REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy amortyzacji podlegają nie wynajmowane składniki majątku?

Podatnik zwiesił działalność gospodarczą. Posiada on składniki majątku (lokale mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej). Czy składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika, a które były używane polegają amortyzacji?

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

Kiedy zamawiający musi unieważnić postępowanie o prowadzenie zamówienia publicznego?

Z art. 93 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, iż zamawiający w toku prowadzonego postępowania jest zobligowany do unieważnienia prowadzonego postępowania w przypadku wystąpienia któregokolwiek ze zdarzeń enumeratywnie wymienionych w ww. przepisie. Co to oznacza dla zamawiającego?

Dlaczego samochód wpada w poślizg?

Przyczyną znacznej większości wypadków jest utrata kontroli nad pojazdem. To głównie z tego powodu producenci samochodów stosują różnego rodzaju rozwiązania minimalizujące zjawisko powstawania poślizgu. Nie ma się czemu dziwić. Jest on w czasie jazdy zjawiskiem zdecydowanie niebezpiecznym.

REKLAMA

Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może w ramach tej działalności wytworzyć wynalazek, znak towarowy lub topografię układu scalonego. Aby mógł korzystać z ochrony musi wystąpić o nią do Urzędu Patentowego. Aby wystąpienie i udzielona ochrona były skuteczne, konieczne jest uiszczenie określonych opłat. Ważna jest nie tylko ich wysokość, ale również terminy. Dlatego warto przyjrzeć się wszystkim zasadom, aby popełnić błędu, który może spowodować odrzucenie wniosku lub utratę ochrony.

Unijne mikrokredyty dla najmniejszych firm

Sytuacja na rynku unijnych dotacji dla firm staje się coraz mniej korzystna. Dzieje się tak głównie ze względu na wyczerpywanie się potencjalnych źródeł finansowania inwestycji w przedsiębiorstwach. W najbliższym czasie czeka nas organizacja ostatnich unijnych konkursów w tej perspektywie. W obliczu tego warto zainteresować się innymi potencjalnymi źródłami finansowania inwestycji w przedsiębiorstwach, jakie oferuje Unia Europejska.

Spóźnione składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe

Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ustaje m.in. z powodu niedotrzymania terminu opłacenia składki na to ubezpieczenie. ZUS nie jest zobowiązany do powiadomienia osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą o ustaniu ubezpieczenia chorobowego.

Jak firma budowlana radzi sobie w kryzysie? - minireportaż

Nawet dobrze prosperujące przedsiębiorstwo handlowo – usługowe, sprzedające i wynajmujące sprzęt budowlany, mogło znaleźć się w kryzysowym dołku. Problem nie ominął firmy Jerzego Nowaka. Konieczne było przyśpieszenie realizacji planów o rozszerzeniu działalności gospodarczej także na inne obszary.

REKLAMA

Jakie nabory dla przedsiębiorców w 2011 rok?

Od początku uruchomienia programów do 26 grudnia 2010 r. zostało już zakontraktowane 56,7% wszystkich środków na lata 2007-2013. Oznacza to, że środki unijne powoli się wyczerpują. Dotyczy to również funduszy dla przedsiębiorstw. Instytucje Wdrażające programy informują, że 2011 może być ostatnim rokiem, w którym środki unijne będą rozdawane na tak dużą skalę. Warto się przyjrzeć więc z jakich programów firma może jeszcze skorzystać i zacząć już na początku roku planować przyszłe inwestycje.

Czym jest sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe to zbiór danych księgowych, które dostarczają informacji o sytuacji majątkowej firmy. Obowiązek jego sporządzania wynika z ustawy. Właściwym terminem jest dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Żłobek przyzakładowy - zasady odliczania od ZFŚS

Obecnie tylko niewielki procent dzieci chodzi do żłobka, a zdobycie miejsca w tego typu placówce graniczy niemal z cudem. Sytuację zmienia  ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3, która znacznie upraszcza zakładanie placówek dla najmłodszych. Na dodatkowe ułatwienia mogą liczyć decydujący się na założenie żłobka pracodawcy.

W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?


Podatnicy mogą możliwość indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych
środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Stawki indywidualne podatnik może zastosować do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz budynków.

Sposoby określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych


Istnieją różne możliwości określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych. Poniżej zostaną omówione najbardziej popularne sposoby ustalania wartości początkowej.

Jakie środki trwałe można amortyzować w najmie?


Zgodnie z ogólną zasadą w systemie podatkowym uważa się, iż w najmie można amortyzować tylko i wyłącznie wynajmowane środki trwałe. Natomiast wszelkie świadczenia z tytułu usług najmu nie mogą podlegać amortyzacji.

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

Jakich wydatków podatniki nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy najmie?

Podatnik prowadzący najem powinien ustalić, jakie wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kontrowersja wywołana na tym tle, czy wydatki można zaliczyć do kosztów najmu, czy też nie - często powoduje spór pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.

Czy odszkodowanie i kary umowne zaliczane są do przychodów związanych z najmem?


Zarówno kary umowne, jak i odszkodowania są przychodami związanymi z najem. Natomiast owe kary umowne i odszkodowania nie są przychodem z najmu.

Czy czynsz z tytułu najmu zaliczany jest do źródeł przychodu?


Źródła przychodu zarówno w stosunku do najmu prywatnego, jak i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej są w obydwu przypadkach takie same. Przychodami z tytułu najmu jest czynsz uiszczany przez najemcę. Natomiast w skład czynszu nie wchodzą opłaty licznikowe.

Amortyzacja lokalu mieszkalnego w oparciu o wartość rynkową

Maria Kamińska wynajmuje mieszkanie spółdzielcze o łącznej powierzchni 50 mkw. Mieszkanie zostało zakupione w połowie lat siedemdziesiątych. Pani Maria Kamińska – jako podatnik dokonała zamówienia u biegłego do spraw wyceny nieruchomości, który po dokonaniu stosownej opinii ustalił cenę metra kwadratowego w wysokości 6 tyś zł. W jaki sposób Pani Maria Kamińska powinna dokonać obliczenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego oraz obliczyć roczny.

Kiedy przedsiębiorca powinien uiścić podatek od nieruchomości?

W przypadku osób fizycznych, aby zapłacić podatek, niezbędna jest decyzja wydana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, która ustalać będzie jej wysokość. W odniesieniu do przedsiębiorców kwestia wywiązania się z obowiązku podatkowego kształtuje się nieco inaczej. Jak?

Zawiązanie spółki z o.o. w jeden dzień?

Od 1 stycznia 2012 roku osoby, które będą chciały zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, będą mogły to zrobić w uproszczony sposób – poprzez zawarcie umowy w formie elektronicznej, a nie tylko, tak jak dotychczas, przed notariuszem.

Czy garnitur przedsiębiorcy to koszt podatkowy?

Strój firmowy będzie kosztem uzyskania przychodu tylko, gdy obowiązek jego noszenia wynika z przepisów o BHP lub, gdy spełnia on funkcje reklamowe. Natomiast wydatek o charakterze reprezentacyjnym nie stanowi kosztu podatkowego.

Ulga na internet a ekofaktura - porada

Czy z ulgi internetowej mogą korzystać podatnicy, którzy od operatora otrzymują elektroniczne obrazy faktur? Urząd Komunikacji Elektronicznej i ministerstwo Finansów twierdzą, że nie. Praktyka sądowa jest inna. Kto ma rację? Przeczytaj poradę eksperta.

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Jakie dane podlegają wpisowi do CEIDG?

Od 1 lipca przedsiębiorcy będą podlegali rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jakie dane będą wpisywane do rejestru?

Czy prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie zwolnienia lekarskiego powoduje utratę prawa do świadczenia chorobowego

Jakie dotacje dla młodych rolników w 2011 roku?

Mamy bardzo dobre informacje dla młodych rolników zainteresowanych otrzymaniem pomocy finansowej w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Nie dość, że nabór wniosków zaplanowano na przełom kwietnia i maja tego roku to jeszcze prawdopodobnie odbędzie się on na bardziej korzystnych zasadach niż poprzednie.

Czy termin na zgłoszenie nabycia spadku do US można przywrócić?

Osoby uprawnione (m.in. małżonek, dzieci czy rodzeństwo) mogą, poprzez zgłoszenie nabycia spadku naczelnikowi urzędu podatkowego, zwolnić się z obowiązku zapłaty podatku. W jakim terminie należy to uczynić? Co zrobić, gdy bez naszej winy, przekroczymy ustawowy termin?

Jakie wydatki na rozpoczęcie działalności gospodarczej zaliczymy do kosztów podatkowych?

Zgodnie z treścią ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Do takich możemy zaliczyć wydatki poniesione na rozpoczęcia działalności gospodarczej. Muszą one spełniać pewne warunki. Jakie?

Czy można dokonać amortyzacji pomieszczeń w oparciu o wartość rynkową?


Pan Marcin Kowalski wynajął dwa pokoje w swoim 50 metrowym lokalu mieszkalnym o wartości łącznej 300 tyś. zł. W lokalu mieszkalnym jeden pokój ma powierzchnię 20 mkw, a drugi 10 mkw. Czy podatnik może dokonać amortyzacji w stosunku do części lokalu w oparciu o wartość rynkową?

Ile może wynosić opłata targowa?

Opłata targowa pobierana jest od osób dokonujących sprzedaży na targowiskach. Kto ustala jej wysokość? Jakie zmiany przewiduje nowelizacja ustawy o podatkach opłatach lokalnych w tej kwestii?

Czy zamawiający może zmienić ogłoszenie o zamówieniu?

Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość zmiany ogłoszenia o zamówieniu. Na jakich zasadach? Przeczytaj.

Jak precyzyjne powinno być ogłoszenie o zamówieniu?

Ogłoszenie o zamówieniu powinno precyzować wymienione elementy, tak aby wykonawca na ich podstawie mógł podjąć decyzję o uczestnictwie w postępowaniu, a następnie przygotować ofertę. W jaki sposób? Radzi ekspert.

Czy zamawiający musi zamieścić ogłoszenie w Internecie?

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia w swojej siedzibie i na stronie internetowej realizuje się w myśl art. 40 ust. 1 ustawy Pzp łącznie. Oznacza to, iż zamawiający nie może zamieścić ogłoszenia w swojej siedzibie natomiast nie umieścić ogłoszenia na stronie internetowej. Nie może też nastąpić sytuacja przeciwna.

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?


W trakcie procedury zamawiający wyjaśniał treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odpowiedziami na pytania wykonawców z dnia 26.08.2009 r. zamawiający zmodyfikował jeden z warunków udziału w postępowaniu, zrezygnował z postawionego wymogu posiadania przez ekspertów uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w określonych specjalnościach w zakresie „bez ograniczeń”. Odpowiedziami na pytania z dnia 04.09.2009 r. zamawiający wykreślił ze wszystkich wzorów formularzy sformułowanie „bez ograniczeń”.

Jaka jest minimalna treść ogłoszenia o zamówieniu?

Prawo zamówień publicznych określa minimalną treść ogłoszenia o zamówieniu publicznym. W razie potrzeby zamawiający może rozszerzyć treść ogłoszenia. Ekspert wyjaśnia, jakie treści powinny znaleźć się w ogłoszeniu.

Jakie znaczenie ma oszacowanie wartości zamówienia publicznego?

Szacunkowa wartość zamówienia publicznego ma duże dla właściwego przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Dlaczego? Ekspert odpowiada.

Jak podzielić zamówienie publiczne na części?

Podział zamówień publicznych na części ma duże znaczenie praktyczne. Kiedy będziemy mieli do czynienia z dwoma odrębnymi zamówieniami? Ekspert odpowiada na pytania i radzi jakie są sposoby podziału zamówień publicznych.

Kiedy zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych będzie naruszona?

Realizacja naruszenia uczciwej konkurencji ma miejsce wówczas, gdy przy opisie przedmiotu zamówienia zamawiający użyje oznaczeń lub parametrów wskazujących konkretnego producenta (dostawcę) lub konkretny produkt, działając w ten sposób wbrew zasadzie obiektywizmu i równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.

Jakie są przesłanki opisu przedmiotu zamówienia?

Ustawa Pzp w odniesieniu do zasad rządzących opisem przedmiotu zamówienia wskazuje przesłanki pozytywne i negatywne regulujące sposób jego dokonania przez zamawiającego. Ekspert radzi na czym polegają.

Ustalenie katalogu oceny ofert - porada

Zamawiający jako podmiot odpowiedzialny za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo ustalić własny katalog oceny ofert i nadawać im wagi decydując o tym, jakie rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Jak przebiega zamknięcie aukcji w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Zakończenie aukcji nie zawsze wiąże się wyborem konkretnej oferty. Zdarza się, że do jej rozstrzygnięcia potrzeba zastosować dodatkowe kryteria. Jakie? Ekspert radzi jak przebiega przewidziana przepisami procedura.

Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Zjawisko upadłości, zwanej potocznie bankructwem,  występuje dość często. Dotyczy ono nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale również jednoosobowych firm, których ciągle przybywa na polskim rynku. Na co zwrócić uwagę i jakich formalności należy dopełnić w razie niewypłacalności?

CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane przedsiębiorców znajdą się w ogólnodostępnym systemie informatycznym. Jednak, korzystając z CEIDG w dniu 1 lipca możemy nie znaleźć w ewidencji interesujących nas danych. Dlaczego? Przeczytaj.

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Czy pracodawca może przerwać urlop pracownika?

Ustawowo zagwarantowane prawo pracownika do wypoczynku wcale nie jest święte. Jego realizacja korygowana jest potrzebami pracodawcy. Fakt ten potwierdza dopuszczalność odwołania pracownika z urlopu w razie zaistnienia okoliczności nieprzewidzianych w momencie rozpoczęcia wypoczynku a wymagających jego obecności w pracy (art. 167 Kodeksu Pracy).

Czy można dokonać amortyzacji wynajętego garażu?


Zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na podstawie stawki rocznej w wysokości 1,5 proc. Jednakże według obowiązujących stawek na podstawie ogólnych zasad amortyzacji – podmiot wynajmujący garaż podziemny ma możliwość skorzystania ze stawki 4,5 proc. rocznie.

Kiedy można zastosować amortyzację uproszczoną?


Stosując uproszczoną amortyzację zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków lub spółdzielczych praw do nieruchomości – podatnik nie ma obowiązku prowadzić stosownej ewidencji środków trwałych. Przy zastosowaniu metody uproszczonej w ramach amortyzacji części lokalu mieszkalnego – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych.

REKLAMA