REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kodeks cywilny, Ochrona praw konsumentów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podstawa opodatkowania dla usługi najmu lokalu

Jak ustalić podstawę opodatkowania dla usługi najmu lokalu, gdy najemca poniósł koszty, o które może obniżyć wpłacany czynsz?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu uzyskania odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy

Prowadzimy działalność produkcyjną. Zawieramy umowy z dostawcami krajowymi i zagranicznymi na dostawy materiałów i komponentów potrzebnych nam do produkcji naszych wyrobów. W umowach zastrzegamy sobie prawo odrzucenia zamówienia w całości bądź w części, jeśli nadesłane komponenty bądź materiały nie będą spełniać naszych wymagań. W sytuacji, gdy całość lub część zamówienia zostanie przez nas odrzucona ze względu na niezgodność towaru z umową, dostawca będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania rekompensującego nam straty, jakie poniesiemy na skutek dostaw nieodpowiadających zamówieniu, wadliwych towarów. Czy otrzymane odszkodowanie powinniśmy opodatkować podatkiem VAT, a jeśli tak - to, w którym momencie?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towarów na próbę

Jesteśmy firmą handlową. Niekiedy klienci kupują u nas towar na próbę, a niekiedy to my zastrzegamy sobie własność towaru aż do momentu całkowitej zapłaty należności. Czy powinniśmy takie sprzedaże ujmować do VAT w momencie przekazania towaru klientowi, czy dopiero odpowiednio: przy sprzedaży na próbę - w momencie decyzji klienta o zakupie, przy zastrzeżeniu własności - w momencie całkowitej zapłaty za towar?

REKLAMA

Sprzedaż towarów uzyskanych w spadku po przedsiębiorcy

Kiedy sprzedaż towarów uzyskanych w drodze spadku po zmarłym przedsiębiorcy będzie stanowiła źródło przychodu i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Ujednolicony mechanizm naliczania odsetek

Wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym - to główne cele projektu ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz Kodeksu cywilnego, którym ma zająć się sejmowa Komisja gospodarki.

Wnoszenie skarg na czynności komornika - nowe regulacje

Uchwalona przez Sejm nowelizacja Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przewiduje zmiany w przepisach dotyczących wnoszenia skarg na czynności komornika. W myśl zmienionych przepisów, skarga nie będzie przysługiwała na zarządzenie komornika o wezwaniu do usunięcia braków pisma, na zawiadomienie o terminie czynności oraz na uiszczenie przez komornika podatku VAT.

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

REKLAMA

Nowe regulacje dotyczące odsetek poprawią sytuację firm

Polepszenie sytuacji firm między innymi w zakresie płynności finansowej - to oczekiwany efekt projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mówi Jacek Cieplak, adwokat i dyrektor Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Propozycja zakłada wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym, nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek.

Jednolity mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym

Wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym - to jeden z głównych celów projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw. Przy czym odsetki za opóźnienie w zapłacie w obrocie profesjonalnym byłyby wyższe niż w obrocie konsumenckim, co ma przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych.

Nowe zasady ustalania odsetek w transakcjach handlowych

Zmiana metodologii ustalania odsetek za zwłokę w transakcjach handlowych - takie rozwiązanie zakłada projekt zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw, którym zajmie się Sejm. Ekspert Lewiatana Bartosz Wyżykowski zwraca uwagę, że kwestię tę w inny sposób reguluje ustawa antylichwiarska.

Nowe zasady naliczania odsetek ustawowych od 2016 roku

Przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym, to główne cele projektu, który 21 lipca 2015 r. przyjął rząd. Zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Informatyzacja spraw cywilnych w sądach - spore zmiany w Kpc

Do podpisu prezydenta została przekazana nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego, kodeksu cywilnego i kilku innych ustaw, której celem jest większa informatyzacja postępowań cywilnych. W piątek 10 lipca 2015 r. Sejm przyjął 10 senackich poprawek do tej ustawy, dotyczących m.in. terminów wejścia w życie określonych przepisów. Większość przepisów tej nowelizacji wejdzie w życie po upływie 12 miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury

21 czerwca 2015 r. weszła w życie nowa ustawa o rzeczach. Oprócz uregulowania na nowo kwestii dotyczących postępowania z rzeczami znalezionymi, wprowadza także istotne zmiany w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Na szczególną uwagę zasługują nowe przepisy przewidujące zwiększenie ochrony prawnej dla właścicieli utraconych dóbr kultury.

