REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Umowa zlecenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakaz dyskryminacji osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych

Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania nie zrównuje sytuacji osób zatrudnionych na podstawie umowy o dzieło lub zlecenia do pozycji pracowników. Jednak z osób tych został zdjęty obowiązek udowodnienia faktu dyskryminowania. Dotychczas taki przywilej mieli jedynie pracownicy.

Jak stosować warianty przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający może przed ogłoszeniem zamówienia prowadzić dyskusje z oferentami. Mogą one ułatwić przeprowadzenie postępowania. Podobnie rzecz ma się w przypadku wariantów ofert. Jak je wykorzystać, aby uprościć procedurę?

Jak stosować specyfikacje funkcjonalne lub dotyczące osiągów?

Dyrektywy odnoszące się do zamówień publicznych umożliwiają instytucjom zamawiającym dokonanie wyboru pomiędzy specyfikacjami opartymi na standardach technicznych lub na wymaganiach dotyczących osiągów, bądź funkcjonalnych. Na które się zdecydować? Jak je stosować?

Zmniejszenie składek ZUS za okres choroby

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatów eksportowych?

Wsparcie udzielane jest w formie dotacji na pokrycie części kosztów związanych z uzyskaniem przez przedsiębiorcę certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych. W jaki sposób je uzyskać?

Będą zmiany w zasadach zawieszania działalności gospodarczej

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dzięki temu zawieszenie działalności gospodarczej będzie bardziej funkcjonalne.

Jak formułować specyfikacje techniczne?

Po zdefiniowaniu przedmiotu zamówienia instytucja zamawiająca musi przełożyć go na szczegółowe, wymierne specyfikacje techniczne, które można zastosować bezpośrednio w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jak radzić z ich formułowaniem?

Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce nie należy do najprostszych sposobów na zarabianie. ZUS, US, a także około 40 podmiotów uprawnionych do kontroli (w skrajnych przypadkach) oraz liczne obowiązki informacyjne uprzykrzają codzienne życie przedsiębiorcy. Co najbardziej utrudnia prowadzenie działalności?

REKLAMA

Jakie kwoty trzeba wpisywać w deklaracjach PIT-4R oraz PIT-8AR?


Jakie wartości powinien ująć w sporządzanych płatnik? Czy są to kwoty należne, czyli prawidłowo obliczone, czy też kwoty faktycznie pobrane (czyli również nieprawidłowo pobrane w wysokości wyższej bądź niższej od należnej)?

Na czym polega przetarg nieograniczony?

Przetarg nieograniczony to jeden z trybów udzielenia zamówienia publicznego określony w ustawie Prawo zamówień publicznych. Na czym on dokładnie polega?

Jak dokumentowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego?

Regulacja dotycząca dokumentowania postępowań znajduje się w rozdziale 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Dwa podstawowe dokumenty, które zamawiający powinien sporządzić to protokół postępowania o udzielenie zamówienia oraz sprawozdanie roczne o udzielonych zamówieniach. Poniżej przedstawiona zostanie charakterystyka obu tych dokumentów.

Na czym polega aukcja elektroniczna?

Na wstępie należy zwrócić uwagę na pewne zawiłości związane z samym terminem „aukcja elektroniczna”. Otóż przed nowelizacją prawa zamówień publicznych, która nastąpiła z dniem 25 maja 2006 r., pojęciem aukcji elektronicznej określony był odrębny tryb udzielania zamówień publicznych, w którym wykonawcy zgłaszający swoje oferty składali je za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej. Obecnie tryb ten, zgodnie z prawem zamówień publicznych nosi nazwę licytacji elektronicznej.

Na czym polega przetarg ograniczony?

Ustawa Prawo zamówień publicznych określa tryby udzielania zamówień publicznych. Jednym z nich jest przetarg ograniczony. Na czym on polega?

Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

Jedną z przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego przez Urząd Patentowy RP jest jego identyczność lub podobieństwo do znaku towarowego zarejestrowanego lub wcześniej zgłoszonego dla identycznych lub podobnych towarów, jeżeli jego używanie może spowodować wśród odbiorców błąd polegający w szczególności na skojarzeniu między znakami. Mowa tutaj o tzw. konfuzyjnym podobieństwie znaków.

Jak komunikować się z klientem w przypadku awarii systemu informatycznego?

Awaria systemu informatycznego może być równa prawdziwemu kataklizmowi dla kondycji przedsiębiorstwa. Brak kontaktu z klientem, brak zamówień, strata przychodów. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji?

Jakie znaczenie dla przedsiębiorcy ma rygor natychmiastowej wykonalności?

Rygor natychmiastowej wykonalności sąd nadaje albo z urzędu albo na wniosek strony postępowania. Obligatoryjnie rygor natychmiastowej wykonalności sąd nadaje z urzędu w sprawach, w których między innymi został wydany wyrok zaoczny uwzględniający powództwo. Jak przedsiębiorca może się przed nim bronić? Przeczytaj poradę eksperta.

Kiedy firma nie poniesie opłat środowiskowych za pobór wody i wprowadzanie ścieków?

Opłaty środowiskowe to instrumenty finansowe, których wprowadzenie wiązało się z ochroną natury. Zasadniczo ponoszą je te podmioty, które korzystają ze środowiska, w tym przedsiębiorcy. Ekspert radzi w jakich sytuacjach firma będzie zwolniona od opłat w zakresie poboru wody i wprowadzania ścieków.

Jakie klauzule można stosować w umowie faktoringu?

Umowa faktoringu należy do grupy tzw. umów nienazwanych i nie jest stypizowana w polskich prawie cywilnym. Z reguły do jej zawarcia dochodzi w obrocie profesjonalnym, między przedsiębiorcami. Na jakie klauzule firmy powinny zwracać uwagę? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie jest ryzyko nieściągalności wierzytelności w umowach faktoringu?

Problem braku płatności jest związany z postanowieniami umów faktoringu w postaci klauzul określających podział ryzyka na wypadek nieściągalności przelewanych na faktora wierzytelności. Rozwiązania przyjmować można różne. Jakie są najskuteczniejsze?

Jak rozliczyć zwracaną byłemu zleceniobiorcy nadpłatę składek

Zleceniobiorca nie poinformował nas, że podjął pracę. Jest to emeryt, który pracuje u nas cyklicznie na umowę zlecenia od 2009 r. Przysługują mu 50% koszty uzyskania – świadczy pracę w zakresie usług twórców i wykonawców. W 2010 r. zleceniobiorca poinformował mnie, że od sierpnia 2009 r. pracuje również na podstawie umowy o pracę i zarabia miesięcznie 1400 zł. W tym czasie pracował dla nas na podstawie umowy zlecenia zawartej na okres od sierpnia do grudnia 2009 r., a później na okres od stycznia do czerwca 2010 r. Za każdą z tych umów otrzymywał miesięcznie po 1100 zł. Jesteśmy jednostką budżetową, zatem, niesłusznie ponosząc koszty tego zlecenia od sierpnia 2009 r. (składki), naruszyłam dyscyplinę finansów publicznych. Po korektach dokumentów do ZUS okazało się, że pracownikowi przysługuje do zwrotu miesięcznie 123,86 zł składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (nie chciał ich dobrowolnie opłacać) oraz do dopłaty 11,16 zł składki zdrowotnej za 5 miesięcy 2009 r. oraz za 6 miesięcy 2010 r. Jak wypłacić wyrównanie za 2009 r. i 2010 r.? Czy od tej różnicy liczyć 50% koszty uzyskania?

Czy zleceniobiorcy, który podlegał ubezpieczeniu chorobowemu z przerwami, przysługuje zasiłek chorobowy

Zawieraliśmy umowy zlecenia ze zleceniobiorcą na okresy od 15 sierpnia do 30 września 2010 r., od 20 października do 20 listopada 2010 r. oraz od 15 grudnia 2010 r. do 15 lutego 2011 r. Zleceniobiorca był wcześniej zatrudniony na umowę o pracę do 1 czerwca 2010 r. przez rok u innego pracodawcy, natomiast w okresach, na jakie zostały zawarte umowy zlecenia, podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu. Obecna umowa zlecenia zawiera zapis o przysługującym zleceniobiorcy miesięcznym wynagrodzeniu w wysokości 1600 zł. Zleceniobiorca chorował od 22 stycznia do 7 lutego 2011 r. Czy przysługuje mu zasiłek chorobowy? Jak liczyć jego wysokość?

Wzrośnie kwota dotacji dla bezrobotnych na założenie własnej firmy

Bezrobotni na założenie własnej działalności otrzymają o 1,4 tys. zł więcej niż dotychczas.

Jak opodatkowane są transakcje trójstronne przedsiębiorców?

Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne są szczególnym rodzajem transakcji, podlegających rozliczeniu według specjalnych zasad zawartych w rozdziale 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Jakie to reguły? Dowiesz się czytając poniższą poradę.

Jak ustalane jest miejsce świadczenia przy transakcjach łańcuchowych?

W przypadku udziału w transakcji łańcuchowej o charakterze międzynarodowym istotną kwestią jest ustalenie, której dostawie należy przyporządkować transport towarów, aby ustalić miejsce świadczenia dla każdej z nich. Według jakich zasad się to odbywa? Przeczytaj.

Na czym polega procedura uproszczona w transakcji trójstronnej?

Czym jest uproszczona procedura rozliczania podatku VAT w przypadku transakcji trójstronnej o charakterze wewnątrzwspólnotowym? Kiedy można ją zastosować? Dowiesz się czytając poniższą poradę.

Jak opodatkowane są transakcje łańcuchowe przedsiębiorców?

Transakcje łańcuchowe są rodzajem transakcji zawieranych pomiędzy kilkoma kontrahentami w ten sposób, że towar jest wysyłany od ostatniego z podmiotów (w łańcuchu) do pierwszego, lecz każdy z podmiotów biorących udział w transakcji rozpoznaje dostawę towarów na rzecz kolejnego. Jakie są zasady ich opodatkowania?

Jakie są obowiązki podatkowe przy transakcjach trójstronnych?

Ustawa o VAT wskazuje na szczególny sposób rozliczania transakcji trójstronnych. Jakie przewiduje w związku z tym obowiązki dla podatników? Przeczytaj.

Czy można założyć biuro rachunkowe nie posiadając licencji Ministra Finansów?

Wiele osób chciałoby otworzyć własne biuro rachunkowe. Od 10 sierpnia 2014 r. jest to łatwiejsze, niż kiedykolwiek przedtem.

Na czym polega strategia w zakresie zarządzania kosztami podatkowymi?

Osoby prawne za koszty podatkowe mogą uznawać wszystkie koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością. W celu minimalizacji zobowiązania podatkowego mogą dokonywać przenoszenia kosztów osobistych na koszty działalności przedsiębiorstwa. Proces podatkowego zarządzania kosztami jest jednak o wiele bardziej złożony.

Czy składkę na FEP trzeba opłacać od każdej kolejnej umowy zawieranej z pracownikiem, który już wykonuje pracę „szczególną”

Z pracownikiem naszego przedsiębiorstwa, zatrudnionym w warunkach szczególnych w rozumieniu ustawy o emeryturach pomostowych, za którego mamy obowiązek opłacać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych, chcemy zawrzeć dodatkową umowę. Nie wiemy jeszcze, jaki dokładnie będzie zakres zadań — ale będzie to albo kolejna umowa o pracę, albo umowa zlecenia. Praca na podstawie dodatkowej umowy nie będzie jednak obejmować wykonywania prac w warunkach szczególnych. Czy od tej drugiej umowy również będziemy musieli opłacać składki na FEP?

Kiedy przedsiebiorca może rozwiązać umowę faktoringową?

Umowa faktoringu jest umową nienazwaną. Jej rozwiązanie uzależnione jest od postanowień wskazanych przez strony. Jakie prawa przysługują przedsiębiorcy, który chce ją rozwiązać? Przeczytaj poradę eksperta.

Jak funkcjonuje Urząd Zamówień Publicznych?

Ustawa Prawo zamówień publicznych wskazuje organy, które są właściwe w sprawach dotyczących zamówień publicznych. Jednym z nich jest Urząd Zamówień Publicznych (UZP). Jak on funkcjonuje? Jakie są jego uprawnienia, a jakie obowiązki?

ESP w aucie firmowym – czy wiemy jak działa?

W poprzednim artykule ogólnie omówiłem wady i zalety podstawowego systemu ABS. Tym razem chciałbym nieco przybliżyć zasadę funkcjonowania systemu ESP – najważniejszego i jednocześnie najbardziej zaawansowanego systemu bezpieczeństwa czynnego w pojazdach flotowych. Przedstawię jego działanie w nieco innym świetle niż większość obszernych, bardzo technicznych, publikacji.

Kiedy firmy muszą rejestrować zbiory danych osobowych?

Administrator danych ma obowiązek zgłoszenia do GIODO. Nie ma przy tym znaczenia, czy dane przetwarza on sam, czy inny podmiot. Przeczytaj kiedy firma jest zobowiązana do zarejestrowania zbioru.

Jak zarejestrować zbiór danych osobowych - krok po kroku

Na administratorze danych ciąży obowiązek rejestracji ich zbioru. Wniosek powinien zostać skierowany do Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Co powinno zostać w nim zawarte? W jakiej formie złożyć zgłoszenie? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższej poradzie.

Jakie są wady i zalety upadłości układowej?

Postępowanie upadłościowe może mieć dwie zasadnicze postaci: upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika i upadłość z możliwością zawarcia układu. Postać tego postępowania jest już określona w postanowieniu sądu w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Jakie są wady i zalety upadłości układowej? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie są koszty uzyskania przychodu przy faktoringu?

Sprzedaż wierzytelności w przypadku umowy faktoringu nie jest czynnością podlegającą VAT. Podatek należy jednak zapłacić z tytułu samej usługi. Dlaczego? Wyjaśnia ekspert.

Kto jest przedsiębiorcą według przepisów prawa?

Osoba fizyczna, osoba prawna, a może przedstawiciel wolnego zawodu? Ustawowe regulacje definiują przedsiębiorcę na kilka różnych sposobów. Kto nim jest, a kto nie dowiesz się czytając poradę eksperta.

Jakie kary grożą za pomyłki w płatnościach do ZUS?

10 lutego br. upływa termin opłacania składek do ZUS. Po raz pierwszy osoby pracujące na własny rachunek zapłacą składki po tegorocznej podwyżce. Jakie kary grożą za pomyłki w płatnościach?

Czym są zamówienia publiczne?

Podmioty publiczne, czyli m. in. jednostki samorządu terytorialnego, występują w obrocie gospodarczym również jako nabywcy towarów i usług. W tym celu zawierają z innymi przedsiębiorcami umowy, które dotyczą wykonania zamówienia publicznego. Czym ono jest i jaki jest tryb udzielania takiego zamówienia? Przeczytaj.

Jakie tajemnice kryją firmy leasingowe?

Leasing jako zewnętrzne źródło finansowania przedsięwzięć jest w Polsce coraz popularniejszy. W tym roku branża ponownie przeżywa swój rozkwit. Przedsiębiorcy mogą spodziewać się licznych ofert od leasingodawców. Zanim jednak zdecydują się na konkretną firmę zewnętrzną, powinni zapoznać się z podstawowymi zasadami rządzącymi tym biznesem, ponieważ łatwo można paść ofiarą nierzetelnych kontrahentów. Ekspert zdradza „kruczki” stosowane przez firmy leasingowe.

Jakie znaczenie ma flota samochodowa w budowaniu wizerunku firmy?

Flota samochodowa to dla wielu z klientów kluczowe narzędzie pracy. Jednak na każdym szczeblu struktury firmy samochody służbowe pełnią nieco inną funkcję. Flota w dziale handlowym to istotny element umożliwiający działania operacyjne. Z kolei samochody kadry menadżerskiej, a w szczególności kadry zarządzającej stają się nie tylko narzędziem pracy, ale i istotnym elementem identyfikacji korporacyjnej. Co o wizerunku aut flotowych sądzi ekspert? Przeczytaj.

Jak planować budżet przy wynajmie długoterminowym?

Budżetowanie i precyzyjna kontrola kosztów to jedne z najtrudniejszych, a zarazem kluczowych zagadnień, jakim stawia czoła fleet manager samodzielnie zarządzający firmową flotą. Jak sobie z nim poradzić? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie fundusze na Mazowszu w 2011 roku?

Według zapowiedzi władz województwa mazowieckiego to ma być dobry rok dla beneficjentów unijnej pomocy. Kwota unijnych dotacji, które władze Mazowsza zamierzają rozdysponować wśród regionalnych beneficjentów wynosi prawie 1,5 mld zł. To również szansa dla mazowieckich przedsiębiorców, którzy zamierzają realizować inwestycje przy udziale środków unijnych.

Nieodpłatne przekazywanie usług a VAT - porada

W projekcie ustawy o zmianie ustawy o VAT i ustawy prawo o miarach, którego wejście w życie po raz kolejny odroczono o miesiąc (tym razem dniem wejścia w życie jest 1 kwietnia 2011 r.), zawarto wiele rozwiązań, które mogą stanowić istotną różnicę w stosunku do dotychczasowej praktyki. Jakie nowe rozwiązania czekają na podatników? Przeczytaj poradę eksperta.

Wewnętrzny System Windykacji Należności – podstawy budowy systemu w firmie

Zacznę od stwierdzenia, że każda firma, bez wyjątku, ma swój Wewnętrzny System Windykacji Należności (WSWN). Decydujemy o przyznawaniu odroczonego terminu płatności, o długości tego terminu, wysyłaniu upomnień, kierowaniu spraw do sądu o niezapłacone kwoty itp. Problem więc nie w tym czy taki system jest, ale w tym, czy jest zbudowany poprawnie i czy działa dostatecznie sprawnie.

Jak ustalić prawo do zasiłku chorobowego zleceniobiorcy, który zachorował będąc pracownikiem

Zawarliśmy z kobietą umowę zlecenia na okres od 15 grudnia 2009 r. do 30 listopada 2011 r. z wynagrodzeniem miesięcznym w kwocie 500 zł. Do 31 stycznia 2011 r. nie odprowadzaliśmy za nią składek na ubezpieczenie chorobowe, gdyż była zatrudniona na umowę o pracę w innej firmie z wynagrodzeniem 2100 zł. Zleceniobiorczyni 29 grudnia 2010 r. miała wypadek samochodowy i otrzymała zwolnienie lekarskie od 29 grudnia 2010 r. do 24 lutego 2011 r. Od 1 lutego br. zgłosiliśmy ją do ubezpieczeń społecznych, w tym do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Czy osoba ta nabędzie prawo do zasiłku chorobowego z umowy zlecenia, czy powinna dalsze zwolnienia przedkładać do zakładu pracy, gdzie była zatrudniona na umowę o pracę? Jak ustalić wysokość świadczenia?

Dotacje również dla firm budowlanych!

W tym roku o rolne dotacje będą mogli także powalczyć mikroprzedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie prac budowlano-drogowych, pozyskania drewna lub wytwarzania energii elektrycznej. Jak pozyskać taką dotacje - przeczytaj poradę eksperta.

Kiedy powstawanie spółki powodujące koncentrację kapitału nie wiąże się z koniecznością zgłoszenia do UOKIK?

Prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na zasadzie swobody. Przedsiębiorcy mogą więc łączyć się między innymi w formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspomniana swoboda nie oznacza to jednak, że nie jest ona niczym nieograniczona. Każda forma aktywności gospodarczej podlega określonym zasadom i ograniczeniom, które maja na celu bezpieczeństwo obrotu. Jednym z takich ograniczeń jest konieczność uzyskania aprobaty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku, gdy powstanie spółki może powodować ograniczenie konkurencji i powstawanie monopolu.

Kiedy koncesje są ograniczone?

Istotą działalności koncesjonowanej jest jej ograniczony charakter. Oznacza to, że nie każdy przedsiębiorca może swobodnie prowadzić działalność, która wymaga udzielenia koncesji. Oprócz jednak samej istoty koncesji, już w ramach działalności koncesjonowanej możliwe są ograniczenia co do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofnięcia koncesji lub ograniczenia jej zakresu. Kwestie te należą do uprawnień ministra właściwego ze względu na przedmiot działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji.

REKLAMA