REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Międzynarodowa Organizacja Pracy wystosowała apel o finansowanie programu pomocowego, aby odpowiedzieć na skutki obecnego konfliktu w Izraelu i na Okupowanych Terytoriach Palestyńskich (OPT) na palestyńskim rynku pracy. Dane pokazują, że zostało utraconych co najmniej 61% (tj. 182 000) miejsc pracy w Strefie Gazy od początku wojny między Izraelem a Hamasem.
Pracodawcy nie śrubują już wymagań wobec kandydatów. To pozytywny dla pracowników sygnał, pomimo spadku liczby ofert pracy, które nadal zawierają też sporo benefitów.
Co najmniej 61% (tj. 182 000) miejsc pracy utraconych w Strefie Gazy od początku wojny między Izraelem a Hamasem. Przedstawiciel Międzynarodowej Organizacji Pracy podkreśla, że wstępna ocena reperkusji tragicznego obecnego kryzysu na palestyńskim rynku pracy przyniosła bardzo niepokojące wyniki, które tylko się pogorszą, jeśli konflikt będzie trwał.
Niemal 80% Polaków przyznaje, że spotyka się z narzekaniem w miejscu pracy, a 3/4 z nas przynajmniej od czasu do czasu słyszy biurowe plotki. Badanie ujawnia, jakie cechy współpracowników nas zniechęcają, a za które ich cenimy.
REKLAMA
43 proc. polskich pracowników jest spokojnych o swoje stanowisko, a 33 proc. nie ma obaw co do przyszłości w firmie – wynika z raportu firmy Manpower.
Jak pracownicy oceniają przełożonych – to temat ogólnopolskich sondaży, zlecanych każdego roku przez Great Place to Work. Jaki wpływ na postrzeganie kadry zarządzającej miała pandemia i okres wyjścia z kryzysu? Zapraszamy do lektury wniosków płynących z sondaży.
Okazuje się, że 80 proc. pracowników, którzy zmienili pracę w ciągu ostatniego roku, nie jest pewna, że w niej pozostanie. Pracownicy są coraz bardziej odważni w swoich decyzjach i nie boją się zmian, jak i nowych doświadczeń. Według badania, wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z, wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Dla młodego pokolenia liczy się nie tylko wysokość wynagrodzenia, ale też elastyczność w pracy, możliwość rozwoju kariery, a przede wszystkim – atmosfera w miejscu zatrudnienia. Jakie kroki powinni podjąć pracodawcy, aby zatrzymać pracownika u siebie w firmie? Podpowiadamy.
Według danych GUS ok. 17 mln Polaków jest aktywnych zawodowo (chodzi o pracowników pracujących i bezrobotnych). To spora grupa, której głos w wyborach może zdecydować o być lub nie być niejednej partii. W trwającej kampanii pomysłów dot. pracy nie brakuje. Do ich spełnienia niejednokrotnie potrzebne będzie bardzo dużo czasu, nakłady finansowe, reformy, nowe technologie oraz ludzie. Niestety wiele propozycji może rozbić się o braki kadrowe i politykę migracyjną.
REKLAMA
Prawo do urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownikowi, czyli osobie świadczącej pracę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę.
W dniu 8 września obchodzimy wellbeing (well-being) w dosłownym tłumaczeniu z języka oznacza dobrostan. Okazuje się, że pracownicy i pracodawcy różnie rozumieją to pojęcie, co pokazuje raport pt.: „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”.
Rynek pracy i działalność gospodarcza są nierozerwalnie związane ze sobą. Przedsiębiorcy odgrywają kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, stymulowaniu wzrostu gospodarczego i kształtowaniu struktury rynku pracy.
Wysoka absencja pracowników stanowi największe wyzwanie kadrowe dla 39 proc. managerów i pracowników HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa oraz 37 proc. przedstawicieli średnich firm w Polsce – wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. Z jakimi jeszcze problemami pracowniczymi mierzą się polscy przedsiębiorcy?
Osoby aktywne zawodowo stanowiły w drugim kwartale 2023 r. 58,2% ludności w wieku 15–89 lat. W porównaniu z 1 kwartałem 2023 r. wskaźnik ten zmniejszył się o 0,2 p. proc., natomiast w odniesieniu do 2 kwartału 2022 r. zwiększył się o 0,3 p. proc. Główny Urząd Statystyczny podał wstępne wyniki Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności.
Pozyskanie wykwalifikowanych pracowników to największe wyzwanie dla ponad połowy pracodawców sektora przemysłowego. Prawie jedna trzecia pracodawców branży przewidziało zwiększenie zatrudnienia w drugim kwartale 2023.
Świadectwo pracy uległo zmianom. Jest to skutek ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy. W nowej wersji świadectwa pracy pracodawca ma obowiązek podania trzech nowych informacji. Co się zmieniło w świadectwie pracy? Sprawdź!
Więcej niż co trzeci pracownik ma na koncie zaległy urlop, a ponad połowie zdarza się odbierać podczas wypoczynku służbowe telefony. Mimo to, na niezmiennie wysokim poziomie utrzymuje się poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy. Takie wyniki przyniosła 52. edycja badania Monitor Rynku Pracy przeprowadzanego przez Instytut Badawczy Randstad i Instytut Badań Pollster.