Uproszczenia w naliczaniu odsetek w transakcjach handlowych

Resort gospodarki przygotował projekt nowelizacji ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz ustawy – Kodeks cywilny, który ma na celu m.in. ujednolicenie i uproszczenie systemu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

Jak ustalić, czy i kiedy doszło do drugiej strony oświadczenie woli, gdy nie odbiera korespondencji?

Z nielicznymi wyjątkami, każdemu przedsiębiorcy zdarzyło się, że kontrahent, a zwłaszcza dłużnik, nie odbierał korespondencji. W ten sposób skutecznie utrudniał czy wręcz uniemożliwiał dokonanie pewnych czynności, jak na przykład wezwanie do zapłaty długu lub potrącenie wzajemnych wierzytelności. Czy jednak nieodbieranie przesyłek przez ich adresata skutkuje niezłożeniem oświadczenia woli i niedokonaniem zamierzonej czynności? Może tak być, ale nie musi.

IFK poleca: Nowy sposób obliczania odsetek

Projekt nowelizacji ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ustawy kodeks cywilny wprowadza nowe regulacje w mechanizmie ustalania (maksymalnych) odsetek - zarówno kapitałowych, jak i karnych. Konfederacja Lewiatan ocenia je pozytywnie, ponieważ ze względu na zmiany stóp procentowych, obecna sytuacja prawna nie zapewnia stabilizacji wierzycielom, kredytodawcom, ani kredytobiorcom.

Sposób finansowania inwestycji – leasing czy kredyt?

W przypadku dokonywania wyboru pomiędzy leasingiem a kredytem, jako sposobem finansowania inwestycji, samo porównanie cen leasingu i kredytu nie wystarczy, aby dokonać optymalnego wyboru. Leasing kusi przedsiębiorców korzyściami na gruncie podatków, niższym ryzykiem i nie „ciąży” na nich tak jak kredyt, ale nie zawsze się opłaci.

Uszkodzenie przesyłki a zwrot towaru – nowe niedozwolone klauzule

W przypadku uszkodzenia przesyłki, sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru, orzekł Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ostatnim czasie wprowadzono nowe niedozwolone klauzule w obrocie konsumenckim.

Upadłość konsumencka – nowe przepisy

Nowe przepisy dotyczące upadłości konsumenckiej wchodzą w życie 31 grudnia 2014 r. (środa). Przepisy zmieniają ustawę Prawo upadłościowe i naprawcze, w zakresie postępowania upadłościowego osób nieprowadzących działalności gospodarczej, tj. upadłości konsumenckiej.

Korzyści dla konsumentów w 2015 r.

Podstawowe korzyści dla konsumentów w 2015 roku to: prawo do wyczerpującej informacji, wydłużenie terminu odstąpienia od umowy oraz przywrócenie stosowania kodeksu cywilnego do gwarancji konsumenckiej. Jakie inne korzyści wprowadza od 25 grudnia 2014 r. ustawa o prawach konsumenta?

Zwrot przecenionego towaru

Możliwość zwrotu przecenionego towaru, kupionego na wyprzedaży w sklepie stacjonarnym zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Przeceniony towar podlega jednak, w ciągu dwóch lat, reklamacji. Czy możliwy jest zwrot przecenionego towaru kupionego przez Internet?

Zwrot towaru kupionego online

Na zwrot towaru kupionego online konsumenci mają – zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 – 14 dni od momentu otrzymania towaru. Jakie inne zmiany wprowadziła ustawa?

Ile kosztują Święta Bożego Narodzenia 2014?

Święta Bożego Narodzenia 2014 mają kosztować konsumentów znacznie mnie niż te w ubiegłym roku. Ceny niektórych produktów spożywczych są bowiem nawet o połowę niższe niż rok temu. Taniej kupimy m.in.: jabłka, kapustę, mięso wieprzowe oraz cukier.

Termin złożenia reklamacji konsumenckiej

Jednym z praw przysługujących konsumentom jest reklamacja wadliwego towaru na podstawie rękojmi, przewidzianej w art. 5561 i 5563 kodeksu cywilnego. Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje wad towarów, tj. fizyczne i prawne. W jakim terminie można złożyć reklamację?

