REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach

Czy nagroda jubileuszowa przysługuje w okresie próbnym? Czy w wynagrodzeniu urlopowym uwzględnić dopiero co zlikwidowany dodatek? Jak naliczyć dodatek stażowy w okresie zasiłkowym? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Własna działalność gospodarcza w Austrii

Osoby, które wyjechały do pracy w Austrii, mogą tak samo jak obywatele austriaccy zakładać własną działalność gospodarczą.

Czy na nowo zgłosić do ubezpieczeń pracownika, który wcześniej pracował w tej samej firmie jako pracownik młodociany

Nasza firma nadal chce współpracować z pracownikiem młodocianym. Podpisaliśmy z nim od września br. umowę o pracę na 1/2 etatu. Czy mamy obowiązek wyrejestrować go z ubezpieczeń i ponownie do nich zgłosić? Jak rozliczyć składki za wrzesień br., jeśli zgodnie z wewnętrznymi przepisami pracownik nie otrzyma wynagrodzenia we wrześniu, gdyż termin wypłaty przypada do 10. dnia następnego miesiąca?

Elastyczne formy zatrudniania wymagają dyskusji

Potrzebna jest dyskusja między pracodawcami a pracownikami dotycząca m.in. elastycznych form zatrudnienia. Bez takich rozmów oraz wzajemnego zrozumienia nie ma szans na wprowadzenie nowych rozwiązań na rynku pracy - uważają eksperci uczestniczący w konferencji na temat raportu PKPP Lewiatan o rynku pracy.

REKLAMA

Czy potrzebne są szkolenia miękkie?

Wiele firm, żeby zainwestować w szkolenia miękkie dla swoich pracowników, potrzebuje pragmatycznego uzasadnienia, że przełożą się one na wymierne rezultaty. W innym wypadku, po co mają inwestować w tego typu szkolenia? Często pozycję i markę już mają. To, czego chce każda firma, to lepszy zysk, lepsza rentowność. Jak rozwój pracowników w miękkim obszarze kompetencji może pomnożyć wyniki finansowe?

Zarządzanie wiedzą podniesie konkurencyjność firmy

Każdej firmie zależy na inwestowanie w zarządzanie wiedzą w obszarach, w których przyniesie ona wzrost konkurencyjności. Najbardziej potrzebują tego te działy, w których pracownikom potrzebna jest duża lub trudno dostępna wiedza.

Zarządzanie wiedzą jako część strategii biznesowej

Zarządzanie wiedzą to zespół sposobów gromadzenia i wykorzystywania wiedzy zgromadzonej przez firmę i wiedzy pracowników firm. Jest to także próba tworzenia nowej wiedzy, a także zwiększenie jej zrozumienia.

Zarządzanie wiedzą w biznesie

Do wykonania większości zadań biznesowych potrzebna jest wiedza. Zatem posiadanie lepszej wiedzy powoduje, że procesy biznesowe są realizowane w lepszy sposób. Utrzymanie jakości wiedzy, organizacja w zarządzaniu wiedzą, a także właściwie wybrane techniki i narzędzia wspierają proces zarządzania wiedzą.

REKLAMA

Jaka powinna być treść umowy o pracę?

Musisz wiedzieć, że poprzez nawiązanie umowy o pracę pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia pracownika i wypłaty wynagrodzenia za świadczoną pracę. W poniższym artykule zamieszczamy informacje jakie powinny naleźć się w umowie o pracę.

Czym jest umowa o pracę?

Umowa o pracę jest najczęstszą podstawą nawiązania stosunku pracy. Poprzez umowę o pracę pracownik zobowiązuje się do świadczenia za wynagrodzeniem określonej pracy, a pracodawca do wypłaty wynagrodzenia za pracę.

Jak podtrzymać wysoką motywację do pracy wśród podwładnych?

Jako menedżer dobrze wiem, jak ważny dla efektywności pracy zespołu jest wysoki poziom motywacji wśród jego członków. O motywowaniu podwładnych mówi się wiele, lecz mam wrażenie, że zbyt często podkreśla się kwestię podwyższania motywacji, natomiast tylko sporadycznie porusza się temat utrzymania jej na pożądanym poziomie. Mnie interesują właśnie sposoby podtrzymania wysokiej motywacji w moim zespole. Co i jak robić, aby utrzymać wśród podwładnych wysoki poziom umotywowania do pracy?

