REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Split payment (podzielona płatność)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pieniądze na rozwój firmy - gdzie je znaleźć

Chcesz założyć firmę, ale zastanawiasz się skąd wziąć pieniądze? Podpowiadamy gdzie znaleźć pieniądze na rozwój działalności gospodarczej.

Obowiązkowy split payment w niektórych branżach od 2019 r.

W przypadku gdy wniosek rządu zostanie zaakceptowany przez Komisję Europejską, to system podzielonej płatności w podatku VAT (split payment) stanie się obowiązkowy w niektórych branżach. Co może nastąpić już na początku 2019 roku. Chodzi o te działy gospodarki, w których występuje wysokie ryzyko oszustwa związanego z podatkiem VAT, jak np. rynek finansów czy budowlany.

Transakcje (nie) bezpieczne, czyli jak zostać podejrzanym o przestępstwo (pospolite) dzięki zastosowaniu split payment

Po wejściu w życie (od 1 marca 2017 r.) nowych przestępstw fakturowych w Kodeksie karnym (art. 270a i 271a) świadome użycie faktury, która „potwierdza” fikcyjną transakcję, jest przestępstwem pospolitym. Aby odwrócić uwagę tego problemu wmawia się, że podzielona płatność sanuje czyli uzdrawia te transakcje, co jest oczywistą nieprawdą. Żadne działania ex post w stosunku do transakcji zawartych w złej wierze nie tylko nie eliminuje ich karalności, lecz wprost jest dowodem winy umyślnej – pisze profesor Witold Modzelewski.

Ułatwienia dla nowych firm

Powstaje coraz więcej nowych firm. Ulga na start i preferencyjne składki pozwalają dużo zaoszczędzić początkującym przedsiębiorcom.

REKLAMA

Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca

Prowadzenie własnej firmy nie zawsze przynosi korzyści jakich oczekiwałby przedsiębiorca. Wszystkie kłopoty rozpoczynają się w momencie utraty płynności finansowej przez przedsiębiorstwo oraz gdy nie jest ono zdolne do opłacania obowiązkowych składek i podatków. Jednakże w takiej sytuacji polskie prawo umożliwia przedsiębiorcy tymczasowe zawieszenie działalności, w tym trudnym dla niej okresie.

Jak odzyskać należności od kontrahentów zagranicznych

Przedsiębiorcy bardzo często muszą odzyskiwać należności od kontrahentów przed sądem. Sytuacja jest tym bardziej skomplikowany, gdy trzeba wyegzekwować wierzytelności od podmiotu zagranicznego. Procedura dochodzenia należności różni się bowiem w zależności od tego, czy dłużnik jest podmiotem mającym siedzibę na terenie Unii Europejskiej czy poza nią.

Exit tax - nowy podatek dla przenoszących się za granicę

Polski rząd zamierza do końca roku wprowadzić nowy podatek dla przedsiębiorców przenoszących swoje aktywa za granicę, tzw. exit tax. Ministerstwo Finansów na razie nie ujawnia projektu nowej ustawy, wiadomo jednak, że ma przybrać formę podatku zniechęcającego przedsiębiorców do przenoszenia majątku za granicę.

Warunki skorzystania z ulgi na start

Nowe przepisy wprowadzone w ramach pakietu „Konstytucji biznesu” zwalniają niektórych przedsiębiorców z opłacania przez sześć miesięcy składek na ubezpieczenia społeczne oraz dają możliwość skorzystania przez dwa lata z niższych opłat. Jakie są warunki skorzystania z ulgi na start?

REKLAMA

Prezes spółki prowadzący własną działalność gospodarczą – skutki podatkowe

Często spotykaną praktyką jest łączenie funkcji prezesa członka zarządu w spółce kapitałowej ze świadczeniem usług takiej spółce w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Jednakże łączenie tych funkcji może spowodować problemy na gruncie zarówno podatku dochodowego, jak i podatku VAT (nierzetelne faktury, usunięcie wynagrodzenia usługodawcy z kosztów uzyskania przychodu itd.).

