REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Kiedy siła wyższa wyłącza odpowiedzialność przewoźnika? Czym jest siła wyższa w transporcie? Jak konwencja CMR odnosi się do wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika? Czy warto zawrzeć klauzulę siły wyższej w umowie? Artykuł zawiera kilka przykładów.
Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?
Wydarzenia takie jak niedawna powódź na południu kraju czy pandemia Covid-19 sprzed kilku lat mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?
Wydatki na transport to często całkiem spora część domowego budżetu. Paliwo, ubezpieczenie pojazdu, koszty eksploatacji, parking stanowią duże obciążenie finansowe. Jak zoptymalizować wydatki w zakresie podróżowania? Czy nowoczesne środki transportu są dobrą opcją na oszczędności?
REKLAMA
Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian?
Czy gmina może rozszerzyć realizację zadania własnego polegającego na organizacji na terenie miasta bezpłatnego dowozu dla uczniów do publicznych szkół podstawowych znajdujących się zarówno na terenie obwodu jak i poza nim? Z takim pytaniem burmistrz Niemodlina zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.
Dawna poprawka Senatu do ustawy o świadczeniu wspierającym dotyczyła tego, aby świadczenie to (3919 zł w 2024 r.) nie było wliczane do dochodu w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. Jeżeli wliczymy, to osoba niepełnosprawna traci prawo do szeregu ulg przyznawanych przez ustawę o pomocy społecznej (i finalnie) MOPS. Teraz przypomniał o tej poprawce Rzecznik Praw Obywatelskich - trafiają do niego skargi osób niepełnosprawnych, które nagle muszą płacić w MOPS blisko 4000 zł. Niedługo ten sam problem będą mieli prawdopodobnie beneficjenci dodatku dopełniającego (2520 zł). Dodatek ten będzie doliczany do dochodu w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. W tym wariancie (czekamy na ostateczną wersję ustawy) otrzymanie tego dodatku też spowoduje utratę wielu ulg w MOPS.
Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje u Ministra Infrastruktury. Opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł.
REKLAMA
Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.
Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych.
Tak jest w przypadku opłaty za śmieci. Niewiele osób wie, że Karta Dużej Rodziny, to także ulga w opłatach za śmieci. Ale tylko wtedy, gdy gmina wprowadzi taką ulgę - ma podstawę prawną, gmina musi jedynie z niej skorzystać. Wymaga to specjalnej uchwały. Do sądów trafiają sprawy posiadaczy Karty Dużej Rodziny, którzy domagają się ulgi w opłatach za śmieci. Ale nie mają racji z takim roszczeniem. Jakby posiadacze KDR próbowali wymusić przyznanie im tej ulgi przez gminy. Tak się nie da.
Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy Obrony Terytorialnej lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy. Ustawa wprowadza m.in. preferencje podatkowe dla przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy WOT lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy. Wprowadza też świadczenia początkowe zamiast odprawy.
Istnieje szereg świadczeń z których mogą skorzystać emeryci i renciści, szczególnie po osiągnięciu 75. roku życia. Przedstawiamy poniżej najważniejsze ulgi i zniżki na 2024 r. i 2025 r. dla seniorów.
Na terenach objętych powodzią przedsiębiorcy wnieśli do ZUS około 700 wniosków. Większość z nich dotyczy nowego terminu płatności składek. Pozostałe odnoszą się do umorzenia należności z tytułu składek lub rozłożenia ich na raty.
Ulgi podatkowe dla pracujących emerytów i rencistów. Którzy seniorzy mogą skorzystać z ulg podatkowych? Na jakich zasadach można z nich skorzystać? Które dochody obejmuje ulga, a których nie obejmuje?
Od 18 września do 4 października ZUS uruchamia specjalną infolinię w zakresie ulg i umorzeń dla poszkodowanych przedsiębiorców. Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek na ubezpieczenia społeczne lub rozłożenie ich na raty, ale także o umorzenie.
Właściciele przedsiębiorstw transportowych oraz menedżerowie z branży nie potrafią sobie wyobrazić czterodniowego tygodnia pracy. W ich ocenie, nie ma szans na realizację głównego celu – więcej czasu pracownika z rodziną, nawet za cenę ogromnego wzrostu kosztów dla firm, a cen usług dla klientów.
Do uzgodnień trafił projekt nowelizacji zakładający rozszerzenie sieci dróg płatnych w Polsce. Rozszerzenie to obejmie ok. 1600 km autostrad i dróg ekspresowych. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.
Zdaniem właścicieli domów lepsze są dopłaty – Czyste Powietrze. Już prawie milion gospodarstw domowych dzięki pieniądzom z programu wymieniło kopciuchy. Na co? Najpierw popularne były piece gazowe, potem pompy ciepła. Co jest hitem w 2024 roku?
Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.
Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.
W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.
Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych.
W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?
Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.
W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.
Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że rodzice pełnoletniego, uczącego się syna, który osiągnął przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym, nie mogą skorzystać z ulgi prorodzinnej na dziecko.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że pomimo braku formalnego zakończenia budowy i zaświadczenia o zgodzie na użytkowanie budynku, podatnik zamieszkały w budynku w trakcie prac może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na zakupiony system fotowoltaiczny i pompę ciepła.
Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.
Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że wymiana pokrycia dachowego jako część przedsięwzięcia termomodernizacyjnego może korzystać z ulgi termomodernizacyjnej, pod warunkiem spełnienia określonych warunków.
Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.
Wynagrodzenia kierowców są specyficzne i mają wiele składników, które nie występują w innych zawodach. Poza tym, należy połączyć rozliczenie wynagrodzeń kierowców z rozliczeniem czasu ich pracy. Prawidłowe prowadzenie kadr transportowych, to odwieczny problem polskich przewoźników.
Firmy transportowe bardzo mocno odczuwają spowolnienie gospodarcze w Polsce i w Niemczech. Do tego dochodzą rosnące koszty – nie tylko wywołane inflacją, ale spowodowane choćby wzrostem opłat drogowych w Niemczech. Marże na usługach są coraz niższe i niemal każdy błąd w logistyce wywołuje alarm w firmie.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że robot przemysłowy, spełniający określone warunki, uprawnia przedsiębiorcę do odliczenia 50% kosztów odpisów amortyzacyjnych od podstawy opodatkowania w latach 2023-2026.
Już od piątku i przez cały świąteczny weekend w Warszawie, w związku z procesjami i drogami krzyżowymi ruch na drogach będzie utrudniony albo chwilowo wstrzymany.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że wydatki ponoszone przez spółkę na cele związane z ochroną środowiska, realizowane poprzez współprace z zagranicznymi partnerami należy opodatkować ryczałtem.
W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy?
Transport jeszcze nigdy nie był tak wygodny w sterowaniu? Decydują o tym systemy komputerowe. Te mają jednak tyle samo zalet, co i wad. Bo okazują się szczególnie podatne na ataki hakerskie. Jak radzić sobie z tym wyzwaniem?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że praca marynarza na statku poza terytorium lądowym państw uprawnia do skorzystania z nielimitowanej ulgi abolicyjnej, niezależnie od typu statku, na którym wykonuje pracę.
Tylko przewoźnicy z uprawnieniami, konieczność przechowywania dokumentów i precyzyjne obowiązki spedytorów. To jedne z kluczowych zmian, które pojawiają się w nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Czy nowe przepisy idą w dobrym kierunku?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że wydatki na zakup sensorów do pomiaru cukru mogą być odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej w zeznaniu podatkowym.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że robot przemysłowy wykorzystywany do usług serwisowych nie kwalifikuje się do ulgi na robotyzację przewidzianej w art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że senior prowadzący działalność gospodarczą i nie pobierający emerytury ma prawo do skorzystania z ulgi dla seniora do momentu faktycznego otrzymania świadczenia emerytalnego.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że nabycie ładowarki kołowej od kontrahenta unijnego nie zobowiązuje do złożenia formularza VAT-23 ani zapłaty podatku VAT, gdyż maszyna ta nie kwalifikuje się jako środek transportu.
Rok 2024 będzie kolejnym, w którym firmy transportowe złapią się za kieszeń. Czeka ich nie tylko rozliczenie części kosztów z 2023 r., ale także szereg nowych podwyżek. Co w tej sytuacji powinni zrobić?
Zaległe płatności, szkody, zapisy w umowie - to jedne z przyczyn sporów w branży TSL. Warto wiedzieć, jak szybko i skutecznie znaleźć rozwiązanie konfliktowej sytuacji.
REKLAMA