REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak trzymać na wodzy emocje w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Szykuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że postępowanie szefa i współpracowników wywołuje w nas pozytywne emocje. Bywa jednak i tak, że ich zachowanie zupełnie wyprowadza nas z równowagi. Jak walczyć z takimi odczuciami?

W biurze nie powinno być miejsca na gwałtowne odczucia czy emocje, jednak i tutaj się one pojawiają. Istotne jest, jak sobie poradzimy z ich okazywaniem. Ważna jest w miarę obiektywna interpretacja określonej sytuacji, nazwanie problemów i świadomość, że inni również muszą je rozwiązywać.

Firma i emocje

W pracy spędzamy wiele godzin, tu wykorzystujemy swoją wiedzę, umiejętności, wzmacniamy poczucie wartości, czujemy się przynależni do grupy. Z pracy czerpiemy motywację do działania w innych sferach życia i otrzymujemy zapłatę, dzięki której zaspokajamy swoje potrzeby. Wpływ pracy na życie jest więc tak znaczący, że trudno temu zaprzeczać. Po pewnym czasie takie podejście może okazać się nawet zgubne. Popadniemy w rutynę i po drodze zagubimy swoje wartości i marzenia. Potrzebny jest tu złoty środek, który pozwoli nam czerpać z pracy przyjemność, ale i zachować dystans. Podobnie z emocjami - mogą pojawiać się podczas pracy i trzeba do nich podejść w racjonalny sposób. Tłumienie emocji może być przyczyną kłopotów rodzinnych i kłopotów ze zdrowiem (skoki ciśnienia, kołatania serca, bóle głowy). Jeśli coś lub ktoś nas zirytuje w autobusie, możemy z niego wysiąść, powiedzieć coś pod nosem i zapomnieć. W pracy musimy zostać i problem rozwiązać inaczej.

Oto potrzeby, które powinny być zaspokajane w pracy, a gdy to się nie dzieje, może dojść do poważnej frustracji:

REKLAMA

• Uznanie. Pochwała ze strony szefa za wkład naszej pracy i dobrze wykonane zadania to motywacja do dalszych działań. W przypadku ciągłych pretensji, mimo naszych chęci i osiąganych wyników, tracimy zapał do pracy i przestaje ona przynosić efekty. Powstaje zniechęcenie.

• Przynależność do grupy. Większość osób potrzebuje kontaktów z innymi, a możliwość utożsamiania się z wartościami i celami danej grupy buduje naszą wartość. Brak kontaktu z grupą powoduje uczucie odrzucenia i obniża samoocenę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Wynagrodzenie. Chociaż o zarobkach w wielu firmach nie wolno mówić, wiele osób wie, ile zarabiają współpracownicy. Dzięki temu odczuwają zadowolenie, jeśli firma ich wysoko ceni, ale bywa odwrotnie - wiedza, że inni mają lepszą pensję za podobną pracę frustruje.

REKLAMA

• Wykonywane zadania. Praca, która daje efekt i uznawana jest za niezbędną, pozwala czuć się nam niezastąpionym. Kolejną sprawą jest sprawiedliwy podział obowiązków pod względem trudności, terminowości i opłacalności (niestety, często na barki asystentek spada wiele czasochłonnych zadań, które następnego dnia niekoniecznie są aktualne). Zbyt wiele zadań wymagających pracy „po godzinach” i rezygnacji z posiłków lub odpoczynku, przy obserwacji nieprzemęczających się współpracowników, wywołuje złość.

• Odpowiedzialność i decyzyjność. Jeżeli szef nam ufa i przekazuje istotne zadania, pozwalając na podejmowanie ważnych decyzji, nasze samopoczucie polepsza się i czujemy się szanowani. Jeśli zaś wymaga się od nas zbyt wiele, obawiamy się popełnienia błędów i tego, że nie podołamy nadmiernym obowiązkom.

• Struktura firmy. Właściwa organizacja sprawia, że znamy swoje miejsce i zakres obowiązków, co daje nam poczucie bezpieczeństwa. Jej brak wywołuje chaos, gdyż nie wiemy, czego tak naprawdę się od nas oczekuje. Podobnie z formalnościami, dokumentami i raportowaniem. To pozwala na usystematyzowanie pracy, ale ich nadmiar drażni i sprawia, że czujemy, iż tracimy czas.

• Współpracownicy. Przyjemniej i wydajniej pracuje się w profesjonalnym i koleżeńskim zespole niż w miejscu, gdzie każdy dba o swój interes i stara się z innymi rywalizować. Złe kontakty ze współpracownikami powodują, że jesteśmy zirytowani i zmęczeni.

• Czas spędzany w firmie. Częste nadgodziny to brak czasu dla bliskich. Rodzi to negatywne emocje u nas i członków naszej rodziny. Pracoholizm powoduje nadmierne zmęczenie, objawy uzależnienia od firmy i niemoc czerpania radości z innych dziedzin życia niż praca.

• Wyjazdy służbowe. To urozmaicenie w pracy, które umożliwia poznawanie innych kultur i zasad biznesowych, ale ich nadmiar prowadzi do przemęczenia i pogorszenia relacji rodzinnych.

• Telefony i osobisty kontakt z klientami. Kontakty z ludźmi są pouczające, ale zbyt wiele zebrań i spotkań sprawia, że nie możemy wykonywać codziennych zadań.

• Poziom hałasu panujący w firmie oraz zbyt wiele osób na małej powierzchni może mieć zgubne skutki dla naszych emocji i wydajności w pracy.

Interpretacja wydarzeń

Jednym z podstawowych błędów, które wprowadzają nas w negatywny stan emocjonalny, jest nieumiejętna interpretacja wydarzeń. Ta sama sytuacja może być bowiem postrzegana na różne sposoby. Należy starać się nauczyć interpretacji, która wyeliminuje negatywne odczucia, myśli i zachowania.

Sytuacja:

Ważny klient spóźnia się na spotkanie.

Interpretacja nr 1:

Klient zignorował naszą firmę, bo stwierdził, że nie spełnia jego oczekiwań.

Reakcja nr 1:

Irytacja, zawód.

Interpretacja nr 2:

Klient się obraził, gdyż powinnam do niego zadzwonić z przypomnieniem terminu spotkania. Szef będzie miał do mnie pretensje.

Reakcja nr 2:

Smutek, strach, zdenerwowanie, poczucie winy, łzy.

Interpretacja nr 3:

Z pewnością są korki i klient zaraz przyjedzie.

Reakcja nr 3:

Spokój, więcej czasu na wykonanie zadań w oczekiwaniu na spotkanie.

Interpretacja nr 4:

Przyczyn spóźnienia może być wiele - zadzwonię i dowiem się, co się stało.

Reakcja nr 4:

Spokój, opanowanie, próba uzyskania konkretnej informacji.

Gdy rządzą nami emocje

Nadmierna emocjonalność prowadzi do problemów w domu i w pracy, zmian w sposobie myślenia, zachowania i postrzegania rzeczywistości. Istotny jest czas trwania sytuacji stresowych. Skutki długotrwałego funkcjonowania organizmu na „wysokich obrotach” bywają groźne:

• Problemy w pracy przekładają się na rodzinę, stłumione emocje przenosimy do domu.

• Nadmiernie emocjonalne zachowania w pracy zaczynają być surowo oceniane.

• Chaotyczność lub pobudzenie, brak kontroli nad sobą i otoczeniem, obniżenie samooceny, zaburzenia lękowe i depresyjne, bezsenność, mogą być początkiem problemów psychicznych.

• Emocje mogą doprowadzić do wielu dolegliwości: napięcia mięśni, bólu głowy, problemów z krążeniem, układem pokarmowym, obniżenia odporności.

Oto wydarzenie i wiele interpretacji, a co za tym idzie - nastrojów i ocen. Czarne scenariusze, nieadekwatne do sytuacji zachowania to znak, że nie umiesz radzić sobie w trudnych, stresujących momentach. Opisany problem występuje niemal codziennie i nie jest zbyt dotkliwy, a w pracy mamy do czynienia z dużo trudniejszymi. Trzeba nauczyć się w trudnych chwilach trzymać emocje na wodzy. Myśli wpływają na nastrój, a nastrój wpływa na zachowania. Musimy zdawać sobie sprawę, że to, w jaki sposób interpretujemy wydarzenia i w jaki sposób o nich myślimy, wpływa na nasze emocje, samopoczucie i kontakty z innymi. Zmiana w sposobie myślenia pomaga zachować zdrową reakcję, to ścieżka do sukcesu. Należy szerzej spojrzeć na dane wydarzenie lub rozpatrzyć dodatkowe elementy, które na to wydarzenie mogą wpłynąć. Zamiast wmawiać sobie: „Jestem beznadziejna, zrobiłam straszny błąd”, myśleć: „Zrobiłam błąd, ale większość wykonanych zadań uwieńczona była sukcesem. Błędy zdarzają się wszystkim”.

Pomocne okazać się też mogą plany działania. W przypadku trudnych problemów lub zadań należy skupić się na możliwościach ich rozwiązania. Wystarczy jasno wyznaczyć cel i sposoby, w jakie można go osiągnąć, rozpatrzyć kilka opcji i wybrać najlepszą. Racjonalny plan minimalizuje obawy, ponieważ daje poczucie dobrego przygotowania do określonej sytuacji.

