reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Pułapki w umowach > Uszkodzenie przesyłki a zwrot towaru – nowe niedozwolone klauzule

Uszkodzenie przesyłki a zwrot towaru – nowe niedozwolone klauzule

W przypadku uszkodzenia przesyłki, sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru, orzekł Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ostatnim czasie wprowadzono nowe niedozwolone klauzule w obrocie konsumenckim.

Klauzule niedozwolone to postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy.

Mogą zdarzyć się sytuacje, w których kurier dostarczy uszkodzony towar. Co w takiej sytuacji może zrobić konsument?

W grupie nowych klauzul niedozwolonych znalazły się zapisy rozliczania pieniędzy w zakupach internetowych, zwłaszcza w zakresie odmowy przyjęcia lub wymiany towaru. W wyroku z dnia 25 lutego 2015 r., sygn. akt XVII AmC 3646/13 Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolony zapis, że w przypadku uznania odstąpienia od umowy sklep dokonuje zwrotu zapłaconej ceny w terminie 30 dni od daty otrzymania zwróconego towaru po pomniejszeniu o koszty obciążające klienta.

Zobacz: Jak sprawdzić, czy klauzula umowna jest niedozwolona

Ponadto sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru w sytuacji, gdy przesyłka została uszkodzona. W tym zakresie wypowiedział się Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 5 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 8000/13, który uznał za niedozwolony zapis „w przypadku uszkodzonych przesyłek, sklep nie ma obowiązku wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy. Uszkodzony towar może być odesłany do klienta na jego koszt”.

Zobacz: Korzyści dla konsumentów w 2015 r.

Podobnie w wyroku z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 3988/13, uznano, że postanowienie "zwrotowi nie podlegają towary, które są uszkodzone mechanicznie” jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i narusza interesy konsumenta.

Również już wcześniej Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał, że klauzula "wszelkie zarysowania, odbarwienia, czy tym podobne uszkodzenia mechaniczne, których wystąpienie mogłoby sugerować niewłaściwe obchodzenie się z towarem spowodują nieuznanie roszczenia" jest niedozwolona (wyrok z dnia 2 lutego 2012 r., sygn. akt XVII AmC 6186/13).

Jako przykład klauzul niedozwolonych należy wskazać zapis „po otrzymaniu przesyłki, należy rozpakować ją w obecności doręczyciela i w razie stwierdzenia uszkodzeń mechanicznych produktu, powstałych w czasie transportu – sporządzić protokół podpisany przez Państwa i doręczyciela. Tylko w tym przypadku uznajemy reklamacje z tytułu wad powstałych w czasie transportu" (wyrok z dnia 2013-04-26 sygn. akt XVII AmC 7710/12).

Zobacz również: Zwrot towaru kupionego online

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 548 kodeksu cywilnego sprzedawca odpowiada za niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru do momentu, w którym kupujący otrzyma rzecz; nie może on się uchylać od tej odpowiedzialności nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika, któremu powierzył dostawę.

Skutkiem uznania danego postanowienia za niedozwolone jest to, że konsument nie jest nim związany, strony są jednak związane umową w pozostałym zakresie.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama