REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Umowa o pracę

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rozliczanie zagranicznej podróży służbowej

Pracodawca wysyłający pracownika w zagraniczną podróż służbową powinien mu wypłacić nie tylko diety, ale również zwrócić inne poniesione wydatki, np. koszty związane z wynajęciem pokoju hotelowego.

Nabór kandydatów na stanowisko pracownika samorządowego

O wolnych stanowiskach urzędniczych możemy się dowiedzieć z Biuletynu Informacji Publicznej. Wymogi zatrudnienia, na takie stanowiska są ściśle określone.

Na jakiej podstawie zatrudniani są pracownicy samorządowi?

Przepis art. 4 Ustawy o pracownikach samorządowych określa na jakiej podstawie zatrudniani są pracownicy samorządowi.

Co powinna określać umowa zawarta pomiędzy agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym?

Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta na piśmie, agencja pracy tymczasowej potwierdza pracownikowi tymczasowemu w formie pisemnej rodzaj zawartej umowy o pracę i jej warunki, nie później niż w drugim dniu wykonywania pracy tymczasowej.

REKLAMA

Dotacje również dla firm budowlanych!

W tym roku o rolne dotacje będą mogli także powalczyć mikroprzedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie prac budowlano-drogowych, pozyskania drewna lub wytwarzania energii elektrycznej. Jak pozyskać taką dotacje - przeczytaj poradę eksperta.

Kiedy powstawanie spółki powodujące koncentrację kapitału nie wiąże się z koniecznością zgłoszenia do UOKIK?

Prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na zasadzie swobody. Przedsiębiorcy mogą więc łączyć się między innymi w formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspomniana swoboda nie oznacza to jednak, że nie jest ona niczym nieograniczona. Każda forma aktywności gospodarczej podlega określonym zasadom i ograniczeniom, które maja na celu bezpieczeństwo obrotu. Jednym z takich ograniczeń jest konieczność uzyskania aprobaty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku, gdy powstanie spółki może powodować ograniczenie konkurencji i powstawanie monopolu.

Kiedy koncesje są ograniczone?

Istotą działalności koncesjonowanej jest jej ograniczony charakter. Oznacza to, że nie każdy przedsiębiorca może swobodnie prowadzić działalność, która wymaga udzielenia koncesji. Oprócz jednak samej istoty koncesji, już w ramach działalności koncesjonowanej możliwe są ograniczenia co do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofnięcia koncesji lub ograniczenia jej zakresu. Kwestie te należą do uprawnień ministra właściwego ze względu na przedmiot działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji.

Samozatrudnienie a prawo pracy

W obowiązujących przepisach prawnych brak jest definicji samozatrudnienia, co utrudnia precyzyjne określenie tego sposobu aktywności zawodowej. Niemniej przyjmuje się, że przez pojęcie samozatrudnienie rozumiemy jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej przez osobę fizyczną – przedsiębiorcę, na własny rachunek i na własne ryzyko.

REKLAMA

Stopa bezrobocia w styczniu - komunikat MPiPS

Według wstępnych, szacunkowych danych, stopa bezrobocia rejestrowanego wynosiła w styczniu 13,1 proc. i w porównaniu do grudnia 2010 r. wzrosła o 0,8 pkt proc. - podało Ministerstwo Pracy w komunikacie.

Na co uważać przy zawieraniu umowy faktoringowej?

Konieczność zawarcia umowy faktoringu może przyprawić przedsiębiorcę o zawrót głowy. Obrót gospodarczy wymusił powstanie wielu typów tego rodzaju kontraktów, jednak najczęściej stosowanymi w Polsce jest faktoring pełny (bez regresu) oraz faktoring niepełny (z regresem). Ekspert radzi na co zwracać szczególną uwagę zawierając tego typu umowę.

Jakie informacje musi podawać firma w oświadczeniach pisemnych?

Wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorca obciążany jest obowiązkiem podawania w obrocie danych określonych w ustawie o KRS. Jakie informacje powinien zawrzeć przedsiębiorca w kontaktach pisemnych z innymi podmiotami? Dowiesz się czytając poradę eksperta.

Czy taksówkarz może przewozić samochodem innym niż wskazany w licencji?

Przewożenie przez taksówkarza osób z wykorzystaniem innego niż wskazany w licencji samochodu jest niezgodne z prawem i stanowi podstawę do nałożenia na wykonującego transport drogowy taksówką kary pieniężnej. Na jakiej podstawie nakładana jest grzywna i jak się przed nią uchronić? Przeczytaj poradę eksperta. 

Jakie dotacje dla przedsiębiorczej młodzieży?

Jeśli uważasz, że na rynku pracy nie ma dla Ciebie miejsca, weź sprawy w swoje ręce i otwórz własny biznes. Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej może być skutecznym sposobem na wyjście z bezrobocia. Dzisiaj przed taką szansą stoją młodzi z województwa pomorskiego, a ich marzenia o własnej firmie finansuje Unia Europejska za pośrednictwem Programu Kapitał Ludzki. Aby jednak otrzymać finansowe wsparcie z Unii Europejskiej trzeba spełnić kilka warunków. Jakich? O tym poniżej.

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Jednym z obowiązków pracodawcy w związku z wypadkiem pracownika przy pracy jest powołanie zespołu powypadkowego. Ustala on okoliczności i przyczyny wypadku. Pracodawca nie może zostać zwolniony z tego obowiązku nawet wtedy, gdy pracownik przyczyni się do wypadku.

Umowa pozorna

Zawarłem z pracownicą umowę o pracę, na podstawie której miała wykonywać na moją rzecz czynności biurowe. Państwowy inspektor pracy ocenił, że czynności te nie były przez nią realizowane. Wskazał, że strony zawarły umowę jedynie w celu uzyskania przez pracownika świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Ocenił również, że umowa została zawarta po to, aby pracownik w bliskiej przyszłości otrzymał zwolnienie lekarskie, a następnie skorzystał z urlopu macierzyńskiego. Czy inspektor PIP ma prawo ocenić umowę jako umowę pozorną?

Czy nakłady nie na swój grunt można odzyskać?

Zmieniające się stosunki gospodarcze i prawne mogą doprowadzić do sytuacji korzystania z rzeczy, do której w rzeczywistości nie mamy tytułu prawnego. Nie możemy zapomnieć, że w przypadku pojawienia się właściciela należy liczyć się zarówno z koniecznością wynagrodzenia mu bezumownego korzystania, jak też zakresem praw nam przysługujących. Jednym z nich jest dochodzenie roszczeń od właściciela za nakłady, które z własnej kieszeni poczyniliśmy na rzecz.

Kto może złożyć wniosek o zwrot PCC?

Dokonując czynności cywilnoprawnej, co do zasady, należy uiścić od niej podatek. Jednak w sytuacjach określonych w ustawie można domagać się zwrotu tego podatku. Kiedy jest to możliwe i kto może o to wystąpić?

O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Ostatnio opisywałem najpopularniejsze warianty wykorzystywane podczas uruchamiania e-sklepu. Dzisiaj postaram się zaprezentować kilka prostych, aczkolwiek pomocnych wskazówek dotyczących procesu uruchamiania naszego sklepu w sieci.

Jak kara grozi firmie za nielegalne zatrudnianie?

Ubezpieczenie zdrowotne - najniższa podstawa wymiaru składki oraz składka w 2011 r.

ZUS poinformował o najniższej podstawie wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2011 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.

Porozumienie ze związkiem zawodowym dotyczące zwolnienia grupowego

Czym jest punkt kontaktowy i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorcy?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą musi pamiętać o wielu kwestiach jej dotyczących. W celu jak najlepszego informowania minister właściwy do spraw gospodarki prowadzi punkt kontaktowy. Jakie jest jego zadanie oraz w jaki sposób załatwiane są sprawy w punktach kontaktowych? Szukaj odpowiedzi w dalszej części porady.

Co zrobić gdy zamawiający zatrzyma wadium? - opinia UZP

Kontrola osobista pracowników po zakończeniu pracy

Prowadzę prywatny gabinet lekarski, w którym zatrudniam 12 osób. Podejrzewałem, że kilku pracowników wynosi z gabinetu różne materiały medyczne (np. strzykawki, bandaże) oraz lekarstwa. Ustanowiłem więc regulamin pracy, w którym jest zawarte postanowienie o możliwości przeprowadzenia przeze mnie co jakiś czas kontroli pracowników po zakończeniu przez nich pracy. Zostały wskazane osoby, które mogą w moim imieniu przeprowadzać taką kontrolę, oraz jest wprowadzona zasada, że kontrolę przeprowadzają zawsze osoby tej samej płci co kontrolowany. Jednak mimo to 2 pracownice zarzuciły mi, że taka regulacja narusza ich dobra osobiste. Czy w regulaminie pracy mogłem wprowadzić możliwość takiej kontroli pracowników i czy mam prawo ją przeprowadzać?

Opieka nad dziećmi do lat trzech - prace w Sejmie nad ustawą żłobkową

Sejmowe komisje poparły większość senackich poprawek do ustawy o formach opieki nad dziećmi do lat trzech. Posłowie nie zgodzili się jednak na zmiany umożliwiające dalsze funkcjonowanie placówek obecnie działających w oparciu o ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.

Kiedy przychody nie wpływają na zawieszenie świadczeń emerytalno-rentowych

Jak uzyskać informację o wynikach postępowania w kontekście trybu zapytania o cenę?

Zapytanie o cenę jest jednym z nieprzetargowych trybów udzielania zamówień publicznych. W jaki sposób można w jego ramach uzyskać informację dotyczącą wyników postępowania? Przeczytaj poradę eksperta.

Czym jest zamówienie dodatkowe i uzupełniające w robotach budowlanych?

Udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki uzależnione jest od zaistnienia okoliczności ściśle określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Jakie wymogi stawia ustawodawca?

Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

Celem postępowania upadłościowego jest zaspokojenie wierzycieli dłużnika w jak największym stopniu, a jeśli jest to możliwe zachowanie jego przedsiębiorstwa. Sąd powinien więc ogłosić najodpowiedniejszą formę upadłości konkretnego dłużnika rozważając całokształt sytuacji jego przedsiębiorstwa. Jakie postępowanie upadłościowe będzie najkorzystniejsze dla firmy?

Czy podpisy na dokumentach powinny być czytelne?

Nie ma przepisu, który nakazywałby składanie na dokumentach czytelnych podpisów, więc teoretycznie należałoby powiedzieć, że nie. Z drugiej jednak strony zasady dochowywania należytej staranności wymagają tego, by wymagać od naszych kontrahentów składania czytelnych podpisów.

Wynagrodzenia w finansach i księgowości

Page Personnel w ramach pracy zespołu Finance & Accounting przeprowadził badanie wynagrodzeń w obszarze finansów i księgowości. Celem audytu było sprawdzenie aktualnego poziomu płac w tym sektorze oraz trendów na 2011 r.

Ponowne wyliczenie emerytur osobom kontynuującym pracę - projekt ustawy

Prezydencki projekt ustawy, mówiący o ponownym wyliczaniu emerytur tym osobom, które zdecydują się na ich zawieszenie, by kontynuować pracę, został skierowany we wtorek, 1 lutego, do Sejmu.

Kiedy pracodawca tworzy regulamin zwolnień grupowych

Pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników i zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe, zanim zwolni pracowników, powinien najpierw ustalić zasady ich odejścia z zakładu pracy.

W tym roku wzrośnie zatrudnienie

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2011 r. wzrośnie o 1,9 proc. - poinformowała wiceminister finansów Hanna Majszczyk. Dodała, że prognozowane znaczne obniżenie bezrobocia w tym roku wynika z wysokiego wzrostu PKB oraz zmian demograficznych.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy trzech współwłaścicieli lokalu powinno wystawiać trzy faktury za najem?

Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak należy prawidłowo dokumentować usługi transportu towarów w świetle ustawy o VAT?

Przepisy prawa podatkowego nie wymagają, aby poza kopią wystawianych faktur za transport na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowy transport towarów, przedsiębiorca dysponował oryginałami dokumentów przewozowych. Wystarczające jest posiadanie i przechowywanie w swojej dokumentacji kopii faktur VAT, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Czy powstanie zawinionego niedoboru spowoduje obowiązek naliczenia VAT?

W związku z powstaniem niedoborów zawinionych u przedsiębiorcy nie wystąpi obowiązek w podatku VAT należnym – czyli obowiązek opodatkowania powyższych niedoborów podatkiem od towarów i usług.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Stanowiąca koszt dodatkowy, opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy.

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Czy kandydaci kłamią w CV? W jaki sposób sprawdzić, czy zamieszczają prawdziwe informacje?

Ochrona własności intelektualnej przez firmę - porada

Wszelkie kroki podjęte przez przedsiębiorcę w kierunku ochrony własności intelektualnej to idealna inwestycja mająca za cel chronić innowacje. Dlaczego jednak firmy tak rzadko korzystają z takiej ochrony? Czyżby przerastały je wysokie koszty, a przepisy prawne działały odstraszająco?

W jaki sposób złożyć korektę deklaracji INTRASTAT?

Wypełnienie deklaracji INTRASTAT może spowodować konieczność złożenia jego korekty. Na czym ona polega? Co podlega wyłączeniu spod obowiązku jej przekazania? Przeczytaj.

Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?


Od 1 lutego 2011
przedsiębiorcy są zobowiązani do składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej, przy jednoczesnym zachowaniu pisemności deklaracji w uzasadnionych przypadkach (po poinformowaniu organu celnego). Przeczytaj jak złożyć deklarację w dopuszczalnej przepisami formie.

Jakie są szczególne przypadki postępowania w deklaracji INTRASTAT?

Przygotowywanie deklaracji INTRASTAT wymaga wypełnienia określonego przez regulacje prawne formularza. Oprócz wprowadzania standardowych danych, może jednak zaistnieć sytuacja niejasna. Oto niektóre z takich przypadków, które określane są mianem szczególnych. Jak sobie z nimi poradzić?

Poradnik: Jak wypełnić deklarację INTRASTAT?

Składanie zgłoszeń INTRASTAT od 1 lutego 2011 r. następuje w formie elektronicznej, a wyjątkowo przedsiębiorcy mogą je złożyć pisemnie. Jak wypełnić deklarację? Przeczytaj, co należy zrobić krok po kroku.

Jakie uproszczenia zawiera system INTRASTAT?

Procedura składania deklaracji INTRASTAT nie należy do prostych. Jakie uproszczenia przewidział ustawodawca dla przedsiębiorców?

REKLAMA