Sylwia Szykuła

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Dodatkowe co najmniej 1900 zł miesięcznie dla każdego – niewiele osób wie o tym świadczeniu, które przysługuje, jeżeli nie spełniają warunków do przyznania emerytury lub renty! Wystarczy wniosek

Niewiele osób jest świadomych, iż niespełnienie wymogów ustawowych do otrzymania emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, nie pozbawia ich całkowicie szansy na comiesięczne świadczenie w wysokości co najmniej 1878,91 zł z budżetu państwa, które pozwoli im na zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb życiowych. Co więcej – świadczenie to, nie jest „obwarowane” żadnymi szczególnymi kryteriami.

Nowa kwota wolna zapewni lepsze życie dla tysięcy emerytów i rencistów: „To sprawa etyki i szacunku do drugiego człowieka. Bo teraz, tej etyki i szacunku brak”

Czym różni się emeryt od osoby pracującej? Zdaniem ustawodawcy - tym, że emeryt potrafi przeżyć za znacznie mniejsze pieniądze. Chodzi o tzw. minimalny byt życiowy. To pojęcie bezpośrednio łączy się z kwotą wolną od potrąceń komorniczych. Ustawodawca stosuje różne limity, w zależności od tego, czy potrącenia dokonywane są z wynagrodzenia za pracę, czy ze świadczenia emerytalnego. Do Sejmu trafiła propozycja zmiany tych przepisów.

Nowa płaca minimalna: 4806 zł czy 5015 zł, podwyżka o 140 czy 250 zł. Nie ma zgody co do najniższej krajowej, rząd sam zdecyduje

Na ostateczną wysokość najniższej krajowej jaka będzie obowiązywała od 1 stycznia 2026 roku trzeba poczekać do pierwszej połowy września. Rada Dialogu Społecznego nie wypracowała w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę wspólnego stanowiska do połowy lipca więc zgodnie z prawem decyzję co do płacy minimalnej arbitralnie podejmie rząd za dwa miesiące.

REKLAMA

Ruszyły zwroty pieniędzy dla pracowników. To 3 tysiące złotych. Nie wszyscy o tym wiedzą

Coraz wyższe rachunki za prąd i za gaz, coraz droższe zakupy rujnują domowe budżety… to sprawia, że coraz więcej Polaków szuka sposobów na tańszy urlop. Wakacje roku mogą kosztować mniej. Nawet 3 tysiące złotych dopłaty do urlopu czeka na pracowników. Ciągle nie wszyscy wiedzą, że po dofinansowanie mogą się ubiegać. Wachlarz możliwości jest szeroki i zróżnicowany. Od funduszu socjalnego, przez premie urlopowe, po lokalne bony turystyczne.

Czy 20.07.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

To już połowa lipca - urlopy i wakacje w pełni. Pogoda nie dopisuje jednak, a to oznacza, że więcej czasu spędzamy w domach i zapotrzebowanie na zakupy jest większe niż zwykle. Jak jest w ten weekend - sklep trzeba zaliczyć koniecznie w sobotę czy można je odłożyć na niedzielę, bo jeśli jest ona bez zakazu handlu, to w dogodnych godzinach czynne będą wszystkie sklepy.

Zasiłek pielęgnacyjny a dodatek pielęgnacyjny. Tylko jedno świadczenie Ci się należy. Komu przysługuje, kto wydaje i jakie są różnice?

Zastanawiasz się, czym różni się zasiłek pielęgnacyjny od dodatku pielęgnacyjnego? Nie wiesz, komu przysługuje zasiłek pielęgnacyjny w 2025 roku, kto wypłaca te świadczenia, MOPS czy ZUS, i jak je uzyskać? A może szukasz informacji, czy można pobierać oba świadczenia jednocześnie, czy dodatek pielęgnacyjny został podwyższony oraz jak wygląda wniosek o zasiłek pielęgnacyjny? W tym artykule znajdziesz wszystkie odpowiedzi. Wyjaśniamy, komu należą się pieniądze, ile możesz dostać i jakie dokumenty będą potrzebne, by złożyć wniosek w MOPS lub ZUS.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

REKLAMA

Ukrywasz majątek w Delaware? Możesz się zdziwić, jak łatwo wierzyciele potrafią dotrzeć do prawdy

Delaware od dekad uchodzi za bezpieczną przystań dla firm dbających o dyskrecję właścicieli. Ale ten mit ma swoje granice. Coraz częściej okazuje się, że za zasłoną prywatności kryją się słabe punkty – a zdeterminowany wierzyciel potrafi je wykorzystać, by ujawnić, kto naprawdę stoi za spółką i gdzie ukryto aktywa.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

REKLAMA