REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W dniu 16 kwietnia 2025 r. Prezydent RP podpisał ustawę, która wprowadza zmiany w sądownictwie, a konkretnie w zakresie delegowania sędziów. Jednocześnie w Ministerstwie Sprawiedliwości toczą się rozmowy i prace nad rewolucją w sądach. W założeniu ma być wprowadzony Cyfrowy Sąd i Digitalny Asystent Sędziego. Czy rzeczywiście sztuczna inteligencja może decydować o sprawiedliwości? MS podkreśla: "Naszym celem jest to, żebyśmy przeszli z doręczania wszystkiego w formie papierowej, do sytuacji, kiedy możemy skorzystać z usług wymiaru sprawiedliwości, za pomocą komputera czy telefonu komórkowego"
Przewoźniku, zapłacisz więcej! Prognozowane przeciętne wynagrodzenie na 2025 rok wynosi 8 673 zł – o 850 zł więcej niż rok wcześniej. Dla firm transportowych oznacza to wyższe składki ZUS i rosnące koszty zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym. Jak poradzić sobie ze zmianami i uniknąć błędów w rozliczeniach? Sprawdź szczegóły!
Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować?
Od wielu lat toczą się spory odnośnie przepisów Unii Europejskiej dotyczących zakazów spędzania regularnego, 45-godzinnego odpoczynku kierowcy w pojeździe. Kiedy - w obecnym stanie prawnym - kierowca może dostać mandat za spędzenie noclegu w kabinie i czy jest zobowiązany przedstawić rachunki za pobyt w hotelu?
REKLAMA
Czas pracy kierowców autobusów - zmiany od 22 maja 2024 roku wynikają z wdrożenia przepisów UE. Zmiany dotyczą m.in. przerw w pracy kierowców i wydłużenia doby do 25 godzin.
Wynagrodzenia kierowców są specyficzne i mają wiele składników, które nie występują w innych zawodach. Poza tym, należy połączyć rozliczenie wynagrodzeń kierowców z rozliczeniem czasu ich pracy. Prawidłowe prowadzenie kadr transportowych, to odwieczny problem polskich przewoźników.
Zapewnienie pracownikowi delegowanemu, zwłaszcza na krótki czas, nieodpłatnego zakwaterowania i pokrycia kosztów podróży nie powoduje powstania po jego stronie przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych – wyrok NSA z 1 sierpnia 2023 r. (II FSK 270/21).
Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wydała decyzję dot. wniosku w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości premii inflacyjnej wypłaconej pracownikom oddelegowanym do pracy na terenie Niemiec.
REKLAMA
19 sierpnia 2023 roku w życie weszły nowe przepisy Pakietu Mobilności, które zmieniają sposób rozliczania wynagrodzeń polskich kierowców skierowanych do pracy na terytorium innego kraju UE. Kluczowe jest zwiększenie zakresu świadczeń, które można odliczyć od podstawy składek na ubezpieczenia społeczne.
Zmiany w delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Obowiązują nowe zasady w zakresie warunków zatrudnienia kierowców. W procesie kontroli i delegacji dużą rolę będzie odgrywała Państwowa Inspekcja Pracy. Warto przyjrzeć się nowym przepisom, ponieważ kary dla przewoźników wynoszą nawet 7000 zł.
19 sierpnia 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Co trzeba wiedzieć o zmianach?
28 lipca 2023 r. ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym została ostatecznie uchwalona przez Sejm i przekazana do podpisu prezydenta.
23 maja 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, przedłożony przez ministra infrastruktury. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych, jeśli chodzi o delegowanie kierowców w sektorze transportu drogowego, w ramach tzw. Pakietu Mobilności I. Chodzi m.in. o ułatwienie poprawy warunków pracy kierowców oraz warunków prowadzenia działalności przedsiębiorstw transportowych.
Kierowca, który wykonuje przejazd tranzytem przez Polskę nie będzie uważany za kierowcę delegowanego – przewiduje projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów. Nowe przepisy wdrożą unijne rozwiązania związane z pierwszym Pakietem Mobilności.
Zapraszamy na konferencję "Delegowanie pracowników do UE- między Dyrektywą a Rozporządzeniem - jak poradzić sobie ze zmianami 2020 roku?", która odbędzie się 17 października 2020 r. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
REKLAMA