Od 19 lipca do 30 września 2023 można składać wnioski i finansowe wsparcie cyberbezpieczeństwa. Każdy samorząd może dostać od 200 tys. do 850 tys. zł. Wysokość dofinansowania oraz udział wkładu własnego są uzależnione od liczby mieszkańców i zamożności jednostki.
Spór zbiorowy to termin, który często pojawia się w kontekście relacji pracowniczych. Ale co to dokładnie oznacza? Kiedy się zaczyna? Kto może go rozpocząć? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, aby lepiej zrozumieć ten ważny aspekt prawa pracy. Przyjrzymy się także przykładowi sporu zbiorowego w ZUS, który aktualnie ma miejsce.
Dane dotyczące pracowników w gospodarce narodowej w Polsce w styczniu 2023 r. to temat raportu opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny. W końcu stycznia zatrudnionych było ponad 15 milionów osób.
Atrakcyjne wynagrodzenie i benefity otwierają listę czynników, które najsilniej decydują o wyborze pracodawcy w 2023 roku. Tak odpowiedziało aż 73% osób w tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research. Na drugim miejscu znalazła się natomiast przyjazna atmosfera pracy – 64% wskazań. Podium zamyka stabilność zatrudnienia, na którą wskazało 62% badanych.
Branża przemysłowa w Polsce potrzebuje ekspertów, a liczba studentów uczelni technicznych sukcesywnie spada. Pomimo rosnących kosztów produkcji, postępującej automatyzacji i niepewności na rynku 80% pracowników sektora przemysłowego czuje względną stabilność i nie obawia się zwolnienia, a 79% z nich odnotowała wzrost wynagrodzenia, wynika z Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym Grafton Recruitment. Niepokoi ciągły niedobór pracowników i malejąca liczba studentów kierunków technicznych. Już dziś ponad połowa pracodawców z sektora narzeka na trudności w pozyskaniu wykwalifikowanych pracowników. Z jakimi wyzwaniami mierzy się branża przemysłowa?
Oficjalny koniec pandemii, czyli odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego, nastąpi 1 lipca. Choć informację tą uznać można za radosną, bo jest to symboliczne zakończenie trudnych trzyletnich zmagań z koronawirusem, które wywróciły do góry nogami życie znacznej części świata, oznacza wiele zmian dla pracodawców i pracowników. Komentuje dr Paweł Łuczak z Wydziału Zarządzania UŁ.
Ostatnie lata były dużym wyzwaniem dla działów HR - pandemia Covid-19 rozpoczęła cykl zmian w środowisku pracy, których nikt nie mógł przewidzieć. Obecnie praca zdalna czy hybrydowa są już normą w wielu organizacjach, a w takich modelach trudno jest utrzymać motywację zespołu i chęć do rozwoju, a także znaleźć efektywne szkolenia lub benefity. Co więcej, 60 proc. ekspertów HR już teraz uważa, że budżety na rozwój kadr i szkolenia nie są wystarczające, a 66 proc. przewiduje, że wysoka inflacja i rosnące koszty szkoleń mogą wpłynąć na praktykę L&D w ich firmach[1]. Jak zatem, mierząc się z tymi wyzwaniami, nadal podnosić kompetencje pracowników? Odpowiedzią są rozwiązania łączące kreatywność, efektywność i elastyczność.
Generalnie jest już skonstruowany algorytm podziału subwencji dla samorządów; będzie premiował mniejsze i średnie miasta, a także małe gminy; trwają ostatnie szlify w Ministerstwie Finansów - powiedział w środę, po spotkaniu z grupą prezydentów miast, premier Mateusz Morawiecki.
Zmiany wprowadzi nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego. Jest podstawą dla wdrożenia całkowicie zelektronizowanych usług publicznych.
Sztuczna inteligencja w służbie zdrowiu, wdrożenie nowych technologii usprawniających pracę lekarzy, czy inwestycje gigantów technologicznych w innowacyjne rozwiązania opieki zdrowotnej – to najnowsze trendy rynku pracy sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych. Wszystkie te rozwiązania mają na celu usprawnienie działań specjalistów oraz efektywne zaplanowanie zatrudnienia w tej branży, w której globalnie 78% pracodawców deklaruje niedobór odpowiednich do pracy kandydatów – to wnioski z raportu „Healthcare & Life Sciences World of Work” przygotowanego przez ManpowerGroup.
Posłowie sejmowej komisji ds. petycji odrzucili pomysł ustanowienia zakazu nawiązywania przez radnych i pracowników samorządowych stosunków prawnych z podmiotami i spółkami dysponującymi środkami publicznymi.
Już od 26 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać duże zmiany w Kodeksie pracy. Zmiany długo wyczekiwane, szczególnie dla pracowników, którzy są rodzicami i którzy zyskają dodatkowe uprawnienia. Czy istnieje możliwość rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem, który jest rodzicem i korzysta z uprawnień rodzicielskich, np. jest na urlopie macierzyńskim? Kiedy pracodawca nie może czynić przygotowań do rozwiązania umowy i nie może rozwiązać umowy rozwiązać? Poniżej szczegóły.
Największe trudności w zrekrutowaniu pracowników o pożądanych umiejętnościach mają firmy z południowej i centralnej Polski – wynika z raportu ManpowerGroup. Aby poradzić sobie z niedoborem kandydatów o określonych kompetencjach, pracodawcy najczęściej inwestują w rozwój obecnych pracowników.
Trudno jest znaleźć pracowników odpornych na stres, z umiejętnością adaptacji, analizy i krytycznego myślenia – tak uważa co trzeci polski pracodawca. Kompetencje miękkie stają się równie ważne jak umiejętności twarde.
96,6 proc. zatrudnionych w Polsce uważa, że pracodawca powinien wspierać ich zdrowie psychiczne – wynika z badania „Zdrowie psychiczne na polskim rynku pracy”. 57 proc. badanych wykazuje trudności z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu motywacji w pracy.
Materiały pomocnicze do obliczenia wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, niezbędnego do ustalenia kwoty dotacji udzielanej na podstawie odpowiednio art. 25 ust. 1, 2 i 4 ww. ustawy w roku 2023.
Głównym przedmiotem rozmów były najważniejsze wyzwania z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego.
Na potrzebę zwiększenia liczby kobiet w samorządach terytorialnych, w tym na kierowniczych stanowiskach – wskazywały uczestniczki panelu dyskusyjnego „Samorząd na obcasach” – siła kobiet w samorządzie”, który odbył się podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach. Obecnie tylko 12 proc. wójtów, burmistrzów, prezydentów to kobiety.
Dopłat do budowy mieszkań dla samorządów. Kolejne samorządy i spółki miejskie otrzymują środki na stworzenie nowych mieszkań – w rozdysponowanej właśnie transzy do beneficjentów trafi ponad 157 mln zł.
Gminy dostaną więcej pieniędzy na obsługę Karty Dużej Rodziny.
Rząd przyjął uchwałę o ustanowieniu programu budowy przyszkolnych hal sportowych; do 2024 roku na ten cel zostanie przeznaczone 2 mld zł. Jeszcze w tym roku samorządy będą miały możliwość rozpoczęcia tych inwestycji - zaznaczył rzecznik rządu.
Czy parafie są zamawiającymi subsydiowanymi w myśl art. 6 Pzp?
Orzekanie o niepełnosprawności leży w gestii powiatowych/miejskich i wojewódzkich zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności. Przy każdym zespole powinien funkcjonować punkt informacyjny, w którym osoba zainteresowana dowie się o trybie oraz zasadach postępowania w zakresie orzekania o niepełnosprawności bądź stopniu niepełnosprawności.
Ulga na złe długi a zatory w płatnościach. Podatnicy, podmioty publiczne, wobec których mają zastosowanie regulacje o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, muszą uwzględnić ich wpływ na obciążenia podatkowe. Chociaż przepisy te nie zawierają unormowań podatkowych, to jednak mogą mieć wpływ na rozliczenia z fiskusem. Muszą uwzględniać to zarówno wierzyciele, jak i dłużnicy.
Gospodarka nieruchomościami w gminie. W trakcie kontroli w gminie organ kontroli stwierdził nieprawidłowości mające istotny wpływ na jawność i prawidłowość gospodarowania nieruchomościami w gminie, szczególnie w odniesieniu do procedury zbywania takich nieruchomości.
Rady seniorów będą mogły być powoływane nie tylko na poziomie gminnym, ale także na szczeblu powiatowym i wojewódzkim – zakłada nowelizacja ustaw regulujących funkcjonowanie samorządów, którą w środę 8 lutego uchwalił Sejm.
Zielone dachy, ogrody wertykalne czy zielone fasady już od dłuższego czasu mają o wiele ważniejszą funkcję niż jedynie estetyczna. Zwiększają efektywność energetyczną budynków, tworząc dodatkową izolację przed zimnem, co skutkuje obniżeniem opłat za ogrzewanie w zimie, przy jednoczesnej izolacji przed upałem w okresie letnim.
Dyscyplinarne zwolnienie z pracy a prawo do trzynastki. Czy pracownikowi zwolnionemu dyscyplinarnie i przywróconemu do pracy przysługuje prawo do trzynastki?
Praktyczne aspekty wynagradzania pracowników samorządowych. SZKOLENIE ONLINE. ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ!
Opłaty za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych. W obecnym stanie prawnym prawidłowe ustalanie opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych jest dość problematyczne. Gminy stosują tu różne rozwiązania. I jest to wynikiem zarówno różnego pojmowania charakteru samej opłaty, jak i wskazywania różnych podstaw prawnych do ustalania opłat za tego typu usługi. Nie pomaga tu również orzecznictwo sądowe.
Rada gminy podjęła uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta przed upływem kadencji na wniosek ustawowo wymaganej grupy radnych. Czy wójt może taką uchwałę rady gminy zaskarżyć do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym?
REKLAMA