REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Tarcza antykryzysowa – MF wyjaśnia jak stosować przepisy podatkowe w gminach

W piśmie skierowanym do regionalnych izb obrachunkowych Ministerstwo Finansów wyjaśniło jak stosować nowe przepisy kompetencyjne dla gmin dotyczące podatku od nieruchomości, które zostały zawarte w tarczy antykryzysowej

Tarcza antykryzysowa - ruszył Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP)

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchamia Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP), z którego udzielane będą gwarancje dla średnich i dużych firm odczuwających negatywne skutki pandemii - poinformowała prezes BGK Beata Daszyńska-Muzyczka. Realna pomoc dzięki gwarancjom z FGP sięgnie 100 mld zł.

Odroczenie lub zawieszenie spłaty rat leasingowych - skutki podatkowe

Z uwagi na możliwość utraty prawa do wyższych kosztów podatkowych, przedsiębiorstwa, które przed 1 stycznia 2019 r. wzięły w leasing samochody o wartości powyżej 150 tys. zł, powinny teraz dwa razy się zastanowić, zanim wystąpią o odroczenie lub zawieszenie płatności rat leasingowych.

Stawka 0 proc. VAT na laptopy i tablety darowane m.in. szkołom i organizacjom edukacyjnym

Ministerstwo Finansów obniża do 0 proc. stawki VAT na laptopy i tablety darowane szkołom, organizacjom humanitarnym, charytatywnym czy edukacyjnym. Stawka 0 proc. VAT będzie miała zastosowanie pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy darowizny pomiędzy podatnikiem a jednym z podmiotów, na którego rzecz dokonywana jest darowizna sprzętu komputerowego.

REKLAMA

Usługi hostingu a podatek u źródła

Według Naczelnego Sądu Administracyjnego opłata za wynajem centrum danych (usługi hostingu) nie podlega regulacjom dotyczącym podatku u źródła. Wskazał przy tym, że urządzenia udostępniające przestrzeń dyskową centrum danych nie spełniają zadań przemysłowych ani nie są z takimi urządzeniami połączone. Organy podatkowe są jednak innego zdania.

Badania lekarskie pracowników

Aktualne badania lekarskie powinien mieć każdy z pracowników. Dopuszczenie do pracy osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku jest niezgodne z prawem. W tym artykule zostną omówione najważniejsze kwestie związane z badaniami lekarskimi i Medycyną Pracy.

Pomoc dla firm, które mają kłopoty z terminową opłatą faktur

Jak informuje BGK, nowością jest objęcie gwarancją stanowiącą pomoc de minimis kredytów obrotowych odnawialnych, w tym kredytów odnawialnych w rachunku bieżącym. Dodatkowo, w przypadku kredytu obrotowego odnawialnego wystarczy, jeśli przedsiębiorca będzie zbierał dokumenty potwierdzające wykorzystanie kredytu (np. faktury) i jedynie za ich pomocą dokumentował wydatki.

Kasy fiskalne online w restauracjach i hotelach dopiero od 1 stycznia 2021 r.

Branża gastronomiczna, hotelarska i sprzedaży węgla nie będą musiały instalować kas fiskalnych online 1 lipca 2020 r., w związku z epidemią ten termin zostanie przesunięty na 1 stycznia 2021 r. - mówi wiceminister finansów Jan Sarnowski.

REKLAMA

Pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płacić trzeba

Rządowa „tarcza antykryzysowa” przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS za trzy miesiące: marzec, kwiecień oraz maj. Mogą z tego skorzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed 1 lutego 2020 roku. Drugim, znacznie bardziej kontrowersyjnym obostrzeniem dla przedsiębiorców, jest kryterium osiągnięcia przychodu nie wyższego niż 15 681 PLN, co nie jest właściwym miernikiem kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

Jaką pomoc dla firm przewiduje tarcza finansowa?

Szacuje się, że z tarczy finansowej może skorzystać nawet 670 tys. polskich firm, które ucierpiały wskutek pandemii koronawirusa. Do mikrofirm, MŚP i dużych przedsiębiorstw trafi prawie 100 mld złotych – z czego nawet 60 mld zł to środki bezzwrotne. Za realizację programu, który jest częścią Tarczy Antykryzysowej, odpowiada Polski Fundusz Rozwoju.

Sejm za kolejnymi zmianami w tarczy antykryzysowej

Zwiększenie dostępności pożyczek dla firm, wprowadzenie 3-miesięcznych „wakacji składkowych” dla firm zatrudniających do 49 pracowników, ponowna wypłata świadczenia postojowego czy zasiłki dla rolników w związku z koronawirusem - takie m.in. rozwiązania przewiduje ustawa dotycząca tarczy antykryzysowej, uchwalona z poprawkami przez Sejm w nocy ze środy na czwartek.

Tarcza antykryzysowa - ulgi podatkowe B+R i IP Box

Podatnicy, którzy korzystają lub dopiero zamierzają korzystać z ulg podatkowych B+R lub IP Box mogą znaleźć korzystne dla siebie rozwiązania zawarte w tarczy antykryzysowej. Właściwe zastosowanie nowych rozwiązań, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, może przynieść istotne korzyści podatkowe.

Tarcza Antykryzysowa. Potrzebny spójny program powrotu do pracy

Zdaniem przedsiębiorców rząd musi natychmiast rozbudować tarczę antykryzysową o spójny program powrotu do pracy. Bez tego zaprzepaścimy nie tylko pieniądze przeznaczone na pomoc, ale też dorobek całego pokolenia Polaków - podkreślają. Za wzór może nam posłużyć duński program antykryzysowy.

Więcej postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych z powodu koronawirusa

Koronawirus może oznaczać wzrost liczby postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Podkreśla się, że konieczne jest dostosowanie prawa restrukturyzacyjnego do pandemii, m.in. poprzez automatyczne otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego i wstrzymanie egzekucji tylko na skutek złożenia wniosku.

Podatnicy wnioskują o ulgi w podatkach do Krajowej Administracji Skarbowej

Z wnioskami o umorzenie, odroczenie bądź rozłożenie podatku na raty zwróciło się do Krajowej Administracji Skarbowej 14 tys. podatników, ich liczba stale rośnie - poinformował wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Tomasz Słaboszowski.

Korekta przepisów dotyczących tarczy antykryzysowej

Projekt, który trafi dziś, jutro do Sejmu, to nie jest tarcza 2.0, to korekta przepisów z ubiegłego tygodnia - poinformowała we wtorek minister rozwoju Jadwiga Emilewcz. Dodała, że projekty dalej idące resort będzie chciał przygotować do końca tygodnia.

Kontrole skarbowe w formie zakupu kontrolowanego, czyli co może grozić firmom po koronawirusie

Ministerstwo Finansów zleciło podległym jednostkom przedstawienie propozycji do wdrożenia nowej formy przeprowadzania kontroli skarbowych w formie zakupu kontrolowanego. Tzw. nabycie sprawdzające miałoby wziąć na celownik ponad 66 tys. przedsiębiorców z branży gastronomicznej. To nie jedyne skutki uboczne koronawirusowego kryzysu, jakich przedsiębiorcy mogą się obawiać.

Ulga termomodernizacyjna - koszty zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej

W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na zakup instalacji fotowoltaicznej wraz z montażem. Ustawodawca wprowadził kilka warunków, które decydują o tym, czy podatnik ma prawo do odliczenia - jednym z nich jest konieczność bycia właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Prezentujemy kilka wybranych problemów związanych z odliczeniem kosztów instalacji fotowoltaicznej.

Tarcza antykryzysowa 2.0 - najważniejsze założenia

Przedstawiamy wybrane założenia kolejnego projektu zmian do ustawy - tarcza antykryzysowa. Na razie jest to projekt, który może ulec aktualizacji. Po uchwaleniu ostatecznej wersji przez Sejm, będziemy Państwa informować.

Przyznanie ulgi lub umorzenie zaległości podatkowej - specjalne wytyczne Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów przekazało podległym organom podatkowym specjalne wytyczne, które mają ułatwić ubieganie się o przyznanie ulgi lub umorzenie zaległości podatkowej, przedsiębiorcom, którzy w związku z koronawirusem, mają problemy z terminową zapłatą należności podatkowych.

Kilometrówka wypłacana asystentom rodziny i opiekunkom domowym a PIT

Czy ryczałt za używanie prywatnego samochodu do celów służbowych (200 km miesięcznie wg stawki 0,8358 zł za 1 km) wypłacany przez ośrodek pomocy społecznej asystentom rodziny i opiekunkom domowym jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Czy przekształcenie spółki z o.o. w spółkę komandytową może służyć unikaniu opodatkowania?

Przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową to coraz częściej wybierany scenariusz restrukturyzacji biznesu. Taka operacja niewątpliwie zapewnia liczne korzyści, eliminując de facto podwójne opodatkowanie dochodów z jakim mamy do czynienia w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki kapitałowej. W niektórych sytuacjach organy KAS uznają ten model przekształcenia za sposób na unikanie opodatkowania, natomiast w innych dają podatnikom zielone światło dla dokonania transformacji.

Dokumentacja cen transferowych

Dokumentacja cen transferowych jest istotnym elementem potwierdzającym prawidłowość stosowanych cen pomiędzy podmiotami powiązanymi. Z powodu częstych zmian w przepisach podatnicy powinni zadbać o to, aby przygotowywana przez nich dokumentacja nie tylko odzwierciedlała rzeczywiste transakcje i skalkulowane ceny, ale także zawierała wszystkie niezbędne elementy.

Tarcza antykryzysowa - fundusze europejskie

Trwają prace nad wprowadzeniem nadzwyczajnych rozwiązań, umożliwiających podejmowanie działań niwelujących wpływ pandemii COVID-19 na wdrażanie i realizację unijnych programów operacyjnych.

Komisja Europejska zatwierdziła program gwarancji dla firm - wsparcie na 22 mld euro

Komisja Europejska zatwierdziła opiewający na 22 miliardy euro program polskiego rządu, który ma pomóc firmom mającym problemy z dostępem do kapitału w związku kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa.

Unia Europejska znosi opłaty celne i VAT na import środków medycznych

W dniu 3 kwietnia br. Komisja Europejska zatwierdziła wniosek państw członkowskich w sprawie czasowego zniesienia ceł i podatku VAT na sprowadzane do UE maseczki, respiratory i inny sprzęt medyczny do walki z koronawirusem - poinformowała przewodnicząca KE Ursula von der Leyen.

Praca zdalna w czasach pandemii koronawirusa

Aż 67% działających w Polsce firm, które dotąd nie oferowały możliwości pracy zdalnej, zdecydowało się na taki krok po wybuchu pandemii COVID-19. Jednocześnie ponad jedna trzecia przedsiębiorców natrafiła na bariery, które to uniemożliwiły. Tak wynika z najnowszego raportu podsumowującego sytuację na polskim rynku pracy od rozpoczęcia okresu kwarantanny.

WEBINARIUM! Tarcza Antykryzysowa: składki ZUS, świadczenia dla pracowników, wynagrodzenia

Szanowni Państwo, na prośbę naszych Klientów, w trybie PILNYM, przygotowaliśmy dla Państwa szkolenie dotyczące TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ i związanych z nią istotnych kwestii dla Przedsiębiorców: świadczenia dla pracowników, wynagrodzenia, składki ZUS. Webinarium potrawa aż 90 min.

