REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowoleni pracują lepiej

Sabina Prusiecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, która dobrze czuje się w swoim miejscu pracy, jest znacznie bardziej wydajnym pracownikiem. Ową podstawową prawdę nie wszyscy szefowie jednak zdają się rozumieć.

REKLAMA

Duża fluktuacja w przedsiębiorstwie dla każdego szefa powinna być sygnałem alarmowym. Jeśli nowy kolega czy koleżanka odchodzi już po roku, gdy na niektórych stanowiskach wciąż jest wakat, bo nikt nie zostaje tam na dłużej, zarząd wraz z działem personalnym powinni niezwłocznie zbadać, jakie są tego przyczyny.

A może ich być wiele. Do najczęstszych należą: zła atmosfera w firmie lub konkretnym dziale, brak szans awansu, zbyt niskie wynagrodzenie, brak oceny jakości pracy. Szkody, jakie to wszystko powoduje są ogromne i dotyczą obu stron. Niezadowoleni pracownicy podejmujący decyzję o odejściu muszą szukać nowego miejsca i tam zaczynać od nowa. Firma zaś skazana jest na inwestycje czasu i pieniędzy, aby znaleźć ludzi, którzy ich zastąpią i ich wyszkolić. Trzeba włączyć do akcji doradców personalnych lub opłacić ogłoszenia w prasie, wdrożyć nowych pracowników w ich obowiązki. Mija zwykle wiele tygodni, zanim będą mogli oni działać w pełni samodzielnie.

Zła atmosfera

REKLAMA

Skąd szefowie mają jednak wiedzieć, czy podwładni czują się dobrze w swoim miejscu pracy, czy też trzeba coś pilnie poprawić? Dobrym sposobem, aby to sprawdzić, jest przeprowadzenie ankiety. Jeśli chcemy, aby jak najwięcej osób wzięło w niej udział, ankieta musi być anonimowa. Formularze można rozdać lub umieścić w Intranecie - z podaniem terminu, do kiedy należy przesyłać odpowiedzi. Ważne jest, aby ankietowani nie tylko zakreślali właściwe rubryki, ale mieli też możliwość przedstawienia własnych uwag i propozycji. Należy dokładnie poinformować zespół, jaki jest cel przeprowadzenia sondażu, a na końcu przedstawić rezultaty, wyciągnąć wnioski i zabezpieczyć ankiety przed „wyciekiem” z firmy.

Zgodnie z wynikami badań w firmach, średnio co piąty pracownik chętnie odszedłby ze swojego przedsiębiorstwa. Dobrze jest więc regularnie sprawdzać wskaźnik fluktuacji, a zwłaszcza jej powody. Można to robić kilkoma sposobami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić poziom satysfakcji zawodowej pracowników

1. Jak oceniasz atmosferę w firmie w skali od 1 do 6?

2. Jaka atmosfera panuje w twoim dziale?

3. Co należałoby poprawić - twoje propozycje

4. Jakie rozwiązania pomogłyby Ci pogodzić pracę z życiem rodzinnym?

5. Oceń poniższe wypowiedzi w skali od 1 - absolutnie tak do 4 - zupełnie nie

a. w moim dziale jest dobry przepływ informacji

b. zakres odpowiedzialności i kompetencji poszczególnych osób jest jasno określony

c. czas pracy odpowiada moim potrzebom

d. mam możliwość podnoszenia kwalifikacji

e. jestem zadowolony ze współpracy z kolegami

f. spotykam się na bieżąco z moim przełożonym i mogę z nim omówić wszystkie problemy

g. mam szansę realizować swoje pomysły

Sprawdź, czy wiesz?

1. Jakie metody służą związaniu pracownika z firmą?

a. wynagrodzenie adekwatne do zaangażowania

b. drogie meble biurowe

c. szansa własnego rozwoju

2. Twój szef narzeka na niską motywację pracowników. Co może ją zwiększyć?

a. przeprowadzenie ankiety wśród kadry zarządzającej

b. przyjrzenie się atmosferze w miejscu pracy

c. ankieta wśród pracowników, w której wezmą udział także wszystkie kobiety

3. Jakiego typu środki powinien zastosować pracodawca, który chce prowadzić politykę kadrowa przyjazną rodzinie?

a. home office i telepraca

b. elastyczny czas pracy

c. job-sharing

Odpowiedzi: 1 a, c; 2 b, c; 3 a, b, c

l Pytanie odchodzących z pracy. Niektóre firmy wprowadziły zwyczaj pytania ludzi w ostatnim dniu ich pracy, dlaczego zdecydowali się odejść z firmy. Po krótkim czasie okazało się, że również inne osoby w zespole zaczęły chętniej mówić o tym, jakie sprawy w firmie budzą ich sprzeciw.

l Analiza wymówień. Rezygnacje z pracy, które nastąpiły z inicjatywy pracowników, należy przeanalizować pod kątem różnych kryteriów. Czy w określonych działach zdarza się to częściej niż w innych? Czy któryś menedżer ma szczególne trudności ze skompletowaniem zespołu? Może to wskazywać, że perspektywy rozwoju zawodowego w danym miejscu są dość ograniczone, a styl zarządzania prezentowany przez szefa jest nie do przyjęcia dla jego podwładnych.

l Rozmowy po zwolnieniu lekarskim. Również pracownicy, którzy przebywali na dłuższym zwolnieniu lekarskim lub często zapadają na kilkudniowe choroby, mogą dostarczyć cennej wiedzy o atmosferze w firmie. Takie zdarzenia to nierzadko sygnał alarmowy, że w danym dziale coś dzieje się nie tak. Niewykluczone, że te osoby są obarczane nadmierną ilością obowiązków albo stały się ofiarami mobbingu.

Jak pogodzić pracę i dom?

Coraz więcej przedsiębiorstw rozumie już, że człowiek, który ma szansę harmonijnie połączyć swoje życie rodzinne z zawodowym, chętniej wiąże się z firmą na dłużej. Wprowadzają więc elastyczny czas pracy, job-sharing (dzielenie etatu między dwóch pracowników, głównie przez kobiety z małymi dziećmi), telepracę, organizują przedszkola - w przypadku mniejszych firm można to zrobić wspólnie z kilkoma innymi. Rodzice, którzy wiedzą, że ich dzieci mają zapewnioną fachową opiekę, pracują wydajniej.

Nawet pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym nie muszą tracić więzi z firmą. Regularne spotkania, wymiana informacji i współpraca przy określonych projektach - wszystko to sprawia, że dana osoba będzie wiedziała co dzieje się w jej miejscu pracy i zachowa z nim kontakt. Po urlopie będzie mogła więc łatwiej wdrożyć się znów do zawodowych obowiązków.

W pogodzeniu spraw zawodowych z życiem rodzinnym bardzo pomoże również swoboda w organizowaniu sobie dnia pracy, możliwość zatrudnienia na niepełny etat i dłuższe urlopy. Z badań wynika, że czas pracy dostosowany do potrzeb rodziny to jedno z najczęstszych życzeń osób aktywnych zawodowo.

A jakie rozwiązania pozwalające pogodzić te dwie dziedziny życia wprowadziła twoja firma? Czy można je jeszcze rozbudować? Sondaż wśród pracowników pozwoli szefom poznać ich potrzeby i oczekiwania w tym względzie.

Zdobywanie nowych kwalifikacji

Kolejnym sposobem na związanie pracowników z firmą jest zapewnienie im szansy rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji. Co dzieje się jednak, kiedy osoba, w którą niemało zainwestowano, wkrótce postanowi odejść z firmy? Można temu zapobiec podpisując wcześniej odpowiednią umowę z klauzulą o zwrocie kosztów poniesionych na szkolenie w przypadku złożenia przez pracownika wymówienia.

Sabina Prusiecka

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sygnaliści pod ochroną. Będą nowe obowiązki dla pracodawców

Sejm uchwalił ustawę o ochronie sygnalistów. Ustawa nakłada nowe obowiązki na pracodawców.

Kosztowny obowiązek. Dofinansowanie pracownikowi okularów lub szkieł kontaktowych

Pracodawca powinien zapewnić okulary lub szkła kontaktowe pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitora ekranowego. Czy pracownik ma prawo do jednoczesnej refundacji zarówno okularów korygujących wzrok, jak i szkieł kontaktowych?

Świadectwo pracy 2024 r.

W dniu zakończenia stosunku pracy pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy. Co pracownik powinien otrzymać razem ze świadectwem pracy?

Waloryzacja: Już za tydzień podwyżka o 227,50 premii stażowych do 2227,50 zł [Monitor Polski Poz. 383]

Premie stażowe są wypłacane przez starostów jako promocja zatrudniania bezrobotnych do 30 roku życia. Od 1 czerwca wzrastają o przeszło 200 zł wzrosną stawki premii stażowych.

REKLAMA

35 dni urlopu wypoczynkowego dla każdego. Bez względu na staż pracy i grupę zawodową. Sprawdź, od kiedy.

35 dni urlopu wypoczynkowego dla każdego. Pojawiła się propozycja, żeby każdy mógł odpoczywać dłużej. Bez względu na staż pracy i grupę zawodową. Od kiedy?

Większa ochrona pracowników. Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy

Sejm znowelizował Kodeks pracy. Zmiany mają na celu zwiększenie ochrony zdrowia pracowników. Został rozszerzony katalog substancji rakotwórczych i mutagennych.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika 2024 r.

Jednym ze sposobów rozwiązania umowy o pracę jest jej wypowiedzenie. Pracownik dokonujący wypowiedzenia musi zadbać o zachowanie pewnych warunków. Jakich?

Zasiłek pogrzebowy w 2024 roku. Wniosek, kwota, warunki uzyskania. Od kiedy podwyżka do 7000 zł?

W jakich sytuacjach i kto może dostać zasiłek pogrzebowy. Ile wynosi w 2024 roku ten zasiłek? Od kiedy podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł? Jak i gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Zmiany w Kodeksie pracy. Nowelizacja uchwalona przez Sejm dotyczy kilkuset tysięcy pracowników

Sejm uchwalił w czwartek nowelizację Kodeksu pracy, która wdraża dyrektywę UE ws. ochrony pracowników przed działaniem czynników rakotwórczych lub mutagenów. Dyrektywa rozszerza ich wykaz o substancje reprotoksyczne, czyli szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych.

REKLAMA