REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Uzupełnianie dokumentów składanych wraz z ofertą w postępowaniu o udzielenie zamówienia - porada

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający może (a jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp ma obowiązek) żądać przedłożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Łatwiej rozliczysz podatek od nieruchomości - porada

Wprowadzenie ujednoliconego wzoru deklaracji związanych z rozliczeniem podatku od nieruchomości zapowiada Ministerstwo Gospodarki. Podatnicy mogą spodziewać się znacznych udogodnień.

Otwarcie rynku pracy w Niemczech i w Austrii - czy będzie kolejna fala emigracji?

Rynki pracy w Niemczech i Austrii zostaną w pełni otwarte dla Polaków 1 maja 2011 r. Wiceminister pracy Marek Bucior ocenia, że w ciągu 3 lat na emigrację zarobkową do Niemiec może wyjechać 300 - 400 tys. Polaków. Skala emigracji zarobkowej do Austrii pozostanie na poziomie kilkunastu tysięcy osób rocznie. Resort pracy nie przewiduje szczególnie wzmożonego odpływu pracowników o wyższych kwalifikacjach.

Za nieprowadzenie akt osobowych grozi kara grzywny

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest dokumentowanie przebiegu zatrudnienia pracowników. Prawidłowo prowadzone akta osobowe z jednej strony poświadczają prawa zatrudnionych do różnych świadczeń, np. z ubezpieczenia społecznego, z drugiej dowodzą, że pracodawca przestrzega przepisów prawa pracy. Jeśli dopuści się uchybień przy prowadzeniu dokumentacji pracowniczej, może zostać ukarany grzywną i ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą.

REKLAMA

Pracownicy nie zyskają na karaniu pracodawców za niewypłacanie wynagrodzeń

Jak utworzyć uprzywilejowane udziały w spółce z o. o.?

W jaki sposób można utworzyć uprzywilejowane udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością i o czym należy pamiętać przy ich tworzeniu?

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Jak firmy powinny rejestrować domeny?

Firmy coraz częściej rejestrują domeny. Dzieje się tak ponieważ domena kieruje odbiorcę do firmowego serwisu WWW, na którym klient może zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa. Jednak często zdarza się, że firmy poprzestają na rejestracji jednej domeny, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w przyszłości.

REKLAMA

Obowiązki pracodawców w zakresie bhp - nowe rozporządzenie

Dzisiaj, 3 marca, weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru.

Czy za pracę w weekend przysługuje wynagrodzenie

Czy firma może dopłacać do kolejnego semestru studiów

Jedna z pracownic w naszej firmie rozpoczęła drugi semestr studiów podyplomowych. Czy pracodawca może pokrywać koszty dalszej nauki pracownicy? W jakim trybie należy przyznać pracownikowi dopłatę? Czy od otrzymanej dopłaty pracownik musi odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczkę na podatek dochodowy?

Urlop bezpłatny dla pracownika

Jak prawidłowo obniżyć składkę zdrowotną do kwoty zaliczki na podatek

Gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, wówczas kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należy obniżyć do wysokości tej zaliczki. Zdarza się to często przy oskładkowaniu pracowników z niskimi zarobkami.

Czy warto obniżać stawki amortyzacji?

Niższy podatek i otrzymanie kredytu? Dla przedsiębiorcy do przyjemne perspektywy. Co można robić, aby je urealnić? Przedsiębiorca, który ma nierozliczoną stratę, bądź planuje zmianę formy opodatkowania powinien rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Dzięki takiemu zabiegowi obniży koszt podatkowy w długim okresie. Obniżenie stawek amortyzacji to także większe możliwości uzyskania kredytu.

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

Jak założyć skład podatkowy?

Skład podatkowy jest miejscem o szczególnym statusie, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, przetwarzane, magazynowane, przeładowywane oraz do którego wyroby te są wprowadzane lub, z którego są wyprowadzane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Czy można kontrolować korespondencję elektroniczną pracowników w celu ochrony przed ujawnieniem tajemnicy firmy?

Kontrola korespondencji przez osoby, do których nie jest ona skierowana, narusza gwarantowaną przez Konstytucję RP swobodę komunikowania się (art. 49). Tajemnica korespondencji jest też jednym z dóbr osobistych, wprost wymienianych przez art. 23 kc, a obowiązkiem pracodawcy, wyraźnie określonym w kodeksie pracy (art. 111), jest poszanowanie dóbr osobistych pracownika.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na szkolenia, których tematyka obejmuje m.in. zasady naliczania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych, świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, rozliczanie przychodów pracujących emerytów i rencistów.