Od 1 lipca 2020 r. PKWiU 2008 zostanie zastąpione nomenklaturą scaloną CN oraz PKWiU 2015

Nowa matryca stawek VAT wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2020 r. Nomenklatura scalona CN to w największym uproszczeniu międzynarodowy odpowiednik krajowej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Lata praktyki pokazały, że system stawek VAT oparty na PKWiU jest systemem skomplikowanym i rodzącym mnóstwo wątpliwości – o niektórych z nich (jak np. 3 stawki VAT na pączki) słyszała już większość podatników.

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników z FGŚP

Przedsiębiorca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 może zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19.

Jakie rozwiązania podatkowe znalazły się w tarczy antykryzysowej

Dłuższy czas na złożenie deklaracji rocznej PIT, zaniechanie poboru opłaty prolongacyjnej, wsteczne rozliczenie strat podatkowych w PIT i CIT czy przesunięcie terminu obowiązywania nowego JPK_VAT i nowej matrycy stawek VAT - to niektóre rozwiązania podatkowe zawarte w tarczy antykryzysowej, o których informuje Ministerstwo Finansów.

Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG)

Mikroprzedsiębiorcy mogą skorzystać z pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności do kwoty 5 tys. zł. Stałe oprocentowanie pożyczki wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP. W tym celu koniczne jest złożenie wniosku o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG). W jaki sposób złożyć wniosek i jakie dokumenty są niezbędne do jego złożenia?

KIDP przygotowała przewodnik po tarczy antykryzysowej dla doradców podatkowych

Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP) przygotowała przewodnik po przepisach tarczy antykryzysowej. Instrukcja ma pomóc doradcom podatkowym w zastosowaniu w praktyce przepisów pomocowych uchwalonych we wtorek 31 marca.

Koronawirus - które wydatki firmy można zaliczyć do kosztów?

Koronawirus wymusza działania firm takie jak przejście na pracę zdalną, rezygnacja z planowanych inwestycji, a nawet zamknięcie działalności. Wszystkie te zdarzenia mają swoje konsekwencje podatkowe. Co istotne, wydatki związane z wysłaniem pracowników na telepracę, koszt zakupu maseczek czy przejazdy taksówkami - wszystko to można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Co jednak z zaniechanymi inwestycjami i niesprzedanymi towarami?

Świadczenie postojowe w czasie koronawirusa – komu przysługuje i na jakich warunkach?

Świadczenie postojowe (specjalny zasiłek postojowy) to jedno z rozwiązań przewidzianych w tzw. tarczy antykryzysowej. Świadczenie to zostało wprowadzone w celu złagodzenia skutków ekonomicznych epidemii koronawirusa. Jego maksymalna wysokość to 2080 zł. Kto i na jakich warunkach może skorzystać z tej pomocy?

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorcy do 5 tys. zł - na spłatę podatków, składek, kosztów wynajmu

Mikroprzedsiębiorcy mogą wnioskować o niskooprocentowaną pożyczkę do 5 tys. zł. Pożyczka umożliwi pokrycie bieżących kosztów, takich jak np. podatki, składki czy koszty wynajmu lokalu.

Rozwiązania dla rolnictwa zawarte w tarczy antykryzysowej

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało zestawienie rozwiązań zawartych w przyjętej przez Sejm tarczy antykryzysowej, które dotyczą rolników i ich domowników. Wprowadzone środki pomocowe obejmują również prowadzących działalność rolniczą w formie spółki osobowej, spółki kapitałowej, spółdzielni rolników lub w innej formie, a także prowadzących działalność gospodarczą związaną z sektorem rolnym, w szczególności w zakresie przetwórstwa produktów rolnych, lub zatrudnianych przez nich pracowników.

Zmniejszenie podstawy podatku dochodowego o nieuregulowane należności handlowe

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) mają możliwość zmniejszenia podstawy podatku dochodowego o nieuregulowane należności handlowe po upływie 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty.

Świadczenie postojowe bez podatku dochodowego

Świadczenie postojowe, wprowadzone przepisami przyjętymi w ramach tzw. tarczy antykryzyskowej, są zwolnione z podatku dochodowego.

