REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść na inny podmiot decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji?

Agnieszka Poniewierka Kancelaria Radcy Prawnego
Kancelaria Radców Prawnych i Mediatorów
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.

Czym jest decyzja środowiskowa?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest aktem administracyjnym o charakterze wstępnym, określającym czy planowane przedsięwzięcie tj. parametry realizacji inwestycji następuje w kształcie zgodnym z wymaganiami środowiskowymi obszaru na którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Co szczególnie istotne decyzja środowiskowa, jako rozstrzygnięcie prejudycjalne dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W tym miejscu należy zaznaczyć, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest konieczne, gdyż jest to akt administracyjny wstępny w przypadku m.in. następujących rodzajów pozwoleń:

a) decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,

b) decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

REKLAMA

c) decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym na regulację wód, pozwolenie wodnoprawne na wykonywanie urządzeń wodnych, pozwolenie wodnoprawne na wydobywanie z wód kamienia, żwiru oraz innych minerałów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) decyzji o zmianie lasu na użytek rolny,

e) decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji kolejowej,

f) decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej.

Oczywiście przytoczone rodzaje rozstrzygnięć są tymi, które najczęściej występują w praktyce codziennej, a pełna ich lista została zawarta w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 – o.o.ś.).

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest rozstrzygnięciem wstępnym. Konieczność jej uzyskania ma miejsce w przypadku inwestycji zawsze znacząco odziaływujących na środowisko oraz inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Kontynuując powyższe należy wskazać, iż okres „ważności” decyzji środowiskowej rozumiany, jako możliwość uzyskania na jej podstawie dalszych koniecznych w procesie inwestycyjnym rozstrzygnięć, wynosi co do zasady 6 lat, a w przypadku inwestycji realizowanych etapowo, jak również w przypadku obiektów takich jak terminale, obiekty energetyki jądrowej oraz obiekty towarzyszące, okres ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji wynosi 10 lat.

Okres możliwości wykorzystania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla uzyskania innego rozstrzygnięcia koniecznego w procesie inwestycyjnym wynosi 6 lat.

W przypadku inwestycji realizowanej etapowo, względnie w przypadku inwestycji związanych z inwestycją w terminale, inwestycjami w energetykę jądrową lub inwestycje powiązane, okres możliwości skorzystania z warunków określonych w decyzji wynosi 10 lat.

Czy istnieje możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot?

Podstawową zasadą obowiązującą w przypadku wydawanych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest przypisanie uprawnień wynikających z wydanego rozstrzygnięcia administracyjnego wyłącznie na rzecz podmiotu w stosunku do którego decyzja została wydana. Powyższe wywołuje istotne komplikacje, gdyż każdorazowa zmiana po stronie podmiotu planującego realizację przedsięwzięcia, wymusza konieczność bądź uzyskania nowej decyzji środowiskowej, bądź przeniesienia poprzednio uzyskanej decyzji na nowy podmiot. W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawodawca wprowadził możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot w ramach postępowania, w którym krąg stron jest ograniczony do dwóch podmiotów – dysponującego uprawnieniem wynikającym z decyzji oraz zainteresowanym przeniesieniem uprawnienia wynikającego z decyzji na jego rzecz. Równocześnie procedura przeniesienia decyzji środowiskowej inicjowana jest poprzez wniosek o przeniesienie uprawnień wynikających z decyzji składany przez podmiot uprawniony do przejęcia uprawnień wynikających z rozstrzygnięcia administracyjnego. Ów podmiot składa wniosek o przeniesienie decyzji środowiskowej do organu, który wydał decyzję merytoryczną w sprawie, zawierający oświadczenie dotychczasowego podmiotu uprawnionego z decyzji administracyjnej
o wyrażeniu zgody na przeniesienie uprawnień z niej wynikających na nowy podmiot, jak również oświadczenie nowego podmiotu o przyjęciu uprawnień wynikających z przejmowanego rozstrzygnięcia administracyjnego.

Wniosek o przeniesienie uprawnień z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji należy wnieść do organu, który wydał decyzję w sensie rozstrzygnięcia merytorycznego. Wniosek składa podmiot zainteresowany nabyciem uprawnień, a ów wniosek zaopatrzony jest w oświadczenia podmiotu zainteresowanego przejęciem uprawnień oraz oświadczeniem o zgodzie na przeniesienie uprawnień złożonych przez dotychczasowy podmiot uprawniony z decyzji administracyjnej.

Jednocześnie finalizując informacje o zasadach przeniesienia decyzji środowiskowych należy wskazać, że wątpliwości budzi możliwość przeniesienia uprawnień z niej wynikających w części (części uprawnień) na inny podmiot.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zwolnienia lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczać wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni? [przykłady z praktyki]

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Plan urlopów na rok 2026 – obowiązki pracodawcy, zasady i terminy. Jak prawidłowo zaplanować urlopy pracowników?

Plan urlopów to obowiązkowy dokument u wielu pracodawców. Określa, kiedy pracownicy mogą skorzystać z bieżącego i zaległego urlopu wypoczynkowego. Wyjaśniamy, jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, kto może zrezygnować z tworzenia planu urlopów oraz jak prawidłowo zaplanować wypoczynek pracowników w 2026 roku.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

REKLAMA

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA