REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Budowa systemu zarządzania ryzykiem

Każda działalność gospodarcza jest narażona na różnego rodzaju zagrożenia, czyli ryzyka pochodzące z wewnątrz i zewnątrz organizacji, gdyż żadna firma nie działa w próżni. Brak systemu zarządzania ryzykiem w organizacji tymczasowo nie spowoduje negatywnych skutków, gdyż może się to przykładowo zbiec w czasie z pozytywnymi uwarunkowaniami, jednak na dłuższą metę system zarządzania ryzykiem jest niezbędny.

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów będzie teraz łatwiejsze. Od 1 lipca zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS ws. uznawania elektronicznych podpisów, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Rodzinny biznes, czyli co robią dzieci polskich milionerów

Dzieci polskich milionerów w zasadzie nie muszą robić nic, ponieważ ich rodzice dobrze zadbali o to, żeby do końca życia niczego im nie brakowało. Mimo to, wielu z nich dołącza do rodzinnych biznesów, angażują się w ich budowę. Inni natomiast wybierają własną ścieżkę kariery i realizują się z dala od rodzinnych imperiów. Przyjrzyjmy się, co robią dzieci polskich milionerów?

REKLAMA

Rozporządzenie eIDAS dotyczące podpisów elektronicznych

Od 1 lipca 2016 r. zaczyna obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS w sprawie uznawania podpisów elektronicznych, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów w firmie będzie teraz łatwiejsze.

Obniżenie kosztów dla przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do resortu finansów z prośbą o zredukowanie obciążeń finansowych nałożonych na przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych. Chodzi o opłaty na pokrycie kosztów nadzoru sprawowanego nad działalnością biur przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Nowe przepisy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych od 1 lipca

Od 1 lipca 2016 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych. Ulga, o jaką pracodawcy mogą obniżyć wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ulega obniżeniu z 80 do 50 proc. Zmiana oznacza więcej środków w funduszu, ale za to mniejsze korzyści dla korzystających z takiej możliwości firm.

Jaki wpływ mają regionalne inteligentne specjalizacje na uzyskanie dofinansowania projektów

Ustanawiając kryteria oceny projektów w poszczególnych konkursach, samorządy województw mogą, silniej lub słabiej, wpływać na sposób i kierunek wydatkowania środków przekazywanych beneficjentom w formie pomocy publicznej. Jedną z takich możliwości dają regionalne inteligentne specjalizacje. Jaki mają one wpływ na szansę uzyskania dofinansowania projektów w poszczególnych województwach?

REKLAMA

Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju

Przyjęty przez rząd „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, wskazuje nowe kierunki działań w sprawie rozwoju polskiej gospodarki. Plan rozwoju opiera się na pięciu filarach: reindustrializacji, rozwoju innowacyjnych firm, kapitału dla rozwoju, ekspansji zagranicznej, zrównoważonego rozwoju społecznego i regionalnego.

Po wprowadzeniu 15-proc. CIT firmy będą przechodzić z PIT na CIT

Rząd zakłada, że z obniżonej 15-procentowej stawki CIT będzie mogło skorzystać około 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm. Przy czym wprowadzenie niższej stawki CIT spowoduje wzrost liczby spółek prawa handlowego; będzie to efekt wyboru tej formy działalności przez osoby fizyczne dotychczas rozliczające się podatkiem PIT.

Restrukturyzacja w grupach kapitałowych w kontekście cen transferowych

Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.

W jakich przypadkach można anulować fakturę

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie regulują zasad dotyczących anulowania wystawionych faktur. W praktyce anulowanie faktur może jednak zostać przeprowadzone w wyjątkowych przypadkach. Anulować można m.in. faktury, które nie zostały wprowadzone do obrotu.

Wykorzystanie CRM-a w procesie kompleksowej obsługi sprzedaży

Programy służące do obsługi sprzedaży powinny być dopasowane do specyfiki działalności konkretnego przedsiębiorstwa. Jeżeli firmie do kompleksowej obsługi sprzedaży przyda się magazyn, moduł umożliwiający fakturowanie i mechanizm rozliczania należności, warto zwrócić uwagę na CRM-a, który może być nieoczywistym, ale bardzo pożądanym dodatkiem.

