REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Księgi rachunkowe 2012 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2012 r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali co najmniej 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Bank, który udzielił naszej jednostce kredytu, jako zabezpieczenie zażyczył sobie weksla in blanco. Czy i jeżeli tak, to jak należy wykazać w sprawozdaniu Rb-Z zobowiązania z tytułu weksli tego typu?

Czy wywłaszczenie nieruchomości jest opodatkowane VAT?

Osoba fizyczna będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów usług w ramach wykonywanej działalności gospodarczej jest właścicielem gruntu. W wyniku nakazu organu władzy publicznej podatnik obowiązany jest do przeniesienia prawa własności do gruntu na rzecz gminy, ponieważ grunt ten został przeznaczony pod budowę drogi publicznej. Z tytułu przeniesienia prawa własności osoba uzyskuje odszkodowanie.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży rzeczy zastawionych?

W przypadku niespłacenia pożyczki udzielonej pod zastaw, przedmiot zastawu może zostać sprzedany w celu odzyskania całości lub części pożyczonej kwoty. Niekiedy jednak zastawione przedmioty są używane, co powoduje, że ich wartość jest niższa. Jak w związku z tym prawidłowo obliczyć marże przy sprzedaży?

REKLAMA

VAT wykazany na fakturze trzeba zapłacić

W obecnym systemie podatku od towarów i usług szczególną rolę odgrywa faktura. Dzieje się tak z różnych powodów. Faktura przede wszystkim dokumentuje przebieg określonej transakcji. Gdy dokumentuje sprzedaż – określa podatek należny, gdy odzwierciedla zakup – stanowi podstawę określenia podatku naliczonego.

Jak w 2011 roku rozliczyć akcyzę od papierosów z banderolami z 2010 roku?

W 2010 r. Podatnik nabył papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które zostały prawidłowo oznaczone znakami akcyzy ważnymi w 2010 r.

Kto wypełnia obowiązki wspólnoty mieszkaniowej w zakresie rachunkowości?

Wspólnoty mieszkaniowe mają obowiązek stosowania ustawy o rachunkowości niezależnie od podjętych w tym zakresie uchwał. Nie zawsze wspólnoty mieszkaniowe mają w swojej strukturze organizacyjnej wyodrębniony zarząd wspólnoty. Tym samym, wyjaśnienia wymaga na kim spoczywają obowiązki wynikające z ustawy o rachunkowości ( dalej: uor).

Gdy faktura zawiera błędy - porada

Przedsiębiorcy sporządzając faktury często popełniają błędy. Faktury stanowią dowody w rozliczeniu z organami podatkowymi, więc wymagają korekty. Co zrobić, gdy faktura zawiera błędy?

REKLAMA

Zasady dokonywania korekt błędnych zapisów księgowych

Wprowadzając korekty błędnych zapisów księgowych, mamy najczęściej na uwadze samą korektę – myśl, żeby wyeliminować z ksiąg rachunkowych błędny zapis. Kierując się takimi intencjami, uchodzi naszej uwadze znaczenie informacji płynących z samych zapisów ujętych na określonych stronach niektórych kont. Warto zastanowić się, jakie występują wewnętrzne powiązania danych liczbowych strony DT lub CT i jak mogą one zostać zniekształcone przez zapisy korygujące błędy. Przestrzeganie pewnych zasad korygowania błędów ułatwia sprawowanie kontroli.

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

Niektóre jednostki budżetowe (np. szkoła, urząd, ośrodek pomocy społecznej) w wyniku niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych nie odprowadzały od początku 2011 roku podatku VAT od sprzedaży, mimo istnienia takiego obowiązku. Takie jednostki stanęły przed koniecznością korekty faktur i zeznania podatkowego. Jak to zrobić?

Jak rozliczyć dochód uzyskany ze zbycia akcji po śmierci małżonka?

Dochody ze sprzedaży akcji i udziałów są opodatkowane PIT wg stawki 19 %. Dochody te podatnik zobowiązany jest w odrębnym zeznaniu PIT-38. Fiskus twierdzi, że przy sprzedaży odziedziczonych akcji nie można potrącić kosztów nabycia tych akcji poniesionych przez spadkodawcę.

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych bez ograniczeń

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Analiza kosztów uznaniowych - porada

W zależności od potrzeb, analitycy finansowi dokonują podziału kosztów według odpowiednio dobranych kryteriów. Mówimy o kosztach produkcji, zarządu, kosztach stałych i zmiennych, kosztach rodzajowych itd. Bywają sytuacje, kiedy przydaje się użycie kryterium uznaniowości poniesienia danych kosztów.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a niewykonanie zobowiązania

Czy zapłata odsetek zasądzonych wyrokiem sądowym (postępowanie nakazowe) stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Obowiązki sprawozdawcze firmy wobec NBP

Na niektórych podmiotach gospodarczych ciąży obowiązek przekazywania do NBP danych niezbędnych do sporządzenia bilansu płatniczego.

Jak udokumentować nieściągalność wierzytelności by zaliczyć je do kosztów?

W dniu 5 maja 2011 r. zapadł istotny wyrok WSA w Szczecinie (sygn. akt I SA/Sz 132/11) w zakresie zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnych wierzytelności. Wyrok jest niekorzystny dla wierzycieli, którzy uważali, że jedno postanowienie wydane w toku egzekucji o tym, że dłużnik nie posiada majątku pozwalającego na egzekucję, pozwala na zaliczenie wszystkich wierzytelności (w tym nigdy nie skierowanych na drogę sądową) wobec tego dłużnika do kosztów podatkowych.

Złożenie sprawozdania finansowego do KRS oraz jego ogłoszenie

To już ostatni dzwonek na złożenie do Krajowego Rejestru Sądowego rocznego sprawozdania finansowego. W niektórych przypadkach sprawozdanie należy ogłosić w Monitorze Polskim B.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

W unijnej dyrektywie dotyczącej VAT znajdują się przepisy pozwalające stosować uproszczone faktury, gdy kwota faktury nie przekracza 100 euro. Do 2013 roku ta zasada zostanie wprowadzona do polskiego prawa podatkowego.

Opłata wstępna w leasingu - ujęcie bilansowe i podatkowe

Opłata wstępna dotycząca przedmiotu leasingu zaliczana w koszty jednorazowo czy rozliczana przez okres trwania umowy leasingu – ujęcie bilansowe i podatkowe.

Data otwarcia ksiąg rachunkowych

Czy za datę otwarcia ksiąg rachunkowych w nowo powstałej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością należy przyjąć datę zawarcia umowy spółki, datę rejestracji w KRS czy datę rozpoczęcia działalności umieszczoną w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2? Jaki wpływ na datę otwarcia ksiąg ma status spółki z o.o. w organizacji?

Czy w przypadku zakupu paliwa za granicą można zaliczyć do kosztów kwotę brutto z faktury VAT?

Pracownicy spółki z o.o. są wysyłani w zagraniczne podróże służbowe samochodami osobowymi. Za granicą kupują paliwo, a zakup dokumentowany jest fakturą wystawianą na spółkę. Czy spółka może zaliczyć wydatki na zakup paliwa do kosztów uzyskania przychodów w kwocie brutto (wraz z podatkiem VAT)?

Kiedy odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą?

Otrzymaliśmy 31 stycznia 2011 fakturę VAT za towar, który dotarł do naszej Spółki dopiero w kwietniu 2011 r. Należność wynikającą z faktury uiściliśmy w lutym 2011 r. Wobec faktu, że w lutym i w marcu 2011 r. nie było towaru w firmie - nie odliczyliśmy VAT naliczonego. Zastanawiamy się jednakże czy postąpiliśmy słusznie. Czy nie powinniśmy potraktować zapłaty za fakturę jako zaliczki i odliczyć podatek naliczony w miesiącu jej uiszczenia (tj. w lutym 2011 r.)?

Kiedy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

Nie każdy z podatników zdaje sobie sprawę kiedy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego jaki zostaje wykazany na fakturze dokumentującej uiszczenie zaliczki.

Czy e-fakturą można udokumentować wydatek dla potrzeb ulgi internetowej?

Odliczenie od dochodu wydatków na używanie sieci internet jest jedną z najczęściej stosowanych ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych. W praktyce jednak połączenie postępu technologicznego oraz przepisów podatkowych spowodowało szereg wątpliwości dotyczących zasad jej rozliczenia. W szczególności, czy można dokumentować wydatki na Internet w tej uldze e-fakturami zwanymi także ekofakturami.

Jak rozliczyć w VAT sprzedaż komisową towarów używanych?

Gdy podatnik VAT nabywa towary używane od osoby niebędącej podatnikiem podatku VAT to przy tego rodzaju transakcji może stosować szczególną procedurę opodatkowania marży. Podstawą opodatkowania takiej transakcji będzie marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

Kiedy można wznowić postępowanie - przestępstwa i wydanie decyzji przez osobę lub organ podlegających wyłączeniu

W sytuacji, gdy ostateczna decyzja organu podatkowego została wydana w wyniku popełnienia przestępstwa lub została wydana przez osobę lub organ, które powinny być wyłączone dzisiejszym mamy szansę na wznowienie tego postępowania. Poniżej przedstawione zostaną warunki, jakie musi spełnić podatnik, aby opierając się na tych przesłankach mógł skutecznie złożyć wniosek o wznowienia postępowania.

Dokumentowanie zakupu od rolnika, który nie chce faktury VAT RR

Co do zasady, rolnik dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rolnik korzystający z takiego zwolnienia nosi nazwę rolnika ryczałtowego.

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę VAT?

Przedsiębiorcy w toku prowadzonej działalności gospodarczej nierzadko dokonują serii wielu transakcji z konkretnymi kontrahentami w postaci dostawy towarów bądź sprzedaży usług. W związku z powyższym pojawia się pytanie o dopuszczalność dokumentowania tego rodzaju operacji gospodarczych jedną fakturą zbiorczą, wystawianą w omówionym okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym).

Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

Jedną z podstawowych cech podatku VAT jest jego neutralność dla podatnika. Cechę tą nabywa ten podatek (przynajmniej teoretycznie) poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady (w myśl Dyrektywy 2006/112/WE) i co do zasady nie może podlegać ograniczeniom.

Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu

Refakturowanie ubezpieczenia, to temat kontrowersyjny. W uchwale 7 sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10) NSA uznał, że podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania VAT tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Ale okazuje się, że NSA ma nadal wątpliwości.

Jak optymalizować koszty w małej firmie?

W przypadku małej firmy o jej przewadze konkurencyjnej decydują w dużym stopniu ceny oferowanych usług. Aby dostosować funkcjonowanie firmy do zmiennych realiów rynkowych oraz utrzymać założony wstępnie model biznesowy warto przyjrzeć się kilku sposobom na optymalizację kosztów.

Czy faktura elektroniczna wystarcza do ulgi internetowej?

Ministerstwo Finansów poinformowało na swojej stronie internetowej, że do odliczenia wydatków za używanie Internetu (ulga internetowa) uprawnia również faktura w formie elektronicznej (tzw. ekofaktura).

Zasady ewidencji na kontach pozabilansowych 998 i 980

Jak często należy dokonywać ewidencji na stronie Wn na koncie 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”? Z opisu do konta wynika, że na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych w danym roku budżetowym wydatków. Czy należy ewidencję na stronie Wn prowadzić dla każdego wydatku, czy wydatki te można ewidencjonować raz w miesiącu, raz na kwartał, a sprawa ta powinna być uregulowana w zakładowym planie kont przez kierownika jednostki? Takie samo pytanie pojawia się przy prowadzeniu ewidencji na stronie Ma na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” w zakresie zrealizowanych wydatków.

Czy podatnik ma prawo do obniżenia VAT należnego w miesiącu wystawienia korekty faktury wewnętrznej?

W przypadku faktur wewnętrznych korygujących, kiedy wystawiający fakturę korygującą jest jednocześnie jej odbiorcą (nabywcą) należy przyjąć, że moment otrzymania potwierdzenia wewnętrznej faktury korygującej jest tożsamy z jej wystawieniem. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, prawo do zmniejszenia obrotu oraz obniżenia podatku należnego w przypadku faktur wewnętrznych korygujących następuje w miesiącu ich wystawienia.

Czym jest sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe to zbiór danych księgowych, które dostarczają informacji o sytuacji majątkowej firmy. Obowiązek jego sporządzania wynika z ustawy. Właściwym terminem jest dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Kontrola podatkowa

Obiektem kontroli podatkowej jest prawidłowość postępowania jednostek w zakresie podatków. Uciążliwości związane z kontrolą będą jednak mniejsze, jeśli kontrolowany i kontrolujący będą znali swoje prawa i obowiązki.

Ulga na internet a ekofaktura - porada

Czy z ulgi internetowej mogą korzystać podatnicy, którzy od operatora otrzymują elektroniczne obrazy faktur? Urząd Komunikacji Elektronicznej i ministerstwo Finansów twierdzą, że nie. Praktyka sądowa jest inna. Kto ma rację? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy fakturowanie on-line jest opłacalne?

Bezpieczeństwo, wygoda, niskie koszty. Z fakturowaniem on-line łączą się zarówno zalety, ale również wady. Przeczytaj co radzi ekspert na temat e-fakturowania.

Czym jest rachunek przepływów pieniężnych?

Rachunek przepływów pieniężnych jest elementem sprawozdania finansowego. Sprawozdanie finansowe zawierające rachunek przepływów pieniężnych, mają obowiązek sporządzać podmioty, które podlegają corocznemu badaniu przez biegłego rewidenta.

Spóźniony wniosek o wystawienie faktury VAT

W trakcie prowadzenia działalności handlowej skierowanej zasadniczo na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dokumentowanej co do zasady paragonami z kasy fiskalnej, spotkać się można czasami z sytuacjami, gdy zakupów u nas dokonują również podmioty prowadzące działalność, będące dodatkowo podatnikami podatku od towarów i usług.

Czy faktura bez polskich znaków diakrytycznych daje prawo do odliczenia VAT?

Różnorodne uwarunkowania zewnętrzne mogą wymusić na przedsiębiorcy konieczność wdrożenia „obcego” systemu finansowo-księgowego, tj. systemu nie posiadającego (nie obsługującego) polskich znaków diakrytycznych, tj. literek takich jak: ą, ć, ę, ł, ś ….

Jak rozliczyć transakcję gdy zagraniczny nabywca nie jest podatnikiem VAT-UE?

Spółka X dokonała w dniu 5.08.2010 r. kilka dostaw na rzecz kontrahenta – Spółki Y z Rumunii. udokumentowanych fakturami VAT. Dla powyższych transakcji ww. podmiot posłużył się numerem VAT-RO XXXXXXX, który jak się obecnie okazało na dzień realizacji transakcji nie był aktywny w systemie VIES.

Zakładowy plan kont w jednostkach pomocy społecznej obowiązujący od 1 stycznia 2011 r.

Wszystkie jednostki, w tym także jednostki pomocy społecznej, mają obowiązek dostosowania obowiązujących w ich jednostkach planów kont do nowych zasad wynikających ze zmian przepisów wprowadzonych w 2009 r. ustawą o finansach publicznych. Najważniejsze zmiany w zakresie pomocy społecznej obejmują likwidację gospodarstw pomocniczych, likwidację rachunku dochodów własnych, utworzenie budżetu środków europejskich na szczeblu budżetu państwa. Wprowadzone rozwiązania spowodowały konieczność wydania przez Ministra Finansów aktu prawnego zawierającego nowy plan kont stanowiący ramy dla kierowników jednostek do opracowania zakładowych planów kont.

Jakie dokumenty są również uznawane za faktury?

Istnieje szereg dokumentów nie będących fakturami, jednak w świetle prawa traktowane są jako faktury. Lista tych dokumentów oraz dane jakie muszą zawierać aby mogły być traktowane jako faktury zawiera Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Sprawozdanie finansowe spółki. Na jakich podstawach oprzeć zaskarżenie uchwały?

Zaskarżając uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego spółki powinniśmy pamiętać, że prawidłowość sporządzenia sprawozdania finansowego należy oceniać wyłącznie na podstawie zasad przewidzianych w ustawie o rachunkowości. Trzeba więc wziąć pod uwagę prawidłowość sporządzenia i zatwierdzenia sprawozdania, a nie biznesową zasadność wydatków.

Księgowość – prowadzić samodzielnie, czy zlecić biuru?

Nawet w przypadku firmy niewielkich rozmiarów prowadzenie księgowości może okazać się nie lada wyzwaniem. Dlatego już na wstępie należy zastanowić się, czy nasze zobowiązania w stosunku do urzędów – przede wszystkim skarbowych i ZUS będziemy wypełniać samodzielnie, czy też powierzymy je wyspecjalizowanym podmiotom – doradcy podatkowemu, biuru rachunkowemu, lub biegłemu rewidentowi.

Ekonomiczne studia podyplomowe - art. 54 ust. o finansach publicznych

Czy osoba, która ukończy studia podyplomowe z zakresu „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” lub z zakresu „Rachunkowość” spełnia wymogi, aby pełnić funkcję głównego księgowego w jednostce budżetowej?

Podwójne opodatkowanie VAT przy dostawie mediów


Minister Finansów nie wyklucza wydania interpretacji ogólnej w zakresie opodatkowania VAT dostawy (refakturowania) mediów dla najemców lokali komunalnych.

W jakich przypadkach faktura nie będzie ważna?


Wszystkie czynności, które wykonuje podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej muszą zostać właściwie udokumentowane. Właściwie udokumentowana czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług to taka czynność, która została potwierdzona wystawieniem faktury VAT. Jakie warunki powinna spełnić, aby była ważna? Przeczytaj poradę eksperta.

REKLAMA