REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak przebiega aukcja elektroniczna w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie opcjonalnym elementem postępowania. Jak przebiega? Przeczytaj.

Zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej - porada

Aukcję elektroniczną przeprowadza się po dokonaniu pełnej oceny ofert. Punktem wyjściowym dla aukcji są oferty pisemne złożone przez wykonawców. Do aukcji muszą zostać zaproszeni wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.

Czy aukcja elektroniczna powinna być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu?

Aukcja elektroniczna musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu. W przypadku gdy zostanie już przewidziana, zamawiający nie może odstąpić od jej przeprowadzenia. Czy zawsze?

Jak stosować podpis elektroniczny w przypadku aukcji elektronicznej?

Uczestnicząc w aukcji elektronicznej musisz pamiętać o składaniu postąpień w formie elektronicznej i zaopatrzeniu ich w podpis elektroniczny. Jakie wymogi są związane z jego stosowaniem?

REKLAMA

Jakie są skutki niewznowienia działalności gospodarczej po upływie 24 miesięcy zawieszenia?

Czy przedsiębiorca, który nie zlikwidował działalności bądź nie wznowił działalności po upływie okresu 24 miesięcy na które taka działalność była zawieszona, powinien zostać wykreślony z ewidencji?

Jakie są kryteria oceny oferty w aukcji elektronicznej?

Uczestnictwo w aukcji elektronicznej związane jest z konkurencją, która zmusza zainteresowanych do prześcigania się w ofertach. W celu wyłonienia najkorzystniejszej z nich zleceniodawca stosuje szereg wzorów, które mają rozstrzygnąć o wygranej. Dowiesz się więcej z poniższej porady.

Aukcja elektroniczna jako procedura przetargowa - porada

Aukcja elektroniczna to opcjonalny etap postępowania o udzielenie zamówienia. Umożliwia wnikliwą ocenę ofert wykonawców. Kiedy można ją zastosować i co ma na celu? Przeczytaj.

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

REKLAMA

Z jakich powodów można odwołać darowiznę?

Darowizna jest umową, na podstawie której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, uszczuplając tym samym swój własny majątek. Odwołanie darowizny może nastąpić jedynie z przyczyn określonych w Kodeksie cywilnym.

Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty wskutek podwyżki VAT?

1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy zmieniające stawki podatku od towarów i usług (VAT). Wysokość podatku wzrosła. W związku z tymi zmianami wykonawcy zamówień publicznych mogą stracić duże pieniądze. Jakie uprawnienia przysługują w takiej sytuacji wykonawcy i zamawiającemu? Przeczytaj.

Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Polscy przedsiębiorcy mogą być kontrolowani przez ponad 40 podmiotów. Jednym z nich jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, określana skrótowo mianem sanepidu. Ekspert radzi kiedy może ona zbadać zgodność działania przedsiębiorcy z przepisami prawa.

Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

Taksówkarze zacierają ręce, a „przewoźnicy osób” wycierają pot z czoła. Od 7 kwietnia zaczną obowiązywać przepisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, które wprowadzają drakońskie kary dla osób zarobkowo przewożących pasażerów bez licencji taksówkowej.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców wobec konsumentów?

Prawo polskie a szczególnie ustawy tzw. konsumenckie nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków. W poniższym kompendium pokrótce przybliżyliśmy ten istotny dla przedsiębiorców temat.

Swoboda wyboru waluty w związku z konstrukcją nowej hipoteki

20 lutego 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. W ramach tej nowelizacji znacząco zmieniła się konstrukcja hipoteki, czyli ograniczonego prawa rzeczowego, zabezpieczającego wierzytelność. Jedną z cech nowej hipoteki jest możliwość dowolnego wyboru waluty, w której owa hipoteka zostanie ustanowiona.

Jak postępować w przypadku awarii systemów i błędów wykonawców w licytacji elektronicznej?

Ryzyko wystąpienia awarii systemu licytacji dotyczy zarówno urządzeń pozostających pod kontrolą wykonawców oraz infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu. Jakie zakłócenia mogą się pojawić? Jak sobie z nimi radzić?

Jak przebiega zakończenie licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający musi wskazać wykonawcę, a wybór najkorzystniejszej oferty jest zastąpiony rankingiem generowanym przez system licytacyjnym. Jakie jeszcze zasady rządzą zakończeniem licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Prowadzenie działalności gospodarczej jest możliwe w bardzo wielu dziedzinach. Obecne zasady rynku, a także ciągły rozwój nauki i techniki prowadzą do powstawania coraz to nowszych wynalazków. Przepisy zapewniają ochronę, zarówno samemu wynalazkowi, jak również osobie, która go stworzyła. Zasady udzielania patentów są określone w prawie własności przemysłowej.

Czy zawieszenie działalności wpływa na wysokość podatku od nieruchomości?

Niestety nie. W okresie zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej niemieszkalne budynki, budowle oraz grunty nadal podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według wyższych (właściwych dla działalności gospodarczej) stawek.

Jak przebiega proces składania ofert w trybie licytacji elektronicznej?

Proces licytowania rozpoczyna się wraz z nadejściem terminu wskazanego w ogłoszeniu o licytacji (termin otwarcia). Od momentu jego zaistnienia nie obowiązuje zasada pisemności. Wnioski oraz oświadczenia mogą być przekazywane jedynie drogą elektroniczną.

Kiedy patent może wygasnąć lub zostać unieważniony?

Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może chcieć uzyskać ochronę na wynalazki lub inne wzory użytkowe, wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i projekty racjonalizatorskie. W ramach tej ochrony może starać się o uzyskanie patentu, czyli nabycie prawa wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy.

Obowiązki przedsiębiorcy związane z posiadanym rachunkiem bankowym - porada

Na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą i zawiadomienia o tym fakcie właściwego urzędu skarbowego.

Kiedy wynalazek może zostać uznany za tajny?

W ramach prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może stworzyć wynalazek, czyli element techniki, nowy, posiadający poziom wynalazczy i nadający się do przemysłowego stosowania. Osiągnięcie takie może zostać przez twórcę opatentowane i spokojnie wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności. Istnieją jednak sytuacje, w których przedsiębiorca pomimo że odkrył wynalazek nie będzie mógł go wykorzystywać.

Przenoszenie hipoteki - porada

„Wędrowanie” hipoteki lub wierzytelności nią zabezpieczonych, czyli jak kształtuje się sytuacja ich przenoszenia po zmianach z 20 lutego 2011 roku - sprawdź w dalszej części porady.

O czym warto wiedzieć w przypadku wynalazku biotechnologicznego?

Prowadzenie działalności gospodarczej kojarzy się w dostawcami, kontrahentami oraz fakturami. Nie tylko to jednak składa się na prowadzenie owej działalności. Z jej prowadzeniem wiążą się również kwestie uzyskania praw ochronnych na powstałe w efekcie działalności wynalazki, czy wzory użytkowe.

Jakie zmiany w hipotekach - sprawdź!

Niedawno, bo 20 lutego 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Nowe przepisy dotyczące hipoteki budzą zarówno wiele wątpliwości, jak również są krokiem naprzód w rozwoju tego ograniczonego prawa rzeczowego. Sprawdź, w jakiej wysokości należy się od hipoteki podatek od czynności cywilnoprawnych oraz na co trzeba zwrócić szczególną uwagę przy ustanawianiu hipoteki.

Co powinna zawierać umowa o nadzór inwestorski?

W ramach prowadzenia prac budowlanych inwestor może, na podstawie umowy o nadzór inwestorski, ustanowić inspektora zobowiązanego do czuwania nad zgodnością przeprowadzanych robót z przepisami prawa, projektem budowy oraz umową pomiędzy wykonawcą a inwestorem.

