REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RK Legal
Od 18 lat wspieramy biznes naszych klientów
Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO
Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że w zakresie skargi związanej z przetwarzaniem danych osobowych przez Kościół Katolicki nie można złożyć skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO). Jak wskazał bowiem Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 maja 2022 r., kompetencje do rozpatrywania skarg z tego zakresu posiada Kościelny Inspektor Danych Osobowych, nie UODO.

Kościoły i związki wyznaniowe muszą przestrzegać RODO. Ale mają w tym zakresie autonomię

REKLAMA

Od 25 maja 2018 r. kościoły lub związki wyznaniowe są zobowiązane do przestrzegania Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Chyba, że zastosowanie ma wyłącznie z art. 91 ust. 1 RODO.
Mówi ono o tym, że te Kościoły lub związki wyznaniowe, które w momencie wejścia w życie RODO, stosowały już wewnętrzne zasady ochrony danych osobowych mają dalszą możliwość stosowania autonomicznych, szczegółowych regulacji w tym zakresie. Kluczowe w tym aspekcie jest to, że regulacje powinny być dostosowane do przepisów Rozporządzenia.

REKLAMA

Kościół Katolicki poinformował UODO o posiadaniu takich wewnętrznych zapisów. Ich zbiór stanowi Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim, wydany na podstawie kan. 455 Kodeksu Prawa Kanonicznego przez Konferencję Episkopatu Polski 13 marca 2018 r., podczas 378. Zebrania Plenarnego w Warszawie.

Wyłączenie z art. 91 RODO w założeniu ma pozwalać na poszanowanie autonomii kościoła i związków wyznaniowych. Zgodnie bowiem z motywem 165 RODO, Rozporządzenie nie narusza statusu przyznanego Kościołom oraz związkom lub wspólnotom wyznaniowym na mocy prawa konstytucyjnego obowiązującego w państwach członkowskich.

Jakie dane osobowe posiada i przetwarza kuria i parafia?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła żądania skierowanego do kurii oraz parafii. Osoba składająca skargę oczekiwała przedstawienia wszelkich przetwarzanych przez te instytucje informacji poprzez udostępnienie ich kopii, z jednoczesnym wskazaniem stosowanych środków w celu zabezpieczenia przetwarzanych danych.

Podmiot danych nie otrzymał merytorycznej odpowiedzi na żądanie, skierował więc skargę do Prezesa UODO. Urząd odmówił wszczęcia postępowania, wskazując przytoczony powyżej art. 91 RODO i uzasadniając, że nie ma kompetencji do ingerowania w wewnętrzne sprawy Kościoła. Dodatkowo, wskazał, że Kościół Katolicki wyznaczył Kościelnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, dlatego skargi w zakresie spraw kościelnych związane z przetwarzaniem danych osobowych powinny być rozpatrywane wewnątrz organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 9 września 2019 r. (sygn. akt II SA/Wa 865/19) podzielił zdanie UODO. Wyrok ten został zaskarżony.

Skarga do UODO niemożliwa

NSA oddalił skargę kasacyjną. W uzasadnieniu wskazał, że pomimo tego, iż Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim został zatwierdzony dopiero w maju 2018 roku, to w tym zakresie pewne reguły obowiązywały już wcześniej, chociażby w kwestii prowadzenia ksiąg. Nie istniała przy tym zasada powszechnego, nieograniczonego dostępu do tych informacji, czyli np. możliwość wglądu do ksiąg. Nie ma znaczenia czy reguły te były skodyfikowane wcześniej, czy obowiązywały jako powszechnie przyjęte prawo zwyczajowe.

Ponadto, NSA poruszył kwestie związaną z możliwością powołania przez kościoły i związki wyznaniowe w ramach nadzoru niezależnego organu nadzorczego. Organ może być odrębny, musi jednak spełniać wymogi określone w rozdziale VI Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. NSA podzielił pogląd występujących w literaturze, mówiący, że taki odrębny organ nadzorczy musi zapewnić możliwie zbliżony standard ochrony do organu państwowego i cechować się niezależnością, natomiast regulacje RODO nie pozwalają oczekiwać, że ukształtowania nadzoru państwowego i kościelnego będą takie same.

Zatem nie można stwierdzić, że odrębnym i niezależnym organem nadzorczym może być wyłącznie organ publiczny. Organ nadzorczy może być usytuowany w strukturze kościoła przy jednoczesnym zachowaniu niezależności określonych w artykule 52 RODO. Chodzi głównie o kwestie prawa do swobodnego doboru personelu, odpowiedniego wyposażenia organizacyjnego, a także obowiązku składania sprawozdań. Zdaniem NSA wspomniany wyżej Dekret zawiera stosowne zapisy w tym zakresie.

Skutki wyroku NSA

Omawiany wyrok ma bardzo duże znaczenie w kontekście kompetencji UODO dotyczących skarg związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez kościół. Określił, że takimi sprawami może zajmować się wyłącznie Kościelny Inspektor Ochrony Danych bez ingerencji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który to nie ma kompetencji w tym zakresie. Pojawia się zatem pytanie  czy podmioty danych są w stanie sprawować kontrolę nad swoimi danymi oraz realizować żądania w zakresie przetwarzania danych.

Źródło: Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 maja 2022 r., sygn. akt III OSK 2273/21.

Magdalena Komosa, RK RODO

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżki w komisjach lekarskich 2025 – nowe rozporządzenie MON zwiększy wynagrodzenia nawet do 1200 zł dziennie

Rząd szykuje ważne zmiany w wynagrodzeniach członków komisji lekarskich powoływanych do kwalifikacji wojskowej. Nowy projekt rozporządzenia MON przewiduje znaczące podwyżki dziennych stawek dla lekarzy, psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz sekretarzy. Celem jest ułatwienie kompletowania składów komisji, które w ostatnich latach borykały się z problemem braku chętnych specjalistów. Wynagrodzenie lekarza w komisji lekarskiej może wzrosnąć nawet do 950 zł dziennie, a przewodniczącego – do 1200 zł.

Rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa – 3x „nie” Prezydenta wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

Sądy kwestionują WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Kluczowe orzeczenia o braku transparentności klauzul zmiennego oprocentowania

Pojawiły się nowe rozstrzygnięcia sądów powszechnych, w których to sędziowie, nie czekając na zbliżające się rozstrzygnięcie TSUE, zakwestionowali odesłanie do wskaźnika WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Orzeczenia te, wydane w sprawach konsumenckich oraz między przedsiębiorcami, wskazują na istotne naruszenia obowiązków informacyjnych banków i pożyczkodawców, skutkujące uznaniem klauzul oprocentowania za nieważne lub abuzywne. Te omawiane niżej orzeczenia rzucają nowe światło na problem stosowania wskaźnika WIBOR w umowach finansowych, wskazując na konieczność zapewnienia pełnej transparentności przez instytucje finansowe w toku zawierania umowy kredytu bądź pożyczki.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn 2025 – rząd szykuje rewolucję: łatwiejsze zasady dziedziczenia, przywracanie terminów i koniec z pułapkami podatkowymi

Rząd planuje istotne zmiany w podatku od spadków i darowizn. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji, który ma wprowadzić większą przejrzystość, uproszczenie procedur oraz ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Najważniejsze rozwiązania to możliwość przywrócenia terminu na zgłoszenie spadku oraz doprecyzowanie momentu powstania obowiązku podatkowego, co ma zakończyć wieloletnie wątpliwości i pułapki prawne.

Przepisy nie przewidują jednoznacznych zasad umożliwiających bliskim dostęp do dokumentacji osobistej zmarłych

Przepisy nie przewidują jasnych i jednoznacznych zasad dostępu do dokumentów osobistych zmarłych przez ich bliskich. Powoduje to problemy osób, które chcą poznać przeszłość swoich najbliższych. Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do MSWiA o podjęcie prac legislacyjnych ws. jednoznacznych przesłanek takiego dostępu do historycznych dokumentów ewidencji ludności osób zmarłych - czytamy w komunikacie biura RPO.

W Sejmie: Przepadły pieniądze dla osób niepełnosprawnych. Rząd zapomniał zapisać art. 136 ustawy emerytalnej

Posłanka Iwona Hartwich próbowała załatwić sprawę dodatku dopełniającego, który przepadł w efekcie śmierci osoby niepełnosprawnej. Osoba ta nabyła prawo do dodatku w styczniu 2025 r. Ponieważ dodatek wypłacano (z wyrównaniem od stycznia) dopiero w maju 2025 r. pieniądze przepadły (np. za styczeń i luty, kiedy osoba niepełnosprawna zmarła w marcu).

Apelują: dziadkowie i babcie nie róbcie tego swoim wnukom. Jak uchronić przed niechcianym spadkiem?

Wydawało się, że dziedziczenie przynosi przede wszystkim zysk - no nie zawsze. Dla pewnego młodego mężczyzny okazało się jednak, że spuścizna może mieć zupełnie inny wymiar. Gdy jego dziadek zmarł, nastoletni wówczas wnuk zdawał się jedynym spadkobiercą – i jednocześnie dłużnikiem. Taka właśnie sprawa (zresztą już nie pierwsza tego typu) rozegrała się w polskim sądzie i de facto zmusiła Rzecznika Praw Obywatelskich do interwencji. W komunikacie RPO czytamy: "Jako dziecko odziedziczył dług dziadka - po latach sąd nakazał mu spłatę. Zasadna skarga nadzwyczajna RPO". Poniżej szczegóły tego interesującego przypadku.

REKLAMA

Fiskus wszczyna coraz mniej kontroli podatkowych. Mimo to zyskuje na skuteczności [DANE MF]

W pierwszej połowie 2025 roku liczba wszczętych kontroli podatkowych spadła o ponad 16% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Spośród tego typu działań, zakończonych od stycznia do czerwca tego roku, w przeszło 99% stwierdzono nieprawidłowości. Ostatnio uszczuplenia wyniosły prawie 769 mln zł, a wpłaty pokontrolne – niespełna 208 mln zł. Część ekspertów przekonuje, że dla organów podatkowych wygodniejsze są czynności sprawdzające. Nie brakuje też opinii, że po stronie podatników zmniejsza się zjawisko nieprawidłowości.

Jawność transakcji kryptowalutowych. Jakie dane trafią do fiskusa? Czy mniejsza anonimowość to mniejsza innowacyjność?

Świat kryptowalut zawsze balansował pomiędzy wolnością a kontrolą. Dopóki branża nie stała się dochodowa, waluty wirtualne można było uznać za ciekawostkę. To właśnie wtedy jeszcze kilka lat temu były anonimowe. Z jednej strony technologia blockchain została stworzona po to, aby dawać niezależność i przejrzystość bez konieczności angażowania instytucji centralnych. Z drugiej, coraz częściej pojawiają się przepisy, które wymagają raportowania transakcji do organów podatkowych. W Polsce już wiadomo, że kolejne zmiany w tym obszarze są nieuniknione. Warto w tym zakresie odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy większa jawność oznacza krok naprzód w profesjonalizacji rynku? Czy może jednak ograniczenie anonimowości jest raczej zagrożeniem dla innowacyjności? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

REKLAMA