Mimo krążącego wciąż negatywnego stereotypu, dotyczącego zawodu księgowego, współczesny finansista przestaje już być widziany jako zasypana fakturami sztywna pani schematycznie wykonująca swoją monotonną pracę. Nowoczesny księgowy stał się obecnie dla przedsiębiorcy nie tylko pomocną dłonią w prowadzeniu rachunkowości, ale i partnerem w biznesie. Dlatego też, aby sprostać wymaganiom klientów, potrzebuje on czegoś więcej niż tylko kalkulatora.
Przedsiębiorcy w celu zwiększenia udziału w rynku, wielkości sprzedaży, a w konsekwencji poziomu generowanych zysków, powinni dbać o rozwijanie stabilnych relacji z kontrahentami. Mogą temu służyć różnego rodzaju narzędzia marketingowe mające zachęcać i motywować klientów (zarówno tych dotychczasowych, jak i potencjalnych) do nabywania oferowanych przez firmę świadczeń. Przykładem takiego instrumentu jest sprzedaż rabatowa, której przedmiotem może być rabat cenowy, rabat towarowy, sprzedaż premiowa, premia pieniężna.