Odstąpienie od umowy – WZÓR

Wzór formularza odstąpienia od umowy zawartej na odległość został umieszczony w formie załącznika w ustawie o prawach konsumenta. Od 25 grudnia 2014 roku konsumenci będą mogli posługiwać się ustawowym wzorem odstąpienia albo tym, samodzielnie zredagowanym.

Etykiety produktów spożywczych - nowe przepisy

Etykiety produktów żywnościowych powinny - od 13 grudnia 2014 roku, tj. od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących etykiet - zawierać wyraźną informację m.in. o alergenach czy dacie zamrożenia żywności. Jakie inne informacje znajdziemy na etykiecie towarów spożywczych?

Zwrot niechcianego prezentu

Już 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie istotne zmiany przepisów prawa konsumenckiego. Konsumenci zyskają jeszcze większą ochronę swych praw. Czy po zmianach, dotyczących m.in. wydłużenia terminu zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym, łatwiej będzie zwrócić niechciany prezent świąteczny?

Jak kupić prezent przez Internet?

W okresie Świąt Bożego Narodzenia coraz częściej i coraz chętniej korzystamy z nowoczesnych form kupowania prezentów, takich jak zakupy przez Internet czy telefon. W kontekście nadchodzących świąt Bożego Narodzenia podpowiadamy, jak bezpiecznie kupić prezent przez Internet.

Sprzedaż na pokazach (poza lokalem przedsiębiorcy)

Sprzedaż towarów podczas pokazów organizowanych najczęściej w restauracjach czy hotelach to przykład umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy. Konsumenci, którzy kupują od akwizytorów i na pokazach są objęci szczególną ochroną. Jakie dodatkowe prawa im przysługują?

Czy umowa przez telefon jest ważna?

Umowa zawarta przez telefon jest ważna jedynie wtedy, gdy jej treść zostanie potwierdzona na trwałym nośniku, np. mailowo lub w formie tradycyjnego listu. Liczne zmiany w sprzedaży telefonicznej oraz w zasadach zawierania umów na odległość (przez telefon) zostaną wprowadzone na gruncie ustawy o prawach konsumenta, która wchodzi w życie 25 grudnia 2014 roku.

Zwrot nietrafionego prezentu

Zwrot nietrafionego prezentu to coraz częstszy problem w okresie po Świętach Bożego Narodzenia. Mimo bardzo szerokiej oferty handlowej trudno odpowiedzieć na potrzeby obdarowanego i trafić w jego gust. Jak zgodnie z prawem i skutecznie zwrócić prezent świąteczny, z którego nie jesteśmy zadowoleni?

Reklamacja towaru kupionego na bazarze

Reklamacja towaru kupionego na bazarze, mimo braku paragonu, jest możliwa. Zdaniem ekspertów UOKIK klientom targowisk przysługują takie same prawa jak tym kupującym w sklepach. Jak zatem przebiega reklamacja towaru zakupionego na bazarze?

Zwrot towaru a brak opakowania

Zwrot towaru jest możliwy także mimo braku oryginalnego i nienaruszonego opakowania – na takim stanowisku stanął w dniu 17 listopada 2014 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Konsument nie traci prawa do zwrotu towaru poprzez rozpakowanie i sprawdzenie go.

Zawieranie umów cywilnoprawnych – korzyści dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy chętniej zawierają umowy o dzieło czy zlecenie, niż nawiązują stosunek pracy z pracownikami. Wynika to z konieczności redukcji kosztów w firmie. Umowy cywilnoprawne dają bowiem przedsiębiorcom sporo korzyści, nie generując nadmiernych kosztów.

Zasady konkursów sms – wyrok sądu

Zasady konkursów sms stanowiły przedmiot prac Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Sędziowie stwierdzili, że nieprecyzyjne zasady takich konkursów stanowią praktykę niezgodną z prawem. Gwarancja udziału w konkursie sms nie może być traktowana równoznacznie z gwarancją otrzymania nagrody.

Jak bezpiecznie zaciągnąć pożyczkę?

"Jak bezpiecznie zaciągnąć pożyczkę?" to pytanie, na które odpowiedzieć ma społeczna kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”. Wspólne działania siedmiu instytucji publicznych m.in.: Narodowego Banku Polskiego, Policji oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mają na celu podniesienie świadomości konsumentów dotyczącej bezpiecznego zaciągania pożyczek.

Czy można w umowie wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialność deliktową?

Kwestie związane z odpowiedzialnością to jedne z kluczowych dla stron postanowień umownych. Zasada swobody umów, wyrażona w art. 3531 k.c., daje stronom możliwość ułożenia stosunku prawnego zgodnie z ich interesem i wolą. Uznanie stron nie jest oczywiście nieograniczone. Treść lub cel stosunku prawnego nie mogą pozostawać w sprzeczności z jego właściwością (naturą), zasadami współżycia społecznego oraz ustawą (por. art. 3531 k.c. i art. 58 k.c.). Istotne znaczenie mają w tym ostatnim przypadku zwłaszcza przepisy o charakterze wiążącym, których umowna modyfikacja jest niedopuszczalna w ogóle lub ograniczona.

Zgoda na marketing bezpośredni

Od każdego konsumenta wymagana jest zgoda na marketing bezpośredni, czyli na przetwarzanie danych osobowych i przesłanie informacji handlowej drogą elektroniczną. Czy zgoda na marketing bezpośredni konieczna jest również przy propozycji zawarcia umowy przez telefon?

Zmiana regulaminu loterii promocyjnej i promocji o charakterze ciągłym

Akcje promocyjne o charakterze ciągłym charakteryzują się tym, że nie jest znana data ich zakończenia. Zmiana regulaminu w takim wypadku jest skomplikowana i nie zawsze możliwa. Zmiany dokonuje się najczęściej w formie aneksu do regulaminu. Jak to wygląda w przypadku loterii promocyjnej i audiotekstowej?

Zmiana regulaminu akcji promocyjnej o charakterze nieciągłym

Prawidłowe przeprowadzenie akcji promocyjnej – o charakterze nieciągłym bądź ciągłym, wiąże się w pierwszej kolejności ze sporządzeniem regulaminu promocji. Obowiązek sporządzenia regulaminu nie wynika jednakże bezpośrednio z przepisów prawa. Czy można zmienić regulamin w czasie trwania promocji o charakterze nieciągłym?

Prawa konsumenta – 25 grudnia 2014

W związku ze zmianami w prawach konsumenta, które 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował specjalną stronę internetową prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Serwis pomoże przygotować się do zmian w prawach konsumenta.

Serwis prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Serwis prawakonsumenta.uokik.gov.pl to specjalna strona internetowa, która ma na celu przybliżenie zmian w ustawie o prawach konsumenta. Serwis pomoże przygotować się do zmian prawnych dotyczących m.in..: zakupów przez Internet oraz poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zmiany w przepisach o upadłości konsumenckiej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będzie ustawa nowelizująca przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. Zasadnicza zmiana wynikająca z nowych przepisów będzie polegała na uproszczeniu procedur tzw. upadłości konsumenckiej, czyli możliwości umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Polisolokaty - działania UOKiK

Polisolokaty – skomplikowane produkty finansowe oraz prawa i obowiązki stron umów ich dotyczących stanowią przedmiot działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK wydał 4 decyzje administracyjne, prowadzi 24 postępowania, przygotował także propozycje zmian regulacyjnych dot. polisolokat.

Zakupy u akwizytora

Zakupy u akwizytora to łatwy i korzystny sposób zawierania umów. Warunkiem korzystnej transakcji jest znajomość swoich praw ze strony konsumenta oraz ich respektowanie – ze strony przedsiębiorcy. Jak zgodnie z prawem dokonać zakupu u akwizytora?

Sankcje za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Jakie sankcje za brak posiadania takiego regulaminu może na przedsiębiorcę nałożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Poza uchyleniem dwóch podstawowych dotychczas ustaw regulujących zakupy konsumentów w Internecie wprowadzi ona szereg zmian, które znacząco zmienią sytuację konsumenta. Oto najistotniejsze zmiany, które warto poznać przed 25 grudnia.

Specyfika umów cywilnoprawnych

Umowy cywilnoprawne nie zostały uregulowane w kodeksie pracy a to oznacza, że nie przyznają uprawnień, jakie przysługują pracownikom. Należą do nich umowy o dzieło i zlecenia. Jaka jest specyfika tych umów?

System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) to główne założenie nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. System rozwiązywania sporów zakłada rozstrzyganie ich w drodze polubownej, tj. poprzez mediację lub arbitraż.

REKLAMA