Żeby zapewnić sobie udany wypoczynek, powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo i dobrze zaplanować wyjazd. Noclegi, transport, wizy, ubezpieczenie, szczepienia, leki – to tylko część spraw, które musimy załatwić zanim wyruszymy na wakacje.
W samorządowym zakładzie budżetowym największe dofinansowanie urlopu wypoczynkowego otrzymują pracownicy, którzy są zatrudnieni na niepełnych etatach, dla których zakład jest jednym z kilku pracodawców, a ich sytuacja ekonomiczna jest niezła (radca prawny, inspektor ds. bhp). Czy w regulaminie zfśs może znaleźć się zapis, że wysokość kwoty dofinansowania do wypoczynku jest uzależniona jedynie od dochodu uzyskiwanego przez pracownika zakładu?
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt ustawy rodzinnej), przygotowany w kancelarii prezydenta Bronisława Komorowskiego, trafił do komisji kodyfikacyjnej. Propozycje zawarte w projekcie zakładają m.in. wydłużenie terminu, w którym można wykorzystać urlop rodzicielski, zwiększenie uprawnień rodzicielskich ojców, większa elastyczność pracy.
Pracodawca zamierza wypłacić premie świąteczne pracownikom ze środków obrotowych firmy. Firma zatrudnia ponad 20 osób. Czy wypłacona premia świąteczna pracownikom przebywającym na urlopach macierzyńskich, dodatkowych macierzyńskich i rodzicielskich, urlopie wychowawczym, zasiłku chorobowym oraz zasiłku rehabilitacyjnym powinna zostać oskładkowana? Jeśli premie powinny zostać oskładkowane to z jakim kodem należy uwzględnić te świadczenia w płatniku? Dodatkowo informuję, iż w regulaminie wynagradzania, widnieje zapis iż w/w pracownikom przysługuje premia świąteczna.
Generalną zasadą dotyczącą urlopów wypoczynkowych jest obowiązek wykorzystywania ich w naturze. Oznacza to, że pracownik powinien mieć szansę do rzeczywistego wypoczynku i nieświadczenia pracy. Prawo do urlopu obwarowane jest w Kodeksie pracy szeregiem przepisów gwarancyjnych, które mają sprawić, że pracownik wykorzysta urlop zgodnie z założeniem – na odpoczynek. Wyjątkiem od reguły wykorzystywania urlopu w naturze jest instytucja ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop. Jako wyjątek, powinna więc być stosowana jedynie w konkretnych przypadkach, wskazanych w Kodeksie pracy.
Pracownik został zatrudniony po raz pierwszy od 02.01.2014 r. na 3 m-ce na okres próbny, a następnie na czas określony dłuższy niż 1 rok od dnia 01.04.2014. Jeśli chodzi o urlop dla pracownika, z którego jeszcze nie korzystał, czy liczę go oddzielnie do każdej umowy do 01.02 i 02.03 czyli 2x 1,66= 3,32 czyli 3 i dla drugiej umowy do 30.04-1,66 itd. aż do 30.12.czyli razem z drugiej umowy 8 x 1,66= 13,28 czyli 13 i potem 3+13=16