Odpowiedzialność porządkowa pracowników

Pojęcie odpowiedzialności porządkowej pracownika jest ściśle związane z jego obowiązkami. Stanowi ona podstawowy instrument pracodawcy służący do egzekwowania odpowiedniego funkcjonowania zakładu pracy.

Jak sobie radzić z szefem despotą

Nawet wysokie zarobki i możliwości rozwoju zawodowego nie potrafią zrekompensować bardzo złej atmosfery w pracy. Tymczasem podstawowy wpływ na jej tworzenie ma osobowość i postawa szefa. Jak sobie poradzić, gdy okazuje się, że nasz szef to osobowość toksyczna?

Pracownicy zaoszczędzą na zeznaniach podatkowych PIT

Nowe przepisy o PIT, zobowiązujące pracodawców do rozliczania za pracowników podatku dochodowego, pozwolą zaoszczędzić na opłatach dla doradców wypełniających skomplikowane zeznania podatkowe - uważają związkowcy.

Pracodawcy nie powinni rozliczać PIT pracowników

Eksperci podatkowi uważają, że pracodawcy nie powinni pośredniczyć w rozliczeniach podatkowych między pracownikami a urzędami skarbowymi.

Zarządzanie przez jakość – dostawa na czas

Jedną z technik stosowaną w zarządzaniu przez jakość, która dotyczy produkcji jest Just In Time (JIT) czyli dostawa na czas. Jej główną zaletą jest zredukowanie czasu realizacji planu produkcyjnego do minimum i redukcja kosztów magazynowania surowców.

Kryteria doboru pracowników do zwolnienia grupowego

W naszej firmie zatrudniamy kilkunastu pracowników na takich samych stanowiskach pracy. Z kilkorgiem z nich chcielibyśmy rozwiązać umowę o pracę w ramach zwolnień grupowych. Czy możemy rozwiązać umowę z dowolnie wybranymi pracownikami, czy też powinniśmy kierować się jakimiś ogólnie przyjętymi kryteriami?

Stworzenie konkurencyjnego przedsiębiorstwa – formy konkurencyjności

Każdy przedsiębiorca, który zastanawiał się nad uruchomieniem biznesu wie, że konkurować można nie tylko ceną. Niestety nie wszyscy mogą pochwalić się zdobyciem poszczególnych segmentów rynku. Poznanie mechanizmów konkurencji może być przydatne nie tylko na etapie tworzenia firmy, ale również w dalszej działalności gospodarczej.

Jak zdobyć klienta w Internecie?

Możliwość zrobienia zakupów w domu w dowolnym czasie sprawia, że coraz więcej osób na świecie i w Polsce dokonuje zakupów w sieci. W Internecie pełno jest ofert sprzedażowych od kosmetyków, ubrań czy sprzętu elektronicznego do kosztownej biżuterii i drogich akcesoriów. Jak zatem przekonać klienta, by korzystał z oferty danej firmy, a nie kupował tego samego od innego sprzedawcy.

Tworzenie strategii działania firmy

Dobrze wybrana strategia przedsiębiorstwa umożliwia firmie realizację misji i celów strategicznych. Aby opracować właściwą strategię działania trzeba przeprowadzić ocenę strategiczną spółki i określić jej główne zadania.

Misja przedsiębiorstwa

Myślenie o produkcji, sprzedaży czy nawiązaniu kontaktów z potencjalnymi kontrahentami często pochłania całą uwagę przedsiębiorcy rozkręcającego małą firmę. Niestety sam pomysł na przedsiębiorstwo to nie wszystko o co musi zadbać inwestor, który chce osiągnąć sukces rynkowy.

Pracownik powinien dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy (art.211)

Za przestrzeganie w zakładzie pracy zasad bezpieczeństwa odpowiada pracodawca. Na pracowniku jednak także ciąży obowiązek przestrzegania przepisów bhp.

