REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 37 poz. 288

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 17 lutego 2009 r.

w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa zakres analizy spółki, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a i b ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, sposób jej zlecania, opracowania, odbioru i finansowania oraz warunki, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy.
§ 2.
1. Ustalenie sytuacji prawnej majątku spółki jest dokonywane na podstawie wypisów z ksiąg wieczystych, wpisów w rejestrach sądowych, rejestrach zastawów, ewidencjach i rejestrach organów administracji rządowej i samorządowej, a także na podstawie dokumentacji prawnej, organizacyjnej i finansowo-księgowej spółki oraz innych dokumentów źródłowych.

2. Ustalenie sytuacji prawnej majątku spółki powinno określać w szczególności:

1) sposób utworzenia przedsiębiorstwa państwowego, po którego przekształceniu powstała prywatyzowana spółka, ze wskazaniem podstawy prawnej objęcia przez przedsiębiorstwo państwowe majątku Skarbu Państwa albo majątku innych osób prawnych lub fizycznych;

2) prawa własności składników majątkowych;

3) ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na rzecz spółki na majątku osób trzecich;

4) ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na majątku spółki na rzecz osób trzecich;

5) prawa na dobrach niematerialnych o charakterze majątkowym;

6) wierzytelności i zobowiązania;

7) inne prawa majątkowe i niemajątkowe;

8) stan prawny w zakresie praw i obowiązków o charakterze majątkowym wynikających z przepisów:

a) prawa pracy,

b) o ochronie i kształtowaniu środowiska,

c) o ochronie konkurencji i konsumentów;

9) stan roszczeń oraz podjęte czynności windykacyjne i egzekucyjne;

10) posiadane koncesje i zezwolenia, a w przypadku prowadzenia działalności wydobywczej – raport z analizy złóż i zgodności ich eksploatacji z prawem.

3. Jeżeli spółka jest zobowiązana do wypełniania obowiązków z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, ustalenie sytuacji prawnej powinno zawierać również opis obowiązków wynikających z ochrony interesów obronności i bezpieczeństwa państwa, w szczególności przygotowania i możliwości realizacji zadań programu mobilizacji gospodarki.

4. Prezentacja każdego z zagadnień wymienionych w ust. 2 powinna zawierać wnioski wskazujące ewentualne zagrożenia dla spółki oraz podstawowe problemy wymagające rozwiązania.

§ 3.
1. Oszacowanie wartości spółki jest dokonywane przy użyciu co najmniej dwóch metod wyceny, w szczególności spośród następujących:

1) zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych;

2) wartości odtworzeniowej;

3) wartości skorygowanej aktywów netto;

4) rynkowej wartości likwidacyjnej;

5) przy zastosowaniu mnożnika zysku.

2. Wyboru metody wyceny dokonuje się w zależności od sytuacji ekonomiczno-finansowej spółki. Wybór metody wyceny wymaga uzasadnienia.

3. Porównanie wyników oszacowania wartości spółki stanowi podstawę do określenia ceny jej akcji.

§ 4.
1. Ustalenia stanu i perspektyw rozwoju spółki należy dokonać po przeprowadzeniu:

1) analizy ekonomiczno-finansowej obejmującej w szczególności:

a) analizę sprawozdań finansowych, raportów z badań sprawozdań finansowych oraz opinii biegłego rewidenta,

b) analizę kosztów, z wyznaczeniem progu rentowności,

c) analizę wskaźnikową,

d) analizę ilościową majątku;

2) analizy marketingowej obejmującej w szczególności:

a) przegląd rynków, na których działa spółka,

b) ogólne informacje dotyczące pozycji spółki na rynku,

c) charakterystykę wyrobów spółki,

d) charakterystykę konkurencji w sektorze,

e) charakterystykę powiązań spółki z kooperantami i klientami,

f) charakterystykę obecnego i przewidywanego popytu,

g) istotne czynniki sukcesu w branży;

3) oceny wykorzystywanych technologii w porównaniu z konkurentami w kraju i za granicą;

4) analizy systemu organizacji i zarządzania.

2. Ustalenie stanu i perspektyw rozwoju spółki powinno zawierać:

1) opis stanu spółki, dokonany na podstawie analiz, o których mowa w ust. 1;

2) perspektywiczny plan działalności spółki, wraz z prognozą wyników;

3) kierunki restrukturyzacji spółki, z określeniem szacunkowych wielkości środków finansowych na ten cel.

3. Analizy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, przeprowadza się za okres co najmniej ostatnich trzech lat obrotowych. W przypadku gdy sprawozdania finansowe nie były poddane badaniu przez biegłego rewidenta, należy przeprowadzić badanie za ostatni rok obrotowy.

4. Załącznikami do analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są sprawozdania finansowe, raporty z badania tych sprawozdań oraz opinie biegłego rewidenta.

§ 5.
1. Oceny realizacji obowiązków wynikających z wymagań ochrony środowiska dokonuje się na podstawie badania wpływu działalności spółki na stan środowiska.

2. Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:

1) mapę nieruchomości spółki i krótką charakterystykę sąsiednich nieruchomości, z uwzględnieniem rodzaju prowadzonej na nich działalności wraz z podstawowymi danymi geofizycznymi i hydrogeologicznymi dotyczącymi tych nieruchomości;

2) opis istniejących zanieczyszczeń gruntów i wód oraz opis stopni emisji zanieczyszczeń do powietrza;

3) analizę procesów produkcyjnych i technologicznych, zastosowanych metod ochrony gruntu, powietrza i wody oraz ochrony przed hałasem, a także gospodarki surowcowej i odpadowej;

4) ocenę stopnia realizacji zobowiązań dotyczących stwierdzonego stanu środowiska, wynikających z decyzji organów administracji bądź z przepisów prawa;

5) wskazanie szczególnie istotnych zagadnień wynikających z analizy stanu środowiska, wymagających dalszych szczegółowych badań;

6) opis najważniejszych niezbędnych inwestycji w zakresie ochrony środowiska, z określeniem przewidywanego okresu realizacji i kosztów;

7) szacunkowe skutki finansowe związane z ewentualną odpowiedzialnością za naruszenie środowiska;

8) ocenę zagrożeń dla zdrowia pracowników oraz wynikających ze skutków tych zagrożeń świadczeń.

§ 6.
1. Analiza, o której mowa w § 1, powinna być opracowana w formie pisemnej.

2. Analiza powinna uwzględniać stan faktyczny i prawny na dzień jej sporządzenia oraz zawierać wnioski z niej wynikające.

3. Do analizy należy dołączyć, w formie załączników, kopie lub odpisy dokumentów stanowiących podstawę jej dokonania.

§ 7.
Komisja powołana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, złożona z osób wskazanych przez Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw gospodarki, może wykonać analizę sytuacji prawnej w części, o której mowa w § 2 ust. 3.
§ 8.
Szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać analiza oraz jej opracowanie, określa się w umowie o jej dokonanie.
§ 9.
1. Wykonanie analizy zleca, jednemu lub kilku podmiotom, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.

2. Zlecanie wykonania analizy następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.2)). W przypadku gdy finansowanie zlecenia odbywa się bez udziału środków publicznych, zlecanie wykonania analizy następuje według procedury przewidzianej w rozporządzeniu.

§ 10.
1. Ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.

2. Ogłoszenie o przetargu powinno zawierać w szczególności:

1) nazwę i adres organizującego przetarg;

2) wskazanie podmiotu, którego dotyczy przetarg;

3) określenie:

a) wymagań stawianych oferentom, w tym wymogu niepozostawania ze spółką w stosunku prawnym lub faktycznym mogącym budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności oferenta,

b) warunków, jakim powinna odpowiadać analiza i sposób jej opracowania,

c) kryteriów oceny ofert;

4) wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat wymagań, warunków i kryteriów, o których mowa w pkt 3;

5) wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat spółki;

6) określenie miejsca, sposobu i terminu składania ofert, przy czym termin ich składania nie może być krótszy niż 15 dni od dnia publikacji ogłoszenia;

7) wskazanie terminu związania ofertą;

8) określenie sposobu powiadamiania oferentów o wynikach przetargu.

§ 11.
Oferta powinna zostać złożona w języku polskim i składać się z dwóch oddzielnych części – merytorycznej i cenowej.
§ 12.
1. Oceny złożonych ofert dokonuje komisja powołana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w drodze zarządzenia, spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.

2. Ocena ofert jest przeprowadzana w dwóch etapach:

1) w pierwszym etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami formalnymi oraz postanawia o dopuszczeniu ofert do drugiego etapu przetargu;

2) w drugim etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami merytorycznymi oraz wyłania ofertę zawierającą najkorzystniejsze warunki wykonania analizy.

3. Wyboru oferty dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.

§ 13.
Z zastrzeżeniem art. 39 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202, z późn. zm.3)), opracowanie analizy spółki jest finansowane:

1) ze środków, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, jeżeli zlecającym jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa;

2) przez spółkę, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym.

§ 14.
Osoby dokonujące analizy mają prawo żądać od organów spółki udostępnienia wszelkich niezbędnych informacji w zakresie objętym analizą, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji prawnie chronionych.
§ 15.
Odbioru analiz dokonuje komisja powołana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
§ 16.
1. Od ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki oraz od oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki można odstąpić, jeżeli:

1) analizy te zostały wykonane przed komercjalizacją przedsiębiorstwa państwowego, zaś zbycie akcji ma nastąpić bezpośrednio po wpisaniu spółki do rejestru przedsiębiorców;

2) akcje spółki są notowane lub sprzedawane na rynku regulowanym;

3) cena akcji przeznaczonych do zbycia lub sposób jej ustalenia zostały określone w umowie sprzedaży akcji tej spółki zawartej uprzednio przez Skarb Państwa i Skarb Państwa posiada nie więcej niż 20 % kapitału zakładowego;

4) akcje należące do Skarbu Państwa w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji są zbywane na rzecz innych państwowych osób prawnych lub są zbywane spółce na zasadach określonych w art. 359 i 362 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.4));

5) zbywane są akcje spółki, w której Skarb Państwa posiada nie więcej niż 10 % kapitału zakładowego.

2. Od ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki można odstąpić, jeżeli zbywane są akcje spółki, w której Skarb Państwa posiada nie więcej niż 50 % kapitału zakładowego.

§ 17.
Wykonanie analizy nie jest wymagane dla spółek, dla których wykonanie analizy zostało zlecone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a analiza spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.
§ 18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.5)

Prezes Rady Ministrów: D. Tusk

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 70.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058, Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1997 r. Nr 30, poz. 164, Nr 47, poz. 298 i Nr 107, poz. 691, z 2000 r. Nr 122, poz. 1319, z 2001 r. Nr 63, poz. 637, z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 281, poz. 2775 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 86, poz. 524, Nr 118, poz. 747, Nr 217, poz. 1381 i Nr 231, poz. 1547 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 69.

5) Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem byt poprzednio uregulowany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy (Dz. U. Nr 64, poz. 408, z 1999 r. Nr 77, poz. 866, z 2003 r. Nr 147, poz. 1430, z 2004 r. Nr 261, poz. 2599 oraz z 2008 r. Nr 82, poz. 487).

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA