Gmina podpisała umowę dotyczącą wykonania usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu akcji promocyjnej w formie loterii. Celem loterii jest zwiększenie wpływów do budżetu miasta poprzez zachęcenie osób niezameldowanych na terenie gminy do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Loteria ma także docenić i nagrodzić tych, których podatek już od lat zasila budżet miasta. Loteria przeznaczona jest dla osób fizycznych zamieszkałych na terytorium RP, które w dniu przystąpienia do loterii ukończyły 18 lat oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. złożą deklarację podatkową PIT za 2018 r. w tutejszym urzędzie skarbowym, wskazując w deklaracji gminę jako miejsce zamieszkania, a także spełniają pozostałe postanowienia i warunki regulaminu. Czy gmina będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagrody głównej, wydanej uczestnikowi loterii promocyjnej?
Wybory samorządowe 2018 odbędą się już 21 października 2018 r. oraz 4 listopada (II tura). W tych dniach wyborcy zadecydują o tym kto będzie sprawował funkcję radnego gminy, powiaty, województwa, a także kto zajmie prestiżowe stanowisko wójta, burmistrza, prezydenta miasta w ich gminie/mieście. W większości przypadków wyborcy będą mogli oddać aż cztery głosy.
Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.
Gmina realizuje projekt zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych współfinansowany ze środków unijnych. Mieszkaniec ponosi częściową odpłatność za instalację. Zgodnie z umową zawartą między gminą a mieszkańcem, zestaw kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznych przejdzie na własność mieszkańca po zakończeniu prac instalacyjnych sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawów, zaplanowanych na okres 5 lat od dnia przekazania ostatniej transzy płatności na konto gminy. Gmina jest zatem w tym przypadku inwestorem, który wyłoni w drodze przetargu wykonawcę, który wykona na jej rzecz dostawę i montaż paneli fotowoltaicznych. Na tym tle pojawiła się wątpliwość, czy w tym przypadku mamy do czynienia z relacją: podwykonawca-wykonawca (gmina)-inwestor (mieszkaniec) i należy rozliczyć transakcję na gruncie VAT w procedurze odwrotnego obciążenia?