Kategorie

Prawa konsumenta, Sprzedaż

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą zmiany w przepisach. Prawnicy przerażeni proponowanymi zmianami do art. 388 k.c. Zmiana ma zwiększyć ochronę obywateli przed nieuczciwymi i nieetycznymi praktykami sprzedawców.
W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.
Przedsiębiorca odpowiada za wady fizyczne rzeczy sprzedanej. Od dnia 25 grudnia 2014r. wada fizyczna rzeczy doczekała się definicji legalnej zamieszczonej w Kodeksie cywilnym.
Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.
Wzrost sprzedaży detalicznej w maju 2014 roku wynosił - zgodnie z danymi podanymi przez Główny Urząd Statystyczny - 3,8 proc. Sprzedaż detaliczna, czyli konsumpcja gospodarstw domowych, rośnie stosunkowo wolno.
W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Projekt m.in. wprowadza pojęcie "eksponowania cen", znosi obowiązek tzw. metkowania, czyli oznaczania ceną każdej sztuki towaru oraz zobowiązuje do informowania o przyczynie przeceny towaru.
Poniżej przedstawiamy wykaz praktyk rynkowych, które w każdych okolicznościach będą uznane za wprowadzające w błąd („czarna lista”).
Przepisy konsumenckie dotyczą tylko i wyłącznie relacji między przedsiębiorcą a konsumentem. Polska, podobnie jak inne państwa Unii Europejskiej, przyjęła zwarty system aktów prawnych, które zabezpieczają interesy zdrowotne i ekonomiczne konsumentów.
Co grozi, czyli kto chroni konsumentów i jaka odpowiedzialność wiąże się z nieprzestrzeganiem ich praw? Z przepisów prawa wynikają nie tylko obowiązki przedsiębiorcy względem konsumenta, lecz również konsekwencje ich niedotrzymywania. W przypadku naruszenia ekonomicznych interesów słabszych uczestników rynku należy się liczyć z odpowiedzialnością administracyjną, cywilną oraz karną.
Przedsiębiorca może udzielić gwarancji na swój towar lub usługę. Nie ma jednak takiego obowiązku.
W momencie zawarcia z konsumentem umowy, przedsiębiorca przyjmuje odpowiedzialność za towar bądź usługę. Konsument ma prawo reklamować każdą rzecz ruchomą, którą przedsiębiorca mu sprzedał (w ramach sprzedaży konsumenckiej) bądź wykonał (w ramach umowy o dzieło) – o ile jest ona niezgodna z umową.
Stosunkowo często w obrocie z udziałem konsumentów są stosowane gotowe wzorce umowne. Klient, podpisując umowę, jednocześnie akceptuje postanowienia zawarte w dodatkowym dokumencie, którego treści nie negocjuje.
Umowa sprzedaży konsumenckiej dotyczy rzeczy ruchomych. W niektórych przypadkach warunki umowy powinny zostać potwierdzone na piśmie.
Jeśli konsument zdecyduje się na zakup w miejscu, które nie jest zazwyczaj przeznaczone do takiej działalności i nie jest oznaczone jako siedziba sprzedawcy – dochodzi do zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje sprzedawcy 14 dni na udzielenie odpowiedzi reklamacyjnej. Niektórzy sprzedawcy uznają, że chodzi tutaj o 14 dni roboczych. Jak jest naprawdę?
Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jedną z takich przydatnych informacji jest odpowiedź na pytanie, czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenie?
Umowę zawieramy nie tylko poprzez złożenie podpisu pod określonym pismem. Do zawarcia umowy dojdzie także w sposób dorozumiany. Warto pamiętać także o przepisach dotyczących oferty, które pomogą nam w sytuacji, gdy cena towaru przy kasie okaże się wyższa, niż ta na półce.
Każdy sprzedawca ma dwa tygodnie na udzielenie odpowiedzi na złożoną reklamację. Jeżeli po upływie tego terminu nadal nie będziemy mieli odpowiedzi wtedy też reklamacja musi zostać bezapelacyjnie uwzględniona.
W zakupionych butach popękały podeszwy. Jesteś pewien swego, ale sprzedawca nie chce uznać reklamacji? Tutaj dowiesz się, jakie podjąć kroki.
Wczoraj kupiłem sprzęt elektroniczny. Gdy sprawdziłem ceny, po jakich jest on sprzedawany w innych sklepach, okazało się, że powinien być on dużo tańszy. Czy mam jakąś możliwość by wycofać się z tej umowy?
Najprościej skonstruowana umowa sprzedaży zawiera określenie stron umowy, czyli sprzedawcę i kupującego oraz przedmioty ich wzajemnych świadczeń , a więc przedmiot sprzedaży i cenę. Patrząc z perspektywy kupującego warto jednak wzbogacić treść umowy o pewne elementy, by zabezpieczyć swoje interesy na przyszłość.
Konsument ma prawo żądać potwierdzenia zawarcia umowy sprzedaży. Najczęściej występuje ono w postaci paragonu. Często jednak zapominamy o nim, gubimy albo druk na nim zdąży już wyblaknąć i nie nadaje się do niczego. Problem pojawia się, gdy chcemy złożyć reklamacje, a sprzedawca żąda od nas paragonu. Przecież udowodnić zakup można w inny sposób.
Umowa sprzedaży zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu tej rzeczy, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę sprzedaży.
Wziąłeś kredyt na zakup jakiejś rzeczy, ale w międzyczasie twoja sytuacja finansowa poprawiła się i chcesz go spłacić wcześniej? Nie martw się o dodatkowe koszty prowizji z tego tytułu. W przypadku kredytów konsumpcyjnych nie musisz ich opłacać.
Masz problem z popsutą rzeczą, a skończyła ci się gwarancja? Sprzedawca upiera się, że nie może przyjąć reklamacji? Sprawdź, czy ma rację.