Universität w Bochum.
Niemal 100 mln zł ZUS przyznał laureatom konkursu na dofinansowanie projektów poprawiających bezpieczeństwo pracy. Pieniądze otrzyma prawie tysiąc spośród 5,2 tys. przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski o dofinansowanie projektów mających poprawić warunki pracy.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że dochody uzyskane z pracy wykonywanej na rzecz instytucji Unii Europejskiej, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w Polsce, pod warunkiem, że stosuje się do nich rozporządzenie nr 260/68.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że ulga na innowacyjnych pracowników obejmuje zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z wynagrodzeń przekraczających limit ulgi dla młodych oraz zasiłków chorobowych, pod warunkiem spełnienia kryteriów odliczenia określonych w art. 18db ustawy CIT.
Przejście zakładu pracy - raczej nie szykują się zmiany w tym zakresie na 2024 r., ale warto wiedzieć, że koncepcja przejścia zakładu pracy ma na celu zabezpieczenie praw pracowników przez wyeliminowanie możliwości wykorzystania transferu jako pretekstu do pozbawienia ich pracy. Instytucja ta opiera się na zasadzie zachowania tożsamości stosunku pracy pomimo zmiany, jaka następuje po stronie pracodawcy. Jeśli zmiana ta wynika z przejścia zakładu pracy, nowy pracodawca wstępuje w stosunek pracy z mocy prawa w miejsce dotychczasowego pracodawcy. Co oznacza przejście zakładu pracy na innego pracodawcę? Kiedy następuje przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę? Co z pracownikami po przejęciu firmy? Czy pracodawca może przenieść pracownika do innej firmy?
Praca w hałasie to nic przyjemnego. Może też spowodować uszczerbek na zdrowiu i uszkodzenie słuchu. Dlatego pracodawca powinien zadbać o takie warunki pracy, aby nie były przekroczone dopuszczalne wartości hałasu. Jakie normy obowiązują? Jak pracodawca powinien przygotować stanowisko pracy, by było bezpieczne pod względem akustycznym? Odpowiadamy.
Pracownik jednej z dużych fabryk na Śląsku wskazuje, że otrzymał orzeczenie lekarskie, stwierdzającego szkodliwy wpływ wykonywanej przez niego pracy na jego zdrowie. Pracodawca nie chce przenieść go do innej pracy, twierdząc, że nie ma gdzie. Okres wskazany w orzeczeniu na przeniesienie minął już jakiś czas temu. Pracownik zastanawia się co robić. Istnieje możliwość rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z przyczyn niezawinionych przez pracownika - to specyficzna instytucja prawa pracy, ale przyznaje pracownikowi pewne uprawnienia. Na czym polega?
Choć wynagrodzenie niezmiennie od lat pozostaje głównym powodem satysfakcji z pracy, to dla pracowników liczy się też coś więcej. Ważne są dla nich możliwości rozwoju, dobre relacje ze współpracownikami, czy zwyczajnie komfort pracy. Jednak spokój ten nie zawsze jest łatwy do osiągnięcia.
Listopad 2023 r. zaskoczył pracodawców zmianą przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. I choć muszą się oni liczyć z tym, że w 2024 r. czekają ich dodatkowe wydatki na odpowiednie doposażenie stanowisk pracy, to już teraz powinni się zastanowić nad tym, czy każdy przypadek, w którym dokonują refundacji zakupu okularów lub szkieł kontaktowych jest uzasadniony.
Już dwa lata temu, bo w grudniu 2021 r. Komisja UE zaproponowała projekt dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych. W dniu 13 grudnia 2023 r. Komisja UE ogłosiła, że zawarte zostało porozumienie polityczne osiągnięte między Parlamentem Europejskim a państwami członkowskimi UE w sprawie dyrektywy. Po formalnym zatwierdzeniu porozumienia przez Parlament Europejski i Radę państwa członkowskie będą miały dwa lata na transpozycję dyrektywy UE do prawa krajowego. To ważny krok dla dalszego procedowania m.in. osób świadczących pracę w ramach np. Uber czy Glovo.
Umowa na okres próbny 2024 - warto znać najważniejsze wytyczne, ponieważ w 2023 umowa o pracę na okres próbny przeszła jedną z większych rewolucji w historii swojego obowiązywania. Zmiany są oczywiście na korzyść pracowników.
Znowelizowane przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe obowiązują już od 17 listopada 2023 r. Ich wprowadzenie było konieczne w związku ze zmianami, jakie zaszły w ostatnim czasie na rynku pracy. Na czym polegają i na co powinni przygotować się pracodawcy? Wyjaśniamy.
REKLAMA