Kategorie

Kancelaria RK Legal

Dołącz do grona ekspertów
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria RK Legal

Od 13 lat wspieramy biznes naszych klientów


Od 2006 roku świadczymy kompleksowe usługi prawne dla biznesu.

Wiemy, że problemy przed jakimi stają przedsiębiorcy nie są̨ jednowymiarowe. Dlatego rzetelną obsługę̨ prawną połączyliśmy z ofertą wsparcia podatkowego, księgowego i windykacyjnego. Wskazujemy praktyczne rozwiązania, dostosowane do celów biznesowych naszych klientów.

Należymy do międzynarodowej sieci kancelarii Euro Collect Net Lawyers, dzięki czemu wspieramy Państwa działalność́ na terenie UE i poza jej granicami. Jesteśmy także członkiem Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami oraz Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Z bogatym doświadczeniem w różnorodnych obszarach prawa wspieramy następujące procesy biznesowe:

- Audyt i księgowość

- Dochodzenie należności korporacyjnych

- Doradztwo transakcyjne i restrukturyzacje

- Indywidualne i zbiorowe prawo pracy

- Inwestycje budowlane i obrót nieruchomościami

- Monitoring i windykacja należności

- Obsługa przedsiębiorstw

- Obsługa wspólnot i zarządców oraz spory z deweloperami

- Podatkowe doradztwo transakcyjne

- Polisolokaty

- Prawo karne

- Reprywatyzacja i roszczenia dekretowe

- Rozwiązywanie sporów

- Własność intelektualna

Sprawdź kim jesteśmy, co robimy i co możemy Ci zaoferować na:

http://www.rklegal.pl/

Linkedin

Wyrokiem z 1 grudnia 2020 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 52 ust. 2 ustawy z 28 lutego 2018 r. o kosztach komorniczych w zakresie, w jakim dotyczy umorzenia postępowania egzekucyjnego na wniosek wierzyciela złożony przed dniem wejścia w życie tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Jakie skutki wywoła wyrok Trybunału Konstytucyjnego?
W ostatnich miesiącach trwa intensywna dyskusja dotycząca możliwości i zakresu przetwarzania poszerzonego zakresu danych pracowników i współpracowników, w związku z przeciwdziałaniem skutkom pandemii. Praktyczne aspekty tej kwestii są niezwykle istotne, dotyczą bowiem dopuszczalności skierowania pracownika na testy, żądania ujawnienia ich wyników czy informowania zespołu o stanie zdrowia konkretnego pracownika. Zastosowanie się do zbyt liberalnych interpretacji może narazić pracodawcę na liczne ryzyka.
Wyrokiem z 26 maja 2020 r. Sąd Okręgowy w Warszawie uznał za nieważną umowę ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym zawartą pomiędzy powodem a jednym z towarzystw ubezpieczeniowych (sygn. akt XXV C 725/17).
26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.
Jeśli trzepot skrzydeł motyla w Ohio, może po trzech dniach spowodować w Teksasie burzę piaskową, to huragan w Chinach wywołany wirusem COVID-19 może doprowadzić do zapaści niewidzianej w Europie co najmniej od kryzysu finansowego z 2008 r. a może nawet od czasów podnoszenia się ze zgliszcz po II Wojnie Światowej. Wszystko wskazuje na to, że fala kryzysu wkrótce uderzy w rynek budowlany, który jest w pewnym sensie zwierciadłem wszelkich problemów, z jakimi w danym momencie mierzy się polska gospodarka - pisze Jacek Ziembiński, aplikant adwokacki z Departamentu Nieruchomości Kancelarii RK LEGAL.
Naruszenia przepisów unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w świetle wysokich kar administracyjnych, budzą wiele emocji. Czym rzeczywiście jest naruszenie ochrony danych osobowych i w jaki sposób przedsiębiorca powinien na nie zareagować?
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ogłosił plan kontroli sektorowych na 2020 rok. W najbliższych miesiącach pod lupą znajdą się m.in. instytucje finansowe wykonujące kopie dowodów osobistych. Z czego wynikają kontrole w tym zakresie i kto jeszcze może spodziewać się wizyty kontrolerów?
Prezes UODO nałożył karę w wysokości 40 tys. zł na Burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego za nieprzestrzeganie zasad przetwarzania danych osobowych określonych w RODO. To pierwsza kara nałożona na podmiot z sektora publicznego.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał decyzję nakładającą karę finansową w wysokości ponad 2,8 mln zł (660 000 EUR) za naruszenie przepisów RODO. Kara nałożona została na sklep internetowy Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne (w zakresie monitorowania potencjalnych zagrożeń dotyczących nietypowych zachowań w sieci) i techniczne (w zakresie zabezpieczeń), które skutkowały uzyskaniem przez osobę nieupoważnioną dostępu do bazy danych klientów.
Pomimo trwających wakacji, organy nadzorcze w całej Unii Europejskiej intensywnie kontrolują przedsiębiorców pod kątem przestrzegania przepisów unijnych i krajowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Kontrole te doprowadziły w ostatnim czasie do nałożenia kolejnych kar za naruszenia. Jakie praktyczne wnioski płyną z tych postępowań dla polskich przedsiębiorców?
12 lipca 2019 r. weszły w życie nowe zasady dotyczące kserowania i innych form archiwizacji dokumentów publicznych, w tym dowodów osobistych, paszportów czy praw jazdy. Za złamanie przepisów ustawy grożą kary, nawet do dwóch lat pozbawienia wolności.
6 czerwca 2019 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw nowelizacja Kodeksu pracy z 16 maja 2019 r. Po 3-miesięcznym vacatio legis nowelizacja ta zmieni przepisy Kodeksu pracy w czterech głównych aspektach: w zakresie mobbingu, uprawnień rodzicielskich, wydawania świadectw pracy i przedawnienia roszczeń ze stosunku pracy.
Sejmowa Komisja Nadzwyczajna ds. zmian w kodyfikacjach przyjęła w maju 2019 r. poprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Zmodyfikowany projekt utrzymał większość propozycji dotyczących podwyżki kosztów w sprawach cywilnych. Jakie zmiany czekają konsumentów i przedsiębiorców zgodnie z najnowszą wersją nowelizacji?
Procedowany aktualnie przez Sejm projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw stanowi próbę przyspieszenia postępowań w ramach procedury cywilnej i skrócenia czasu oczekiwania na wydanie orzeczenia. Największe emocje budzi radykalna podwyżka opłat sądowych, ale do systemu wprowadzonych ma zostać także szereg nieznanych dotychczas instytucji w zakresie samej organizacji postępowania.
23 stycznia 2019 roku Minister Cyfryzacji wydał objaśnienia prawne dla przedsiębiorców, dotyczące przetwarzania danych osobowych osób rekrutowanych, zawartych w CV czy listach motywacyjnych. Materiał ten jest istotną wskazówką dla działów kadrowych w procesach związanych z poszukiwaniem i zatrudnieniem kandydatów. Co ważniejsze, zastosowanie się do objaśnień daje przedsiębiorcy gwarancję uniknięcia kar związanych z nieprzestrzeganiem przepisów RODO.
Trzyletni termin przewidziany w art. 584 kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) jest terminem na dochodzenie roszczeń - tak stwierdził Sąd Apelacyjny w Warszawie w postanowieniu z 12 grudnia 2018 r. (sygn. V Acz 626/18).
Od wejścia w życie RODO minął już ponad miesiąc, ale temat wdrożenia odpowiednich procedur wciąż jest jednym z najpopularniejszych w przedsiębiorstwach. Nadal brakuje jednoznacznych odpowiedzi na wiele pytań, a część rozwiązań jest dopiero wypracowywana m.in. przez powołaną przy Ministerstwie Cyfryzacji Grupę Roboczą ds. RODO. Większość zainteresowanych tematyką skupia się jednak na rozwiązaniach prawnych – przygotowaniu odpowiednich formułek i zgód dla klientów. Tymczasem większość danych przetwarzana jest dziś głównie w systemach informatycznych i to od nich powinniśmy zacząć przygotowanie do wdrożenia RODO w każdej firmie.
Obowiązujące od 9 lipca 2018 r. nowe zasady przedawnienia roszczeń są szczególnie istotne w kontekście Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 maja 2018 r. Uznano, że w sytuacji, gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, po zaciągnięciu kredytu odmawia jego spłaty po okresie przedawnienia, osiąga wówczas realne przysporzenie majątkowe. W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy je traktować jako przychód z innych źródeł, które zostały zdefiniowane w art. 20 ust. 1 ustawy.
Jeszcze do niedawna wierzyciel, korzystający z wygodnego dla siebie narzędzia zabezpieczenia roszczenia, jakim jest weksel, mógł pozbawić dłużnika korzyści wynikających z prowadzenia procesu o zapłatę przed sądem jego miejsca zamieszkania lub siedziby. Powołując się na art. 37(1) § 1 k.p.c. wierzyciel mógł wskazać, jako miejsce płatności weksla swoją siedzibę, a co za tym idzie wszelkie sprawy o zapłatę kierować przed sąd miejsca płatności. Jednak uchwała Sądu Najwyższego z 19 października 2017 r. oznacza, że w sprawie wekslowej z powództwa przedsiębiorcy przeciwko konsumentowi, sąd z urzędu powinien badać swoją właściwość miejscową – uzasadnioną miejscem płatności weksla – pod kątem nieuczciwych warunków umownych. Po niespełna pół roku od wydania tej decyzji, sądy miejsca płatności masowo już uznają się za niewłaściwe i przekazują takie sprawy do sądów właściwości ogólnej pozwanego.
Pracodawcy nie stronią dziś od wykorzystywania wizerunku swoich pracowników. Trudno się temu dziwić, tym bardziej że – słusznie zresztą – twierdzi się, że pracownicy są najważniejszym zasobem organizacji. Wizerunek pracowników pomaga wpłynąć na pozytywną ocenę firmy, niestety często zdarza się, że takie działania odbywają się bez porozumienia z pracownikiem, a przynajmniej bez uzyskania jego wyraźnej zgody na taką formę przetwarzania danych osobowych.