reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Jak zwrócić świąteczny prezent? – zmiana przepisów

Jak zwrócić świąteczny prezent? – zmiana przepisów

W okresie Świąt Bożego Narodzenia niektórych z nas ogarnia zakupowa gorączka. Co zrobić, gdy prezent się nie spodoba i będzie trzeba go zwrócić? Te święta będą wyjątkowe, bowiem w ich trakcie zmienią się przepisy, które uregulują na nowo kwestie zwrotu prezentów.

Z dniem 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Tekst ogłoszony został 24 czerwca, a jego vacatio legis kończy się w wigilię Bożego Narodzenia. Teoretycznie wydaje się, że wprowadzone zapisy będą korzystne dla konsumentów, jednak na pewno na początku nie będzie łatwo.

Zobacz również: Lepsza ochrona konsumentów - 25 grudnia 2014

Zmiany w sklepach internetowych

Największe zmiany dotkną właścicieli sklepów internetowych i jak wykazały badania wykonane w październiku 2014 roku przez portal praktycy.com dla rzetelnyregulamin.pl to właśnie one są najmniej przygotowane na zmianę obowiązującego prawa. Chociaż większość z nich wie o zmianie i terminie wejścia w życie, to zaledwie nieco ponad 7% jest już w pełni gotowa do nowych przepisów, a prawie połowa przyznała się, że jeszcze nie rozpoczęła swoich starań o zmianę systemu. Ustawa mocno wpłynie na działalność e-sklepów. Większość z nich zmuszona zostanie do całkowitej przebudowy swoich stron, żeby spełnić wszystkie wymagania. W myśl art. 19 nowej ustawy o prawach konsumenta: „przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy co najmniej informacje dotyczące głównych cech świadczenia przedsiębiorcy, oznaczenia przedsiębiorcy, łącznej ceny lub wynagrodzenia, prawa odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli umowa została zawarta na czas nieoznaczony – sposobu i przesłanek jej wypowiedzenia”.

Zwrot w sklepie stacjonarnym nie będzie łatwiejszy

Konsumenci starali się, żeby zmieniono reżim prawny w sprawie zwrotu towaru niewadliwego, zakupionego w sklepie stacjonarnym. Niestety, tutaj zmian nie wprowadzono. Sprzedawca nadal nie będzie miał obowiązku przyjęcia towaru zakupionego w siedzibie przedsiębiorstwa.

Termin zwrotów będzie stały

W przypadku jednorazowej transakcji, konsument będzie miał 14 dni na zwrot od momentu faktycznego otrzymania towaru, a nie od czasu jego zakupu. Dotychczas konsumenci mieli 10 dni na zwrot produktu. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o terminie zwrotu, konsument może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu 12 miesięcy (dotychczas 3 miesiące). W przypadku jednorazowego zakupu kilku rzeczy, ale otrzymania ich niejednocześnie, termin dwutygodniowy biegnie z momentem otrzymania ostatniej rzeczy! Dla przykładu: gdy zakupimy kino domowe w jednym sklepie ale telewizor otrzymamy 2 stycznia, głośniki 5 stycznia, a dvd dopiero 7 stycznia, to termin na zwrot całego kina domowego kończy się 21 stycznia.

Zobacz również: Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Aktualizacja: 10.12.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak zwrócić świąteczny prezent?/ Fot. Fotolia
Jak zwrócić świąteczny prezent?/ Fot. Fotolia

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Czublun Trębicki Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska

Doradztwo prawne dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama