REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwolnienie lekarskie od psychiatry - co musisz wiedzieć

Ile czasu maksymalnie może trwać zwolnienie lekarskie od psychiatry oraz jak jest płatne? Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat regulacji prawnych dotyczących przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim ze względu na problemy psychiczne.

Zwolnienie lekarskie od psychiatry – jak długo trwa i jak jest płatne?

Kwestie dotyczące zwolnienia lekarskiego od psychiatry budzą spore zainteresowanie wśród pracowników, ale też wiele wątpliwości. Warto wiedzieć ile dni można przebywać na zwolnieniu lekarskim od psychiatry w ciągu roku, jak jest ono płatne i w jaki sposób i jak wygląda ewentualna kontrola ZUS.

Cyberbezpieczeństwo w firmie 2020 - poradnik pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji

Siemens udostępnił nieodpłatnie kompendium wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa w przemyśle. Publikacja obejmuje między innymi opisy zagrożeń od strony IT oraz w obszarze procesów przemysłowych (OT). Dokument zawiera także wskazówki, w jaki sposób chronić przedsiębiorstwo zarówno od strony procedur i spełnienia norm, jak i w aspektach technologicznych – narzędzi i usług. Publikacja ma za zadanie poszerzyć wiedzę inżynierów i managerów na temat cyberbezpieczeństwa i stanowić poradnik o kompleksowym podejściu do ochrony informacji i ciągłości działania obejmującym procesy, ludzi i technologie. Patronat nad projektem objęło Ministerstwo Cyfryzacji.

Czy pracodawcy mogą mierzyć temperaturę swoim pracownikom zgodnie z prawem?

Czy przepisy określają wprost podstawę prawną dla takich działań jak pomiar temperatury osób wchodzących do określonych budynków lub stosowanie ankiet dotyczących stanu zdrowia? Czy długo oczekiwane stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w tym zakresie rozwiewa dotychczasowe wątpliwości administratorów danych?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika socjalnego do innego ośrodka pomocy społecznej w okresie pandemii

Jestem pracownikiem ośrodka pomocy społecznej. Czy w okresie epidemii mogę zostać oddelegowany do innych zadań, w innym urzędzie, w oddaleniu od domu?

Czwarty etap „odmrażania” gospodarki - co się zmienia?

Co się zmienia w związku z wprowadzeniem IV etapu „odmrażania”gospodarki? Jakie obowiązują zasady dotyczące poruszania się? Gdzie jeszcze obowiązują zakazy?

Pomoc z ZUS: świadczenie postojowe i zwolnienie ze składek

Pomoc z ZUS przewidziana w tarczy antykryzysowej to przede wszystkim świadczenie postojowe i zwolnienie ze składek ZUS. Komu przysługuje i jak z niej skorzystać? Artykuł zawiera odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Zmiana formy prawnej firmy – przekształcenie działalności a przeniesienie własności

W przypadku decyzji o zmianie formy prawnej działalności, przedsiębiorca ma do wyboru kilka możliwych rozwiązań. Niektórzy podatnicy decydują się na jej przekształcenie (restrukturyzację), inni wybierają przeniesienie własności składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do nowo utworzonego podmiotu. Wybór określonego modelu zależy m.in. od skutków podatkowych planowanej operacji, które będą odmienne w zależności od przyjętego scenariusza.

REKLAMA

Compliance – rola i odpowiedzialność pracowników

W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności pracowników. To od zachowania wszystkich pracowników zależy sukces we wdrożeniu i utrzymaniu Systemu Compliance. To pracownicy wiedzą najlepiej co dzieje się w organizacji. To oni tworzą de facto organizacją i utrzymują ją w ruchu.

Podstawa opodatkowania VAT w przypadku częściowo odpłatnych benefitów dla pracowników

Podstawę opodatkowania częściowo odpłatnych świadczeń dla pracowników stanowi wartość danego benefitu, wynikająca z faktury nabycia świadczenia przez podatnika od osoby trzeciej - tak wynika z aktualnego podejścia organów podatkowych. Podatnicy powinni zatem zweryfikować stosowany dotychczas sposób rozliczania świadczeń pracowniczych, gdyż może to powodować powstanie zaległości podatkowej w kwocie VAT.

Pomoc publiczna na ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców

28 maja 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców. Według autorów ustawy, pomoc ta ma polegać na zapewnieniu przedsiębiorcy płynności na czas potrzebny do opracowania planu restrukturyzacji lub przeprowadzenia sprawnej likwidacji.

Zwolnienie z PIT nie dla młodych przedsiębiorców i samozatrudnionych

Ministerstwo Finansów nie planuje rozszerzenia zwolnienia z PIT "dla młodych" na osoby prowadzące działalność gospodarczą. Przedsiębiorcy (w odróżnieniu od pracowników i zleceniobiorców) mają szereg preferencji w podatkach i ubezpieczeniach społecznych. Np. mają możliwość wyboru formy opodatkowania swoich dochodów, jeżeli wybiorą PIT, to mogą odliczać koszty uzyskania przychodu,a rozpoczynający biznes mają ulgę na start w zakresie ubezpieczeń społecznych. Z tych powodów, zdaniem Ministra Finansów, nie można zwolnić młodych przedsiębiorców z PIT, tak jak zwolniono młodych pracowników i zleceniobiorców (tzw. zerowy PIT dla młodych).

Jak wypełnić i złożyć wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń z FGŚP

Przedsiębiorca, organizacja pozarządowa, a także podmiot prowadzący działalność w zakresie pożytku publicznego mogą wystąpić o dofinansowanie wynagrodzeń i składek ZUS z FGŚP. Warunkiem wystąpienia o ten rodzaj wsparcia jest pogorszenie sytuacji ekonomicznej podmiotu ubiegającego się o pomoc wskutek zagrożenia epidemicznego, ograniczenie zatrudnienia oraz złożenie wniosku o dofinansowanie do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.

Nowe wnioski z tarczy antykryzysowej 3.0 na PUE ZUS (RSP-D i RDZ)

Na PUE ZUS znajdują się nowe wnioski o wsparcie z tarczy antykryzysowej 3.0 - wniosek RSP-D o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność i wniosek RDZ o zwolnienie z obowiązku opłacania składek.

Świadczenia postojowe dla przedsiębiorców

W związku z wprowadzeniem rozwiązań antykryzysowych przez polski rząd, uruchomiony został program wypłacania świadczeń postojowych dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Taki rodzaj pomocy mogą otrzymać jednak jedynie podmioty, które są w stanie udokumentować utracone dochody w związku z pandemią koronawirusa. Komu przysługuje wsparcie? Jak je otrzymać i jakie dokumenty wypełnić?

Ustalanie podstawy wymiaru zasiłku po obniżeniu wymiaru czasu pracy na podstawie tzw. tarczy antykryzysowej

Klient mojego biura rachunkowego zawarł 6 maja 2020 r. z przedstawicielami pracowników porozumienie o obniżeniu ich wymiaru etatu o 20% i jednocześnie wynagrodzenia (na podstawie tzw. tarczy antykryzysowej). Porozumienie obowiązuje od 1 maja 2020 r. do 31 lipca 2020 r. Jedna z pracownic objęta porozumieniem przebywa od 1 maja 2020 r. na zasiłku chorobowym. Klient nie jest płatnikiem zasiłków, więc 4 maja 2020 r. wysłaliśmy do ZUS zaświadczenie płatnika składek (Z-3), podając wynagrodzenie pracownicy stanowiące podstawę wymiaru zasiłku za okres 12 miesięcy poprzedzających maj oraz wskazując pełny wymiar czasu pracy. Czy w tej sytuacji powinniśmy skorygować Z-3? Czy jeżeli inny pracownik przebywa nieprzerwanie na zwolnieniu lekarskim, to również przesyłamy do ZUS nowe zaświadczenie Z-3, wskazując zmiany w jego wynagrodzeniu i etacie od 1 maja 2020 r.? Czy przerwa w pobieraniu zasiłku od 1 maja 2020 r. powoduje konieczność przeliczenia podstawy wymiaru zasiłku?

Czy osoba zatrudniona na podstawie umowy o dzieło lub zlecenia jest pracownikiem?

Pracę zarobkową można wykonywać na różnych podstawach.Przykładem jest umowa o dzieło lub zlecenie. Czy osoba zatrudniona na podstawie takiej umowy jest pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy?

Ochrona konsumencka dla indywidualnych przedsiębiorców od 2021 r.

Ochronę konsumencką dla indywidualnych przedsiębiorców wprowadzają przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. Jakie prawa zyskają firmy wpisane do CEIDG?

Zwolnienie ze składek ZUS – nowe zasady, częste wątpliwości

Tarcza antykryzysowa przewiduje możliwość zwolnienia ze składek ZUS. Kto może skorzystać z całkowitego zwolnienia z obowiązku opłacania składek od marca do maja 2020 r., a kto ze zwolnienia z opłacania 50% składek? Jakie nowe zasady wprowadza Tarcza 3.0? Co w przypadku wcześniejszego opłacenia składek za marzec?

Inne formy zatrudnienia - obopólne korzyści dla pracodawcy i pracownika

Kodeks pracy oprócz standardowych form zatrudnienia, przewiduje również inne formy angażowania pracowników, do których można zaliczyć np. staże, praktyki czy zatrudnianie młodocianych. Charakteryzują się one szeregiem dwustronnych obowiązków, ale niosą również wiele korzyści, zarówno dla zatrudnianego, jak i zatrudniającego.

Polska zyska miliardy USD na przenoszeniu produkcji z Chin

Na przeniesieniu części produkcji z Chin do innych krajów Polska mogłaby zyskać ponad 8,3 mld USD rocznie w formie dodatkowo wytworzonej wartości dodanej - szacują eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W ocenie PIE, procesom delokalizacyjnym powinna sprzyjać m.in. poprawa stanu infrastruktury, natomiast barierami mogą być dostępność wykwalifikowanej kadry i rosnące koszty pracy.

Zmiana czasu pracy pracowników w czasie epidemii COVID-19

Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19 spowodowała znaczące trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej. W wielu zakładach pracy wskutek zmniejszenia ilości zamówień i zleceń, zmniejszyło się również zapotrzebowanie na pracę. Nowe okoliczności często wymagają zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwach. Niekiedy konieczna jest reorganizacja np. warunków pracy zmianowej lub wydłużenie czasu pracy pracowników w poszczególne dni. Stosunkowo sztywne reguły Kodeksu pracy nie zawsze pozwalają pracodawcom na szybkie wprowadzenie satysfakcjonujących i wystarczających rozwiązań organizacyjnych. Z pomocą przychodzą przepisy tzw. Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Ustawa ta umożliwia pracodawcom, którzy doznali spadku obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19, wprowadzenie modyfikacji w zakresie czasu pracy pracowników.

Fundusze zdobyte dzięki dezinwestycjom poprawią płynność i bilanse firm

Fundusze zdobyte dzięki dezinwestycjom pomogą w utrzymaniu płynności i wzmocnią nadwyrężone pandemią koronawirusa bilanse. Przyspieszą też zmiany technologiczne w firmach, np. automatyzację. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez EY.

Mniej korzystne warunki zatrudnienia pracowników w czasie epidemii koronawirusa

Wprowadzenie możliwości stosowania mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników ma na celu pomoc pracodawcy w przezwyciężeniu trudności finansowych spowodowanych wystąpieniem COVID-19. Na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwanej popularnie Tarczą antykryzysową, pracodawca może zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową, które pozwoli mu na przykład czasowo zrezygnować z wypłaty pracownikom niektórych świadczeń lub ograniczyć ich wysokość.

Kiedy programista może skorzystać z ulgi podatkowej IP Box

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w kwestii możliwości korzystania z ulgi podatkowej IP Box przez programistów. Resort wskazał, że należności na ubezpieczenia społeczne są kosztami bezpośrednio związanymi z wytworzeniem programu komputerowego, dlatego mogą być uwzględnione przy obliczaniu wskaźnika nexus.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - nieodpłatna pomoc prawna dla samozatrudnionych

Tarcza antykryzysowa 3.0 rozszerza nieodpłatną pomoc prawną na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą; wprowadza również rozwiązania, które ułatwią dostęp do takiego wsparcia w czasie pandemii – podaje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Nieodpłatna pomoc prawna dla jednoosobowych firm

Z nieodpłatnej pomocy prawnej mogą skorzystać również jednoosobowe firmy. Wchodzące w życie przepisy Tarczy antykryzysowej 3.0 rozszerzają nieodpłatną pomoc prawną na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniających innych osób w ciągu ostatniego roku.

RODO w PPK

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w ostatnich miesiącach wiele firm nie funkcjonowało normalnie, a tym samym wielu pracodawców nie było w stanie zająć się wdrożeniem tak dużego projektu w firmie jak PPK.

Małe i średnie firmy w dobie epidemii COVID-19 - kto zyskał, kto stracił

Linia podziału między przedsiębiorstwami z sektora MŚP, które ucierpiały z powodu koronawirusa, a tymi dla których nie miał on wpływu albo wręcz polepszył ich sytuację ekonomiczną przebiega mniej więcej w połowie. 49% badanych przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm przyznaje, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest zła. Z drugiej strony, prawie ¼ właścicieli firm z sektora MŚP ocenia, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest dobra lub bardzo dobra. Drugie tyle mówi, że ich sytuacja nie jest ani dobra, ani zła. Choć aktualną sytuację najlepiej oceniają przedstawiciele średnich firm, to bardziej optymistycznie w przyszłość patrzą najmniejsi przedsiębiorcy. To wnioski płynące z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”.

Dofinansowanie na zagraniczną ekspansję dla firm ze wschodu Polski

Szansą dla przedsiębiorstw, które ucierpiały przez pandemię koronawirusa, może być zmiana modelu prowadzonej działalności czy ekspansja zagraniczna. Firmy wspiera w tym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Na 800 tys. zł dofinansowania mogą liczyć np. firmy ze wschodu Polski.

Działalność wznawiają salony fryzjerskie i kosmetyczne - wolnych terminów brak

W ramach III etapu odmrażania gospodarki w tym tygodniu działalność wznawia branża beauty. To oznacza, że znów można umówić się na wizytę u fryzjera lub kosmetyczki. Polacy tęsknili za tym bardziej niż za wycieczkami, zakupami, kinem, restauracją czy siłownią – wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. W wielu miejscach wolnych terminów nie ma już nawet do końca czerwca, więc w najbliższych miesiącach branża beauty nie powinna narzekać na brak klientów. Dobrze wpłynie to na jej finanse, bo nawet w okresie dobrej koniunktury salony kosmetyczne i fryzjerskie wpadały w zaległości i miały przeterminowane zobowiązania na ponad 86 mln zł. Restrykcje związane z pandemią sprawiły, że część firm stanęła na progu upadłości.

TSUE wypowiedział się w sprawie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej

W najnowszym wyroku z dnia 7 maja 2020 r. TSUE po raz kolejny wypowiedział się w zakresie ustalania miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika VAT, a dokładnie na temat posiadania stałego miejsca siedziby działalności gospodarczej. Tym razem orzeczenie zapadło na kanwie polskiej sprawy skierowanej jako pytanie prejudycjalne przez sąd administracyjny.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - Sejm za częścią poprawek Senatu

W dniu 14 maja Sejm poparł część poprawek Senatu do nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0. Dotyczyły one m.in. ulgi w składkach na ZUS dla samozatrudnionych. Posłowie nie zgodzili się jednak, by wykreślić z ustawy przepisy dot. prezesa UKE.

Tarcza Finansowa PFR – pomoc dla małych i średnich firm

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej małym i średnim przedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 50 miliardów złotych dla firm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, małe i średnie oraz duże przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł przedstawia zasady udzielania pomocy finansowej dla małych i średnich przedsiębiorców.

Tarcza Finansowa PFR – na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć mikroprzedsiębiorcy?

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej mikroprzedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 25 miliardów złotych dla mikrofirm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, a także mali i średni oraz duzi przedsiębiorcy. W tym artykule przedstawione zostały zasady udzielania pomocy finansowej dla mikroprzedsiębiorców.

Kiedy sprzedaż nieruchomości w ramach zarządu prywatnego nie podlega VAT

W przypadku gdy sprzedaż nieruchomości następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym, a nie w ramach działalności gospodarczej, to nie można jej uznać za podlegającą opodatkowaniu VAT. Chyba że sprzedający podejmuje aktywne działania charakterystyczne dla obrotu nieruchomościami, jakie podejmują profesjonalni handlowcy.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0

Senat opowiedział się za wykreśleniem z nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0, przepisów, które - zdaniem senatorów - nie mają nic wspólnego z pomocą związaną z epidemią koronawirusa, np. regulacji dotyczącej wyboru prezesa UKE.

Od 18 maja 2020 r. trzeci etap znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem

Od 18 maja otwarte będą salony kosmetyczne i fryzjerskie oraz restauracje. Zobacz co jeszcze się zmieni po wdrożeniu trzeciego etapu znoszenia ograniczeń w związku z koronawirusem.

Dofinansowanie zakupu usług badawczo-rozwojowych - konkurs "Bony na innowacje dla MŚP" 2020

W zaktualizowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej harmonogramie naborów Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, aż w czterech konkursach PARP zwiększono liczbę rund aplikacyjnych. Wnioskodawcy zyskali tym samym więcej czasu na składanie wniosków. Dodatkowo, w związku z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców konkursem ogólnym „Bony na innowacje dla MŚP: etap 1 usługowy”, jego budżet został zwiększony do 130 mln zł.

Dofinansowanie zagranicznej ekspansji polskich firm - Internacjonalizacja MŚP 2020

Do 28 maja 2020 r. mikro-, mali i średni przedsiębiorcy ze wschodnich województw Polski mogą składać wnioski do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie w pierwszej rundzie konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Wnioski w drugiej rundzie będzie można składać od 4 sierpnia do 7 września 2020 r. Pieniądze będą wypłacane na dofinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług. Maksymalna kwota dofinansowania na jedną firmę wynosi 800 tys. zł, a całkowita pula środków - 50 mln zł. Tegoroczną nowością jest zniesieniu limitu na koszty udziału w targach, wystawach i misjach gospodarczych.

Firmy wznawiają działalność gospodarczą

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że wg danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG na 12 maja liczba aktywnych działalności gospodarczych w Polsce wynosi 2,46 mln firm, czyli tyle, ile na początku 2020 roku. Dokładnie od miesiąca, czyli od 12 kwietnia, notowany jest stopniowy wzrost liczby przedsiębiorstw, które wznawiają prowadzenie działalności gospodarczej.

Duże problemy małych firm w czasie epidemii COVID-19

Trwająca epidemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 wpłynęła także w Polsce na niemal każdą dziedzinę gospodarki, rujnując działalność jednych przedsiębiorstw i wzmacniając pozycję innych. Trzy czwarte firm dostrzega negatywne bądź pozytywne skutki pandemii. Z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”, wynika, że połowa (49,3%) przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm ocenia swoją aktualną sytuację ekonomiczną jako złą, zaś jedna czwarta badanych (24,6%) ocenią ją pozytywnie. Im większa firma – tym mniejsze problemy ekonomiczne.

Określenie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT

Kwestią, która nieustannie wraca na wokandę sądów administracyjnych jest problematyka prawidłowego określenia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów podatku VAT. Mimo wydawałoby się już ugruntowanej linii orzeczniczej w tym zakresie, analiza przesłanek wynikających z orzecznictwa TSUE raz po raz jest przedmiotem kolejnych interpretacji podatkowych i orzeczeń.

Wsparcie dla brytyjskich firm w związku z COVID-19

Każde z państw europejskich stara się ochronić gospodarkę przed negatywnymi skutkami epidemii koronawirusa. Zakres pomocy jest szczególnie imponujący w Wielkiej Brytanii, gdzie uruchomiono kilkanaście programów pomocy, które mają uchronić przedsiębiorców oraz pracowników przed bankructwem. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z punktów, z których skorzystać mogą brytyjscy przedsiębiorcy.

Można płacić 8,5-proc. ryczałt od najmu tuż po zlikwidowaniu działalności gospodarczej

Podatnik wynajmujący nieruchomość, zaraz po zlikwidowaniu działalności gospodarczej, może rozliczać się w ramach najmu prywatnego i opodatkować przychody 8,5-proc. podatkiem zryczałtowanym.

Rynek pracy w czasie koronawirusa – zamiast na umowę będą zatrudniać na kontrakt

Wywołane koronawirusem spowolnienie gospodarcze istotnie odbija się na kondycji rynku pracy. Te firmy, które chcą utrzymać się swoje cash-flow coraz częściej zmuszane są bowiem do redukcji płac i zatrudnienia, a tym samym szukania alternatywnych sposobów na pozyskiwanie zasobów niezbędnych do realizacji zleceń. Wobec czego w czasie COVID-19 znaczenia nabiera kontrakting.

Powrót do pracy - Państwowa Inspekcja Pracy wydała zalecenia

Wytyczne dla pracodawców i przedsiębiorców, którzy zamierzają wznowić działalność zawodową przygotowała Państwowa Inspekcja Pracy. Dotyczą one zarówno przygotowania zakładu pracy przed powrotem pracowników, jak i ochrony ich zdrowia.

Zakłady przemysłowe w czasie epidemii - rekomendacje GIS

Główny Inspektorat Sanitarny wydał rekomendacje, jak w trakcie epidemii COVID-19 powinny funkcjonować zakłady przemysłowe. Rekomendowane przez GIS procedury mają m.in. zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz kontrahentom, a także utrzymać możliwości funkcjonowania zakładów. GIS wskazał, że w czasie epidemii zalecane jest stosowanie określonych procedur. Są to: procedury zapobiegawcze; procedury ograniczające rozpowszechnienie się wirusa oraz procedury w przypadku zdiagnozowania wirusa u jednego z pracowników. W każdym z powyższych wariantów wskazano procedury obowiązkowe oraz rekomendowane procedury.

Pomiar temperatury pracowników i gości firmy - wyjaśnienia UODO

Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepisy o ochronie danych osobowych nie sprzeciwiają się przetwarzaniu danych pracowników i gości w zakresie np. mierzenia temperatury czy wdrażania kwestionariusza z objawami chorobowymi. Jednak tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2021 roku - limit 1 mln euro

Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii "Europa 2020", którego aktualizacja 2020/2021 została przyjęta przez Radę Ministrów 28 kwietnia 2020 r. przewiduje m.in., że wzrośnie limit uprawniający osoby fizyczne prowadzące działalność do wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wprowadzenie podwyższonego limitu przychodów uprawniającego do opodatkowania w formie ryczałtu będzie dwuetapowe. Przewiduje się, że docelowy limit 2 mln euro będzie obowiązywał od 2022 r. W 2021 r. limit ten będzie wynosił 1 mln euro.

REKLAMA