Jakie są obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów

Prowadzenie działalności gospodarczej może polegać między innymi na obrocie produktami. Wykonywanie tego typu działalności wiąże się oczywiście z określonymi wymogami. Przedsiębiorcy decydujący się na nią muszą dostosować się do nakładanych przez prawo zasad, a wśród niech zapewnić bezpieczeństwo produktów, wykonywać obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zachować zasady i tryb sprawowania nadzoru w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek. Nakładane obowiązku mają na celu przede wszystkich zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta.

Jakie ma znaczenie ustalenie daty uzyskania przychodu z tytułu najmu

Ustalenie daty uzyskania przychodu z tytułu najmu ma istotne znaczenie, gdyż istnieje różnica w dacie uzyskania przychodu pomiędzy prowadzoną działalnością gospodarczą w ramach najmu a najmem prowadzonym jako odrębne źródło przychodu.

Jak przebiega kwalifikacja podmiotowa w przypadku licytacji elektronicznej?

Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie licytacji elektronicznej składa się z dwóch etapów. Pierwszy to ocena wyłącznie podmiotowa zdolności wykonawców do realizacji zamówienia. Dopiero po dokonaniu podmiotowej kwalifikacji rozpoczyna się właściwy proces elektronicznego licytowania.

Na czym polega umowa franchisingu?

Franchising, w Polsce nazywany franczyzą to forma umowy licencyjnej. Polega na udzieleniu firmie przez inna firmę zezwolenia na sprzedaż ich dóbr lub świadczenie ich usług.

Co zawrzeć w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej?

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej musi spełniać określone przesłanki. Co powinno zostać w nim zawarte? Przeczytaj.

Wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia przy licytacji elektronicznej - krok po kroku

W postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej nie sporządza się specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Powoduje to konieczność sformułowania wszystkich wymagań odnośnie do przedmiotu zamówienia i jego realizacji w ogłoszeniu o zamówieniu.

Czym cechuje się licytacja elektroniczna?

Licytacja elektroniczna to jeden z trybów udzielenia zamówień publicznych. Dzięki niej wykonawcy mogą składać za pośrednictwem Internetu coraz korzystniejsze oferty. Ekspert wskazuje na jej najważniejsze cechy.

Jak funkcjonuje oprogramowanie licytacji i aukcji elektronicznych?

Przeprowadzenie licytacji, czy aukcji elektronicznej jest związane z wymogiem posiadania specjalistycznego oprogramowania. Dzięki niemu wykonawcy mają możliwość składania swoich ofert. Jakie są zasady jego funkcjonowania?

Refakturowania kosztów podatku VAT w ubezpieczeniu przedmiotu leasingu - porada

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu jest ściśle związane z realizacją umowy leasingu. Wyodrębnianie go dla celów podatkowych ma charakter sztuczny. Czy w związku z tym leasingodawcy mogą refakturować koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu ze zwolnieniem z podatku VAT?

Firmy nie zwalniają starszych pracowników

Firmy więc nie tylko nie zwalniają osób powyżej 50. roku życia, ale inwestują w ich rozwój. Wysyłają je na szkolenia, kursy, a także powierzają naukę młodszych i mniej doświadczonych pracowników.

Sposoby dokonania wypowiedzenia umowy lokatorowi

Jesteś właścicielem lokali mieszkalnych, które wynajmujesz lokatorom. Okazuje się, iż lokatorzy nie uiszczają czynszu we wskazanym w umowie terminie oraz podnajmują lokal – bez Twojej uprzedniej zgody. Poniżej zostaną przedstawione dwa wzory pism – które pomogą Ci rozwiązać powyżej wskazane problemy.

Obowiązki stron wynikające z umowy najmu okazjonalnego

Zarówno wynajmujący, jak i najemca powinien w umowie najmu okazjonalnego określić wzajemne obowiązki dotyczące przede wszystkim możliwości korzystania z mediów, napraw lokalu, podnajęcia przedmiotowego lokalu osobom trzecim. Jakie są obowiązki stron wynikające z umowy najmu okazjonalnego.

Kiedy właściciel składa wniosek o nadanie klauzuli wykonalności

Kiedy właściciel może złożyć wniosek o nadanie klauzuli wykonalności? Po upływie terminu wskazanego przez właściciela do opróżnienia lokalu przez najemcę – może on złożyć stosowny wniosek o nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu – na mocy którego najemca oświadczył, iż poddaje się egzekucji.

Kiedy właściciel może wypowiedzieć umowę o najem okazjonalny


Umowa najmu okazjonalnego zawierana jest na czas określony – jednakże we wskazanych przypadkach w ustawie o ochronie praw lokatorów właścicielowi przysługuje możliwość wcześniejszego wypowiedzenie umowy najmu okazjonalnego.

Jakie załączniki są wymagane do umowy najmu okazjonalnego


Istotą najmu okazjonalnego jest przede wszystkim umożliwienie wynajmującemu wyeksmitowanie lokatora zajmującego dany lokal mieszkalny, który nie uiszczana czynszu. Jednakże, aby właściciel mógł skorzystać z tego uprawnienia musi spełnić wymagania – opisane poniżej.

Możliwość wypowiedzenia czynszu z tytułu najmu lokalu mieszkalnego

Na podstawie przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów – wynajmującemu przysługuje prawo do wypowiedzenia czynszu z tytułu najmu lokalu mieszkalnego najemcy. Poniżej zostanie przedstawiony wzór wypowiedzenia czynszu z tytułu najmu lokalu mieszkalnego.

Czy wydatki poniesione w celu podwyższenia standardu można zaliczyć do kosztów


Według ogólnej zasady – podatnicy uzyskujący przychody z najmu w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej rozliczają koszty uzyskania przychodu w sposób stosowny dla innych kosztów ponoszonych z działalności gospodarczej. Kosztem uzyskania przychodu dla najemcy jest uiszczany czynsz z tytułu umowy najmu.

Czy podatnik posiada uprawnienie do wspólnego zeznania PIT


Mąż prowadzi najem prywatny, z którego otrzymuje przychody. Natomiast żona podatnika nie prowadzi z mężem najmu, jest ona zatrudniona w ramach umowy o pracę w firmie telekomunikacyjnej. Mąż chciałby złożyć wspólnie zeznanie PIT. Czy w związku z powyżej opisaną sytuacją przysługuje mu owe uprawnienie?

Czy niepełnoletni podatnik może odliczyć ulgę z tytułu przychodów najmu


Podatnik w wieku 15 lat odziedziczył po dziadku mieszkanie, które było wynajmowane. Przychody osiągane z tytułu najmu były opodatkowane ryczałtem. Czy w powyżej opisanym przypadku istnieje możliwość odliczenia ulgi uzyskanych przychodów.

Zasady zwolnienia najmu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług


Kwestie związane z opodatkowaniem najmu podatkiem od towarów i usług często przysparza podatnikom prowadzącym działalność gospodarczą wiele trudności w praktyce, gdyż nie wszystkie przepisy zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług są jasno i zrozumiale sprecyzowane.

Zasady rozliczania kosztów z tytułu uzyskania przychodów


Podstawą do zaksięgowania kosztów z tytułu uzyskania przychodów jest dzień, w którym podatnik wystawił faktury lub rachunki. W tymże przypadku podatnik zobowiązany jest prowadzić księgę przychodów i rozchodów. Koszty z tytuły uzyskania przychodów są potrącane – jeżeli zostały poniesione w danym roku podatkowym.

Warunki zawarcia umowy dzierżawy


Dzierżawca może być podatnikiem podatku rolnego wówczas, gdy w trakcie trwania umowy dzierżawy spełni stosowane warunki – opisane poniżej.

Warunki uiszczania zaliczki na podatek dochodowy z tytułu najmu


Podatnik zobowiązany jest dokonać zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od dochodów osiąganych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu od miesiąca, w którym uzyskana kwota dochodu od początku roku nie jest większa niż – 3.091,00 zł.

W jaki sposób wynajmujący powinien sporządzić umowę najmu


Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

REKLAMA