REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Decyzja administracyjna, Pozwolenie na budowę

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skarga na decyzję administracyjną - zasady, wzór skargi

Skarga na decyzję administracyjną. Artykuł 3 § 1 i 2 ustawy prawo o podstępowaniu przed sądami administracyjnymi stanowią, że Sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie, a kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na decyzje administracyjne oraz na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty. Nie ma więc żadnych wątpliwości, że ustawodawca zdecydował, że działanie administracji publicznej podlega kontroli przez sądy administracyjne. Z tego prawa skorzystać mogą podatnicy w formie tak zwanej skargi.

Ile trzeba czekać na pozwolenie na budowę?

Pozwolenie na budowę. Jedną z największych przeszkód w budowie mieszkań są narastające opóźnienia w wydawaniu pozwoleń na budowę. Jak długo firmy muszą czekać na decyzje w poszczególnych miastach? Co uniemożliwia terminowe wydawanie decyzji?

Pozwolenie na budowę - wniosek przez internet od 1 lipca 2021 r.

Pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym będzie można od 1 lipca składać online w serwisie e-budownictwo. Na stronie e-budownictwo.gunb.gov.pl znajdą się też inne formularze, w tym wniosek o wszczęcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego. W sumie online będzie można złożyć już 23 formularze.

Wniosek o pozwolenie na budowę przez Internet od 1 lipca 2021 r.

Wniosek o pozwolenie na budowę przez Internet będzie dostępny od 1 lipca 2021 r. Jak będzie można złożyć wniosek?

REKLAMA

Nieważność decyzji administracyjnych - nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego

Nieważność decyzji administracyjnych - nowelizacja kpa. 24 czerwca 2021 r. Sejm przyjął zmianę przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego nakazującego uznawanie decyzji administracyjnej za nieważną z powodu "rażącego naruszenia prawa" - bez względu na fakt, jak dawno ją wydano. Według uchwalonej przez Sejm nowelizacji, jeśli upłynęło 30 lat, to nie będzie już możliwości postępowania ws. nieważności decyzji.

Polski Ład. Budowa domów do 70 mkw. bez pozwolenia

Polski Ład. Eksperci są zgodni, że proponowana w programie możliwość budowania domów o powierzchni do 70 mkw. bez kierownika budowy i bez dziennika budowy to niebezpieczny pomysł. Dlaczego?

Nieważność decyzji administracyjnej - projekt nowelizacji k.p.a.

Nieważność decyzji administracyjnej. Pomimo upływu prawie 6 (!) lat od wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku dot. art. 156 § 2 k.p.a. nadal nie doszło do nowelizacji kodeksu. Wyrok z 12 maja 2015 r. mówił, że art. 156 § 2 k.p.a. jest niekonstytucyjny w zakresie, w jakim nie wyłącza dopuszczalności stwierdzenia nieważności decyzji wydanej z rażącym naruszeniem prawa, gdy od wydania decyzji nastąpił znaczny upływ czasu, a decyzja była podstawą nabycia prawa lub ekspektatywy. Szczegóły tłumaczy r.pr. Michał Siembab z kancelarii GKR Legal.

Odwołanie od decyzji podatkowej – wzór, treść, podstawa prawna

Odwołanie od decyzji podatkowej. Jedną z kluczowych zasad postępowania administracyjnego jest zasada dwuinstancyjności, wyrażona wprost w art. 15 k.p.a., gdzie ustawodawca stwierdził, że postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przechodząc na grunt przepisów stricte podatkowych, w art. 220 Ordynacji podatkowej ustawodawca potwierdził, że od decyzji organu podatkowego (decyzja pierwszej instancji) służy odwołanie. Istota tego rozwiązania polega na możliwości skorzystania z dwukrotnego rozpatrzenia tej samej sprawy i wydania rozstrzygnięcia przez dwa różne organy. Wiedząc o tym uprawnieniu strona, która nie zgadza się z treścią wydanej wobec niej decyzji podatkowej, może więc wnieść odwołanie. Jak prawidłowo przygotować taki dokument? Na co zwrócić uwagę? Gdzie szukać informacji oraz wskazówek?

