REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Nowelizacje przepisów regulujące pracę zdalną, które prawdopodobnie wejdą w życie 1 kwietnia br. obligują pracodawcę do zachowania ciągłości procesów kadrowych. W takim i w wielu innych przypadkach, wymagających komunikacji z działem HR narzędzia cyfrowe są niezbędne. Digitalizacja procesów HR staje się dzisiaj koniecznością.
Według raportu aż 47% pracowników wybiera swojego pracodawcę na podstawie czasu i godzin oraz elastycznego harmonogramu pracy.
REKLAMA
Nowelizacja Kodeksu pracy (dalej „Kp”) wprowadzająca m.in. długo oczekiwane przepisy o pracy zdalnej, czeka na podpis Prezydenta RP i publikację w Dzienniku Ustaw. Biorąc pod uwagę, na szczęście, dość długie vacatio legis (2 miesiące), pracodawcy mają czas co najmniej do drugiej połowy marca 2023 r. (a być może nieco dłużej) na przygotowanie się do ich wdrożenia. Jak na standardy obecnej legislacji długo, jak na potrzeby zakładu pracy, niekoniecznie. Jednym z zagadnień trudniejszych w implementacji są obowiązkowe rozliczenia pomiędzy pracodawcą a pracownikami.
Cztery dni pracy? To wydaje się coraz bardziej prawdopodobne. Do Sejmu trafił projekt ustawy skracającej wymiar etatu do 35 godzin. Niektóre firmy już testują takie rozwiązanie. Jednak to, co wydaje się spełnieniem marzeń pracowników, może wpłynąć negatywnie na efektywność przedsiębiorstw. Czy można skrócić czas pracy tak, by nie ucierpiał na tym biznes?
REKLAMA
O tym, że analityka w obszarze HR jest jednym z podstawowych narzędzi w procesie poprawy doświadczeń pracowników, napisano już sporo. Dzięki wykorzystaniu danych w ocenie satysfakcji, zaangażowania i wydajności pracowników, organizacje mogą identyfikować obszary, w których pracownicy mają problemy lub są niezadowoleni, a także podejmować kroki naprawcze, tworząc bardziej pozytywne, angażujące i wspierające środowisko pracy.
Wreszcie przepisy dotyczące badania pracownika na obecność alkoholu czy narkotyków zostaną doprecyzowane! Będą jasne procedury i wytyczne dla pracodawcy i badanego pracownika. Zatem jak i kiedy badać pracownika na obecność narkotyków i alkoholu? Kiedy wykonywać drugie pomiary a kiedy nie należy przeprowadzać badania? Jakie są środki działające podobnie do alkoholu? Czy po badania sporządza się protokół?
Na posiedzeniu Rady Ochrony Pracy, które odbyło się w dniu 20 grudnia 2022 r. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) przedstawiła program działania na 2023 r. Jakie są plany i cele do osiągnięcia?
Jednym z głównych celów zarządzania zasobami ludzkimi jest zwiększenie wydajności organizacji. W przyszłości HR będzie nie tylko odgrywał znaczącą rolę w krytycznych decyzjach biznesowych, ale i je napędzał. Będzie to przyszłość oparta na danych. Nowym złotem dla pracodawców jest analityka HR. Jak rozpocząć pracę z analityką HR?
REKLAMA