REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Polski sektor ciepłowniczy alarmuje: bez pilnych decyzji Ministerstwa Klimatu o kierunkach transformacji i głębokiej reformie systemu taryfowego, od 1 lipca miliony Polaków mogą odczuć znaczące podwyżki cen ciepła. Branża wskazuje, że obecny model opłat za ciepło jest przestarzały i hamuje inwestycje niezbędne do spełnienia unijnych wymogów na lata 2030–2050. Jak ostrzega Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, pełna modernizacja systemu wymaga nawet 300 miliardów złotych, ale przedsiębiorstwa nie są w stanie ich wygenerować bez dostępu do taniego kapitału i stabilnych przepisów. Dodatkowym zagrożeniem jest brak krajowej strategii, który przerzuca całe ryzyko inwestycyjne na zarządy firm. W wielu miastach ciepło może podrożeć o kilkadziesiąt procent.
Gmina jest właścicielem infrastruktury ciepłowniczej (m.in. sieci ciepłowniczej) i za pośrednictwem samorządowego zakładu budżetowego dostarcza energię cieplną do odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych. Jak gmina może rozliczać VAT w tym przypadku?
Na podstawie znowelizowanej 8 lutego 2023 r. ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował 23 lutego br. maksymalne ceny dostaw ciepła poszczególnych dostawców, które będą obowiązywać od 1 marca do 31 grudnia 2023 r. Nowe, obowiązujące od 1 marca ceny są wyższe o 40% w porównaniu do cen obowiązujących dotychczas (od 30 września 2022 r.).
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA