REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin złożenia reklamacji konsumenckiej

KPRF Law Office
Nowy wymiar obsługi prawnej
Termin złożenia reklamacji konsumenckiej/ Fot. Fotolia
Termin złożenia reklamacji konsumenckiej/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z praw przysługujących konsumentom jest reklamacja wadliwego towaru na podstawie rękojmi, przewidzianej w art. 5561 i 5563 kodeksu cywilnego. Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje wad towarów, tj. fizyczne i prawne. W jakim terminie można złożyć reklamację?

Konsument to osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Dla lepszego zrozumienia powyższej definicji warto przytoczyć przykład. Jeżeli Jan Kowalski kupi swojemu dziecku telefon komórkowy, to jest konsumentem (bowiem w takiej sytuacji zaspakaja prywatne potrzeby). Natomiast jeżeli ten sam telefon komórkowy zakupi dla swojej firmy, to konsumentem już nie jest (kupuje bowiem rzecz nie na potrzeby prywatne, tylko zawodowe). Powyższe oznacza, że cel zawarcia umowy determinuje, czy w danej sytuacji jesteśmy konsumentami, czy nie. Fakt, że ktoś prowadzi działalność gospodarczą nie wyklucza, że w danych okolicznościach jest konsumentem.

REKLAMA

REKLAMA

Odstąpienie od umowy – WZÓR

Reklamacja wadliwego towaru

Jednym z praw konsumenta jest reklamacja wadliwego towaru na podstawie rękojmi (art. 5561 i 5563 kodeksu cywilnego). Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje wad towarów, tj. fizyczne i prawne.

Wady fizyczne to niezgodność zakupionego towaru z umową, ma miejsce w następujących sytuacjach:

REKLAMA

  1. towar nie posiada właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia, np. wodoodporny odtwarzacz mp3 nie działa w wodzie;  
  2. towar nie posiada właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór, np. klej do drewna nie skleja drewna;
  3. towar nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia, np. naczynia miały nadawać się do mycia w zmywarce, a po pierwszym takim myciu uległ zatarciu ozdobny wzór;
  4. towar został wydany kupującemu w stanie niezupełnym/niekompletnym, np. telefon komórkowy został sprzedany bez ładowarki, która powinna być w zestawie;
  5. towar jest nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony (jeżeli dokonał tego: sprzedawca lub inna osoba, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo kupujący według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy), np. zmontowane według instrukcji meble nie stoją równo, tylko są przekrzywione.

Reklamacja towaru kupionego na bazarze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady prawne występują gdy:

  • towar nie jest własnością sprzedającego, np. pochodzi z kradzieży;
  • towar jest obciążony prawem lub prawami osoby trzeciej, np. na zakupionym samochodzie ciąży prawo zastawu.

Przy wystąpieniu wady prawnej rzeczy, konsumentowi przysługują w zasadzie takie same roszczenia jak w przypadku wady fizycznej.

Reklamacja - roszczenia konsumenta

W przypadku gdy zakupiony towar posiada wady/jest wadliwy, konsument ma następujące możliwości:

  • może żądać wymiany towaru na nowy;
  • może żądać naprawy wadliwego towaru;
  • może żądać obniżenia ceny;
  • może odstąpić od umowy – o ile wada jest istotna.

Wybór wyżej przedstawionych roszczeń należy do konsumenta. Tylko w określonych sytuacjach sprzedawcy wolno się z tym wyborem nie zgodzić i może on zaproponować inne rozwiązanie (dozwolone prawem), biorąc pod uwagę następujące okoliczności: czy towar był wcześniej reklamowany, charakter wady, łatwość i szybkość naprawy lub wymiany towaru.

Brak paragonu a reklamacja

Wymiana towaru lub naprawa

Sprzedawca może odmówić wymiany lub naprawy towaru jeżeli jest to niemożliwe (np. z powodu braku dalszej produkcji tych samych rzeczy) albo wymagałoby nadmiernych kosztów (np. wymiana małej części sprzętu jest dużo tańsza, niż wymiana całego sprzętu). W takiej sytuacji sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie z zastrzeżeniem, że konsument może zmienić swoje roszczenie i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową. Jeżeli bowiem konsument żądał wymiany, to może następnie żądać naprawy (i na odwrót). Ponadto, konsument ma prawo skorzystania z dwóch pozostałych opcji, czyli żądania obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy.

Sprzedawca ma obowiązek wymienić towar lub naprawić go niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Jeżeli sprzedawca tego zaniechał, konsument ma prawo wyznaczyć mu odpowiedni termin do spełnienia żądania. W przypadku dalszego zaniechania ze strony sprzedawcy, konsument ma prawo odstąpić od umowy bądź żądać obniżenia ceny.

Obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy

Konsument ma również prawo żądać obniżenia ceny wadliwego towaru lub odstąpić od umowy. Prawo obniżenia ceny i odstąpienia od umowy nie jest jednak nieograniczone żadnymi zasadami. Każdy konsument powinien bowiem pamiętać, że:

  • ZASADA NUMER 1: konsument ma prawo żądać obniżenia ceny, ale powinien określić kwotę, o jaką cena ma być obniżona (z uwzględnieniem wartości towaru z wadą i towaru bez wady).
  • ZASADA NUMER 2: konsument ma prawo odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy wada towaru jest istotna – np. zmywarka, która nie zmywa.
  • ZASADA NUMER 3: jeżeli konsument w ramach reklamacji po raz pierwszy żąda obniżenia ceny lub składa oświadczenie o odstąpieniu od umowy, sprzedawca może zaproponować konsumentowi niezwłoczną wymianę lub naprawę wadliwego towaru – niewiążącą się dla konsumenta z nadmiernymi niedogodnościami. Natomiast sprzedawca ma obowiązek powiadomić o tym konsumenta, który ma prawo do zmiany propozycji przedsiębiorcy (z wymiany na naprawę lub odwrotnie, o czym była już mowa powyżej).

Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Reklamacja - czas

Okres rękojmi trwa co do zasady 2 lata od dnia wydania towaru (w przypadku nieruchomości 5 lat). Sprzedawca może jednak zmienić okres swojej odpowiedzialności za wadliwy towar do roku, pod warunkiem, że poinformował o tym wcześniej konsumenta (tj. przed zawarciem umowy).

Reklamacja może być złożona w dowolnej formie, jednak dla celów dowodowych najlepiej złożyć ją pisemnie, opisać krótko wadę towaru i wskazać czego się domagamy (czyli dokonać wyboru jednego z 4 roszczeń wymienionych powyżej). Należy pamiętać, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od posiadania paragonu fiskalnego. Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeżeli termin ten nie zostanie dochowany przez sprzedawcę istnieje domniemanie, iż reklamacja jest zasadna. Ponadto warto wiedzieć, że w okresie pierwszego roku od wydania towaru przyjmuje się, iż wada towaru lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Takie domniemanie bardzo ułatwia reklamację, gdyż to sprzedawca musi udowodnić, iż wada powstała z winy konsumenta.

Niniejszy artykuł uwzględnia zmiany przepisów konsumenckich, które wchodzą w życie od 25 grudnia 2014 roku.

Autor: Magdalena Skiba, aplikant adwokacki

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

REKLAMA

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

Senat: Emerytowani żołnierze chcą przeliczenia emerytur ustalonych dekady temu

Emerytowani żołnierze wnoszą o ponowne przeliczenie emerytur i rent żołnierzy zawodowych, ustalonych przed dniem 1 stycznia 1999 r., z uwzględnieniem każdorazowej waloryzacji, przeprowadzanej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od wprowadzenia zmian w uposażeniu zasadniczym żołnierzy zawodowych. Przeliczenie to powinno skutkować wypłatą wyrównania, stanowiącego różnicę pomiędzy wysokością świadczeń, jakie przysługiwałyby po uwzględnieniu każdej waloryzacji, a świadczeniami faktycznie otrzymywanymi. Natomiast w związku z wypłatą wyrównania uprawnionym przysługiwałoby również prawo do odsetek zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

REKLAMA

TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych. RPO: trzeba wykonać orzeczenie

Co dalej z orzeczeniem TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych? Rzecznik Praw Obywatelskich mówi jasno: trzeba wykonać. Należy zmienić polskie rozporządzenie określające wzory aktów stanu cywilnego.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

O systemie kaucyjnym, polegającym na selektywnym recyklingu butelek szklanych, plastikowych oraz puszek aluminiowych o określonej pojemności w ostatnim czasie było głośno i napisano już prawie wszystko. Co jednak w przypadku, gdy ktoś nie chce lub nie ma możliwości i warunków, aby kolekcjonować niezgniecione butelki i puszki oraz oddawać je w punktach zbiorczych (np. automatach lub zobowiązanych do tego sklepach)? Czy zgodne z przepisami będzie wyrzucanie takich opakowań jak dotąd do odpadów segregowanych, to jest butelki szklane do zielonych, a butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe do żółtych pojemników?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA