REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RK Legal
Od 18 lat wspieramy biznes naszych klientów
Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO
Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że w zakresie skargi związanej z przetwarzaniem danych osobowych przez Kościół Katolicki nie można złożyć skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO). Jak wskazał bowiem Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 maja 2022 r., kompetencje do rozpatrywania skarg z tego zakresu posiada Kościelny Inspektor Danych Osobowych, nie UODO.

Kościoły i związki wyznaniowe muszą przestrzegać RODO. Ale mają w tym zakresie autonomię

Od 25 maja 2018 r. kościoły lub związki wyznaniowe są zobowiązane do przestrzegania Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Chyba, że zastosowanie ma wyłącznie z art. 91 ust. 1 RODO.
Mówi ono o tym, że te Kościoły lub związki wyznaniowe, które w momencie wejścia w życie RODO, stosowały już wewnętrzne zasady ochrony danych osobowych mają dalszą możliwość stosowania autonomicznych, szczegółowych regulacji w tym zakresie. Kluczowe w tym aspekcie jest to, że regulacje powinny być dostosowane do przepisów Rozporządzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Kościół Katolicki poinformował UODO o posiadaniu takich wewnętrznych zapisów. Ich zbiór stanowi Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim, wydany na podstawie kan. 455 Kodeksu Prawa Kanonicznego przez Konferencję Episkopatu Polski 13 marca 2018 r., podczas 378. Zebrania Plenarnego w Warszawie.

Wyłączenie z art. 91 RODO w założeniu ma pozwalać na poszanowanie autonomii kościoła i związków wyznaniowych. Zgodnie bowiem z motywem 165 RODO, Rozporządzenie nie narusza statusu przyznanego Kościołom oraz związkom lub wspólnotom wyznaniowym na mocy prawa konstytucyjnego obowiązującego w państwach członkowskich.

Jakie dane osobowe posiada i przetwarza kuria i parafia?

Sprawa dotyczyła żądania skierowanego do kurii oraz parafii. Osoba składająca skargę oczekiwała przedstawienia wszelkich przetwarzanych przez te instytucje informacji poprzez udostępnienie ich kopii, z jednoczesnym wskazaniem stosowanych środków w celu zabezpieczenia przetwarzanych danych.

REKLAMA

Podmiot danych nie otrzymał merytorycznej odpowiedzi na żądanie, skierował więc skargę do Prezesa UODO. Urząd odmówił wszczęcia postępowania, wskazując przytoczony powyżej art. 91 RODO i uzasadniając, że nie ma kompetencji do ingerowania w wewnętrzne sprawy Kościoła. Dodatkowo, wskazał, że Kościół Katolicki wyznaczył Kościelnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, dlatego skargi w zakresie spraw kościelnych związane z przetwarzaniem danych osobowych powinny być rozpatrywane wewnątrz organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 9 września 2019 r. (sygn. akt II SA/Wa 865/19) podzielił zdanie UODO. Wyrok ten został zaskarżony.

Skarga do UODO niemożliwa

NSA oddalił skargę kasacyjną. W uzasadnieniu wskazał, że pomimo tego, iż Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim został zatwierdzony dopiero w maju 2018 roku, to w tym zakresie pewne reguły obowiązywały już wcześniej, chociażby w kwestii prowadzenia ksiąg. Nie istniała przy tym zasada powszechnego, nieograniczonego dostępu do tych informacji, czyli np. możliwość wglądu do ksiąg. Nie ma znaczenia czy reguły te były skodyfikowane wcześniej, czy obowiązywały jako powszechnie przyjęte prawo zwyczajowe.

Ponadto, NSA poruszył kwestie związaną z możliwością powołania przez kościoły i związki wyznaniowe w ramach nadzoru niezależnego organu nadzorczego. Organ może być odrębny, musi jednak spełniać wymogi określone w rozdziale VI Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. NSA podzielił pogląd występujących w literaturze, mówiący, że taki odrębny organ nadzorczy musi zapewnić możliwie zbliżony standard ochrony do organu państwowego i cechować się niezależnością, natomiast regulacje RODO nie pozwalają oczekiwać, że ukształtowania nadzoru państwowego i kościelnego będą takie same.

Zatem nie można stwierdzić, że odrębnym i niezależnym organem nadzorczym może być wyłącznie organ publiczny. Organ nadzorczy może być usytuowany w strukturze kościoła przy jednoczesnym zachowaniu niezależności określonych w artykule 52 RODO. Chodzi głównie o kwestie prawa do swobodnego doboru personelu, odpowiedniego wyposażenia organizacyjnego, a także obowiązku składania sprawozdań. Zdaniem NSA wspomniany wyżej Dekret zawiera stosowne zapisy w tym zakresie.

Skutki wyroku NSA

Omawiany wyrok ma bardzo duże znaczenie w kontekście kompetencji UODO dotyczących skarg związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez kościół. Określił, że takimi sprawami może zajmować się wyłącznie Kościelny Inspektor Ochrony Danych bez ingerencji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który to nie ma kompetencji w tym zakresie. Pojawia się zatem pytanie  czy podmioty danych są w stanie sprawować kontrolę nad swoimi danymi oraz realizować żądania w zakresie przetwarzania danych.

Źródło: Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 maja 2022 r., sygn. akt III OSK 2273/21.

Magdalena Komosa, RK RODO

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

W Polsce szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

REKLAMA

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

REKLAMA