REKLAMA

Jak złożyć wniosek o pozwolenie na budowę tymczasowego budynku?

Pozwolenie na budowę tymczasowego budynku - wniosek PB-8. Minister Rozwoju, Pracy i Technologii określił wzór wniosku o pozwolenie na budowę tymczasowego budynku, który będzie można składać elektronicznie od 1 lipca 2021 r. Kto składa wniosek PB-8? Co powinien zawierać i kiedy złożyć wniosek PB-8?

Jak złożyć wniosek o zmianę pozwolenia na budowę?

Zmiana pozwolenia na budowę - wniosek PB-7. Minister Rozwoju, Pracy i Technologii określił wzór wniosku o zmianę pozwolenia na budowę, który będzie można składać elektronicznie od 1 lipca 2021 r. Kto składa wniosek PB-7? Co powinien zawierać i kiedy złożyć wniosek PB-7?

Serwis e-budownictwo już działa. Jakie wnioski można złożyć elektronicznie?

Serwis e-budownictwo. W ramach serwisu e-budownictwo, prowadzonego przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB) można już składać elektronicznie 13 formularzy, m.in. wniosek o pozwolenie na rozbiórkę i zgłoszenie robót budowlanych. To pierwszy etap cyfryzacji procesu budowlanego przygotowanego przez MRPiT. W lipcu 2021 r. rozpocznie się etap II - będzie można m.in. wnioskować online o pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym. Serwis e-budownictwo to rozwiązanie dla tych obywateli, którzy chcą załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z biura czy domu.

Pozwolenie na budowę - jak złożyć wniosek?

Wniosek o pozwolenie na budowę (ePB-1). Wniosek można będzie składać drogą elektroniczną od 1 lipca 2021 r. Jak uzyskać pozwolenie na budowę? Co zawiera pozwolenie na budowę?

Pozwolenie na budowę a nieważność planu miejscowego

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego stanowi akt o fundamentalnym znaczeniu dla realizacji planowanych inwestycji, których lokalizacja jest objęta obszarem jego obowiązywania. Ze względu na istotną rolę przywoływanej regulacji dla procesu inwestycyjnego warto dokonać bliższej analizy dopuszczalności zastosowania nadzwyczajnych trybów wzruszenia decyzji pozwolenia na budowę.

Budowa zbiornika na wody opadowe bez pozwolenia na budowę

Ustawodawca wprowadza zmianę przepisów prawa budowlanego wyłączającą budowę zbiorników bezodpływowych na wody opadowe lub wody roztopowe o pojemności do 10 m3 z konieczności uzyskiwania pozwolenia na budowę.

Czy nowelizacja prawa budowlanego z 2020 roku usprawniła wydawanie pozwoleń na budowę?

Czy wprowadzona od 19 września 2020 r. nowelizacja ustawy o prawie budowlanym upraszcza procedury administracyjne i ułatwia deweloperom budowę mieszkań? Czy urzędy powróciły do zwykłego trybu funkcjonowania po przestoju? Sondę wśród deweloperów przeprowadził serwis nieruchomości dompress.pl.

Kryteria wydania decyzji administracyjnej

Decyzja administracyjna stanowi instytucję prawną. W przepisach prawa materialnego może ona występować pod różnymi nazwami, np. zezwolenia, pozwolenia, zgody koncesji. Nazwa użyta w przepisach nie jest istotna przy kwalifikowaniu danego aktu jako podanego rygorom procesowym ustanowionym w Kodeksie postępowania administracyjnego. Jakie zatem kryteria przewidują przepisy dla wydania decyzji administracyjnej?

Załatwienie sprawy przed organem administracji publicznej w formie decyzji administracyjnej

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba, że przepisy kodeksu stanowią inaczej. W myśl zasady szybkości i prostoty organy powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko.

Czy paczkomat wymaga pozwolenia na budowę?

Weszły w życie postulowane przez Rzecznika MŚP ułatwienia przy budowie paczkomatów, biletomatów lub automatów służących do wykonywania innego rodzaju usługi.