Pomoc publiczna z funduszy UE dla firm w czasie epidemii koronawirusa

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje, że dwa projekty rozporządzeń Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, które umożliwią wsparcie firm z funduszy unijnych na specjalnych, antykryzysowych zasadach, trafiły we wtorek 31 marca 2020 r. do Komisji Europejskiej.

Koronawirus unieruchomił 30 proc. firm - 3 proc. przeżywa boom

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 unieruchomiła niemal jedną trzecią mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a trzy firmy na100 przeżywają boom - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Przedsiębiorcy obawiają się, że kryzys potrwa co najmniej do lipca.

Tarcza antykryzysowa. Firmy będą mieć więcej czasu na wpłatę podatku

Firmy, które są podatnikami CIT, będą mieć więcej czasu na złożenie zeznania rocznego CIT-8 oraz wpłatę podatku - przewiduje jedno z rozwiązań pakietu antykryzysowego, który podpisał prezydenta.

Tarcza antykryzysowa - prezydent podpisał ustawy

Zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach, ochrona zatrudnienia, świadczenie postojowe - to główne cele pakietu ustaw składających się na tarczę antykryzysową, którą we wtorek podpisał prezydent Andrzej Duda. Tarcza ma przeciwdziałać gospodarczym skutkom pandemii.

Jest decyzja Senatu. Tarcza antykryzysowa do poprawy

Senat zdecydował o tym, że nie zatwierdzi tzw. tarczy antykryzysowej w formie zaproponowanej przez Sejm. Parlamentarzyści z wyższej izby wnieśli do projektu Sejmu 81 poprawek.

Koronawirus. Mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa

Mając na uwadze trwający proces legislacyjny pakietu ustaw antykryzysowych, których celem jest wsparcie przedsiębiorców w utrzymaniu płynności finansowej, utrzymaniu miejsc pracy oraz minimalizacji innych negatywnych skutków epidemii, przedstawiamy najważniejsze mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa.

Czy spłata kredytu przez rodziców to darowizna

Spłata przez rodziców (dłużników solidarnych) całości lub części rat kredytu nie jest darowizną, tj. nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego określonego w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Nie ma więc obowiązku składania zgłoszenia SD-Z2, które służy do zgłoszenia nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych.

Zaniechanie poboru PIT od kredytów mieszkaniowych (obejmuje tzw. frankowiczów)

Weszło w życie rozporządzenie, które wprowadza zaniechanie poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (obejmuje także tzw. frankowiczów). Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r.

Tarcza antykryzysowa. Jakie wparcie otrzymają samozatrudnieni?

W sobotę nad ranem Sejm przyjął ostateczne brzmienie ustawy mającej na celu wsparcie przedsiębiorców w związku z pandemią koronawirusa. Wśród składników pakietu pomocowego najważniejszych dla samozatrudnionych znajdują się między innymi zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności oraz wiele innych odroczeń i zwolnień.

Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa

Trwająca od kilkudziesięciu dni pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 destrukcyjnie wpływa na całe społeczeństwa i poszczególne jednostki. Destabilizuje rynki kapitałowe, prowadzenie działalności, ogranicza możliwość podróżowania oraz ma negatywne skutki dla wielu osób. Firmy stają przed koniecznością sprawnego zarządzania pracą zdalną pracowników i zapewnienia realizacji założonych celów. Istotnym elementem sprawnego działania firmy w kryzysowej sytuacji jest odpowiedni plan komunikacji i współpraca pomiędzy wszystkimi działami. Zmiany zachodzące w firmach w wyniku obecnych wyzwań, stwarzają możliwość udoskonalenia i wzmocnienia procesów zarządzania ryzykiem w celu lepszej ochrony organizacji. W tym kluczowym momencie pracownicy audytu wewnętrznego mogą wnieść istotną wartość dodaną do sposobu zarządzania organizacją.

Jak postępować gdy pracownik firmy zachoruje na koronawirusa

Jak prawidłowo należy postępować w przypadku stwierdzenia zachorowania pracownika firmy na koronawirusa?

REKLAMA