REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zarobki, Handel

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podatek od sprzedaży detalicznej – poradnik

Niniejsze opracowanie zawiera niezbędne informacje dotyczące nowego podatku od sprzedaży detalicznej, wyjaśniamy m.in. kto jest zobowiązany do odprowadzania podatku, jaka jest podstawa opodatkowania, jakie są stawki podatku, jaka sprzedaż nie podlega opodatkowaniu, jak odprowadzać podatek. W poradniku znajduje się również wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1).

Handel w niedzielę i święta w Unii Europejskiej

Zgodnie z polskim kodeksem pracy, praca w niedziele i święta jest dozwolona m.in. w gastronomii i zakładach hotelarskich. Jak wygląda sytuacja handlu w innych krajach Unii Europejskiej?

Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu

Zdaniem Ministerstwa Finansów, wobec zaproponowanych niskich stawek podatku od sprzedaży detalicznej, margines na osiągnięcie przez podatników korzyści ekonomicznych z restrukturyzacji dotychczasowej działalności nie wydaje się uzasadniać podjęcia tego działania. Ponadto, przepisy podatkowe dają narzędzie przeciwdziałania takiej praktyce, jeżeli jedynym jej celem miałoby być unikanie opodatkowania.

Rząd przyjął projekt podatku od sprzedaży detalicznej

Wprowadzenie dwóch stawek tego podatku od sprzedaży detalicznej - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, przyjęty przez rząd 14 czerwca.

REKLAMA

Będą dwie stawki podatku handlowego - 0,8 proc. i 1,4 proc.

Podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek handlowy) ma mieć dwie stawki. Pierwsza stawka w wysokości 0,8 proc. będzie naliczana od podstawy opodatkowania pomiędzy kwotą 17 mln zł i 170 mln zł, natomiast druga wyniesie 1,4 proc. i będzie stosowana od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę 170 mln zł. Projekt w sprawie podatku handlowego zaakceptował 3 czerwca Komitet Stały Rady Ministrów.

Podatek detaliczny według liniowej stawki z wysoką kwotą wolną?

Podatek detaliczny według liniowej stawki wraz z wysoką kwotą wolną od podatku jest rozwiązaniem lepszym niż opodatkowanie według skali progresywnej – uważa Marek Czachor z Erste Securities Polska. Dzięki niemu mniejsze polskie firmy zyskałyby przewagę nad zagranicznymi przedsiębiorstwami. Problemem jest natomiast opodatkowanie handlu internetowego. Zwolnione mają być z niego podmioty zagraniczne. Tworzy to ryzyko, że polskie firmy będą przenosiły się poza obszar naszego kraju.

Zakaz handlu w niedzielę - projekt ustawy

Zakaz handlu w większość niedziel, przewidujący jednak wyjątki m.in. dla aptek, stacji benzynowych i kiosków - przewiduje wyjściowy projekt ustawy NSZZ Solidarność. W czwartek 28 kwietnia 2016 r. powołany został komitet, który będzie zbierał podpisy poparcia dla projektu ograniczeń handlu w niedzielę.

Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2016 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie prawa handlowego, prawa własności przemysłowej, opłat sądowych oraz prawa ochrony konkurencji i konsumentów.

REKLAMA

Podatek od sprzedaży detalicznej nie obejmie e-handlu i franczyzy

Podatek od sprzedaży detalicznej nie zostanie opodatkowany handel internetowy, nowy podatek nie będzie też obejmować sieci franczyzowych, a płatnicy będą identyfikowani na podstawie NIP - powiedział wiceminister finansów Wiesław Janczyk.

Stawki podatku od handlu - 0,4 proc., 0,8 proc. i 1,4 proc.

Trzy progresywne stawki podatku od sprzedaży detalicznej, czyli 0,4 proc. od miesięcznego przychodu między 1,5 mln i 17 mln zł, 0,8 proc. od przychodu między 17 mln i 170 mln zł oraz 1,4 proc. od przychodu miesięcznego ponad 170 mln zł - takie rozwiązanie zakłada nowa wersja projektu w zakresie podatku od handlu.

