REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pieszy, Kodeks drogowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podsumowanie świątecznego weekendu na drogach

W trosce o bezpieczeństwo podróżujących podczas Świąt Wielkanocnych, jak co roku, trwały wzmożone działania Policji. Od soboty na polskich drogach doszło do 187 wypadków, w których zginęło 19 osób, zaś 261 zostało rannych. Funkcjonariusze zatrzymali 765 nietrzeźwych kierowców.

Zaostrzenie kar dla kierowców - marzec 2017 r.

Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym, m.in. podniesienie dolnej granicy więzienia za spowodowanie wypadku z 9 miesięcy do 2 lat - przewiduje nowelizacja Kodeksu karnego, którą przyjął 23 marca 2017 r. Sejm.

Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych? Wbrew pozorom, wielu kierowców ma z tym problem. Kłopot często stwarza np. reakcja na sygnalizację świetlną. Podpowiadamy, jak je .

Kolizja z pieszym przy prędkości 60 km/h

Czy pieszy ma szanse przeżycia po kolizji z samochodem jadącym 60 km/h? Nawet przy tak, wydawałoby się niewielkiej prędkości szanse przeżycia pieszego są nikłe.

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo, gdy jezdnia się zwęża?

Kto ma pierwszeństwo w sytuacji, gdy jezdnia jest na tyle szeroka, że mimo braku linii wydzielającej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku, mogą po niej jechać dwa pojazdy obok siebie, a w pewnym momencie się zwęża do szerokości jednego samochodu?

Projekt nowelizacji ustawy – 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę?

W myśl złożonego do konsultacji projektu nowelizacji Kodeksu Drogowego, ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym ma obowiązywać przez całą dobę. Nie będzie też można jeździć hulajnogą po chodniku.

Stop piratom drogowym - zmiany w ruchu drogowym

Do konsultacji międzyresortowych trafił przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt ustawy, która zaostrza kary za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłuża okres przedawnienia karalności wykroczeń. Nowe przepisy wymierzone są w skrajnie nieodpowiedzialnych kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na polskich drogach, a ich ofiarami są niejednokrotnie dzieci.

Podsumowanie "Bożego Ciała" na drogach

Długi majowy weekend za nami. Jak co roku nad bezpieczeństwem wypoczywających czuwało kilkanaście tysięcy policjantów. Od środy do niedzieli doszło do 481 wypadków, w których zginęło 49 osób, a 588 zostało rannych. Funkcjonariusze zatrzymali 2211 kierujących po alkoholu.

REKLAMA

Bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych w Gliwicach

Od wtorku osoby poruszające się pieszo po gliwickiej starówce będą miały bezwzględne pierwszeństwo. Jest to jedna ze zmian wieńczących kilkuletni remont uliczek tej części miasta.

Jak uniknąć potrącenia pieszego?

Potrącenia pieszych to jedne z najczęstszych wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Jak można ograniczyć skalę tego niebezpiecznego zjawiska?

Prawnicy o zmianach w kodeksie drogowym

W poniedziałek 18 maja 2015 r. weszły w życie zaostrzające sankcje wobec kierowców. Prawo jazdy stracą ci, którzy jeżdżą z nadmierną prędkością lub po pijanemu. Będzie odbierane m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Obowiązkowe odblaski dla pieszych uczniów

Obowiązkowe odblaski dla pieszych zostały wprowadzone z dniem 31 sierpnia 2014 wskutek nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Do noszenia obowiązkowych elementów odblaskowych Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zachęca pieszych uczniów.

Bądź widoczny na drodze! – zmiany w prawie o ruchu drogowym

W wyniku zmian w prawie o ruchu drogowym, od 31 sierpnia br. piesi, którzy po zmroku poruszają się po drogach poza obszarem zabudowanym, powinni mieć na sobie element odblaskowy.

Odblaski nie tylko dla dzieci

Obowiązkowe odblaski dla pieszych, nie tak jak dotychczas - tylko dla dzieci, to efekt wprowadzenia nowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa. Od 31 sierpnia 2014 roku każdy pieszy, który porusza się poza obszarem zabudowanym będzie miał obowiązek noszenia gadżetów odblaskowych: kamizelek, opasek lub breloków.

Czy można jechać rowerem po chodniku?

Kierujących rowerem obowiązują przepisy o ruchu drogowym. W celu minimalizacji zagrożenia dla uczestników ruchu, dla cyklistów tworzone są specjalne drogi rowerowe. Jak bezpiecznie się poruszać, gdy jednak takiej drogi nie ma? Czy można jeździć rowerem po chodniku?

Kto ma obowiązek nosić odblaski?

Elementy odblaskowe to nie tylko stylowe akcesoria, ale także przedmioty, które mogą uratować życie. Dotychczas, ze względu na obowiązek noszenia odblasków przez dzieci do 15 roku życia oraz ciekawe formy, kolory i kształty, cieszyły się zainteresowaniem głównie wśród dzieci i młodzieży. Od 31 sierpnia 2014 r. wprowadzony został obowiązek noszenia odblasków przez wszystkich pieszych, bez względu na wiek.

Jakie pojazdy są uprzywilejowane na drodze?

Pojazdy uprzywilejowane to nie tylko karetka, wóz strażacki czy radiowóz policji. Zobacz jakie służby posługują się pojazdami uprzywilejowanymi.

Nienależyty stan chodnika zimą

Nienależyty stan chodnika zimą, tzn. nieodśnieżony bądź śliski chodnik, może być przyczyną groźnego wypadku. Pieszemu, poszkodowanemu w wypadku, przysługuje prawo dochodzenia roszczeń: odszkodowania, zadośćuczynienia lub renty. Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie chodnika w należytym stanie (odśnieżanie) jest m.in.: właściciel nieruchomości.

Czy jednorazowo można dostać więcej niż 10 punktów karnych?

Kierowcy, którzy szukają w internecie odpowiedzi na powyższe pytanie, mogą zostać wprowadzeni w błąd, bowiem, wbrew powszechnie panującemu poglądowi, za złamanie kilku przepisów można jednorazowo zostać ukaranym więcej niż dziesięcioma punktami karnymi.

Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 r.

Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 r. skutkują m.in. zwiększonymi karami za brak OC i inną procedurą uzyskania karty parkingowej dla osoby niepełnosprawnej. Co jeszcze zmieniło się w przepisach obowiązujących w 2014 r.

Czas pracy kierowców

Od 16 lipca 2013 r. ustawa o czasie pracy kierowców ma również zastosowanie do przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe i do osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, ale osobiście wykonujących przewozy na jego rzecz.

Nieudzielenie pomocy ofiarom zdarzenia. Co za to grozi?

Nie wszyscy z nas wiedzą, że za nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku grozi kara. Konsekwencje ucieczki z miejsca zdarzenia są poważniejsze aniżeli mogło by się to wydawać.

Czy pieszy zawsze ma pierwszeństwo?

Pierwszeństwo pieszego przechodzącego po przejściu dla pieszych nie wzbudza wątpliwości u nikogo. Ale co z pieszym, który zbliża się do przejścia, stoi na wysepce lub przechodzi przez jednię w miejscu niedozwolonym? Czy w takich przypadkach zawsze należy ustąpić pierwszeństwa pieszemu?

Utrata prawa jazdy, a utrata pracy

Jazda niezgodna z przepisami to niechlubna praktyka wielu kierowców samochodów firmowych. Okazuje się, że brawura za kierownicą może doprowadzić nie tylko do utraty prawa jazdy, lecz także do utraty pracy. Kiedy pracodawca może zwolnić pracownika, jako powód wpisując utratę prawa jazdy?

Masz głośny wydech? Zobacz co Ci grozi!

Moda na sportowe tłumiki nie dość, że nie słabnie, to stale się rozwija dzięki ich coraz atrakcyjniejszym cenom. Nie wszyscy właściciele aut z tego typu wydechem zdają sobie sprawę, że bardzo często zakupiony przez nich produkt nie spełnia obowiązujących norm. Co wtedy?

Nowe przepisy chroniące pieszych

Piesi są uczestnikami ruchu najbardziej narażonymi na niebezpieczeństwo wypadku. Jakie zmiany w prawie są planowane i czym to będzie skutkowało dla uczestników ruchu?

Projekt Unii Europejskiej w celu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach

W Europie Środkowej odnotowuje się zdecydowanie wyższą liczbę wypadków śmiertelnych przypadających na milion mieszkańców niż w Europie Zachodniej. Unia Europejska postanowiła to zmienić. Jak? Tego dowiecie się poniżej.

Art. 25 – 28: uczestnik ruchu na skrzyżowaniu

Przepisy prawa o ruchu drogowym ustalają szczegółowe reguły zachowania na skrzyżowaniach (art. 25), przy przejściach dla pieszych (art. 26), przejazdach rowerowych (art. 27) i kolejowych (art. 28).

Art. 24 – wyprzedzanie

Wyprzedzanie to jeden z najtrudniejszych manewrów na drodze. Przepisy prawa dokładnie opisują prawidłowy przebieg manewru. Surowo każą także za naruszenia.

Art. 23 – Wymijanie, omijanie i cofanie na drodze

Przepisy prawa o ruchu drogowym określają obowiązki uczestników ruchu przy wymijaniu i omijaniu. Na określonych odcinkach trasy bezwzględnie zakazane jest także cofanie.

Art. 22: zmiana kierunku jazdy

Zmiana kierunku jazdy, jak również zmiana zajmowanego pasa ruchu wymaga od kierującego zachowania szczególnej ostrożności. Oznacza to, że na uczestników ruchu nałożone są szczególne obowiązki.

Art. 19 – 21: dozwolona prędkość

Prędkość ruchu pojazdów powinna być dostosowana nie tylko do ograniczeń ustanowionych znakami, lecz również do warunków na drodze.

Art. 17 – 18a: włączanie się do ruchu

Przepisy art. 17, 18 i 18a Prawa o ruchu drogowym regulują kwestię włączania się do ruchu drogowego. Nieprawidłowe wykonanie manewru włączania może nas narazić na mandat i punkty karne.

Art. 16: zasada ruchu prawostronnego

W Polsce, podobnie jak w Europie kontynentalnej, obowiązuje zasada ruchu prawostronnego. Ruch lewostronny obowiązuje w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Islandii oraz na Cyprze.

Art. 13 – 14: przejście dla pieszych

Zachowanie szczególnej ostrożności na przejściu dla pieszych jest obowiązkiem zarówno pieszych, jak i kierowców.

Art. 12 - ruch kolumny pieszych

Szczególne zasady związane z ruchem obowiązują w przypadku przemarszu kolumny pieszych (art. 12).

Art. 11 – pieszy jako uczestnik ruchu

Pieszy, podobnie jak kierowca samochodu, jest uczestnikiem ruchu drogowego. Kwestie dotyczące ruchu pieszych reguluje art. 11 – 15 Prawa o ruchu drogowym.

Art. 9 – 10: pojazdy uprzywilejowane i zarządzanie ruchem

Uczestnicy ruchu drogowego mają obowiązek ustąpić miejsca pojazdom uprzywilejowanym (art. 9). Z kolei art. 10 określa organy zarządzające ruchem na drogach.

Art. 8 – niepełnosprawni uczestnicy ruchu

Przepisy dotyczące ruchu drogowego przyznają specjalne prawa niepełnosprawnym kierowcom samochodów. Aby jednak korzystać z tych uprawnień trzeba uzyskać status niepełnosprawnego i specjalną kartę parkingową.

Art. 7 – znaki drogowe

Podstawowym obowiązkiem uczestników ruchu jest stosowanie się do znaków drogowych. Art. 7 oraz wydane na jego podstawie rozporządzenia określają rodzaje znaków drogowych obowiązujących w ruchu drogowym.

Art. 6 – kontrola drogowa

Przepisy prawa o ruchu drogowym określają podmioty uprawnione do wydawania uczestnikom ruchu poleceń i sygnałów. Na poziomie rozporządzeń uregulowano także szczegółowe zasady kontroli drogowej.

Art. 5 – polecenia i sygnały drogowe

Uczestnictwo w ruchu drogowym wiąże się z obowiązkiem stosowania do poleceń, sygnałów oraz znaków drogowych.

Art. 4 - zasada ograniczonego zaufania

Przepisy Prawa o ruchu drogowym ustanawiają zasadę ograniczonego zaufania na drodze. Czym dokładnie jest zasada ograniczonego zaufania?

Art. 3: uczestnicy ruchu drogowego

Przepis art. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym określa podstawowe obowiązki uczestników ruchu drogowego. Uczestnikami ruchu drogowego są zarówno kierujący, piesi oraz inne osoby znajdujące się czy to w pojeździe, czy na drodze.

Art. 2: definicje ustawowe

Art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym zawiera szereg definicji, które ułatwiają zrozumienie treści ustawy. Definicji podlegają m.in. droga, autostrada, droga ekspresowa, pieszy, czy szczególna ostrożność.

Art. 1 Prawo o ruchu drogowym

Ustawa, zwana popularnie Kodeksem drogowym, określa m.in. zasady ruchu na drogach publicznych, zasady dopuszczania pojazdów do ruchu oraz zasady i warunki kontroli drogowych.

Prawo o ruchu drogowym – wstęp

Ruch drogowy w Polsce podlega regułom znajdującym się w szeregu ustaw. Najobszerniejszym aktem prawnym jest Prawo o ruchu drogowym, zwane niekiedy kodeksem drogowym.

Przeładowane tiry niszczą polskie drogi

Przejazd jednego tira o nacisku 20 ton na oś zużywa nawierzchnię drogi tak, jak przejazd 2,5 miliona samochodów osobowych. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli wykazała, że Inspekcja Transportu Drogowego zaniechała przeprowadzania kontroli w nocy, w weekendy oraz w okresie jesienno-zimowym. To spowodowało, że nieuczciwi przewoźnicy mogli poczuć się bezkarni. Inspektorzy z Inspekcji Transportu Drogowego wykorzystywali też wagi do ważenia pojazdów, które nie miały aktualnych świadectw legalizacji oraz takie, które w ogóle nie były do tego przystosowane.

Jak przygotować motocykl do podróży?

Podróżowanie na motocyklu to dla wielu osób najlepszy sposób na spędzenie urlopu. Niby nie różni się wiele od jazdy samochodem, jednak doznania są całkiem inne, a rzesza globtroterów jednośladowych rośnie z roku na rok.

Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Podróżowanie z pasażerem to dość ważny temat dotyczący techniki jazdy. Dodatkowa osoba na tylnym siedzeniu powoduje przesunięcie środka ciężkości w górę jednośladu co skutkuje zmniejszeniem stabilności w czasie jazdy. Całkowicie inny rozkład masy motocykla zmusza kierowcę do zmiany stylu jazdy i co najważniejsze – do wcześniejszego reagowania na to co dzieje się na drodze.

REKLAMA