Pracownicy zatrudnieni przez kilku pracodawców a zasady bhp (art.208)

Zdarzają się sytuację, kiedy w jednym miejscu przebywają i pracują pracownicy zatrudnieni przez wielu pracodawców. Który z nich z takim przypadku odpowiada za przestrzeganie przepisów o bezpiecznych i higienicznych warunkach pracy.

Rozwiązanie układu zbiorowego pracy (art.241 (7))

Układu zbiorowe pracy mogą ulec rozwiązaniu w ściśle określonych sytuacjach.

Sprzeczności w treści układ zbiorowy pracy (art.241(6))

Treść postanowień układu wyjaśniają wspólnie jego strony. Wyjaśnienia treści postanowień układu, dokonane wspólnie przez strony układu, wiążą także strony, które zawarły porozumienie o stosowaniu tego układu. Wyjaśnienia udostępnia się stronom porozumienia.

W jakiej formie zawiera się układy zbiorowe pracy? (art.241 (5))

Układ zbiorowy pracy zawiera się w formie pisemnej na czas nie określony lub na czas określony.

Pracodawca udziela związkom zawodowym informacji o jego sytuacji ekonomicznej (art.241 (4))

Zawarcie układu następuje w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacja związkową. Ważną kwestią jest właściwa ocena sytuacji ekonomicznej pracodawcy, która może wpłynąć na treść układu zbiorowego pracy.

Sposób przeprowadzenia rokowań przy ustanawianiu układu zbiorowego (art.241 (3))

Układ zbiorowy pracy zostaje zawarty w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacjami reprezentującymi pracowników.

Zawarcie układu zbiorowego pracy w drodze rokowań (art. 241(2))

Układy zbiorowe pracy – specyficzne źródła pracy są zawierane przez pracodawcę i organizację związkową w drodze rokowań.

Co strony mogą ustalić w układach zbiorowych pracy? (art. 241 (1))

Układy zbiorowe pracy są zawierane przez pracodawcę i zakładową organizację związkową. Jakie są obligacyjne elementy układów zbiorowych pracy?

Co określa układ zbiorowy pracy? (art.240)

Układ zbiorowy pracy zawierany przez reprezentację pracowników i pracodawcę w sposób kompleksowy określa warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą.

Czym są organizacje związkowe? (art.238)

W polskim zbiorowym prawie pracy obowiązuje model przedstawicielstwa związkowego. Organizacje związkowe reprezentują prawa i interesy pracowników.

Jak rozliczyć dodatkową umowę zlecenia zawartą z własnym pracownikiem na kwotę nie wyższą niż 200 zł miesięcznie

Zatrudniamy pracownika na umowę o pracę z wynagrodzeniem 2500 zł. Potrzebujemy jeszcze kogoś do prac zleconych polegających na zbieraniu od klientów zamówień i wprowadzaniu ich do komputera. Wynagrodzenie ma być ustalone godzinowo. Czy ze względu na obecne opodatkowanie ryczałtowe umów zleceń do 200 zł oraz nieodliczanie składek na ZUS, lepiej będzie przyjąć osobę z zewnątrz, czy zawrzeć dodatkową umowę zlecenia z naszym pracownikiem?

BHP w średnim przedsiębiorstwie

Nasza firma zatrudnia około 80 pracowników. Sprawy bhp zlecamy firmie zewnętrznej. Jeden z pracowników zajmujących się sprawami kadrowymi ukończył niedawno studia podyplomowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mam pytanie, czy taki pracownik mógłby zająć się sprawami bhp naszej firmy?

Zakończenie postępowania przed komisją pojednawczą (art.251)

Komisja pojednawcza rozstrzygająca spory ze stosunku pracy polubownie, powinna dążyć, aby załatwienie sprawy w drodze ugody nastąpiło w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

System oceny pracowniczej jest narzędziem realizowania zadań przez przedsiębiorstwo. Aby im sprostać, zarówno oceniający (przełożony), jak i oceniany (podwładny) powinni dobrze przygotować się do procesu oceny. Jakimi jeszcze wskaźnikami należy się kierować, przeprowadzając ocenę pracowniczą, a także, jak motywować finansowo, przedstawiamy na przykładach firm polskiej i niemieckiej.

W jakich składach działa komisja pojednawcza? (art.249)

Komisja pojednawcza przeprowadza postępowanie pojednawcze w zespołach składających się co najmniej z 3 członków tej komisji.

Wniosek pracownika do komisji pojednawczej (art.248)

Komisja pojednawcza rozwiązująca spory wynikające z stosunku pracy, wszczyna swoje postępowanie na wniosek pracownika.

Przewodniczący komisji pojednawczej (art.247)

Komisja pojednawcza powoływania jest w zakładach pracy w celu ugodowego rozwiązywania konfliktów ze stosunku pracy. Na jej czele stoi przewodniczący komisji.

Kto nie może być członkiem komisji pojednawczej? (art. 246)

Komisja pojednawcza tworzona jest w celu ugodowego załatwiania sporów ze stosunku pracy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Kto nie może wchodzić w skład jej członków.

Czym jest komisja pojednawcza? (art.245)

Komisja pojednawcza do polubownego rozpatrywania sporów może działać u każdego pracodawca. Pracodawca powinien dążyć do ugodowego załatwienia konfliktów wynikłych ze stosunku pracy.

Jak działa komisja pojednawcza? (art. 244)

W celu polubownego załatwiania sporów o roszczenia pracowników ze stosunku pracy mogą być powoływane komisje pojednawcze.

Ugoda zawarta przed komisja pojednawczą (art.252)

Ugoda przed komisją pojednawczą powinna kończyć spór pomiędzy pracownikiem, a pracodawcą.

Pomysły na firmę - skąd czerpać

Wiele osób, które chcą założyć własną działalność gospodarczą, po podjęciu decyzji – idę na swoje, staje w obliczu problemu - co dalej? Znamy przysłowie co wybrukowane jest dobrymi chęciami… Albowiem liczy się pomysł. Tylko skąd go czerpać? Czasami determinacja uaktywnia proces twórczy, najczęściej jednak wykorzystujemy zdobyte już doświadczenia.

Polubowne załatwianie sporów między pracownikiem i pracodawcą (art.243)

Zasadą, która powinna być przestrzegania, jest to że pracodawca i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu ze stosunku pracy.

Zmiana warunków umowy o pracę

Modyfikacja zawartych w umowie o pracę warunków może nastąpić w drodze porozumienia lub wypowiedzenia. Pracodawca może również zmienić warunki zatrudnienia pracownika na krótki czas przez powierzenie mu określonych obowiązków.

Kiedy spłacając kredyt trzeba zapłacić podatek od przychodu?

Otrzymanie pożyczki lub kredytu kojarzy się z koniecznością ponoszenia z tytułu obsługi wierzytelności kosztów odsetek. Jest to więc sytuacja generująca koszt podatkowy. Okazuje się, że w przypadku pożyczek lub kredytów denominowanych w walutach obcych można zapłacić podatek od osiągniętego przychodu spłacając wierzytelność.

Firmy w ewidencji gminnej - zawieszenie działalności gospodarczej

Osoba fizyczna rejestrując firmę składa formularz EDG-1. Pozwala to uzyskać wpis do gminnej ewidencji przedsiębiorców, NIP i REGON, załatwić zgłoszenie do ZUS jako płatnika składek dokumentów. Formularz ten może jednak zostać złożony nie tylko jako wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub zmiany wpisu w tej ewidencji. EDG-1 służy także do zgłoszenia informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej oraz informacji o jej wznowieniu. Najkrótszy okres zawieszenia to 1 miesiąc, maksymalny to 24 miesiące.

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca w związku z likwidacją działalności gospodarczej

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wraz z wprowadzeniem koncepcji tzw. „jednego okienka” miała wprowadzić spore ułatwienia. Jak się aktualnie wydaje - ani w kwestii rozpoczęcia działalności ani w kwestii zakończenia - nie polepszyła znacząco sytuacji.

Służba Celna wyda zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne

Już niedługo przedsiębiorca chcący zorganizować loterię fantową, promocyjną, czy audiotekstową będzie musiał udać się po zezwolenie do urzędów lub izb celnych, a nie jak dotąd do Ministra Finansów, czy Izby Skarbowej.

REKLAMA