Kategorie

Czas pracy kierowcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ciekawe jak bardzo dzisiejsza praca kierowcy różni się od tej sprzed 30 lat. Do przeszłości należą już niejednolite przepisy i budki drogowe, meldunki z budki telefonicznej, wielokilometrowe korki czy papierowe tarczki do tachografu. Z jakich udogodnień korzysta się współcześnie?
Pakiet mobilności dotyczy państw Unii Europejskiej i wejdzie w życie w 2020 r. Wprowadza zmiany w prawie transportowym, które są niekorzystne dla polskich przedsiębiorców. Jak przygotować się do wejścia w życie pakietu mobilności?
Zagadnienia dotyczące czasu pracy kierowcy budzą wiele wątpliwości w praktyce. Ile czasu można prowadzić samochód z uszkodzonym tachografem cyfrowym? Co zrobić w razie zgubienia karty kierowcy? Ile wynosi termin przechowywania ewidencji czasu pracy kierowcy?
Przerwy i odpoczynek w czasie pracy kierowcy to jedne z najczęściej zadawanych pytań w tym temacie. Ekspert Infor.pl odpowiada na takie pytania jak: po jakim czasie prowadzenia pojazdu trzeba zrobić przerwę, czy kierowca, który wykonał 45 minut przerwy w związku z jazdą ciągłą musi robić dodatkowy odpoczynek po 6 godzinach pracy oraz czy odpoczynek dzienny może być częścią odpoczynku tygodniowego.
Już w lipcu 2020 r. mają wejść w życie zmiany w delegowaniu pracowników. Wszystko to za sprawą nowej dyrektywy o pracownikach delegowanych. Sprawdź, co się zmieni.
Zmiana czasu na zimowy nastąpi w nocy z 26 na 27 października (z soboty na niedzielę). Zegarki przestawimy z godziny 3:00 na godzinę 2:00. Co powinni zrobić kierowcy prowadzący w tym czasie pojazd z tachografem, aby ewidencja czasu pracy była poprawna?
Europejski Urząd ds. Pracy będzie kontrolował polskich kierowców. Zajmie się głównie czasem pracy i wynagrodzeniem kierowców ciężarówek.
Nowy tachograf cyfrowy należy zamontować 15 czerwca 2019 r. we wszystkich nowych pojazdach o DMC powyżej 3,5 tony. Jak kierowcy ciężarówek obchodzą przepisy o czasie pracy? Co nowego wnosi smart tachograf?
Tachograf cyfrowy posiada nową wersję 4.0. To tzw. smart tachograf, który ma zostać wprowadzony za niecałe 2 miesiące w celu rejestracji czasu pracy w nowych pojazdach. Konieczne będzie posiadanie także nowych rodzajów kart, np. kierowców, kontrolnych. Czym inteligentny tachograf różni się od poprzedniej wersji? Co zgodnie z przepisami oznacza sformułowanie "nowe pojazdy"?
Przedsiębiorcy zatrudniający kierowców spotykają się z licznymi problemami dotyczącymi czasu pracy. Jak rekompensować dyżur i godziny nadliczbowe? Jak długo należy przechowywać ewidencję czasu pracy? Jaka jest maksymalna wysokość kar, które przedsiębiorcy mogą zapłacić w razie kontroli?
Czas pracy kierowcy budzi wiele wątpliwości polskich kierowców ciężarówek oraz przewoźników. Przedstawiamy 8 najczęstszych pytań, które dotyczą przerw w czasie prowadzenia pojazdu, odpoczynku dziennego i tygodniowego, przerwy śniadaniowej, czynności niewliczanych do czasu pracy kierowcy oraz ustalania pory nocnej.
Czas pracy kierowcy w 2019 r. na terenie Wspólnoty Europejskiej reguluje rozporządzenie nr 561/2006 oraz kilka innych. Traktują one m.in. o dziennym, tygodniowym czasie pracy kierowcy, przerwach i odpoczynku. Przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy są skomplikowane, przez co firmy transportowe narażone są na ryzyko otrzymania wysokich kar w przypadku kontroli drogowych.
UE pracuje nad Pakietem Mobilności. Prawdopodobnie do końca 2024 r. przewoźnicy będą mieli obowiązek zaopatrzenia się w nowe tachografy. Zmianie ulegną również zasady dotyczące kabotażu, powrotu do domu i odpoczynku tygodniowego. W jaki sposób kierowcy będą podlegali zagranicznej płacy minimalnej?
Kierowcy transportu miejskiego nie mają zagwarantowanych przerw między kolejnymi kursami. Nie uwzględnia się korków, zmian organizacji ruchu, wypadków czy awarii. Rozkłady jazdy często nie pozwalają na skorzystanie z gwarantowanego prawnie odpoczynku. Jaki system rejestracji pracy kierowcy mógłby wpłynąć na przestrzeganie norm związanych z przerwami w pracy?
Czas pracy kierowcy w porze nocnej po zmianie przepisów z września 2018 r. budzi wątpliwości samych zainteresowanych. Przewoźnik ustala dwie pory nocne - wynikające z ustawy o czasie pracy kierowcy oraz z Kodeksu pracy. Co się wiąże z pracą w tych porach nocnych? Z jakimi karami musi liczyć się przewoźnik?
Konfederacja Lewiatan ostrzega, że w projekcie ustaw o transporcie drogowym oraz czasie pracy kierowców znajduje się wiele nieprecyzyjnych oraz nieuzasadnionych regulacji. Jakie negatywne skutki może wywołać uchwalenie tych projektów?
Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego przepisy odnoszące się do należności za podróże służbowe kierowców w transporcie międzynarodowym są niezgodne z konstytucją. TK orzekł, że poziom wątpliwości interpretacyjnych tych regulacji jest niedopuszczalny.
Kierowcy mogą się domagać wypłat ryczałtu za nocleg w kabinach pojazdów z tytułu niezapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu. Wyrok Sądu Najwyższego rozpoczął proces zmiany ustawy o czasie pracy kierowcy.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców, która przed końcem roku trafi do konsultacji społecznych.
Kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym często zmuszeni są do odpoczynku i noclegu w niekorzystnych warunkach do regeneracji sił. Najczęściej nocują we własnych kabinach aut, na niewygodnych łóżkach. Pracodawca traktuje taką podróż jako służbową. W jaki sposób rozlicza nocleg kierowcy?
Zapraszamy na szkolenie "Czas pracy kierowców - rozliczanie, ewidencja, nadgodziny, delegacje, noclegi w kabinie", które odbędzie się 24 czerwca 2014 r. w Warszawie. Zostały ostatnie 2 miejsca.
Zapraszamy na szkolenie "Czas pracy kierowców - rozliczanie, ewidencja, nadgodziny, delegacje, noclegi w kabinie", które odbędzie się 26 czerwca 2014 r. w Katowicach. Zostały ostatnie 2 miejsca.
Używanie pojazdu służbowego niesie za sobą pewne obowiązki. Za co odpowiada kierowca służbowego samochodu? Czy za mandaty może płacić właściciel firmy i auta?
Zbyt krótkie przerwy w pracy kierowcy lub ich zupełny brak prędzej czy później odbiją się negatywnie na jego zdrowiu, życiu czy wydajności w firmie. Oprócz tego grożą mu dotkliwe sankcje karne za nieprzestrzeganie czasu pracy.
W jakich samochodach mamy obowiązek zamontować tachograf oraz jakiego rodzaju tachograf - analogowy, czy cyfrowy - powinniśmy zamontować w naszym samochodzie?
Zbyt łatwo jest uniknąć kontroli Inspekcji Transportu Drogowego uważa Najwyższa Izba Kontroli. Wykorzystują to nieuczciwi przewoźnicy. ITD prowadzi kontrole z reguły na drogach krajowych.
Zdaniem Cezarego Grabarczyka około 45 tys. zawodowych kierowców nie przestrzega unijnych norm czasu pracy. Minister chce zmian.
Firmy transportowe muszą wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenia o przerwach w pracy kierowcy. Dochodzą trzy nowe przypadki i specjalny, szczegółowy formularz (do pobrania w artykule).
Kierowca będzie uzupełniał listę danych, zapisywanych automatycznie na tachografach, o czas jazdy. To wynik nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym, którą Prezydent Bronisław Komorowski podpisał we wtorek.
Od 2017 r. kierowcy ciężarówek będą mogli korzystać z bardziej nowoczesnych tachografów. W przyjętym we wtorek pakiecie KE proponuje wprowadzenie na rynek tachografów zgranychz satelitami nawigacyjnymi i zastąpienie kart do tachografów zawodowym prawem jazdy kierowcy.
Senacka poprawka do nowelizacji ustaw o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym zyskała we wtorek aprobatę sejmowej komisji infrastruktury. Chodzi o uzupełnienie listy danych zapisywanych automatycznie na tachografach o czas jazdy.
Senat nie miał w czwartek większych zastrzeżeń do nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców i ustawy o transporcie drogowym. Zgłosił do niej jedną, drobną poprawkę. Poprawka ta uzupełnia o "czas jazdy" listę danych zapisywanych automatycznie na urządzeniu rejestrującym (tachografie), które kierowca musi okazać podczas kontroli drogowej.
Zmieni się wzór formularza, jaki pracodawca wystawia kierowcom, jeśli byli na zwolnieniu lekarskim - zdecydowali posłowie. Nowelizacja ustaw o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym dostosowuje polskie prawo do unijnego.
MAN został partnerem programu Nowoczesna Flota DLD Orange. Oznacza to, że nabywcy ciężarówek MAN mogą w sieci dealerskiej kupić i zamontować system bezprzewodowego pobierania danych z pamięci tachografu.
Jaki system pracy wybrać dla zatrudnionego kierowcy? Ważne czy pracuje całą dobę, przez wszystkie dni w tygodniu i jakie trasy obsługuje. Właściwy system to także korzyści ekonomiczne.
Rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy 2002/15/WE na kierowców pracujących na własny rachunek budziło wiele kontrowersji. Trybunał rozstrzygnął wątpliwości, uznając m.in., że taka interpretacja nie ogranicza swobody przedsiębiorczości.