REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RK Legal
Od 18 lat wspieramy biznes naszych klientów
Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO
Kościół Katolicki wyłączony spod nadzoru UODO
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że w zakresie skargi związanej z przetwarzaniem danych osobowych przez Kościół Katolicki nie można złożyć skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO). Jak wskazał bowiem Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 maja 2022 r., kompetencje do rozpatrywania skarg z tego zakresu posiada Kościelny Inspektor Danych Osobowych, nie UODO.

Kościoły i związki wyznaniowe muszą przestrzegać RODO. Ale mają w tym zakresie autonomię

REKLAMA

Od 25 maja 2018 r. kościoły lub związki wyznaniowe są zobowiązane do przestrzegania Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Chyba, że zastosowanie ma wyłącznie z art. 91 ust. 1 RODO.
Mówi ono o tym, że te Kościoły lub związki wyznaniowe, które w momencie wejścia w życie RODO, stosowały już wewnętrzne zasady ochrony danych osobowych mają dalszą możliwość stosowania autonomicznych, szczegółowych regulacji w tym zakresie. Kluczowe w tym aspekcie jest to, że regulacje powinny być dostosowane do przepisów Rozporządzenia.

REKLAMA

Kościół Katolicki poinformował UODO o posiadaniu takich wewnętrznych zapisów. Ich zbiór stanowi Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim, wydany na podstawie kan. 455 Kodeksu Prawa Kanonicznego przez Konferencję Episkopatu Polski 13 marca 2018 r., podczas 378. Zebrania Plenarnego w Warszawie.

Wyłączenie z art. 91 RODO w założeniu ma pozwalać na poszanowanie autonomii kościoła i związków wyznaniowych. Zgodnie bowiem z motywem 165 RODO, Rozporządzenie nie narusza statusu przyznanego Kościołom oraz związkom lub wspólnotom wyznaniowym na mocy prawa konstytucyjnego obowiązującego w państwach członkowskich.

Jakie dane osobowe posiada i przetwarza kuria i parafia?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła żądania skierowanego do kurii oraz parafii. Osoba składająca skargę oczekiwała przedstawienia wszelkich przetwarzanych przez te instytucje informacji poprzez udostępnienie ich kopii, z jednoczesnym wskazaniem stosowanych środków w celu zabezpieczenia przetwarzanych danych.

Podmiot danych nie otrzymał merytorycznej odpowiedzi na żądanie, skierował więc skargę do Prezesa UODO. Urząd odmówił wszczęcia postępowania, wskazując przytoczony powyżej art. 91 RODO i uzasadniając, że nie ma kompetencji do ingerowania w wewnętrzne sprawy Kościoła. Dodatkowo, wskazał, że Kościół Katolicki wyznaczył Kościelnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, dlatego skargi w zakresie spraw kościelnych związane z przetwarzaniem danych osobowych powinny być rozpatrywane wewnątrz organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 9 września 2019 r. (sygn. akt II SA/Wa 865/19) podzielił zdanie UODO. Wyrok ten został zaskarżony.

Skarga do UODO niemożliwa

NSA oddalił skargę kasacyjną. W uzasadnieniu wskazał, że pomimo tego, iż Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim został zatwierdzony dopiero w maju 2018 roku, to w tym zakresie pewne reguły obowiązywały już wcześniej, chociażby w kwestii prowadzenia ksiąg. Nie istniała przy tym zasada powszechnego, nieograniczonego dostępu do tych informacji, czyli np. możliwość wglądu do ksiąg. Nie ma znaczenia czy reguły te były skodyfikowane wcześniej, czy obowiązywały jako powszechnie przyjęte prawo zwyczajowe.

Ponadto, NSA poruszył kwestie związaną z możliwością powołania przez kościoły i związki wyznaniowe w ramach nadzoru niezależnego organu nadzorczego. Organ może być odrębny, musi jednak spełniać wymogi określone w rozdziale VI Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. NSA podzielił pogląd występujących w literaturze, mówiący, że taki odrębny organ nadzorczy musi zapewnić możliwie zbliżony standard ochrony do organu państwowego i cechować się niezależnością, natomiast regulacje RODO nie pozwalają oczekiwać, że ukształtowania nadzoru państwowego i kościelnego będą takie same.

Zatem nie można stwierdzić, że odrębnym i niezależnym organem nadzorczym może być wyłącznie organ publiczny. Organ nadzorczy może być usytuowany w strukturze kościoła przy jednoczesnym zachowaniu niezależności określonych w artykule 52 RODO. Chodzi głównie o kwestie prawa do swobodnego doboru personelu, odpowiedniego wyposażenia organizacyjnego, a także obowiązku składania sprawozdań. Zdaniem NSA wspomniany wyżej Dekret zawiera stosowne zapisy w tym zakresie.

Skutki wyroku NSA

Omawiany wyrok ma bardzo duże znaczenie w kontekście kompetencji UODO dotyczących skarg związanych z przetwarzaniem danych osobowych przez kościół. Określił, że takimi sprawami może zajmować się wyłącznie Kościelny Inspektor Ochrony Danych bez ingerencji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który to nie ma kompetencji w tym zakresie. Pojawia się zatem pytanie  czy podmioty danych są w stanie sprawować kontrolę nad swoimi danymi oraz realizować żądania w zakresie przetwarzania danych.