Podzielona płatność w jednostce budżetowej

Problem: Jestem księgową w niewielkiej oświatowej samorządowej jednostce budżetowej. Wystawiam w ciągu miesiąca dwie faktury - jedną za wynajem pomieszczenia (dochody budżetowe) i drugą za media w tym pomieszczeniu (dochody własne jednostki). VAT z tych faktur miesięcznie nie przekracza 150 zł i jest w całości odprowadzany do urzędu marszałkowskiego (centralizacja VAT). Nie korzystamy z odliczenia VAT.

Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety

Każdy przedsiębiorca stara się być coraz bliżej swoich klientów i kontrahentów. Konieczne są więc podróże, w tym oczywiście własnym pojazdem. Nic więc dziwnego, że wiele osób prowadzących własne firmy, zastanawia się nie tyle nad zakupem samochodu firmowego co nad formą sfinansowania tego zakupu. Rynek proponuje różne możliwości, między innymi zakup za gotówkę, leasing lub kredyt. Jaka forma jest więc najlepsza, jeżeli planujemy zakup własnego auta?

6 megatrendów światowej gospodarki 2018/2019

Momentami przełomowymi w historii ludzkości było wynalezienie maszyny parowej, żarówki i komputera, a potem internetu. Obecnie czynników, które mogą mieć równie znaczący wpływ na gospodarkę i społeczeństwo jest znacznie więcej. Są to automatyzacja i robotyzacja, internet rzeczy czy sztuczna inteligencja. Eksperci firmy doradczej Deloitte wskazali sześć megatrendów, które w najbliższych latach zmienią oblicze polskiej i światowej gospodarki. To przemysł 4.0, model gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważone finanse, rynek talentów, „srebrna gospodarka” oraz elektromobilność.

Czy taka będzie właśnie przyszłość (Future)Netu?

Przyszłość zaczyna się już dzisiaj. Coś, co kiedyś nazwalibyśmy tylko fantazjami futurologicznymi, dziś zdarza się wokół nas. Wygląda na to, że prawdziwymi wizjonerami okazali się założyciele FutureNet – Stephan Morgenstern i Roman Ziemian.

Beata Drzazga pokazuje, jakie powinno być podejście do pacjenta

Beata Drzazga pokazuje, jakie powinno być podejście do pacjenta. Poniżej rozmowa z Beatą Drzazgą, właścicielem i prezesem zarządu BetaMed S.A.

MOKATE: rodzinny międzynarodowy biznes zbudowany na wartościach

Jakość, innowacyjność, wspólne wartości – to klucze do sukcesu Grupy MOKATE. Sukcesu bezsprzecznego, bowiem dzisiaj firma jest potężnym, rodzinnym biznesem zatrudniający ponad 1700 osób na świecie. O budowie pozycji lidera i kolejnych planach rozwoju z dr. Adamem Mokryszem, prezesem zarządu Grupy MOKATE, rozmawia Anna Knapek.

Zmiany w split payment i zasadach blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego

25 lipca 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Zasadniczym celem tej ustawy jest modyfikacja przepisów dotyczących blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego oraz mechanizmu podzielonej płatności (split payment).

Wycofanie środka trwałego z firmy - rozliczenie PIT i VAT

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca w dowolnym momencie może wycofać środek trwały z firmy do majątku prywatnego. Decydując się na taki krok należy pamiętać o podatkach – dochodowym oraz od towarów i usług.

Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej podpisana przez Prezydenta

25 lipca 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Ustawa ta ma na celu zapewnienie przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi warunków prawnych do zachowania ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa po ich śmierci, przy uwzględnieniu, że przedsiębiorstwo należy postrzegać jako dobro prawne, mające nie tylko wartość majątkową i gospodarczą, ale także społeczną. Większość przepisów tej ustawy wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia (tj. publikacji w Dzienniku Ustaw).

Podzielona płatność - podatnicy pytają, MF odpowiada

28 czerwca 2018 r. w redakcji portalu infor.pl odbył się dyżur telefoniczny dotyczący wchodzących w życie od 1 lipca br przepisów dotyczących podzielonej płatności (split payment) w VAT. Na pytania podatników odpowiadał Wojciech Dąbrowski ekspert z Departamentu Podatku od Towarów i Usług Ministerstwa Finansów.

Jak budować relacje biznesowe? Ważna jest otwartość i zadawanie pytań

Niektórym wydaje się, że skuteczność w kontaktach biznesowych jest uzależniona głównie od tego, jak dobrze opanowało się techniki perswazji, a czasem i manipulacji. Tymczasem w perspektywie długofalowej nie do przecenienia jest umiejętność stworzenia dobrej atmosfery w rozmowie. W jaki sposób zadbać o budowanie relacji z klientami i partnerami biznesowymi?

Jak działa split payment?

Od 1 lipca 2018 r. w obrocie między przedsiębiorcami zaczął funkcjonować Mechanizm Podzielonej Płatności (ang. split payment). Mechanizm ten ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom i oszustwom w podatku VAT. Obecnie jego stosowanie jest dobrowolne, jednakże Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności w stosunku do części branży.

Selektywne zastosowanie split payment jest dowodem braku dobrej wiary podatników VAT

Obowiązujący od lipca 2018 r. tzw. mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment) w podatku od towarów i usług w sposób raczej niezamierzony doprowadzi do głębokiej przebudowy funkcjonowania tego podatku. Będzie to jednak zaskakująca rewolucja, która – jak to często bywa – zmiecie swoich autorów – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą w 2018 r.

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest popularną formą prowadzenia przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Rejestracja działalności jest bezpłatna, a prowadzenie firmy nie wymaga kapitału początkowego. Warto jednak pamiętać, że w trakcie prowadzenia działalności przedsiębiorca odpowiada całym swoim majątkiem.

Podzielona płatność w umowach cywilnoprawnych – Ministerstwo Finansów zmienia zdanie

Po pół roku zupełnie niepotrzebnego mieszania w głowach podatników resort finansów musiał oficjalnie przyznać, że zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności w podatku VAT zależy od woli stron umowy. Do tej pory powtarzano na okrągło, że to wyłącznie nabywca jednostronnie decyduje o tym, czy zapłaci część ceny na rachunek VAT dostawcy, który nie ma (jakoby) nic do gadania. Otóż ma i to bardzo dużo - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Split payment a płynność finansowa

W ocenie Ministerstwa Finansów mechanizm podzielonej płatności (split payment) dla większości przedsiębiorców pozostanie rozwiązaniem bez wpływu na płynność finansową, a niektórym wręcz ją poprawi, z uwagi na możliwość uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego na rachunek VAT w terminie 25 dni.

Split payment 2018 w pytaniach i odpowiedziach

Od lipca 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy o mechanizmie podzielonej płatności w VAT (split payment). Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Pomyłkowy przelew na rachunek VAT - konsekwencje

Jakie konsekwencje grożą nabywcy, jeśli omyłkowo przekaże on kwotę wynikającą z faktury na rachunek VAT innego podmiotu niż sprzedawca? Co grozi podmiotowi, który otrzymał tę kwotę na rachunek VAT? Co w takiej sytuacji powinien zrobić odbiorca przelewu?

Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców

Od końca kwietnia bieżącego roku w Polsce obowiązuje „Konstytucja Biznesu”. Stanowi ona pakiet nowych ustaw, w związku z którymi, uchylona została między innymi ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Jednym z nowych rozwiązań jest możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji. Jakie jeszcze możliwości dla przedsiębiorców wynikają z nowych regulacji?

O czym należy pamiętać przy zakończeniu działalności gospodarczej

Przy zakończeniu działalności gospodarczej i wyrejestrowaniu firmy przedsiębiorca powinien pamiętać o kilku podstawowych obowiązkach. Przedstawiamy o czym w szczególności powinien pomyśleć kończąc działalność.

Skonto za korzystanie ze split payment

Mechanizm podzielonej płatności (split payment) jest rozwiązaniem, z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać, ale nie muszą. Każdy jednak, kto zacznie używać rachunku VAT, będzie mógł obniżyć wartość podatku należnego fiskusowi. Rzecz w tym jednak, że takie skonto pozwala zachować w kieszeni jedynie kilkanaście złotych dopiero w sytuacji, gdy miesięczny VAT należny wyniesie kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Wdrożenie RODO - problemy prawne i informatyczne

Od wejścia w życie RODO minął już ponad miesiąc, ale temat wdrożenia odpowiednich procedur wciąż jest jednym z najpopularniejszych w przedsiębiorstwach. Nadal brakuje jednoznacznych odpowiedzi na wiele pytań, a część rozwiązań jest dopiero wypracowywana m.in. przez powołaną przy Ministerstwie Cyfryzacji Grupę Roboczą ds. RODO. Większość zainteresowanych tematyką skupia się jednak na rozwiązaniach prawnych – przygotowaniu odpowiednich formułek i zgód dla klientów. Tymczasem większość danych przetwarzana jest dziś głównie w systemach informatycznych i to od nich powinniśmy zacząć przygotowanie do wdrożenia RODO w każdej firmie.

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy – nowe obowiązki

Polski prawodawca uchwalił nową ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, która weszła w życie 13 lipca 2018 r. Jakie instytucje mają obowiązek stosować się do nowych przepisów?

Jak rozliczać składkę zdrowotną przy prowadzeniu kilku rodzajów działalności gospodarczej

Od kilku lat prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, z tytułu której opłacam obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wyłącznie za siebie. Od 1 sierpnia 2018 r. stanę się dodatkowo wspólnikiem spółki jawnej. W jakiej wysokości, w opisanej sytuacji, muszę uiszczać składkę zdrowotną od sierpnia i z jakim kodem tytułu ubezpieczenia powinienem rozliczyć składki zusowskie na deklaracji ZUS DRA?

Jak i dlaczego zarejestrować znak towarowy

Rozpoczynam działalność gospodarczą - produkcję materiałów biurowych. Wymyśliłem nazwę i logo. Chcę być rozpoznawalny wśród klientów. Słyszałem, że powinienem zarejestrować znak towarowy, ale nie bardzo wiem, co nim jest: nazwa, logo, jakiś slogan? Czy rejestracja jest konieczna?

Upadłość niewypłacalnego przedsiębiorcy

Dłużnik będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w momencie powstania stanu niewypłacalności zobowiązany jest zgłosić wniosek o upadłość do właściwego sądu rejonowego. Jak pokazuje praktyka, jedynie nieliczni przedsiębiorcy podlegający wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej postępują właściwie w momencie utraty zdolności do wykonywania wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Mały ZUS dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą od 2019 r.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, których przeciętne miesięczne przychody nie przekraczają 2,5-krotności minimalnego wynagrodzenia, będą mogły płacić obniżone, proporcjonalne do przychodu składki na ubezpieczenie społeczne, tzw. mały ZUS. Tak zakłada projekt zmian w tej sprawie, którego rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Koszty prac B+R osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą a koszty kwalifikowane

Po ostatniej zmianie przepisów dotyczących ulgi badawczo-rozwojowej, wśród kosztów kwalifikowanych B+R znalazły się koszty wynagrodzenia współpracowników realizujących prace na podstawie umowy zlecenie oraz umowy o dzieło. Wątpliwości mogą budzić koszty współpracowników realizujących prace badawczo-rozwojowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak stosować podzieloną płatność - objaśnienia podatkowe Ministra Finansów

29 czerwca 2018 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe dotyczące stosowania pomiędzy podatnikami VAT wprowadzanego z dniem 1 lipca 2018 r. mechanizmu podzielonej płatności. Objaśnienia zostały opublikowane na stronie Ministerstwa Finansów 12 lipca br. Przedstawiamy w całości te objaśnienia.

Podzielona płatność (split payment) - kto zyska a kto straci?

W końcu ruszył mechanizm podzielonej płatności. Wszyscy, którzy nieświadomie uczestniczyli w oszustwach vatowskich, pokładają nadzieję, że ta instytucja będzie ich chronić przez nieuczciwymi kontrahentami. Nikt nie ma wątpliwości, że liczba podmiotów nieuwikłanych w przestępstwa podatkowe stanowi co najmniej 90% podmiotów obrotu gospodarczego, a zdecydowana – choć groźna dla budżetu – mniejszość to podmioty działające poza ramami prawa.

Centralny rejestr faktur i split payment - czyje pomysły „uszczelniania VAT-u” realizuje się w Polsce?

Sensowność pomysłów uszczelnienia VAT w postaci centralnego rejestru faktur i split payment ocenia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Split payment w budżecie

Jednostki finansów publicznych stosują przepisy dotyczące podzielonej płatności na tych samych zasadach co inni podatnicy VAT, z tym zastrzeżeniem, że podatnik będący państwową jednostką budżetową dysponuje środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT prowadzonych dla rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 196 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62), na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych.

Faktura korygująca a split payment

Otrzymaliśmy fakturę od kontrahenta (np. na 100+VAT) ale jeszcze przed terminem płatności otrzymaliśmy fakturę korygującą (np. na 80+VAT) do tej faktury pierwotnej. Nasze zobowiązanie z tytułu tej transakcji się zmniejszyło. Jak zrealizować split payment w takiej sytuacji i numer której faktury wpisać w komunikacie przelewu?

Podzielona płatność w umowach między kontrahentami

W umowach zawartych z naszymi kontrahentami nie ma żadnych postanowień dotyczących płatności w mechanizmie split payment. Czy w takiej sytuacji możemy stosować podzieloną płatność płacąc za faktury wystawione przez kontrahentów? Czy kontrahenci mogą zastrzec w umowie, że nie życzą sobie uiszczania im zapłaty w formule podzielonej płatności?

Wniosek o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa

Wniosek o ogłoszenie upadłości należy złożyć nie później niż w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości. Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa jest bardzo istotne, ponieważ niezłożenie go w odpowiednim terminie powoduje oddalanie wniosku o upadłość konsumencką.

VAT z tytułu importu towarów - czy można go płacić z rachunku VAT

1 lipca 2018 r. weszły w życie przepisy wprowadzające mechanizm podzielonej płatności. Czy z rachunku VAT można wpłacać VAT z tytułu importu towarów na rachunek urzędu celno-skarbowego?

Ustanowienie służebności przesyłu a obniżenie wartości nieruchomości

Zdaniem sądów nie ma żadnych przeszkód, by wynagrodzenie za ustanowioną służebność przesyłu, zarówno ustalone przez strony umownie, jaki i określone orzeczeniem sądu, kompensowało właścicielowi ten uszczerbek w jego majątku, który jest konsekwencją obniżenia się wartości nieruchomości, jako składnika jego majątku w związku z jej obciążeniem służebnością.

Czy Polacy przestrzegają zakazu handlu w niedzielę? PIP odpowiada

W marcu br. zaczęliśmy stosować niedzielny zakaz handlu. Państwowa Inspekcja Pracy postanowiła sprawdzić czy Polacy przestrzegają niedzielnego zakazu handlu - wynik? Zaledwie w 7% kontrolowanych przypadków sklepy były otwarte wbrew prawu. Wygląda na to, że Polacy powoli przyzwyczaili się do nierobienia zakupów w niedzielę.

Split payment uszczelni VAT

Zdaniem wiceministra finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś, split payment przyczyni się do udoskonalenia systemu poboru VAT i przychody budżetowe z tytułu tego podatku nadal będą rosły.

Działalność nierejestrowa od 2018 r. - zalety

Drobni usługodawcy mają szansę wyjść z szarej strefy. Działalność nierejestrowa powinna też zwiększyć przedsiębiorczość.

Split payment w praktyce - na czym polega?

Split payment czyli dobrowolny mechanizm podzielonej płatności dla przedsiębiorców wszedł w życie 1 lipca 2018 r. Celem wprowadzenia tego rozwiązania jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji realizowanych przez przedsiębiorców i dalsze uszczelnianie sytemu VAT. Na czym polega split payment?

REKLAMA