REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Dość powszechnie uważa się, że nowelizacja Prawa o ruchu drogowym (Prd), jak weszła w życie 21 maja 2021 r. uregulowała sytuacje prawną hulajnóg elektrycznych. Nic bardziej mylnego o czym pisałem tutaj: https://moto.infor.pl/jednoslad/prawo/2979619,hulajnoga-elektryczna-chodnik.html. Weszły w życie wówczas po prostu szczególne uregulowania dla hulajnóg, „wprowadzając” je tym samym na chodniki i drogi dla rowerów (DDR) – potocznie zwane ścieżkami rowerowymi. Po prawie dokładnie 4 latach przepisy te nadal powodują trudności w stosowaniu przez co dość powszechnie naruszane. Poniżej wyjaśniam, w formie Q&A kwestie budzące najczęściej wątpliwości, każdorazowo z podaniem właściwej podstawy prawnej lub wskazaniem jej braku.
Aż 5 tys. zł mandatu otrzymał 30-letni mieszkaniec Gdyni, który jadąc hulajnogą elektryczną po chodniku, nie ustąpił pierwszeństwa pieszym i w nich uderzył. Poszkodowani 8-letni chłopiec i 31-letnia kobieta nie odnieśli poważniejszych obrażeń.
Wprowadzenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie niesie ze sobą nowe regulacje dotyczące ubezpieczeń w obszarze mikromobilności. To odpowiedź na pojawienie się na rynku nowych typów niewielkich pojazdów silnikowych. Mówi się, że już od grudnia w państwach członkowskich Unii Europejskiej obowiązkowe OC ma objąć także posiadaczy e-hulajnóg. Co dobrego może przynieść taka zmiana?
Hulajnogi elektryczne stały się czymś na kształt taksówek. To nimi mieszkańcy dużych miast lubią wracać do domu z zakrapianych imprez. Czy takie zachowanie jest legalne? Czy za jazdę hulajnogą po alkoholu można stracić prawo jazdy?
REKLAMA
Hulajnoga elektryczna na pasach, czyli dziś odpowiemy na dwa ważne pytania. Czy kierujący hulajnogą elektryczną może przejeżdżać po przejściu dla pieszych? Jakie są zasady poruszania się hulajnogą elektryczną na drodze publicznej?
3 osoby zginęły, a 278 zostało rannych w wypadkach spowodowanych w 2022 r. przez kierujących hulajnogami elektrycznymi. Prawie 55 proc. kierujących e-hulajnogami lub urządzeniami transportu osobistego przekroczyło dopuszczalną prędkość, a tylko 6 proc. użytkowników e-hulajnóg stosowało kaski. Takie dane wynikają z raportu z badań monitorujących zachowania uczestników ruchu drogowego.
REKLAMA
REKLAMA