Źródło: Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 maja 2022 r., sygn. akt III OSK 2273/21.

Magdalena Komosa, RK RODO

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOGĄ nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarz. Tak samo jak nie mogą podważać orzeczenia o niepełnosprawności

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

Niegodny czy wydziedziczony? Prawo spadkowe po zmianach

Uznanie za niegodnego dziedziczenia i wydziedziczenie mają podobne skutki i zdarza się, że są mylone. Trzeba jednak wiedzieć, iż to odmienne instytucje prawa spadkowego. Czym się różnią? Jakie są aktualne przepisy?

REKLAMA

Wyrok: świadczenia z MOPS do 34h na podstawie zaświadczenia lekarza, ale bez orzeczenia o niepełnosprawności [wyrok WSA z 4 czerwca 2025 r.]

Zarówno przedszkola, szkoły i NFZ nie mają możliwości zapewnienia np. działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w wymiarze, którego potrzebuje dziecko chore np. na autyzm. Więc do MOPS trafiają wnioski rodziców, których dzieci powinny otrzymać wsparcie ze szkół albo medycznych placówek publicznych wspomagających dzieci w trudnej sytuacji zdrowotnej. Niewydolny system edukacji i system zdrowia powoduje, że dziecko wymagające np. 40 h godzin pracy ze specjalistą otrzymuje tych godzin 4. Co robią rodzice nie mający pieniędzy na opłacenie prywatnych usług specjalistów z wymiarze 36 h? Idą do MOPS. I szukają pomocy. Np. wybierając ścieżkę „MOPS i usługi opiekuńcze”. W artykule przykład matki, która próbowała taką pomoc z MOPS otrzymać dla dzieci w których zdiagnozowano autyzm (kod F84.0) nadpobudliwość ruchową z deficytem uwagi (F90).

Podwyżki. Z 27,30 zł zł na 30,50 zł. Tym razem abonament RTV. 10% rabatu to 329,40 zł. Abonament miał być zlikwidowany

Abonament RTV w 2026 r. wyniesie 9,50 zł miesięcznie w wypadku odbiornika radiowego oraz 30,50 zł w wypadku odbiornika radiowego i telewizyjnego. abonamentu z 10 proc. zniżką za opłaty wnoszone z góry za cały 2026 r. sięgnie 102,60 zł za odbiornik radiowy i 329,40 zł za odbiornik radiowy i telewizyjny.

Zasiłek pielęgnacyjny dla 1 mln Polaków w rządowym dryfie. Zapowiedź problemów dla stopnia umiarkowanego

Dryf wynika z inflacji, która "zżera" dodatek pielęgnacyjny. I to od 2019 r. Stale wartość 215,84 zł. Dodatkowo dziś jest przesądzone (prawie na 100%), że w 2026 r. i i 2027 r. ta sytuacja się utrzyma - nie będzie podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Dla osób niepełnosprawnych ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym (lekki nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego) na horyzoncie jest nowy (poważniejszy) problem - coraz większe znaczenie testów sprawności osoby niepełnosprawnej i (symetrycznie) coraz mniejsze znaczenia orzeczenia o niepełnosprawności. Np. dodatek dopełniający do renty socjalnej zależny jest od orzeczenia o niesamodzielności, a świadczenie wspierające od testu zdolności do samodzielności jakim jest poziom potrzeby wsparcia.

ZUS: Jak i kiedy można otrzymać niezrealizowane świadczenie wspierające po osobie z niepełnosprawnością?

Osoby z niepełnosprawnością, które ubiegały się o świadczenie wspierające, mogą – w szczególnych przypadkach – przekazać to prawo swoim bliskim. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina jednak, że nie zawsze jest to możliwe.

REKLAMA

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasusa. Ziobro nie stawił się po raz kolejny

W piątek sejmowa komisja śledcza ds. Pegasusa po raz ósmy podjęła próbę przesłuchania b. szefa MS Zbigniewa Ziobry (PiS). Ostatni, siódmy termin przesłuchania Ziobry, był wyznaczony na 5 czerwca. Wówczas posłowie komisji przegłosowali wniosek do sądu o ukaranie go grzywną w wysokości 3 tys. zł.

Od 1 lipca 2025 r. zakaz palenia papierosów w przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Wakacje wolne od dymu tytoniowego – koniec z paleniem na plażach, w parkach i nie tylko

Zgodnie z ustawą z dnia 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – każdy ma prawo do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskich wyrobów tytoniowych. Dym tytoniowy wdychany przez biernego palacza (tzw. dym bocznego strumienia), zawiera od 5 do 15 razy więcej tlenku węgla i od 2 do 20 razy więcej nikotyny niż dym wdychany przez osobę faktycznie palącą papierosa, co skutkuje jego większą toksycznością. Ochrona osób niepalących i realizacja prawa do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego – odbywa się poprzez wprowadzanie zakazów palenia w przestrzeni publicznej. Co na ten temat mówią przepisy i jakie zmiany wchodzą w życie 1 lipca 2025 r.? Czy będą to wakacje wolne od dymu tytoniowego?

REKLAMA