Podatek od handlu nie powinien szkodzić mniejszym sklepom

Nowa propozycja podatku od sprzedaży detalicznej ma być przedstawiona jeszcze w kwietniu i tym razem, jak zapowiedział minister finansów Paweł Szałamacha, przepisy mają nie objąć e-handlu. Pierwsza wersja projektu opublikowana na początku lutego wywołała protesty całej branży. Według prof. Krzysztofa Opolskiego z Uniwersytetu Warszawskiego podatek od handlu powinien zostać wprowadzony, jednak w takim kształcie, by nie zaszkodził mniejszym sklepom.

Dwie wersje podatku od sprzedaży detalicznej

Ministerstwa Finansów zaproponuje dwie wersje podatku od sprzedaży detalicznej. Projekty będą się różnić m.in. tym, że w wersji poselskiej będzie jedna stawka podatku (0,9 proc.), a kwota wolna w wysokości 200 mln zł; nie będzie też odmiennych stawek w weekendy. Natomiast druga wersja będzie dopuszczać progresję i będzie zbliżona do dotychczasowej propozycji Ministerstwa Finansów.

Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej - dostosowanie do regulacji UE

Ustawa o podatku od od sprzedaży detalicznej będzie zgodna z regulacjami Unii Europejskiej; opracowując ją, Ministerstwo Finansów bierze pod uwagę doświadczenia Węgier - powiedział wiceszef resortu finansów Leszek Skiba.

Podatek od marketów nie przyniesie 2 mld zł do budżetu

Planowany podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek od marketów) prawdopodobnie nie przyniesie wpływów do budżetu w wysokości 2 mld zł. Bierzemy to poważnie pod uwagę – poinformował na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki i rozwoju wiceminister finansów Leszek Skiba.

Stawka podatku od sprzedaży detalicznej powinna być liniowa i nie wyższa niż 0,4 proc.

Stawka podatku od sprzedaży detalicznej powinna być liniowa i nie wyższa niż 0,4 proc., należy zrezygnować z łącznego opodatkowania „sieci handlowych", zbyt krótkie jest też vacatio legis. Poza tym zaproponowane rozwiązania są niezgodne z prawem Unii Europejskiej - tak uważa Konfederacja Lewiatan oceniając projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Sklepy przerzucą koszty podatku na konsumentów

Podatek od sprzedaży detalicznej daje jeszcze więcej możliwości, niż podatek bankowy, do omijania tej daniny; ma on przynieść budżetowi stosunkowo niewiele, około 2 mld zł, czy warto w związku z tym ryzykować, "czy ta skórka jest warta wyprawki" - mówi prof. Ryszard Bugaj. Jego zdaniem sklepy przerzucą koszty podatku od sprzedaży detalicznej na konsumentów.

MF przygotuje nową wersję ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej

Minister finansów Paweł Szałamacha na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego w dniu 18 lutego zapowiedział przygotowanie nowej wersji projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Nowa wersja projektu ma być gotowa za 7-10 dni.

Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej jest szkodliwa dla gospodarki

Jeremi Mordasewicz, Doradca Zarządu Konfederacji Lewiatan, skomentował propozycję wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej. W swojej opinii przedstawił 9 powodów, dla których Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej jest szkodliwa dla gospodarki.

Jak długo Polak musi pracować na litr paliwa?

Jak długo Polak musi pracować na litr paliwa? Według wliczeń analityka Cinkciarz.pl aż 10 razy dłużej niż Amerykanin!

Stawka podatku od sprzedaży detalicznej w sobotę taka sama jak w dni powszednie

Minister Henryk Kowalczyk, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów obiecał 11 lutego 2016 r. po spotkaniu z przedstawicielami polskiego handlu, że stawka podatku od sprzedaży detaliczne w sobotę będzie taka sama jak od handlu w dni powszednie. Zmieniona zostanie użyta w ustawie o podatku od sprzedaży detalicznej definicja franczyzy i zwiększona będzie kwota wolna od podatku w przypadku wprowadzenia liniowej stawki.

Tylko jedna stawka podatku od sprzedaży detalicznej - 0,7%

Adam Abramowicz, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego poinformował 10 lutego 2016 r. PAP, że ostatecznie będzie tylko jedna stawka podatku od sprzedaży detalicznej. Ponadto kwota wolna od tego podatku będzie kilkakrotnie większa od zapisanej w projekcie kwoty 1,5 mln. zł miesięcznie.

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wymaga poprawek

Rząd nie zamierza zrezygnować z wprowadzenia opodatkowania handlu detalicznego. Kolejny projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej został 2 lutego br. skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Ministerstwa mają kilka dni na wniesienie uwag. Zaproponowane w projekcie rozwiązania budzą jednak liczne wątpliwości.

Wynagrodzenie dla asystentów sędziów w górę

Wzrosną wynagrodzenia asystentów sędziów, urzędników oraz innych pracowników sądowych powszechny, kuratorów zawodowych oraz funkcjonariuszy Służby Więziennej.

Etapy prac nad podatkiem od sprzedaży detalicznej

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Poinformowało także jak wyglądają kolejne etapy prac nad wprowadzeniem nowego podatku.

Podatek od sprzedaży detalicznej – główne założenia projektu

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który w dniu 2 lutego br. trafił do uzgodnień międzyresortowych, zakłada wprowadzenie nowego podatku o charakterze przychodowym od sprzedaży detalicznej obciążającego sprzedawców detalicznych i sieci handlowe o obrotach przekraczających 1,5 mln zł miesięcznie (kwota zwolniona od podatku). Ustawodawca zaproponował zróżnicowanie stawek podatku w zależności od wysokości przychodu tj.: 0,7% do wartości 300 mln zł i 1,3% od nadwyżki przychodu powyżej 300 mln zł. Ponadto, wyższe stawki podatku odpowiednio 1,3% i 1,9% będą obowiązywały od przychodu osiągniętego w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy. Podatek ten nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów w podatkach dochodowych.

Jak optymalizować opodatkowanie dochodów menedżerów?

Pakiet medyczny, telefon i samochód służbowy to dzisiaj standardowe benefity dla menedżera. Jak więc zachęcić dobrego specjalistę do pozostania w firmie? Czy da się efektywnie podnieść wynagrodzenie netto pracownika bez ponoszenia przy tym dodatkowych kosztów? Odpowiedzią może być planowanie podatkowe.

Podatek od sprzedaży detalicznej także od sklepów internetowych

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień, że podatnikami nowego podatku od sprzedaży detalicznej mają być wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni (w tym internetowi), którzy uzyskają przychód ze sprzedaży towarów w wysokości powyżej 18 mln zł netto rocznie. Podatnicy, którzy nie przekroczą tej kwoty będą zwolnieni z podatku i nie będą obowiązani do składania deklaracji podatkowych. Kwota wolna dotyczy zarówno handlu pomiędzy poniedziałkiem a piątkiem jak i poniedziałkiem i niedzielą.

Podatek od sprzedaży detalicznej w ocenie przedsiębiorców

Wprowadzenie dodatkowego podatku obrotowego płaconego przez wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawców detalicznych - zdaniem przedsiębiorców z Business Centre Club - stanowić będzie dla tego sektora nadmierne obciążenie finansowe i przyniesie szereg negatywnych skutków dla gospodarki i obywateli.

Zasady naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym

Systemu naliczania odsetek w całym obrocie cywilnoprawnym został uproszczony i ujednolicony – w wyniku nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, która częściowo w weszła życie 10 listopada 2015 r., a jej druga część 1 stycznia 2016 r.

Podatek od hipermarketów - od obrotu i progresywny

Projekt ustawy o podatku od hipermarketów ma powstać w ciągu 10 dni - poinformował minister Henryk Kowalczyk po zakończeniu spotkania przedstawicieli rządu z handlowcami w dniu 8 stycznia br. Rząd ma uwzględnić postulat handlowców zakładający rezygnację z kryterium powierzchniowego jako podstawy opodatkowania. Podatek ma być naliczany od obrotu i progresywny.

Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku

Na początku maja 2016 roku ma wejść w życie Unijny Kodeks Celny (UKC). Niesie to ze sobą istotne zmiany dla przedsiębiorców uczestniczących w handlu zagranicznym oraz producentów korzystających z procedur celnych, np. w procesie uszlachetniania, (czyli przerobu towarów, produkcji z importowanych komponentów wysyłanej poza Unię Europejską).

Ujednolicony mechanizm naliczania odsetek w transakcjach handlowym

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Głównym zadaniem noweli zainicjowanej przez Ministerstwo Gospodarki jest przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

Stanowisko pracodawców w sprawie podatku od handlu

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, w związku z pracami nad wprowadzeniem podatku od handlu, rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku od sprzedaży detalicznej o jednolitej, niskiej stawce. Zdaniem pracodawców podatek powinien być pomniejszony o CIT/PIT zapłacony w danym okresie rozliczeniowym. Podmioty płacące podatki CIT/PIT nie powinny być dyskryminowane przez państwo polskie.

Spowolnienie wzrostu płac

GUS poinformował, że wzrosło przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w październiku 2015 r. o 3,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Podatek od marketów uderzy w dostawców i konsumentów

Opodatkowanie handlu, proponowaną przez PiS 2-proc. stawką od przychodów sklepów wielkopowierzchniowych, będzie wiązać się z niemal natychmiastowym przeniesieniem obciążeń na dostawców produktów oraz na konsumentów - uważa dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.

Europejski Dzień Równej Płacy

2 listopada 2015 r. obchodzony jest Europejski Dzień Równej Płacy. Badania ukazuję nierówność w możliwościach zarobkowych kobiet i mężczyzn.

Sprzedaż hurtowa w dobie nowych technologii

Innowacje technologiczne pojawiają się i ewoluują szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Jakie są konsekwencje ostatniej fali nowych technologii dla sektora sprzedaży hurtowej i jak praktycznie wykorzystać je w typowych działaniach biznesowych? Jak maluje się obraz dostaw hurtowych przyszłości? To ważne zagadnienia, które powinien przemyśleć każdy przedsiębiorca z branży. Nie wiesz, od czego zacząć?

Nowe regulacje dotyczące odsetek w transakcjach handlowych

Poprawa sytuacji przedsiębiorców w kwestiach płynności finansowej (poprzez przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym) - to oczekiwany efekt noweli ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i innych ustaw, którą - z poprawkami - poparł Senat.

Wynagrodzenie brutto czy netto za wykonanie zlecenia może przyznać sąd od pozwanego zleceniodawcy?

Były zleceniobiorca wystąpił do nas z powództwem o zapłatę wynagrodzenia. W pozwie nie było infor­macji, o jaką wysokość wynagrodzenia chodzi, brutto czy netto. W wyniku negocjacji postanowiliśmy zawrzeć ze zleceniobiorcą ugodę pozasądową. W ugodzie zobowiązaliśmy się do zapłaty zaległego wy­nagrodzenia w wysokości zgodnej z żądaniem pozwu. Podaną w nim kwotę rozumiemy jako brutto i wy­płaciliśmy tej osobie wynagrodzenie po potrąceniach z tytułu składek i podatku. Jednak zleceniobiorca nie zgadza się z naszym stanowiskiem i żąda pełnej kwoty z ugody. Czy nasze postępowanie było prawi­dłowe? Czy gdyby sąd zasądził na rzecz zleceniobiorcy sporną kwotę, byłaby to kwota netto czy brutto?

Nowa strategia handlowa UE

Polityka handlowa Unii Europejskiej ma lepiej odpowiadać na przyszłe wyzwania. W związku z tym nowy projekt strategii handlowej Unii kładzie szczególny nacisk na ułatwienia w sektorze usług i mobilności.

Czy można dokonać potrącenia komorniczego z odszkodowania wypłacanego z tytułu umowy o zakazie konkurencji?

Z jednym z naszych pracowników rozwiązaliśmy umowę 31 grudnia 2014 r. Ponieważ miał on dostęp do istotnych i poufnych danych dotyczących finansów i sprzedaży produktów naszej firmy, zdecydowali­śmy się zawrzeć z nim umowę o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia.

Jak wynagradzać pracowników za pracę w okresie rozliczeniowym przedłużonym do 12 miesięcy?

Zamierzamy wprowadzić dłuższy okres rozliczeniowy. Czy wprowadzenie takiego okresu będzie dla nas korzystniejsze?

Od jakiej podstawy obliczyć dodatek za nadgodziny, jeżeli pracownik otrzymuje wynagrodzenie niższe niż minimalne?

Zatrudniamy pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy od poniedziałku do piątku. Zgodnie z umowami o pracę, otrzymują oni pensję w wysokości 9 zł za godzinę. Czy ustalając tym pracow­nikom dodatek za godziny nadliczbowe powinniśmy brać pod uwagę stawkę godzinową wynikającą z umowy o pracę, czy obowiązujące minimalne wynagrodzenie? Pracownicy nie otrzymują bowiem minimalnego wynagrodzenia i wypłacamy im wyrównanie do minimalnej kwoty wynagrodzenia.

Czy przy zlecaniu dodatkowej pracy w systemie zadaniowym trzeba zapłacić za nadgodziny?

Zatrudniamy kilku pracowników na stanowiskach przedstawicieli handlowych w systemie zadanio­wym. Jeden z pracowników będzie przez pewien czas nieobecny i jego zadania trzeba podzielić na pozostałych handlowców. Czy możemy okresowo zwiększyć tym osobom zakres pracy bez zwiększa­nia wynagrodzenia?

Jak wynagradzać pracownika za nadgodziny wypracowane w Polsce i za granicą?

Od 1 grudnia 2014 r. zatrudniamy na pełny etat (w podstawowym systemie czasu pracy) pracownika na stanowisku specjalisty ds. jakości. Ponieważ pracownik świadczy pracę na terytorium kraju oraz we Francji, zapisaliśmy mu w umowie dwie różne stawki wynagrodzenia w zależności od miejsca wy­konywania pracy.

Jak zaprzestanie wypłaty ryczałtu za nadgodziny wpływa na wysokość wynagrodzenia urlopowego

Dotychczas niektórym pracownikom wypłacaliśmy ryczałt za nadgodziny. Od 1 stycznia 2015 r. zre­zygnowaliśmy z wypłaty tego ryczałtu. Czy rezygnacja z tej wypłaty wpływa na ustalanie wynagrodze­nia za urlop dla tych osób?

Czy pracownicy przysługuje urlop wypoczynkowy u kolejnego pracodawcy, jeżeli otrzymała ekwiwalent za urlop, przechodząc na emeryturę

Pracownica rozwiązała umowę o pracę z końcem kwietnia 2014 r. w związku z przejściem na emery­turę. Otrzymała wówczas od swojego pracodawcy ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy za wszystkie 26 dni, jakie jej się należały. Takie uprawnienie przysługiwało jej na podstawie wewnętrz­nych przepisów obowiązujących u tego pracodawcy. Od 4 listopada 2014 r. zatrudniliśmy tę osobę w naszym zakładzie. Czy przysługuje jej u nas urlop wypoczynkowy, skoro w tym roku nie wykorzysta­ła w naturze żadnego dnia urlopu wypoczynkowego?

O zwrot jakich kosztów zatrudnienia osób wspomagających niepełnosprawnych może ubiegać się pracodawca od 1 stycznia 2015 r.

Na jakich zasadach pracodawca może ubiegać się o zwrot kosztów szkolenia pracowników wspoma­gających niepełnosprawne osoby i pracowników niepełnosprawnych?

Jak obliczyć wynagrodzenie za czas odsunięcia od pracy z powodu przeciwwskazań do jej wykonywania?

Pracownik przedstawił nam 5 września 2014 r. decyzję z ZUS o przyznaniu renty. W tym samym dniu złożyliśmy mu 3-miesięczne wypowiedzenie umowy zawartej na czas nieokreślony. Pracownik w tym czasie nie będzie świadczył pracy, ponieważ nie jest zdolny do jej wykonywania na ostatnio zajmo­wanym stanowisku, a nie mamy możliwości przeniesienia go na inne. Jakie wynagrodzenie w okresie wypowiedzenia powinniśmy wypłacać temu pracownikowi?

Jaka pensja przysługuje pracownikowi za miesiąc, w którym pracodawca stracił prawo do wynagradzania go kwotą 80% minimalnego wynagrodzenia?

Jak mam wyliczyć grudniowe wynagrodzenie pracownika, którego dotychczas wynagradzałam kwotą 1344 zł (80% minimalnego wynagrodzenia za pracę - stała stawka miesięczna), a któremu 20 grud­nia 2014 r. zaczął się drugi rok pracy?

REKLAMA