REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pkpir, Biuro rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

IFK poleca: Nowe obowiązki księgowych

Parlament Europejski przyjął czwartą dyrektywę zapobiegającą praniu pieniędzy (AMLD). Przepisy mają na celu zapobieganie praniu pieniędzy, przestępstwom podatkowym oraz finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z przyjętą dyrektywą banki oraz instytucje finansowe, prawnicy, audytorzy, księgowi, doradcy podatkowi czy pośrednicy w handlu nieruchomościami mieliby obowiązek zwracać uwagę na podejrzane transakcje klientów.

Rozliczenia podatkowe polskich księży

Wbrew obiegowej opinii kościoły w Polsce płacą podatki. Duchowni są zobligowani do zapłaty podatku od dochodów czy od prowadzonej działalności gospodarczej – na jakich zasadach? Z jakich ulg mogą korzystać?

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Księgi prowadzone przez biuro rachunkowe w siedzibie firmy

Biuro rachunkowe rozpoczęło prowadzenie ksiąg rachunkowych dla nowego podmiotu gospodarczego. Umowa zakłada, że księgi rachunkowe będą prowadzone w siedzibie firmy a nie w biurze rachunkowym. Czy w związku z tym firma ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego?

REKLAMA

Czy biuro rachunkowe może wystąpić o wydanie interpretacji podatkowej dla swojego klienta

Biuro rachunkowego nie może we własnym imieniu wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej rozliczeń klienta. Natomiast złożenie wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie klienta możliwe jest w ramach udzielonego przez niego pełnomocnictwa.

Co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym

Uruchamiam firmę, która będzie zajmowała się handlem. Jestem początkującym przedsiębiorcą i zupełnie nie znam się na prowadzeniu dokumentacji związanej z działalnością gospodarczą. Zamierzam więc prowadzenie rozliczeń podatkowych, sporządzanie deklaracji dla ZUS oraz wypełnianie innych obowiązków powierzyć biuru rachunkowemu. Chciałbym oczywiście, żeby dokumentacją mojej firmy zajmowało się solidne i odpowiedzialne biuro. W jaki sposób mogę się upewnić, że wybrałem rzeczywiście dobre, i jaką powinienem podpisać z nim umowę – pyta pan Bartłomiej.

Program do faktur dla klienta w ramach usługi biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

Koszty uzyskania przychodów a KPiR

W księdze przychodów i rozchodów (zwanej KPiR) wyróżniamy dwa sposoby księgowania kosztów.

REKLAMA

Skutki deregulacji zawodu księgowego

Skutki deregulacji zawodu księgowego poznamy dopiero za kilka lat. Mimo wszystko przedstawiciele biur rachunkowych negatywnie oceniają deregulację i chcą przywrócenia poprzednich rozwiązań.

Księgowi mogą korzystać ze zwolnienia z VAT i z obowiązku prowadzenia kas fiskalnych – nowe stanowisko MF

Księgowi mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej oraz ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów. Minister Finansów w wydanej interpretacji ogólnej (pismo z 9 kwietnia 2015 r., sygn. PT3.8101.2.2015.AEW.16) zmienił dotychczas prezentowane stanowisko. Osoby, które zastosowały się do poprzedniego stanowiska i zarejestrowały się do VAT, mogą wrócić do zwolnienia. Na złożenie zawiadomienia mają czas do 8 maja 2015 r.

Czy sprzedaż oddziału biura rachunkowego podlega VAT

Osoba fizyczna prowadzi biuro rachunkowe. Posiada kilka oddziałów biura. Jest czynnym podatnikiem VAT. Obecnie chce sprzedać jedno biuro (oddział). W jego skład wchodzi cały majątek ruchomy i nieruchomy znajdujący się w biurze, m.in.: lokal, wszyscy klienci tego oddziału, zespół pracowników, wyposażenie niezbędne do świadczenia usług, prawa do umów związanych z funkcjonowaniem oddziału (umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych). Ta część firmy jest samodzielna pod względem organizacyjnym i finansowym. Czy prawidłowe będzie wyłączenie transakcji zbycia oddziału firmy z opodatkowania VAT?

Czy biuro rachunkowe może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego – zmiana stanowiska MF

Przez kilka ostatnich lat powszechnie przyjmowano, że prowadzenie ksiąg i ewidencji podatkowych oraz sporządzanie deklaracji podatkowych nie wyłącza możliwości korzystania ze zwolnienia od VAT ze względu na wartość sprzedaży, jeżeli czynności te są wykonywane w ramach kompleksowych usług rachunkowo-księgowych. Na początku 2015 r. pojawiły się jednak sygnały, że Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko w tej kwestii. W tej sytuacji należy się spodziewać, że podobnie swoje zdanie w najbliższym czasie zmienią organy podatkowe.

Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1 i IFT-3 przesyłane w imieniu klientów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, musimy posiadać zasady (politykę) rachunkowości? Jeśli tak, to kto ma obowiązek taki dokument opracować (my czy biuro rachunkowe)?

Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF

9 kwietnia 2015 r. w interpretacji ogólnej MF zmienił stanowisko w sprawie prawa do korzystania przez biura rachunkowe ze zwolnienia podmiotowego z VAT i zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących. W interpretacji MF potwierdził, że biura rachunkowe, które wykonują usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową (w szczególności: prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzanie deklaracji, jak również wypełnianie ww. dokumentów):

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. V. Program do faktur dla Klienta jako cenny atut oferty biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

IFK poleca: Paczki na Dzień Dziecka - jak zaewidencjonować w pkpir

Paczki przekazane dla dzieci pracowników stanowią przychód ze stosunku pracy tych pracowników. Wartość brutto paczek należy doliczyć do przychodów pracowników za miesiąc, w którym je otrzymali, i zaewidencjonować w kolumnie 12 pkpir „Wynagrodzenia w gotówce i w naturze”. Jeżeli paczki zostały sfinansowane ze środków bieżących, przychód uzyskany przez pracowników z tego tytułu nie może korzystać ze zwolnienia.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. IV. Rozliczenia księgowe Firmy, czyli jak uniknąć wysyłania setek identycznych maili

Setki napisanych maili i wykonanych telefonów, aby przekazać przedsiębiorcom informację o wynikach ich firmy w danym miesiącu – to codzienność każdego biura rachunkowego czy kancelarii podatkowej. I to co najmniej 3 razy w miesiącu – przy okazji wyliczenia ZUS, podatku dochodowego i VAT. Jak można to zautomatyzować i gdzie szukać wsparcia w codziennej pracy?

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. III. Odczytywanie papierowych faktur, czyli jak przyspieszyć wprowadzanie faktur do programu księgowego

Jak wspomóc tradycyjny obieg dokumentów w firmie i tym samym podnieść efektywność pracowników działu księgowego? Odpowiedzią na to pytanie jest aplikacja do odczytywania skanów papierowych faktur, która już niedługo będzie nieodłącznym narzędziem pracy każdego księgowego. To kolejny krok ku nowoczesności, porównywany do przejścia z papierowych ksiąg na systemy księgowe.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów zamiast ksiąg - zmiany w ustawie o rachunkowości

W wyniku zmian, które przewiduje rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości, małe przedsiębiorstwa zaoszczędzą na prowadzeniu rachunkowości. W sumie może to być nawet ponad 61 mln zł. Według Ministerstwa Finansów "przełomem" będzie wprowadzenie możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, zamiast ksiąg rachunkowych przez małe organizacje pozarządowe. Ze zwolnienia będą wyłączone niektóre jednostki, np. te, które nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. II. Skuteczna komunikacja Księgowego z Klientem

Jak sprawić, aby przepływ informacji między Księgowym a Klientem spełniał oczekiwania obu stron? Kiedy Klient uzna, że dostał wystarczającą porcję informacji o swojej firmie? A kiedy Księgowy będzie w stanie je dostarczyć? Stworzenie warunków do sprawnej komunikacji stanowi drugi krok do optymalizacji pracy w księgowości.

Biura rachunkowe mogą wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT

Biura rachunkowe, które w wyniku ustawy deregulacyjnej zrezygnowały ze zwolnienia podmiotowego z VAT, mogą do niego powrócić. W tym celu powinny zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 8 maja 2015 r.

Globalne biblioteki ułatwią pracę księgowym

Każde biuro rachunkowe to przede wszystkim przynajmniej kilkanaście obsługiwanych podmiotów gospodarczych oraz tysiące dokumentów miesięcznie, które muszą zostać zaksięgowane w określonym czasie. Procesy te mogą, ale nie muszą być wykonywane ręcznie. Przynajmniej do pewnego stopnia można je usprawnić i zautomatyzować, ułatwiając pracę księgowym. Jednym z elementów, który znacząco wpływa na efektywność są tzw. globalne biblioteki.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. I. Właściwa organizacja i podział pracy

Analiza zadań pracowników – praca z dokumentami księgowymi rozłożona na czynniki pierwsze.

Biura rachunkowe a VAT i kasy fiskalne

Minister Finansów wydał 9 kwietnia br. interpretację ogólną w zakresie stosowania tzw. zwolnienia podmiotowego z VAT (tj. zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT - ze względu na niskie obroty) oraz obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wobec podmiotów wykonujących m.in. usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową.

IFK poleca: Księgowi jednak bez kas rejestrujących

Minister finansów 9 kwietnia 2015 r. wydał interpretację ogólną, w której potwierdził, że księgowi, biura rachunkowe, osoby, które prowadzą księgi, ewidencje, wypełniają deklaracje, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotu.

Nowe technologie zwiększają efektywność biur rachunkowych

W ubiegłym roku miała miejsce deregulacja zawodu księgowego, której zwiększyła konkurencyjność na rynku biur rachunkowych. Jak w związku tym najlepiej zorganizować pracę w księgowości i poprawić swoją konkurencyjność na rynku? To pytanie zadają sobie właściciele biur rachunkowych czy kancelarii doradztwa podatkowego. Nowe rozwiązania, wykorzystujące nowoczesne technologie, pomagają optymalizować pracę, a tym samym oszczędzić czas i pieniądze.

KPiR czy księgi rachunkowe?

Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Kasy fiskalne w biurach rachunkowych

Biuro rachunkowe nie musi ewidencjonować sprzedaży kasą rejestrującą, jeśli sporadycznie wypełnia podatnikom zeznanie za 2014 r. Tak uznał minister finansów w interpretacji ogólnej. Od początku 2015 roku organy podatkowe inaczej interpretowały przepisy.

Seminarium "Jak bezpiecznie prowadzić biuro rachunkowe po deregulacji" - 12 maja w Warszawie

Zapraszamy do uczestnictwa w seminarium "Jak bezpiecznie prowadzić biuro rachunkowe po deregulacji - umowy, odpowiedzialność, zwolnienie z VAT, najnowsze interpretacje i orzeczenia", które odbędzie się 12 maja br. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Doradztwo podatkowe w biurze rachunkowym a obowiązek instalacji kasy rejestrującej

Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązuje obecnie wszystkie czynności doradztwa podatkowego niezależnie od tego przez jaki podmiot są świadczone. A zatem również biuro rachunkowe, które świadczy usługi w zakresie doradztwa podatkowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązane jest od 1 marca 2015 r. do stosowania kasy rejestrującej.

Księga przychodów i rozchodów - zakładanie i prowadzenie

Mali podatnicy, którzy rozliczają się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub liniowo, nie muszą od razu prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych.

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, określa rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rozporządzenie precyzuje również jakie rodzaje dowodów mogą być podstawą zapisów w księdze podatkowej.

Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg

Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?

Jak przedsiębiorca powinien rozliczyć zniszczenie towaru?

Z prowadzeniem firmy – oprócz ryzyka gospodarczego – wiąże się także ryzyko wystąpienia niespodziewanych zdarzeń losowych. W ich wyniku towar przeznaczony do sprzedaży może ulec zniszczeniu lub utracie i nie nadawać się do dalszej odsprzedaży. Jakie formalności obowiązują wówczas przedsiębiorcę?

Remanent (spis z natury) na koniec 2014 roku

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do książki przychodów i rozchodów spisu z natury (remanentu końcowego) towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. W remanencie na koniec roku nie ujmujemy środków trwałych i wyposażenia. W firmie, która nie ma na stanie towarów handlowych – a tak się często zdarza w branżach związanych z usługami – wartość remanentu wynosi 0 zł i też powinna być wpisana do księgi.

Obowiązek złożenia deklaracji PIT-6/PIT-6L na 2015 r.

Podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej w terminie do 1 grudnia br. powinni złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według swojego miejsca zamieszkania deklarację PIT-6/PIT-6L. Złożona deklaracja jest podstawą do wymiaru zaliczek w 2015 r.

Jak zmienić księgowego?

Dobry księgowy to podstawa i wie o tym każdy przedsiębiorca. Liczba biur rachunkowych wciąż rośnie, jednak prowadzenie ksiąg i rozliczeń to nie wszystko. Czego brakuje dzisiejszym księgowym? Przede wszystkim natury doradczej. Przedsiębiorcy oczekują podpowiedzi jak uniknąć niepotrzebnych wydatków, korzystnie rozliczyć podatki, gdzie ulokować gotówkę. Pamiętajmy, że końcówka roku to idealny moment na zmianę księgowego. Podpowiadamy jak to zrobić.

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy w księdze przychodów i rozchodów ująć fakturę na zakup materiałów lub towarów handlowych, jeżeli fakturę tę otrzymano wcześniej, niż ww. materiały/towary? Czy z dokonaniem wpisu należy poczekać do momentu otrzymania materiałów/towarów? W którym miesiącu zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów – w miesiącu wystawienia faktury, czy otrzymania materiałów/towar (gdy miesiące te są inne)? Czy ma znaczenie, czy miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już „zamknięty”? Powyższe rodzi wątpliwości zwłaszcza w związku z istniejącą od 1 stycznia 2014 r. możliwością wystawiania faktur 30 dni przed dokonaniem dostawy towarów.

Kontrola ksiąg w biurze rachunkowym

Zdaniem resortu gospodarki należy dokonać zmian w Ordynacji podatkowej, które umożliwią przeprowadzanie kontroli , za obopólną zgodą kontrolowanego i biura rachunkowego, również w miejscu przechowywania dokumentów lub w miejscu prowadzenia ksiąg przedsiębiorcy, bez konieczności zapewniania dostępu do nich w swojej siedzibie.

Jak reklamować biuro rachunkowe w internecie

Reklama w wyszukiwarce internetowej dla biura rachunkowego nie musi wcale wiązać się z dużymi kosztami. Ważne jest przede wszystkim, by treść i harmonogram takiej reklamy precyzyjnie pokrywał się z potrzebami grup docelowych, do których chce skierować swoją ofertę biuro rachunkowe.

Przejście z pkpir na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

KPiR 2015 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2015 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2014 r. uzyskali mniej niż 5.010.600,- zł (1.200.000,- euro x 4,1755 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Czy franczyza może ułatwić księgowym prowadzenie biznesu?

Liczba placówek franczyzowych w kraju przekroczyła 60 tysięcy - wynika z „Raportu o franczyzie w Polsce”, wydanego przez PROFIT Systems. Pod jednym szyldem, korzystając z franczyzy, działają najczęściej sieci gastronomiczne, hotele, instytucje finansowe. A biura rachunkowe? Niekoniecznie, mimo że według „Panoramy Firm” jest ich w Polsce ponad 25 tysięcy. Jak sobie radzą?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037).

Kto może świadczyć usługi księgowe po deregulacji zawodu księgowego

Od 10 sierpnia 2014 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące zawodu księgowego i zasad działania biur rachunkowych. Obecnie usługi księgowe będzie mógł świadczyć niemal każdy, a ich jakość weryfikować będzie wolny rynek.

Kredyt w firmie - rozliczenie w pkpir

Do prawidłowego rozliczenia kredytu konieczne jest posiadanie szczegółowego harmonogramu spłat. W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału, a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty (w dacie jej opłacenia).

Czy można dokumentować w pkpir zakup towarów paragonami fiskalnymi

Czy paragony fiskalne dokumentujące transakcje nabycia towarów za granicą, stanowiących następnie towar handlowy w działalności gospodarczej, można traktować jako dowody księgowe będące podstawą zapisu w pkpir?

REKLAMA