REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Polska igra z ogniem. Za mało środków przeznaczamy na administrację publiczną, nie doceniamy fachowców pracujących w spółkach zarządzających infrastrukturą krytyczną, narażając się w ten sposób na poważne zagrożenia.
Od 25 września 2024r. winny zostać wprowadzone i obowiązywać procedury zgłoszeń wewnętrznych. Natomiast 25 grudnia 2024 r. to data wprowadzenia procedur zgłoszeń zewnętrznych. To obowiązek organów publicznych.
Czy jednostki organizacyjne gminy lub powiatu liczące mniej niż 10 000 mieszkańców powinny wdrożyć ustawę o ochronie sygnalistów? Co warto wiedzieć o nowych obowiązkach?
Jednym z głównych trendów w obszarze cyberprzestępczości jest profesjonalizacja grup przestępczych. Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Z tego względu cyberbezpieczeństwo jest coraz częściej dostrzeganym problemem w debacie publicznej.
REKLAMA
Czym jest pierwsza ocena pracy w służbie cywilnej? Kto dokonuje oceny pracowników? Kto dokonuje oceny pracowników? Co to są obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny? Czy możliwe jest odwołanie do sądu pracy w sprawie oceny pracy pracownika?
W dniu 28 listopada 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał za zgodny z prawem Unii Europejskiej zakaz noszenia w miejscu pracy wszelkich widocznych symboli ujawniających przekonania światopoglądowe lub religijne, wydany przez administrację publiczną. Zdaniem TSUE taki zakaz nie jest dyskryminujący, jeżeli jest stosowany w sposób ogólny i bez rozróżnienia względem wszystkich pracowników tej administracji i ogranicza się do tego, co ściśle konieczne.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie i sektorze publicznym? Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? Jak wyedukować pracowników do współpracy z AI? raport pt. „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego” bierze pod lupę te kwestie.
W praktyce zdarzają się sytuacje, że do zgłoszenia organ administracji wnosi sprzeciw. Co dzieje się wówczas z projektem budowlanym, który został przedłożony jako załącznik do zgłoszenia? Na powyższe zagadnienie spojrzymy przez pryzmat obowiązujących przepisów.
REKLAMA
Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.
W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd planuje udostępnić nowe usługi administracji publicznej przez Internet (online), które przyśpieszą zmiany w działaniu urzędów. Nowe rozwiązania będą miały charakter rewolucyjny dla obywateli, przedsiębiorców i administracji. Dzięki e-płatnościom i e-pełnomocnictwom, więcej spraw będzie można załatwić w całości online. Cyfryzacja pozwoli także na wprowadzenie kolejnych ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.
Administracja publiczna jest terminem używanym do opisania systemu organizacji i zarządzania rządowych struktur oraz instytucji, które mają za zadanie wypełniać funkcje publiczne i świadczyć usługi dla społeczeństwa. Obejmuje ona różne gałęzie władzy wykonawczej, takie jak administracja centralna, regionalna i lokalna.
REKLAMA