REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prezydent, Konstytucja

Rozdział VIII Sądy i trybunały

Rozdział VIII Konstytucji zawiera 28 artykułów. Wskazują one jakie organy państwowe sprawują w Polsce władzę sądowniczą. Władza sądownicza jest odrebna od władzy ustawodawczej i wykonawczej. W Polsce sądy i Trybunały stanowią przedstawicielstwo sądowictwa. 

Rozdział IX Organy kontroli państwowej i ochrony prawa

Rozdział IX Konstytucji zawiera 14 artykułów. Poświęcony jest organom państwowym, których głównym celem jest ochrona prawa i kontrola jego przestrzegania przez inne organy. Do organów kontrolnych zaliczymy: Najwyższą Izbę Konroli, Rzecznika Praw obywatelskich oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Rozdział X Finanse publiczne

Rozdział X Konstytucji zawiera 10 arykułów. Dotyczą one kwestii finansowych państwa. Przede wszystkim sposobu uchwalania corocznego budżetu państwa. Ponadto wskazują, jakie organy państwowe odpowiadają w Polsce za finanse. 

Rozdział XI Stany nadzwyczajne

Rozdział XI Konstytucji zawiera 7 artykułów. Poświęcony jest stanom nadzwyczajnym. Możemy wyróżnić trzy stany nadzwyczajne: stan wyjątkowy, stan wojenny, stan klęski żywiołowej. Wprowadzane są w sytuacjach szczególnych zagrożeń.

REKLAMA

Rozdział XII Zmiana Konstytucji

Rozdział XII zawiera jeden artykuł. Określa on sposoby zmiany Konstytucji. Wskazuje warunki jakie muszą zostać spełnione, aby można było zmienić obecnie obowiązującą Konstytucję. 

Rozdział XIII Przepisy przejściowe i końcowe

Rozdział XIII Konstytucji zawiera 8 artykułów. Dotyczą one kwestii zmian, jakie muszą zaistnieć w prawie polskim w związku z uchawaleniem najwyższego aktu prawnego - Konstytucji. Obecnie obowiązująca Konstytucja weszła w ciągu trzech miesięcy od dnia jej ogłoszenia, czyli z dniem 17 października 1997 roku. 

Imprezy masowe: organizacja i wydawanie zezwoleń

Wójt, burmistrz i prezydent miasta mają obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu na imprezę masową. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy warunków, uprawniony przedstawiciel wójta, może przerwać imprezę masową.

Jakie konsekwencje dla samorządowców może mieć postępowanie sądowe

Czy sąd może zawiesić w pełnieniu obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Czy w związku z tymczasowym aresztowaniem szef gminy może stracić swój mandat?

REKLAMA

Mandat musi wyegzekwować prezydent miasta

W dużym mieście organem kompetentnym do wyegzekwowania grzywny nałożonej mandatem straży miejskiej jest prezydent miasta, a nie naczelnik urzędu skarbowego - uznał NSA.

Prawo łaski należy do prezydenta, a nie do sądu

O stosowaniu prawa łaski decyduje prezydent i dlatego każda prośba o ułaskawienie powinna do niego dotrzeć. Sąd nie może pozostawiać jej bez dalszego biegu.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Podawanie przynależności partyjnej kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast jest obowiązkowe

W wyborach samorządowych w zgłoszeniu kandydata na wójta należy obowiązkowo podać jego przynależność partyjną, nawet jeżeli kandydata nie zgłasza komitet wyborczy tej partii politycznej. Obowiązku takiego nie mają kandydaci komitetu na radnych do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

REKLAMA