Coraz więcej pracowników, z którymi nie można rozwiązać umowy o pracę

Z każdym rokiem zwiększa się liczba pracowników podlegających ochronie. Najliczniejszą grupę stanowią przedstawiciele pracowników (ok. 20 kategorii) i dopóki nie powstanie spójny system reprezentacji załogi, ich liczba zapewne będzie jeszcze dłuższa.

Plusy i minusy pracy w Niemczech

Polacy zaczęli baczniej przyglądać się niemieckiemu rynkowi pracy, który otworzy się dla nas 1 maja br. Na forach internetowych zaroiło się od opinii na temat plusów i minusów pracy w Niemczech.

Preferencyjne zasady oskładkowania przedsiębiorców

Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe powstałe podczas zmiany czasu na zimowy

Pracownicy mojego zakładu pracy, w którym obowiązuje 12-miesięczny okres rozliczeniowy, w związku ze zmianą czasu z letniego na zimowy w październiku zostali w pracy o godzinę dłużej. Mam wobec tego pytanie, czy oprócz dodatku za pracę w porze nocnej pracownikom tym będzie również przysługiwało dodatkowe 100% wynagrodzenie za każdą godzinę nadliczbową przepracowaną w niedzielę?

Mobbing

Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Odwołanie ze stanowiska pracownika zatrudnionego na podstawie powołania


Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.

Jak otrzymać dotację unijną na prowadzenie przedszkola?

Unijne dotacje mogą pokrywać wydatki związane z uruchomieniem placówek przedszkolnych. Mogą także wspierać placówki już istniejące np. poprzez sfinansowanie kosztów zatrudnienia dodatkowego personelu. W poniższym artykule przedstawię możliwości otrzymania dotacji unijnej na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie obecnie prowadzony jest nabór takich projektów.

Czy pakiety medyczne dla pracowników są kosztami firmy?

Wydatki ponoszone przez spółkę na zapewnienie pracownikom opieki medycznej, mogą mieć wpływ na efektywność wykonywanej pracy. Zatem, wydatki te jako związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) – koszty uzyskania przychodów.

Czas pracy

Czas pracy jest uregulowany w Kodeksie pracy. Czasem pracy nazywamy czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

Do jakiego sądu złożyć pozew w prawie pracy?

Osoby chcące złożyć pozew w sprawach z zakresu prawa pracy wielokrotnie zastanawiają się, jaki sąd będzie właściwy do rozpatrywania konkretnej sprawy. W tym zakresie, odpowiednie zastosowanie będą miały przepisy prawa cywilnego.

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Każdy pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom bezpieczne miejsce pracy, pozostające w higienicznych warunkach.

Wykorzystywanie komputera służbowego do celów prywatnych

Oczywiste jest, że używanie służbowego sprzętu do celów prywatnych jest z reguły zabronione przez pracodawców, którzy mają też narzędzia do kontrolowania swoich pracowników w zakresie wykorzystywania np. komputera służbowego, szczególnie jeżeli jest to komputer stacjonarny i podłączony do jednej wspólnej sieci. Czy jednak pracodawca może zwolnić pracownika za takie zachowanie?

Urlop wypoczynkowy pracowników tymczasowych

Pracownicy tymczasowi to pracownicy, którzy są zatrudniani przez agencję pracy, a następnie „wypożyczani” pracodawcom, który są zainteresowani taką formą zatrudnienia. Zasady pracy pracownika tymczasowego określa umowa zawierana pomiędzy przyszłym pracodawcą a agencją.

Jak udowodnić prawo do urlopu okolicznościowego?

Każdy pracownik ma prawo do urlopu okolicznościowego związanego z ważnym wydarzeniem rodzinnym, takim jak narodzenie dziecka czy ślub. Często jednak zastanawiamy się, w jaki sposób musimy udowodnić pracodawcy, że pewne zdarzenie rzeczywiście miało miejsce.

Akordowe wynagrodzenie

Wynagrodzenie akordowej jest uzależnione od wydajności pracy pracownika, od uzyskanego przez niego wyniku pracy oraz ustalonej ceny akordowej.

Zmiany w uprawnieniach kontrolnych inspektorów PIP

Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zaproponowane zmiany przewidują m.in. możliwość odstąpienia od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.

Jak sprzedać własną firmę?

Dobrze prosperująca firma na pewno jest źródłem regularnych i dużych dochodów. W przypadku jednak, gdy interesy idą gorzej, warto pomyśleć o sprzedaży firmy. Podobnie w przypadku, gdy potrzebujemy kapitału na jakieś nowe przedsięwzięcia.

Co warto wiedzieć o urlopie bezpłatnym?

W trakcie trwania urlopu bezpłatnego stosunek pracy ulega zawieszeniu. Urlop bezpłatny udzielany jest jedynie na pisemny wniosek pracownika.

Roszczenia za szkodę spowodowaną wypadkiem przy pracy

Co zrobić, aby menedżerowie lepiej motywowali podwładnych?

Czy pakiet medyczny jest przychodem pracownika?

Wielu pracodawców wyposaża swoich pracowników w pakiety zdrowotne. Do czasu uchwały sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego pakiety te budziły wątpliwości co do obowiązku opodatkowania takich dodatkowych świadczeń medycznych dla pracowników.

Czy handel na allegro to działalność gospodarcza?

Handel w serwisie internetowym allegro.pl już teraz w przypadku większości podmiotów wystawiających przedmioty na aukcje można traktować jako działalność gospodarczą. Działalność ta jest wykonywana bowiem w sposób ciągły i celem osiągnięcia zarobku, zatem nie dziwi zainteresowanie tą działalnością organów podatkowych, ponieważ do tej pory sprzedający na „allegro” prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów uchylali się od obowiązków z tym związanych.

Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Założenie sklepu internetowego to wieloetapowy, złożony proces polegający min. na wyborze i wdrożeniu odpowiedniej technologii umożliwiającej sprzedaż, zakupie domeny i hostingu oraz ustaleniu kanałów dystrybucji. Jednak nawet to wszystko nie wystarczy, by móc w pełni funkcjonować. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze znalezienie odpowiedniej niszy, dzięki której nasz sklep będzie w stanie generować zyski.

Jak założyć e-sklep? - klient

Klient , nasz pan – te słowa od zawsze towarzyszyły każdemu szanującemu się przedsiębiorcy. I nieważne, czy dotyczy to małego straganu z warzywami, czy dużej firmy klient stanowił i będzie stanowić największą wartość, gdyż to on warunkuje popyt na sprzedawane przez nas dobro. Nietrudno się więc dziwić, że wymyślono szereg metod, działań mających głównie na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku w oczach odwiedzających nasz sklep.

Jak założyć e-sklep? - wybór platformy sklepu

Zastanawiając się nad platformą sklepową trzeba sobie uzmysłowić, że tak naprawdę nie ma idealnego przepisu gwarantującego dokonanie optymalnego wyboru. Wszystko zależy od rodzaju branży, w której zamierzamy handlować. W jednym sklepie wymaga się pewnych funkcjonalności, które w innym są całkowicie zbędne. W związki z tym, chcąc zapewnić sobie najlepsze rozwiązanie powinniśmy wynająć firmę, która stworzy nasz sklep od podstaw. Jest to jednak bardzo kosztowne rozwiązanie. W takim razie chcąc działać szybko i tanio powinniśmy się zdecydować na jedno z gotowych i o wiele tańszych rozwiązań. Co zatem wybrać?

Jak założyć e-sklep? - marża

Prowadząc sklep internetowy, podobnie jak każdą działalność gospodarczą naszym głównym celem jest wypracowanie możliwie jak największego zysku. Oczywiście w zależności od charakteru prowadzonej działalności tj. produkcyjnej, handlowej, czy usługowej droga prowadząca do tego celu może być odmienna. I tak na przykład prowadząc e-sklep (działalność handlowa) główne źródło zysku stanowi marża od sprzedawanych produktów.

Do kiedy rozliczysz PIT-12?

Pracodawca, który otrzymał od pracownika PIT-12, ma dziś ostatni dzień na to, aby sporządzić roczne rozliczenie dochodów takiej osoby. Do końca lutego rozliczenie musi wysłać do pracownika i urzędu skarbowego.

Czy firma zaoszczędzi składając PITy drogą elektroniczną?

Droga elektroniczna to dla pracodawcy znaczne ułatwienie w składaniu formularzy podatkowych. Korzystanie z niej wymaga ustanowienia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych przy użyciu podpisu elektronicznego. Musi też zaopatrzyć się w taki podpis.

Czy sprzedaż żywych zwierząt podlega VAT?

W roku 2010, jeszcze przed zmianami ustawy o podatku VAT sprzedaż zwierząt odbywała się z preferencyjną 3% stawką podatku. Od 2011 r. ta stawka uległa zmianie. Co prawda 3% stawka VAT została podniesiona do 5 %, jednak tej podwyżki nie stosuje się do sprzedaży zwierząt żywych. Sprzedaż zwierząt żywych od 2011 roku oprocentowana jest 8 % stawką podatku VAT.

Wypadek przy pracy

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć.

Wygaśnięcie umowy o pracę

Umowa o pracę wygasa w przypadkach określonych w kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych.

Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

Błędna stawka VAT podana na fakturze może zostać poddana korekcie. W jaki sposób ją przeprowadzić? Przeczytaj poradę eksperta.

REKLAMA