REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Przetarg

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy?

Znamy już wykonawcę odcinka od węzła Puławska do węzła Lubelska drogi ekspresowej S2 będącej częścią Południowej Obwodnicy Warszawy

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

REKLAMA

Budowa autostrady A1 - odcinek Blachownia-Zawodzie

Koperty z ofertami na budowę odcinka Autostrady A1 od węzła Blachownia do węzła Zawodzie zostały otwarte. Jaki jest termin realizacji inwestycji?

Poczta Polska wygrała kontrakt na obsługę Sejmu

Poczta Polska zwyciężyła w przetargu, w wyniku którego przez najbliższe cztery lata będzie obsługiwała korespondencję Kancelarii Sejmu. Jakie warunki spełniła?

Finansowanie zadań zleconych samorządom - nowy zespół

Finansowanie zadań zleconych samorządom przez administrację rządową było jednym z tematów poruszanych na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Według części samorządowców wraz ze wzrostem liczby zadań przekazywanych samorządom nie idą odpowiednie środki na ich realizację.

Przetarg na budowę drogi S5

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę kolejnego odcinka trasy ekspresowej S5. Chodzi o 35 km biegnące z Wronczyna do Radomicka.

REKLAMA

W przetargach publicznych przestała liczyć się wyłącznie cena

Niemal dziesięciokrotnie wzrósł odsetek przetargów, przy których cena nie jest jedynym kryterium wyboru oferty. To efekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych z października ubiegłego roku. Tak znacząca zmiana podejścia zamawiających zaskoczyła ekspertów, choć i tak często kryteria pozacenowe nie mają realnego wpływu na wynik przetargu.

Autostrada A4 Tarnów-Koroczowa - przetarg na stacje paliw

GDDKiA ogłosiła przetarg na dzierżawę siedmiu miejsc na odcinku autostrady A4 między Tarnowem, a Korczową. Mają tam zostać zbudowane m.in. stacje paliw.

Odrzucono najtańszą ofertę na budowę odcinka S7

GDDKiA odrzuciła najtańszą ofertę na budowę odcinka trasu S7 Ostróda Południe - Rychnowo. Na decyzję miał wpływ błąd oferenta.

Przetarg na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy

Znane są oferty złożone w przetargu na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy. Złożyło je pięciu wykonawców. Najtańsza wynosi 757,64 mln zł, a najdroższa - na 1,24 mld zł przy kosztorysie opiewającym na 1,77 mld zł.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych

Zmiany w przepisach prawa zmierzają do elektronizacji procedur realizowanych przez organy administracji publicznej i organy podatkowe. Ich celem jest głównie umożliwienie klientom urzędów realizacji spraw drogą elektroniczną. Równie istotne jest postępowanie z dokumentacją w urzędach, które muszą uwzględnić coraz większy procent dokumentów elektronicznych w sprawach często prowadzonych tradycyjnie – papierowo. Rola koordynatora jest tu istotna z punktu widzenia zapewnienia nadzoru nad właściwym prowadzeniem akt spraw.

Urząd Stanu Cywilnego - elektroniczny dostęp

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego (odejście od papierowych aktów), udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej, szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego – to najważniejsze regulacje wprowadzone do projektu ustawy.

Elektroniczne odpisy w USC od 2015 r.

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt zakłada udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej oraz szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego.

Nauczyć się uczyć

Uczenie się prowadzi do sukcesu. Wspiera podejmowanie lepszych decyzji, pozwala efektywniej odpowiadać na wyzwania, umożliwia stały rozwój. Nie mamy co do tego wątpliwości kiedy chodzi o nas samych. Czy bierzemy to pod uwagę w odniesieniu do administracji publicznej?

Termin na wniesienie odwołania od czynności zamawiającego

Dla zachowania terminu wniesienia odwołania konieczne jest jego doręczenie w wymaganym terminie Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie wnosi się w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

E-korespondencja z urzędem

E-korespondencja z urzędem będzie łatwiejsza dzięki zmianom, jakie weszły w życie 11 maja 2014 r. w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz w ustawie - Ordynacja Podatkowa. Ich celem jest ułatwienie realizacji spraw drogą elektroniczną oraz e-komunikacji obywateli z urzędem.

Poprawki w ofercie - jak je wprowadzić?

To zamawiający, a nie wykonawca wprowadza poprawki do oferty. Pomimo iż czynności te powinny być podjęte przez samego zamawiającego (bez udziału wykonawcy), to dokonanie poprawek może, a czasem nawet powinno być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty, dokonanymi na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p.