Podatnicy VAT mogą wybrać język, w jakim wypełnią faktury - wyrok TSUE

Obowiązek wystawiania faktur międzynarodowych w jednym określonym języku narusza prawo UE i ogranicza swobodny przepływ towarów w Unii Europejskiej. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 21 czerwca 2016 r.

Jaką stawką opodatkować przychód z umorzenia pożyczki

Przychód z umorzenia pożyczki, która została udzielona przedsiębiorcy, podlega opodatkowaniu. Stawka podatku od tego przychodu jest taka sama jak ta, którą przedsiębiorca wybrał do opodatkowania całej działalności gospodarczej. A zatem w niektórych przypadkach stawka podatku może wynieść jedynie 3 proc.

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Czynny podatnik VAT kupił w styczniu 2016 r. materiał na fakturę z oznaczeniem „metoda kasowa”, którą otrzymał 20 stycznia. Część zapłacił w styczniu, część w lutym, a resztę w maju 2016 r. Czy może odliczyć VAT dopiero w deklaracji za maj?

Jak przenieść umowę na inną osobę?

W jaki sposób przenieść umowę na inną osobę? Okazuje się, że cesja praw z umowy na rzecz osoby trzeciej to tylko połowa tego, co należy zrobić.

Czy bilet parkingowy powinnien zawierać informację o naliczonym podatku VAT

Bilet parkingowy nie jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż, jest on jedynie potwierdzeniem dokonania wpłaty za postój w strefie płatnego parkowania. Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie odnoszą się do kwestii biletu parkingowego. Bilet parkingowy drukowany za pomocą elektronicznego systemu parkingowego, nie musi więc zawierać informacji o naliczonym podatku VAT.

Czy polskie firmy są przygotowane na cyberataki?

Jak wynika z badań przeprowadzonych w marcu tego roku przez TNS Polska w dużych polskich przedsiębiorstwach, ponad jedna trzecia firm spodziewa się poważnego cyberataku w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Czy procedury i metody zabezpieczeń stosowane w firmach są wystarczające, by zapobiec tym atakom?

Niestandardowe pomysły na biznes

Na świecie nie brakuje pomysłów na niebanalne i zarazem świetnie prosperujące biznesy. W Polsce na zdobycie nietypowej rynkowej niszy wciąż decyduje się niewiele osób. Ale tym, którzy nie boją się ryzyka, wiedzie się całkiem nieźle. Jak powstają niestandardowe pomysły na biznes?

Niska skuteczność MF w zwalczaniu fikcyjnych faktur

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła skuteczność Ministerstwa Finansów w przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu fikcyjnych faktur.

Faktura VAT RR - zasady dotyczące wystawiania i rozliczania

W obrocie gospodarczym faktura wystawiana jest przede wszystkim przez sprzedawcę towarów lub usług. Wyjątek od tej zasady stanowi faktura wystawiana w przypadku nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego. Wówczas to nabywca tych produktów, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, wystawia fakturę oznaczoną „faktura VAT RR”.

Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu

W ostatnich latach rynkowe triumfy święci polska branża kosmetyczna. Niewątpliwie wpływają na to rodzime tradycje tej gałęzi biznesu oraz rosnąca popularność internetowych poradników makijażowych. Ale szczególne znaczenie – zwłaszcza dla rozwoju eksportu kosmetyków – ma rządowe wsparcie branży. Dobrze to udowodniły niedawne targi Cosmoprof w Bolonii, gdzie Polska miała swój narodowy pawilon.

Łagodniejsze prawo pracy dla małych firm

Złagodzenie przepisów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców oraz łatwiejsze odzyskiwanie długów przez wierzycieli - zakłada m.in. pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, który przedstawił wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Klauzula zniechęci podatników do unikania opodatkowania

Prezydent RP podpisał nowelizację ordynacji podatkowej, wprowadzającą tzw. klauzulę obejścia prawa podatkowego. Celem klauzuli jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania.

Część obowiązków dokumentacyjnych firm przejmie ZUS

Firmy nie będą musiały przez wiele lat przechowywać dokumentacji pracowników potrzebnej do wyliczenia rent, czy emerytur - zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki, prezentując pakiet ułatwień dla firm. Za utrzymywanie akt będzie odpowiadał ZUS.

Poufne informacje firm będą lepiej chronione

Rada Europejska przyjęła dyrektywę o ochronie tajemnic i poufnych informacji unijnych firm. Jest to finalny krok po kilku latach dyskusji o przepisach mających zabezpieczyć przedsiębiorstwa przed bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem tajemnic przedsiębiorstw. Zdaniem Konfederacji Lewiatan nowe przepisy lepiej zabezpieczą interesy także polskich firm.

Prawo restrukturyzacyjne szansę na uratowanie przedsiębiorstwa

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które obowiązuje od stycznia tego roku, pomaga firmom wyjść na prostą. Zmniejsza się liczba ogłaszanych przez sąd upadłości.

Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

Takie przedwczesne działanie rodzi niebezpieczeństwo uznania tego dokumentu za pusty, a skutkiem tego może być konieczność ponownej zapłaty daniny. Aby tego uniknąć, należy dokonać właściwej korekty.

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz.II

Obecnie trwają pracę nad projektem ustawy implementującej. Poniżej omówione zostaną nowe regulacje dotyczące weryfikacji informacji o kliencie i osobach z nim związanych oraz publicznego rejestru beneficjentów rzeczywistych.

Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Znamy Laureatów XXVI edycji Konkursu „Teraz Polska”

W poniedziałek, 30 maja 2016 r. w Teatrze Wielkim w Warszawie odbyła się XXVI uroczysta Gala „Teraz Polska”, podczas której nagrodzone zostały najlepsze polskie firmy, usługi, innowacje i samorządy. Po raz siódmy przyznane zostały również tytuły Wybitnego Polaka.

Składki ZUS i podatki w jednym dla firm

Zniesienia zryczałtowanej składki ZUS dla małych firm chce Parlamentarny Zespół na rzecz Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. W zamian przedsiębiorcy mający miesięczny przychód poniżej 5 tys. zł płaciliby składkę 25 proc. od tego przychodu. Zawierałyby one już w sobie wszystkie podatki.

Płatności firmowe powyżej 15 tys. zł wyłącznie na konto bankowe

Od 1 stycznia 2017 r. firmowe płatności powyżej 15 tys. zł będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego - przewiduje podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustaw o PIT i CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Firmowe płatności powyżej 15 tys. zł tylko przez konto - od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. firmowe płatności powyżej 15 tys. zł będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego - takie rozwiązanie zakłada podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustaw o PIT i CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Dodatkowe 60 mln zł na stworzenie własnej firmy

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przekazało do Banku Gospodarstwa Krajowego dodatkowe 60 mln zł dla osób planujących założenie własnej działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców planujących stworzenie miejsc pracy dla osób bezrobotnych. Na realizację Programu „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” przekazano w sumie ponad 264 mln zł.

5 sposobów na obniżenie kosztów kredytu dla firm

Zdobywanie nowych rynków, wprowadzanie atrakcyjnych produktów czy otwarcie nowej siedziby – to tylko kilka inwestycji niezbędnych do rozwoju każdego biznesu. Jeżeli przeszkodą w realizacji celów jest brak kapitału, właściciele firm często korzystają z produktów bankowych. Jak zadbać o bezpieczeństwo firmy i obniżyć koszty obsługi takiego zadłużenia? Poznajmy kilka sprawdzonych sposobów.

Jakie są zasady księgowania faktur korygujących

W przypadku księgowania faktur korygujących do końca ubiegłego roku dla celów podatku dochodowego przepisy nakazywały cofać się do okresu pierwotnego, co niejednokrotnie powodowało spore trudności. Przepisy w tym zakresie uległy jednak zmianie od stycznia 2016 roku. Jak obecnie należy księgować faktury korygujące?

Duże firmy ujawnią informacje o podatkach płaconych w UE

Ministrowie finansów państw Unii Europejskiej w dniu 25 maja przyjęli przepisy o przekazywaniu przez duże międzynarodowe korporacje informacji dotyczących podatków płaconych w każdym państwie unijnym. Nowe regulacje mają pomóc uszczelnić systemy podatkowe "28".

Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT?

Bez odpowiedniego pojazdu wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Co warte podkreślenia, w firmie można użytkować nie tylko samochód. Motocykl, motorower czy skuter to również świetna opcja. Uwaga jednak – użytkowanie każdego z nich wymaga odpowiedniego rozliczenia pod kątem VAT. A to może okazać się nie tak łatwe.

Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

Klient odstąpił od umowy sprzedaży i zwrócił towar. W momencie sprzedaży został wystawiony paragon, czyli rozliczyłem VAT na podstawie paragonu. Po odstąpieniu przez klienta od umowy sporządziłem wewnętrzny dokument korygujący. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą. Jednak po odstąpieniu od umowy klient zażyczył sobie wystawienia faktury do paragonu. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli nie mam obowiązku, to czy mam takie prawo?

Skuteczna i efektywna komunikacja firmy z audytorem - wywiad

O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.

Większa ochrona roszczeń pracowników

Senat nie zaproponował poprawek do nowelizacji ustaw o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy oraz o roszczeniach pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Chodzi o dostosowanie tych ustaw do przepisów Prawa restrukturyzacyjnego.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej

W jakich sytuacjach występuje obowiązek posiadania odbioru faktury korygującej wystawionej do faktury zaliczkowej?

Jaki skutki wywołuje wystawienie błędnej faktury przy zleceniu transportowym

W wyniku rozwoju branży transportowej pojawiło się wiele praktyk oraz zapisów umownych, które z powodu ich wielokrotnego powielania wpisały się na stałe do kanonu umów transportowych. Jednym z takich standardowych zapisów w zleceniu transportowym jest ten wskazujący, że kontrahentowi przysługuje prawo do wstrzymania lub odmowy zapłaty przewoźnego z uwagi na błędy w wystawionej przez przewoźnika fakturze VAT.

Jak rejestrować i aktualizować dane firmy?

Od 19 maja 2016 r. wchodzą w życie zmiany przepisów dotyczących rejestracji danych przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw z 25 września 2015 r. – Dz.U. z 2015 r., poz. 1893). Nowelizacja wprowadza kilka istotnych zmian, w tym m.in. obowiązek posiadania tytułu do nieruchomości przy rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Zmienia się też zakres formalny wniosku o rejestrację firmy w CEIDG oraz jego aktualizacji.

Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS

Prowadzenie działalności gospodarczej nie powoduje konieczności płacenia składek ZUS, jeśli przedsiębiorca równolegle pracuje na umowie o pracę z wynagrodzeniem brutto ponad 1850 zł. Z jednej strony to „oszczędność” na ZUS-ie, z drugiej konieczność dzielenia czasu na dwa czasochłonne zajęcia.

Leasing - kiedy można rozwiązać umowę?

Rozwiązanie umowy leasingu jest możliwe na mocy porozumienia stron. W jakich przypadkach finansujący i korzystający mogą wypowiedzieć umowę?

Usługi księgowe świadczone na podstawie umowy zlecenie a VAT

Świadczenie przez podatnika usług księgowych na podstawie umowy zlecenia nie będzie stanowić wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej i w efekcie podatnik nie będzie z tego tytułu podatnikiem podatku VAT, a wykonywane czynności nie będą podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Od 19 maja 2016 r. obowiązują zmiany przepisów dotyczących rejestracji danych przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw z 25 września 2015 r. – Dz.U. z 2015 r., poz. 1893).

REKLAMA