Przebudowa budynków bez pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia - interpretacja MR i GUNB

Ministerstwo Rozwoju i Główny Urząd Nadzoru Budowlanego przedstawiły 12 września 2020 r. wspólne stanowisko w sprawie interpretacji art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 471, z późn. zm.), który to przepis (podobnie jak większość tej nowelizacji) wszedł w życie 19 września 2020 r. Ich zdaniem nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych (za wyjątkiem przebudowy dotyczącej przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych tych budynków).

Wykaz zmian w prawie budowlanym (od 19 września 2020 r.) - co można budować bez formalności, a gdzie wymagane jest zgłoszenie

W ramach zmian w prawie budowlanym, które weszły w życie 19 września 2020 r., przeredagowano brzmienie przepisów i w jednym miejscu zebrano wszystkie przypadki, kiedy można prowadzić inwestycje bez pozwolenia na budowę - na podstawie zgłoszenia oraz bez niego (w art. 29). Do tej pory regulacje były porozrzucane w różnych artykułach. Dzięki porządkom inwestorom łatwiej teraz jest ustalić, jakie wymogi dotyczą ich konkretnej inwestycji. Przy okazji poszerzono katalog rodzajów inwestycji i wprowadzono pewne modyfikacje. Przybliżamy zatem wykaz inwestycji, wskazując przy tym, jakich zmian dokonano, zaznaczając je łososiowym kolorem tła.

Jak długo deweloperzy muszą czekać na pozwolenia na budowę?

Czy tryb wydawania pozwoleń na budowę mieszkań jest barierą dla branży deweloperskiej? W przypadku jakich gruntów występują największe trudności? W jakich lokalizacjach?

Czy nowe prawo budowlane ułatwi proces inwestycyjny?

Już 19 września 2020 r. wejdą w życie długo oczekiwane zmiany prawie budowlanym. Nowe regulacje jednoznacznie wskażą kto jest, a kto nie jest stroną w postępowaniu o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Do tej pory były z tym poważne problemy. Czy nowe przepisy ułatwią proces inwestycyjny?

Elektroniczne wnioski i formularze w procesie budowlanym na e-budownictwo.gunb.gov.pl

3 sierpnia 2020 r. wystartowała cyfryzacja procesu inwestycyjno-budowlanego. Od tego dnia w serwisie e-budownictwo (e-budownictwo.gunb.gov.pl) można pobrać i wypełnić formularze dot. procesu budowlanego. Ministerstwo Rozwoju planuje, by już jesienią 2020 r. możliwe było również przesyłanie dokumentacji budowlanej online. A na koniec 2020 roku – złożenie przez internet wniosku o pozwolenie na budowę.

Pozwolenie na budowę ogrodzenia

Budowa ogrodzenia może być dość kosztowną inwestycją. Właśnie dlatego warto dowiedzieć się, jak taka budowa powinna przebiegać zgodnie z prawem.

ZUS skontroluje dane przekazane przez przedsiębiorców we wnioskach o pomoc w ramach Tarczy antykryzysowej

ZUS we współpracy z Krajową Administracją Skarbową będzie weryfikował prawdziwość danych przekazanych we wnioskach o przyznanie świadczenia postojowego oraz o zwolnienie z obowiązku opłacania składek w ramach Tarczy antykryzysowej.

Pozbawienie statusu bezrobotnego - odwołanie od decyzji (wzór)

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej w sprawie pozbawienia statusu bezrobotnego? Jeśli nie zgadzasz się z wyrejestrowaniem z rejestru osób bezrobotnych, napisz odwołanie. Wzór dostępny jest poniżej.

Kary za naruszenie zasad BHP w związku z koronawirusem

Naruszenie zasad BHP w związku z koronawirusem może wiązać się z karą finansową dla przedsiębiorcy oraz odpowiedzialnością karną. Dotyczy to zaleceń służb sanitarnych i rządu. Jak wysoka może być kara pieniężna oraz kara pozbawienia wolności?

