REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść na inny podmiot decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Agnieszka Poniewierka Kancelaria Radcy Prawnego
Kancelaria Radców Prawnych i Mediatorów
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.

Czym jest decyzja środowiskowa?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest aktem administracyjnym o charakterze wstępnym, określającym czy planowane przedsięwzięcie tj. parametry realizacji inwestycji następuje w kształcie zgodnym z wymaganiami środowiskowymi obszaru na którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana.

REKLAMA

Co szczególnie istotne decyzja środowiskowa, jako rozstrzygnięcie prejudycjalne dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W tym miejscu należy zaznaczyć, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest konieczne, gdyż jest to akt administracyjny wstępny w przypadku m.in. następujących rodzajów pozwoleń:

a) decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,

b) decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

c) decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym na regulację wód, pozwolenie wodnoprawne na wykonywanie urządzeń wodnych, pozwolenie wodnoprawne na wydobywanie z wód kamienia, żwiru oraz innych minerałów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) decyzji o zmianie lasu na użytek rolny,

e) decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji kolejowej,

f) decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej.

REKLAMA

Oczywiście przytoczone rodzaje rozstrzygnięć są tymi, które najczęściej występują w praktyce codziennej, a pełna ich lista została zawarta w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 – o.o.ś.).

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest rozstrzygnięciem wstępnym. Konieczność jej uzyskania ma miejsce w przypadku inwestycji zawsze znacząco odziaływujących na środowisko oraz inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Kontynuując powyższe należy wskazać, iż okres „ważności” decyzji środowiskowej rozumiany, jako możliwość uzyskania na jej podstawie dalszych koniecznych w procesie inwestycyjnym rozstrzygnięć, wynosi co do zasady 6 lat, a w przypadku inwestycji realizowanych etapowo, jak również w przypadku obiektów takich jak terminale, obiekty energetyki jądrowej oraz obiekty towarzyszące, okres ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji wynosi 10 lat.

Okres możliwości wykorzystania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla uzyskania innego rozstrzygnięcia koniecznego w procesie inwestycyjnym wynosi 6 lat.

W przypadku inwestycji realizowanej etapowo, względnie w przypadku inwestycji związanych z inwestycją w terminale, inwestycjami w energetykę jądrową lub inwestycje powiązane, okres możliwości skorzystania z warunków określonych w decyzji wynosi 10 lat.

Czy istnieje możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot?

REKLAMA

Podstawową zasadą obowiązującą w przypadku wydawanych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest przypisanie uprawnień wynikających z wydanego rozstrzygnięcia administracyjnego wyłącznie na rzecz podmiotu w stosunku do którego decyzja została wydana. Powyższe wywołuje istotne komplikacje, gdyż każdorazowa zmiana po stronie podmiotu planującego realizację przedsięwzięcia, wymusza konieczność bądź uzyskania nowej decyzji środowiskowej, bądź przeniesienia poprzednio uzyskanej decyzji na nowy podmiot. W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawodawca wprowadził możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot w ramach postępowania, w którym krąg stron jest ograniczony do dwóch podmiotów – dysponującego uprawnieniem wynikającym z decyzji oraz zainteresowanym przeniesieniem uprawnienia wynikającego z decyzji na jego rzecz. Równocześnie procedura przeniesienia decyzji środowiskowej inicjowana jest poprzez wniosek o przeniesienie uprawnień wynikających z decyzji składany przez podmiot uprawniony do przejęcia uprawnień wynikających z rozstrzygnięcia administracyjnego. Ów podmiot składa wniosek o przeniesienie decyzji środowiskowej do organu, który wydał decyzję merytoryczną w sprawie, zawierający oświadczenie dotychczasowego podmiotu uprawnionego z decyzji administracyjnej
o wyrażeniu zgody na przeniesienie uprawnień z niej wynikających na nowy podmiot, jak również oświadczenie nowego podmiotu o przyjęciu uprawnień wynikających z przejmowanego rozstrzygnięcia administracyjnego.

Wniosek o przeniesienie uprawnień z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji należy wnieść do organu, który wydał decyzję w sensie rozstrzygnięcia merytorycznego. Wniosek składa podmiot zainteresowany nabyciem uprawnień, a ów wniosek zaopatrzony jest w oświadczenia podmiotu zainteresowanego przejęciem uprawnień oraz oświadczeniem o zgodzie na przeniesienie uprawnień złożonych przez dotychczasowy podmiot uprawniony z decyzji administracyjnej.

Jednocześnie finalizując informacje o zasadach przeniesienia decyzji środowiskowych należy wskazać, że wątpliwości budzi możliwość przeniesienia uprawnień z niej wynikających w części (części uprawnień) na inny podmiot.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Intensywne opady deszczu uszczuplą portfele wielu właścicieli nieruchomości o nawet 10 tys. zł. Kontrolerzy nie będą mieli litości dla Polaków

Ostatnie dni obfitują w gwałtowne zjawiska pogodowe, w tym m.in. w intensywne opady deszczu. Stąd, wiele osób zmaga się z problemem wód opadowych gromadzących się w nadmiarze na ich posesjach. Zagospodarowanie wód opadowych, leży w gestii właściciela nieruchomości. Nie każdy jest świadomy, że za odprowadzanie deszczówki niezgodnie z przepisami, grożą poważne konsekwencje – w tym grzywna w wysokości nawet 10 tys. zł.

Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

REKLAMA

Zestawienie i omówienie 61 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 4 prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna!

Kto dostanie pieniądze z ZUS-u po śmierci emeryta lub rencisty? Czy trzeba zwracać emeryturę lub rentę po śmierci seniora? ZUS wyjaśnia

Czy emeryturę lub rentę doręczoną po śmierci świadczeniobiorcy trzeba oddać? A co ze świadczeniem, które wpłynęło na konto? W takich sytuacjach wątpliwości ma wiele osób. ZUS przypomina, kto może zachować wypłatę, a kiedy trzeba ją zwrócić.

REKLAMA

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasus [11 lipca 2025r.]

11 lipca 2025 r. odbędzie się posiedzenie komisji śledczej ds. inwigilacji systemem Pegasus. Podczas posiedzenia przesłuchana zostanie prokurator Teresa Rutkowska-Szmydyńska.

Odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez zwierzę

Szkody powodować mogą nie tylko ludzie, ale i zwierzęta. Niekiedy jest to wynik niedbalstwa lub braku należytej ostrożności, a czasem umyślnego działania opiekuna zwierzęcia. Art. 1 ust. 1 ustawy o ochronie praw zwierząt mówi, że zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą, a człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę. Coraz powszechniej jednak za opiekę nad niebezpiecznymi zwierzętami (np. większymi psami) biorą się osoby nieposiadające odpowiednich cech i kompetencji do zapewnienia zwierzęciu należytego treningu i warunków, czym stwarzają zagrożenie nie tylko dla samego pupila, ale i dla otoczenia (np. ataków zwierząt na osoby postronne).

REKLAMA