Prawo do sądu a koszty sądowe

Zgodnie z wyrokiem TK z dnia 15 kwietnia 2014 roku (sygn. akt SK 12/13) wysokie koszty sądowe mogą stanowić istotne ograniczenie konstytucyjnie zagwarantowanego prawa do sądu. Jak wygląda relacja pomiędzy kosztami sadowymi a dostępnością drogi sądowej?

Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Dziś weszła w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423). Wprowadzono nową wysokość progu zastosowania tejże ustawy - został on zwiększony do 30 000 euro.

Podwyższenie progu bagatelności a utrata pracy

Czy podwyższenie progu bagatelności w zamówieniach publicznych może dla niektórych osób oznaczać utratę pracy? Raport firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet, „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” pokazuje, iż osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi raczej nie mają takich obaw.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Termin wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego stanowi pozacenowe kryterium oceny ofert, które może znaleźć zastosowanie w celu zachęcenia wykonawców do składania ofert z krótszym terminem realizacji zamówienia publicznego niż termin zakładany przez zamawiającego. Krótszy termin realizacji zamówienia wiąże się jednak najczęściej z większymi kosztami, zaangażowaniem organizacyjnym wykonawcy i ryzykiem niedotrzymania terminu.

Kryteria i sposoby oceny ofert zamówienia

Zastosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert oznacza konieczność nazwania tych kryteriów i określenia ich znaczenia (wagi kryteriów). Informacja taka, stosownie do treści art. 41 pkt. 9 oraz art. 48 ust. 2 pkt. 10 ustawy Pzp, powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu, gdy obowiązek publikacji ogłoszenia jest przewidziany ustawą, lub w zaproszeniu do negocjacji oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Większa ochrona praw konkurencji i konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadza nowe narzędzie wspomagające wykrywanie praktyk antykonkurencyjnych. Zamierza również zwiększyć nadzór nad systemem przetargów publicznych. Dodatkowo UOKiK chce wzmocnić ochronę najsłabszych uczestników rynku.

O funkcjonowaniu administracji publicznej naukowo na Politechnice Warszawskiej

24 marca 2014 roku w siedzibie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa „Funkcjonowanie administracji publicznej – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne”. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawicieli środowisk intelektualnych zainteresowanych funkcjonowaniem administracji publicznej oraz praktyków zarówno administracji państwowej jak i samorządowej, przedstawicieli organizacji samorządowych, organizacji pożytku publicznego oraz studentów.

PIT za 2014 rok wypełni administracja

PIT za 2014 rok wypełni administracja. Tak zapowiedział Minister Finansów podczas konferencji „Plany rządu na 2014". Zgodnie z obietnicami rządu zeznanie podatkowe za 2013 rok ma być ostatnim składanym w dotychczasowy sposób.

Pracownik służby cywilnej a działalność gospodarcza

Pracownik w służbie cywilnej zajmujący kierownicze stanowisko nie może podejmować działalności gospodarczej. Wynika to bezpośrednio z przepisów prawa i ma na celu przeciwdziałać zjawisku korupcji wśród osób pełniących funkcje publiczne. Jakie są prawne argumenty przemawiające za niemożnością prowadzenia działalności gospodarczej?

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

Procedura egzekucji opłaty za odbiór odpadów komunalnych

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jedynie w niewielkim stopniu różni się od typowej egzekucji należności pieniężnych. Największe znaczenie może tu mieć uchwała rady gminy w sprawie treści deklaracji o opłacie śmieciowej.

Przystąpienie do postępowania odwoławczego na gruncie art. 185 ustawy pzp.

Przystępując do postępowania odwoławczego, czy to przez zamawiającego czy przez podmiot uprawniony do skorzystania ze środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp, należy mieć na uwadze możliwość pojawienia się dodatkowych uczestników tego postępowania, zgodnie z treścią art. 185 pzp.

The Sustainable Innovation Forum – Konferencja przy COP19

Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Obowiązek wniesienia wadium

Wadium stanowi zabezpieczenie przedmiotu aukcji oraz warunek udziału w aukcji lub przetargu i jest traktowane jako środek ochrony interesów oferenta wyłączając odpowiedzialność majątkową. Po zakończeniu aukcji wadium podlega zwrotowi na rzecz wszystkich uczestników.

Czy utracone wadium może być kosztem podatkowym

Sądy i organy podatkowe w wyrokach i interpretacjach odmawiają podatnikom prawa zaliczania do kosztów uzyskania przychodu kwot wpłaconych jako wadium w przetargach. Dotyczy to także sytuacji utracenia (braku zwrotu) wadium.

Punkt kontaktowy dla osób chcących podjąć działalność gospodarczą

Punkt kontaktowy jest doskonałym źródłem informacji dla przyszłego przedsiębiorcy. Należy pamiętać, że nie rozwiązuje on indywidualnych spraw firmy, a jedynie pozwala uzyskać dane konieczne do rozpoczęcia, prowadzenia i zakończenia działalności gospodarczej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych wpłyną na wykonawców

Zamawiający będzie mógł wymagać od wykonawców okazania wykazu wszystkich usług i dostaw - z ostatnich trzech lat, a robót budowlanych z ostatnich pięciu lat. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych.

Odpowiedzialność za wykazanie w zbiorczym sprawozdaniu danych niezgodnych z ewidencją księgową

Czy burmistrz miasta jako kierownik jednostki samorządu terytorialnego może ponieść odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu wykazania w zbiorczym sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ danych, które są niezgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej podległej jednostki budżetowej? Sprawozdanie zbiorcze Rb-27ZZ zostało sporządzone na podstawie jednostkowego sprawozdania Rb-27ZZ otrzymanego z podległej jednostki organizacyjnej. Wykazane w sprawozdaniu zbiorczym Rb-27ZZ kwoty dotyczące wysokości pobranych dochodów na rzecz budżetu państwa zostały przeniesione ze sprawozdania jednostkowego i jak się później okazało, były nieprawidłowe. Sprawozdanie zbiorcze z nieprawidłowymi danymi podpisane zostało jednak przez burmistrza miasta.

Projekt ustawy o działach do komisji - MAC chce pilnego uchwalenia

Sejmowa podkomisja skończyła prace nad projektem ustawy o działach, który sankcjonuje podział MSWiA na dwa resorty. W czwartek zajmie się nim komisja administracji i SW. MAC chce pilnego uchwalenia ustawy. Według Marka Wójcika z PO będzie większość do jej przyjęcia.

Skutki prawne korupcji i płatnej protekcji

Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.

Drugi przetarg na modernizację tramwajów w Grudziądzu

Przetarg na modernizację sieci tramwajowej ogłosiły powtórnie władze Grudziądza (woj. kujawsko-pomorskie). Za pierwszym razem postępowanie unieważniono, bo oferty znacznie przekroczyły możliwości budżetu miasta.

Śląskie: Wkrótce grupowy przetarg na zakup energii dla samorządów

W połowie roku ogłoszony zostanie wspólny przetarg na zakup energii elektrycznej na potrzeby 21 samorządów woj. śląskiego, zużywających rocznie ponad 175 gigawatogodzin prądu. Samorządowcy liczą, że grupowy zakup zmniejszy koszty nawet o kilkanaście procent.

Pomoc w urzędach dla osób niesłyszących

Osoby niesłyszące oraz słabosłyszące będą miały ułatwiony dostęp w załatwianiu spraw urzędowych samodzielnie. W instytucjach publicznych zostaną wprowadzone udogodnienia w środkach komunikowania się.

Skarga do WSA

Możliwość skarżenia decyzji jak działań organów administracji do sądów administracyjnych jest stosunkowo młodym rozwiązaniem w polskim systemie prawnym. Kiedy możliwe jest wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego?

Czy przepisy o wywozie śmieci zaszkodzą właścicielom nieruchomości?

Od połowy przyszłego roku to gmina będzie decydowała, która firma będzie sprzątała przed naszą nieruchomością. Dokładnie chodzi o zarządzanie odpadami, związanych z nieruchomościami, które leżą na terenie gminy powyżej 10 tys. mieszkańców. Może to zaszkodzić nie tyle samym nieruchomościom, co naszym portfelom i spowodować wzrost opłat za wywóz odpadów.

Jak szybciej odzyskać VAT z wadium?

Sprzedający w przetargu musi zapłacić VAT od wpłaconego wadium. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wyboru oferenta. Stanie się tak, gdy w specyfikacji zaznaczone zostało, że wadium zostanie zaliczone na poczet ceny. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym 20 marca 2012 r. wyroku. Jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorcy, który jest wyłoniony w przetargu. Może oznaczać szybsze prawo do odliczenia VAT-u.

REKLAMA