Zmiany w prawie budowlanym 2020-2021 - projekt budowlany, pozwolenie na budowę

Zmiany w prawie budowlanym, które wejdą w życie w 2020 i 2021 r. mają na celu uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego oraz zapewnienie większej stabilności rozstrzygnięć. Dotyczą m.in. projektu budowlanego i pozwolenia na budowę. Prezydent RP podpisał ustawę dnia 3 marca 2020 r.

Zmiany w prawie budowlanym w 2020 r.

Zmiany w prawie budowlanym zostały przyjęte przez Radę Ministrów. Najprawdopodobniej wejdą w życie w 2020 r. Dotyczą m.in.: łatwiejszej legalizacji samowoli budowlanej, uproszczenia projektu budowlanego, wprowadzenia 5-letniego terminu na stwierdzenie nieważności pozwolenia na budowę i decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Ważne zmiany w prawie budowlanym w 2020 r.

W 2020 r. wejdą w życie ważne zmiany w prawie budowlanym. Będą dotyczyły: legalizacji samowoli budowlanej, uproszczenia projektu budowlanego, zmniejszenia liczby dokumentów składanych przy budowie, podłączenia nowych inwestycji do sieci ciepłowniczej, wprowadzenia terminu na stwierdzenie nieważności decyzji pozwolenia na budowę i decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, braku pozwolenia na budowę dla biletomatów, wpłatomatów, paczkomatów, wzmocnienia bezpieczeństwa pożarowego.

Paczkomaty bez obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę

Projekt nowelizacji prawa budowlanego znosi obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w przypadku paczkomatu. Konfederacja Lewiatan uznaje to za dobre rozwiązanie.

Remont a pozwolenie na budowę

Zakres robót budowlanych niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę rodzi wątpliwości nie tylko niezależnych wykonawców, ale również inwestorów i zarządców budynków. Czy do przeprowadzenia remontu wymagane jest pozwolenie?

Procedura legalizacji samowoli budowlanych 2019 i 2020 r.

Przepisy obowiązującego prawa tworzą dwie odrębne procedury dotyczące samowoli budowanych polegających na budowie obiektu budowlanego, uregulowane w art. 48-49 i art. 49b prawa budowlanego. Najnowszy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, z racji podobieństwa owych procedur, zakłada ich ujednolicenie i stworzenie jednej wspólnej procedury uwzględniającej występujące obecnie różnice.

Wykonanie decyzji administracyjnej

Wykonanie decyzji administracyjnej należy rozumieć szeroko – nie tylko jako czynności podejmowane w celu uzyskania stanu o charakterze przymusowym, określonego w orzeczeniu, ale również o charakterze dobrowolnym. To rezultat wydanego przez organ administracji rozstrzygnięcia. Podatnikowi może przynieść korzyść lub wyegzekwować od niego określony obowiązek.

Jak przenieść na inny podmiot decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji?

Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.

Odstąpienie od zatwierdzonego obiektu budowlanego

W przypadku zamiaru istotnego odstąpienia od zatwierdzonego decyzją pozwolenie na budowę projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę należy uzyskać decyzję o zmianie pozwolenia na budowę.

Czy na przydomowe oczko wodne i basen potrzebne jest pozwolenie?

Budowa oczka wodnego o powierzchni nie przekraczającej 50 m2 nie wymaga uzyskania pozwolenia – tak stanowią przepisy Prawa budowlanego. Ponadto od 1 stycznia 2017 r. nie ma już obowiązku zgłaszania budowy oczka wodnego i basenu o powierzchni do 50 m2.

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?

W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.

Czy na budowę garażu oraz innych obiektów uzupełniających zabudowę jednorodzinną na własnej posesji potrzebujemy pozwolenia?

Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy prawo budowlane znacznie uprościła proces budowlany w kwestii obowiązku pozyskiwania pozwolenia na budowę. Jak tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwolnienie z tego ostatniego ma obecnie charakter warunkowy, a zależne jest od powierzchni planowanych do wybudowania obiektów na posesji obok domu jednorodzinnego.

Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew

Regulacje dotyczące ochrony przyrody przewidują sankcję za nielegalną wycinkę drzew i krzewów w postaci finansowej kary administracyjnej. Jest ona orzekana decyzją administracyjną wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Decyzja ta ma charakter decyzji związanej. W jej uzasadnieniu należy w szczegółowy sposób wskazać sposób obliczenia kary administracyjnej.

Zmiana nazwy ulicy na taką samą w trybie tzw. ustawy dekomunizacyjnej jednak dopuszczalna?

Zdaniem WSA w Bydgoszczy w przypadku właściwego uzasadnienia podejmowanej uchwały, dopuszczalna jest zmiana nazwy ulicy na taką samą w trybie tzw. ustawy dekomunizacyjnej.

Wysokość opłaty od sprzeciwu od decyzji – 2018 r.

Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określiła wysokość opłaty od sprzeciwu od decyzji organu odwoławczego wydanego na podstawie art. 138 § 2 kpa. W 2018 r. wysokość wpisu od tego środka zaskarżenia wyniesie 100 zł. Osobom, które zapłaciły więcej nadpłata zostanie zwrócona.

Zanim starosta odmówi pozwolenia na budowę

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego z 7 kwietnia 2017 r. wprowadziła wiele nowych instytucji i rozwiązań prawnych. Duża część nowych przepisów ma charakter ramowy. To zaś powoduje trudność w ich dostosowaniu do rozwiązań obowiązujących w ustawach szczególnych. Ponadto sytuacja, w której mamy do czynienia zdublowaniem się rozwiązań w ustawie ogólnej oraz w ustawach szczegółowych, wprowadza chaos zamiast porządkować stan prawny wokół postępowań administracyjnych.

Kiedy organ może wzruszyć ostateczną decyzję administracyjną?

Artykuł 161 Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza nadzwyczajny tryb wzruszenia ostatecznej decyzji administracyjnej, ale tylko w ściśle określonych przypadkach. W jakich?

Odwołanie od decyzji w nowej ordynacji podatkowej

Po wejściu w życie nowej Ordynacji podatkowej podatnik będzie miał 30 dni (a nie 14 jak teraz) na odwołanie od decyzji podatkowej organu pierwszej instancji. Nie będzie się musiał też obawiać, że gdy jego sprawa trafi ponownie do pierwszej instancji, może na tym stracić.

Opłaty za usunięcie statków i innych obiektów pływających w 2018 r.

Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie, w którym określił maksymalną stawkę opłat za usunięcie i przechowanie statków lub innych obiektów pływających w 2018 r. Stawka, która będzie obowiązywała w 2018 r. nieznacznie wzrosła w stosunku do obowiązującej w 2017 r.

Pojęcie decyzji prawomocnej w Kodeksie postępowania administracyjnego

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) ma za zadanie sprostać zmianom w administracji publicznej a także standardom prawa unijnego. Jedną z nowości jest wprowadzenie przez ustawodawcę definicji decyzji prawomocnej, której dotychczasowy brak stwarzał rozmaite problemy w praktyce.

Strona postępowania administracyjnego dobrowolnie zrzeknie się odwołania - nowelizacja Kpa

Dzięki nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja szybciej uprawomocni się. Strona będzie miała prawo zrzec się odwołania. Zmiana ta może korzystnie wpłynąć na przyspieszenie oraz uproszczenie postępowania.

Pozwolenie na budowę a nowelizacja Kpa

Czy nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wpłynie na zasady wydawania pozwolenia na budowę? Okazuje się, że tak. Najważniejszą zmianą ma być uniknięcie przewlekłości rozpatrywania spraw. Na uwagę zasługuje również wprowadzenie zasady przyjaznej interpretacji prawa. Dzięki tej zasadzie przepisy, które są niejednoznacznie sformułowane należy interpretować na korzyść stron.

Wyższe kary administracyjne dla spółek w 2017 r.

W życie weszły nowe przepisy dotyczące obrotu instrumentami finansowymi i oferty publicznej. Zmiany dotyczą wysokości kar administracyjnych, obowiązku publikacji informacji poufnych oraz uregulowań dotyczących sygnalistów.

REKLAMA