REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Upadłość, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawa o prawach konsumenta - obowiązki informacyjne przedsiębiorców

Ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorców obowiązek udzielenia konsumentom szeregu informacji – zarówno w przypadku sprzedaży „tradycyjnej” – w sklepie stacjonarnym, jak i w przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas organizowanej przez sprzedającego wycieczki) oraz sprzedaży na odległość (np. w sklepie internetowym lub przez telefon).

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

25 grudnia br., wchodzi w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Upadłość konsumencka w 2015 r.

Prawo upadłościowe i naprawcze w swoich regulacjach umożliwia osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej ogłoszenie upadłości konsumenckiej w razie niewypłacalności. W 2015 r. wejdzie w życie obszerna nowelizacja wprowadzająca uproszczenie w upadłości konsumenckiej. Do ważnych zmian należy m.in. skrócenie maksymalnego okresu spłaty zobowiązań konsumenta.

Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

REKLAMA

Zakupy w internecie - kiedy można zwrócić kupiony towar

Kupując w sklepie internetowym mamy prawo rozpakować i wypróbować towar, a następnie go odesłać. W ogóle nie można jednak zwracać leków. Zaś ze względów higienicznych - nie wolno przymierzyć soczewek czy wypróbować smoczka, a potem oddać. O prawach klientów sklepów internetowych obecnie i po zmianach 25 grudnia 2014 r. mówią PAP eksperci Federacji Konsumentów Andrzej Bućko i Michał Herde.

Prezenty z Internetu – termin dostarczenia

Sprzedawca powinien – zgodnie z regulacjami ustawy ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny – dostarczyć prezent zakupiony w sklepie internetowym w terminie 30 dni od złożenia oświadczenia woli o zawarciu transakcji.

Zmiany w prawie upadłościowym

Kraje UE wzmocnią współpracę przy rozwiązywaniu problemów bankrutujących przedsiębiorstw i efektywniej zastosują unijne przepisy także do restrukturyzacji i zawarcia ugody, a nie tylko likwidacji firm - postanowili ministrowie sprawiedliwości krajów UE. W czwartek 4 grudnia 2014 r. na spotkaniu w Brukseli przyjęli oni plany modernizacji prawa upadłościowego.

Jak zwrócić świąteczny prezent? – zmiana przepisów

W okresie Świąt Bożego Narodzenia niektórych z nas ogarnia zakupowa gorączka. Co zrobić, gdy prezent się nie spodoba i będzie trzeba go zwrócić? Te święta będą wyjątkowe, bowiem w ich trakcie zmienią się przepisy, które uregulują na nowo kwestie zwrotu prezentów.

REKLAMA

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzi udogodnienia dla konsumentów. Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności będzie zobowiązany sprawdzić potrzeby swojego klienta oraz jego sytuację finansową. Dzięki temu ubezpieczenia inwestycyjne będą mniej ryzykowne.

Zmiana regulaminu akcji promocyjnej o charakterze nieciągłym

Prawidłowe przeprowadzenie akcji promocyjnej – o charakterze nieciągłym bądź ciągłym, wiąże się w pierwszej kolejności ze sporządzeniem regulaminu promocji. Obowiązek sporządzenia regulaminu nie wynika jednakże bezpośrednio z przepisów prawa. Czy można zmienić regulamin w czasie trwania promocji o charakterze nieciągłym?

UOKiK przygotował specjalny portal dla konsumentów i przedsiębiorców

UOKiK przygotował specjalny portal, który ma pomóc sprzedawcom internetowym przygotować się do zmian, jakie niesie ustawa konsumencka wchodząca w życie 25 grudnia. Dzięki ujednoliceniu przepisów w całej UE firmom ma być łatwiej działać na rynkach zagranicznych.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

Czy dostawca internetu odpowiada za jego jakość?

Twoje łącze internetowe działa wolno? Transfer danych jest znacznie wolniejszy, niż wynikałoby z wybranego planu taryfowego? Takie sytuacje się zdarzają i nie są wcale wyjątkowe. Koniecznie przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się, co możesz z tym zrobić.

Rewolucja w rękojmi – nowe przywileje dla kupujących

Z dniem 25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 24 czerwca 2014 r.). Sama ustawa, jak i zmodyfikowane przez nią przepisy Kodeksu cywilnego, zastąpią dotychczasowe przepisy, regulujące sprzedaż z udziałem konsumentów: ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Zmiany w przepisach o upadłości konsumenckiej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będzie ustawa nowelizująca przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. Zasadnicza zmiana wynikająca z nowych przepisów będzie polegała na uproszczeniu procedur tzw. upadłości konsumenckiej, czyli możliwości umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Konsumenci będą mieli więcej praw – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta

W dniu 25 grudnia 2014 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta, które implikują wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiej i Rady Nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Ustawa została opublikowana 24 czerwca 2014 r., jednak ustawodawca słusznie przewidział aż sześciomiesięczne vacatio legis, aby przedsiębiorcy mieli wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się oraz dostosowanie się do nowych przepisów.

Dokumentowanie i rozliczanie w VAT sprzedaży na rzecz konsumentów

Sprzedaż na rzecz konsumentów podlega odrębnym zasadom dokumentowania niż sprzedaż na rzecz podatników VAT. Zasadą jest, że taka sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej, chyba że sprzedawca korzysta ze zwolnienia. Natomiast fakturę sprzedawca ma obowiązek wystawić tylko na żądanie kupującego.

Dlaczego nowe firmy upadają?

Coraz więcej nowych firm jest rejestrowanych, a jeszcze więcej upada. We samym wrześniu zarejestrowano 23 628 nowych jednoosobowych działalności a 24 380 firm zniknęło z rejestrów. Dlaczego tak się dzieje, że nowe firmy upadają?

Od 2015 r. będzie łatwiej o upadłość konsumencką

Usunięcie bariery w dostępie do oddłużenia w ramach upadłości konsumenckiej z zachowaniem praw wierzycieli - to główny cel nowelizacji Prawa upadłościowego i naprawczego, która będzie obowiązywać od 2015 r.

Nowe prawo konsumenckie - więcej czasu na odstąpienie od umowy

Nowe prawo konsumenckie, które wchodzi w życie 25 grudnia br., gruntownie zmieni przepisy w sprzedaży przez internet. Nowe regulacje zakładają m.in. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy bez podania powodu przez klienta z 10 do 14 dni.

Nowe prawo restrukturyzacyjne w Sejmie

Projekt nowego prawa restrukturyzacyjnego przyjęty przez rząd trafił do Sejmu. Zakłada wprowadzenie lepszej ochrony dla firm przed bankructwem, zachowaniem miejsc pracy oraz znaczne ograniczenie nieuczciwej konkurencji wśród przedsiębiorców. Zmiany mają wejść obowiązywać od 1 września 2015 r.

Nowe prawo konsumenckie i zmiany w e - sklepach

Pod koniec 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o prawie konsumentów. Wprowadzi zmiany wzmacniające pozycję konsumentów, a przedsiębiorcom da możliwość rozwoju. Właściciele e – sklepów rozpoczęli już działania zmierzające do dostosowania swoich biznesów do nowych wymogów.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swych klientów o warunkach zawieranych umów. Prowadzący sklepy internetowe będą musieli dokonać zmian na swoich stronach internetowych. Klienci zyskali szersze niż dotychczas prawo do odstępowania od zawieranych z przedsiębiorcami umów.

Wykreślenie z rejestru spółki w upadłości

Wobec spółki, która jest niewypłacalna względem swoich wierzycieli może być prowadzone postępowanie likwidacyjne bądź upadłościowe. W przypadku likwidacji majątku spółki powoływany jest syndyk masy upadłości, który po zakończeniu postępowania występuje z wnioskiem o wykreślenie spółki z rejestru

Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 roku

23 września 2014 r. Prezydent RP podpisał zmianę wadliwych przepisów o upadłości konsumenckiej i polski konsument otrzymał łatwiejszy dostęp do procedury ogłoszenia upadłości w sytuacji nadmiernego zadłużenia. Będzie to nowa szansa dla osób, które popadły w kłopoty finansowe nie ze swojej winy. Nowy start dla wielu osób, także dla bohaterki naszego artykułu.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

Więcej praw dla konsumentów

Od 25 grudnia 2014 r. konsumenci, zwłaszcza ci kupujący przez Internet, nabędą więcej uprawnień. Tego dnia wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Do tych zmian powinni przygotować się przede wszystkim przedsiębiorcy zawierający umowy z konsumentami.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej podpisane przez Prezydenta

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelę o upadłości konsumenckiej - podała jego kancelaria. Ustawa łagodzi obowiązujące rygory dla konsumentów, którzy chcą ogłosić niewypłacalność. Zdaniem autorów zmiany jest ona potrzebna, bo dotychczasowe prawo jest martwe.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelę o upadłości konsumenckiej - podała jego kancelaria. Ustawa łagodzi obowiązujące rygory dla konsumentów, którzy chcą ogłosić niewypłacalność. Zdaniem autorów zmiany jest ona potrzebna, bo dotychczasowe prawo jest martwe. Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta" - 25 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.

Nowe przepisy o prawach konsumenta

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Ustawa o prawach konsumenta od 25 grudnia 2014 r.

Lepszą ochronę konsumentów zapewni od najbliższych Świąt Bożego Narodzenia nowa ustawa o prawach konsumenta. Najważniejsze zmiany to w szczególności wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość (np. przez internet) z 10 do 14 dni. Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybrać między jego naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.

Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

W razie niewypłacalności i niemożności spłaty długów, firmy podejmują decyzję o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Upadłość oznacza niemożność wykonania swoich zobowiązań pieniężnych. Kiedy przedsiębiorcy zobowiązani są „ogłosić upadłość”?

Kto może, a kto musi złożyć wniosek o głoszenie upadłości?

Moment, kiedy należy złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, należy w porę zauważyć, gdyż w takiej sytuacji dłużnik ma dwa tygodnie na zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości.

Łatwiejsza restrukturyzacja firm w 2015 r.

Rząd przyjęła projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Nowe regulacje, które zaplanowane są na rok 2015, mają zapewnić przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej możliwość skutecznej restrukturyzacji, przy jednoczesnym zachowaniu ochrony praw wierzycieli.

Nowe prawo restrukturyzacyjne przyjęte przez rząd

1 czerwca 2015 r. wejdzie w życie ustawa prawo restrukturyzacyjne, które zapewni przedsiębiorcom skorzystanie z procedur restrukturyzacyjnych z zachowaniem ochrony praw wierzycieli.

Sejm uchwalił nowe zasady upadłości konsumenckiej

Sejm uchwalił nowelizację prawa upadłościowego i naprawczego oraz dwóch innych ustaw. Nowe regulacje mają przyznawać obywatelom w trudnej sytuacji możliwość szybkiego powrotu do pracy. Wiąże się to również z odzyskanie, zdolności kredytowej.

Co grozi za nieprawidłowe oznakowanie produktu?

Producenci zdają sobie sprawę z siły oznaczeń zamieszczonych na opakowaniach produktu. By podnieść sprzedaż, potrafią się czasem uciekać do nieuczciwych praktyk konsumenckich. Co im za to grozi?

Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich

Konsument, którego prawa zostały naruszone może dochodzić polubownego rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą przez sądem polubownym przy właściwych inspektorach Inspekcji Handlowej. Aby uniknąć drogi sądowej, można wszcząć postępowanie mediacyjne, które zrealizuje Izba Handlowa.

Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu

Korzystanie z usług linii lotniczych cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, zwłaszcza podczas planowania wyjazdów urlopowych. Przewoźnicy lotniczy oferują nam swoje usługi nie tylko w ramach zorganizowanych imprez turystycznych, ale także wyjazdów indywidualnych. O czym należy pamiętać, decydując się na skorzystanie z oferty danej linii lotniczej, aby – w razie pojawienia się kłopotów – prawidłowo i satysfakcjonująco dla nas rozwiązać problem?

Informowanie o cenach towarów i usług

Obowiązują nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmiany, które zawiera ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, wprowadzają rozwiązania bardziej przyjazne przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub cenników elektronicznych.

Czy można robić zdjęcia w sklepie?

Czy zdarzyło ci się kiedykolwiek robić zdjęcia w sklepie? Na przykład po to, aby upewnić się która koszula bardziej ci pasuje, sprawdzić opinię o danym produkcie i porównać jego cenę, czy chociażby dlatego, że jakaś ekspozycja przykuła twoją uwagę? Handlowcy utrzymują, że robienie zdjęć w sklepie jest niezgodne z prawem. Jak jednak jest w rzeczywistości?

Upadłość pracodawcy a roszczenia pracowników - nowelizacja

Od 26 lipca 2014 r. wzmocniona została ochrona roszczeń pracowników w przypadku niewypłacalności przedsiębiorcy, którego upadłość ogłosił sąd zagraniczny. Zmiana wynika z wchodzącej właśnie w życie nowelizacji ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

Lepsza ochrona roszczeń pracowniczych

W przypadku niewypłacalności przedsiębiorcy, którego upadłość ogłasza zagraniczny sąd, zwalniani pracownicy otrzymają zaległe świadczenia. Zwiększona ochrona roszczeń pracowników ma miejsce w przypadku wszczęcia tzw. wtórnego postępowania upadłościowego.

Nowe formy wsparcia dla przedsiębiorców

22 lipca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt Ministerstwa Gospodarki - Polityka Nowej Szansy. Zakłada on nowe rodzaje wsparcia dla przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowo - ekonomicznej oraz tym, którzy ponownie rozpoczynają działalność.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które wchodzą w życie od stycznia 2015 r., przewidują większe restrykcje dla przedsiębiorców zaangażowanych w nielegalne zmowy cenowe. Po nowelizacji kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Jak zmieni się prawo konkurencji w 2015 roku?

Przedsiębiorcy zaangażowani w nielegalne zmowy cenowe od stycznia 2015 roku będą zagrożeniu dużo wyższymi karami. Po nowelizacji Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Niedozwolone postanowienia umowne stosowane przez firmy

Zmienią się przepisy dotyczące klauzul umownych. Rząd przygotował w tej sprawie założenia zmian w Kodeksie postępowania cywilnego. Nowe regulacje mają zmodyfikować procedurę uznawania za niedozwolone postanowień umów stosowanych przez firmy z konsumentami. Zmienią się w dużym stopniu np. przepisy dotyczące mocy wiążącej orzeczeń Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tych sprawach.

REKLAMA