REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wybory, Administracja

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

Według planów rządu Poczta Polska będzie istotną częścią w procesie cyfryzacji państwa i jednocześnie głównym pośrednikiem między obywatelami a urzędami. Porozumienie podpisane 31 sierpnia 2016 r. przez Pocztę Polską oraz jej spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że systemy informatyczne administracji państwowej zostaną dostosowane do współpracy z platformą pocztową Envelo. Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka powinno to ułatwić obywatelom załatwianie spraw w urzędach.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Podział administracji podatkowej ma sprzyjać specjalizacji

W administracji podatkowej ma powstać wyspecjalizowany urząd, zajmujący się podatnikami osiągającymi przychody powyżej 50 mln euro. Strategiczny urząd ma gromadzić najbardziej wyspecjalizowanych urzędników.

Lepsze relacje przedsiębiorców z administracją

Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy przyniosą wiele zmian korzystnych dla przedsiębiorców. Najważniejszą jest zasada rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść strony.

REKLAMA

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Cyfryzacja usług publicznych

Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Cyfryzacji pracują nad programem "Od papierowej do cyfrowej Polski". Dokument przewiduje m.in. cyfryzacją kluczowych usług publicznych.

Krajowa Administracja Skarbowa od 2017 r.

Do Sejmu trafił projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zakłada on powołanie Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, czyli powołanie administracji skonsolidowanej. Krajowa Administracja Skarbowa będzie podporządkowana ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Szkolenie "eIDAS - Obowiązek dla administracji i szansa rozwoju usług elektronicznych"

Szkolenie "eIDAS - OBOWIAZEK DLA ADMINISTRACJI I SZANSA ROZWOJU USŁUG ELEKTRONICZNYCH Zapewnienie bezpieczeństwa transakcji, zapewnienie zgodności z wymaganiami PSD2" odbędzie się 28 kwietnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

REKLAMA

Komisja sejmowa za odłożeniem reformy administracji podatkowej na 1 lipca 2016 r.

Projekt, zakładający odłożenie do 1 lipca 2016 r. wejście w życie najważniejszych przepisów ustawy o administracji podatkowej, zdobył akceptację Komisji Finansów Publicznych. Według opozycji to przesunięcie może oznaczać pogrzebanie zmian.

Administracja podatkowa - nowe przepisy od lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 roku miałaby wejść w życie ustawa o administracji podatkowej. Przesunięcie wejścia w życie nowych przepisów jest podyktowane koniecznością przygotowania się urzędników do objęcia nowych zadań.

Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy od 1 stycznia 2016 roku

Kluczowi podatnicy, czyli firmy o przychodach przekraczających 50 milionów euro, od 1 stycznia 2016 roku będą obsługiwani w jednym miejscu. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy w Warszawie ma usprawnić rozliczenia podatkowe najbardziej dochodowych polskich przedsiębiorstw.

Kierunki kontroli administracji podatkowej w 2016 r.

Jak wynika z przygotowanych przez Ministerstwo Finansów głównych założeń Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej, w 2016 r. kilkanaście branż, w tym motoryzacyjna, doradcza, handlu paliwami i elektroniką, usług finansowych, trafi pod lupę fiskusa.

Wygrywa PiS. Co nas czeka?

Konstytucja przewiduje trzy możliwe kroki wyłonienia rządu po wyborach. W pierwszym dużą rolę odgrywa prezydent, który m.in. desygnuje premiera. Jeśli ta próba zakończyłaby się niepowodzeniem, inicjatywę przejmuje Sejm. Gdyby posłom nie udało się powołać rządu, inicjatywa wraca do prezydenta.

Prawo i Sprawiedliwość wygrywa wybory parlamentarne

Według sondażowych wyników wybory parlamentarne wygrało Prawo i Sprawiedliwość. Do Sejmu startowało prawie 8 tys. kandydatów; do Senatu - ponad 400.

ePUAP2 sposobem na dopisanie się do spisu wyborców

Wniosek o dopisanie do spisu wyborców może być wniesiony m.in. w postaci elektronicznej przy użyciu dedykowanej usługi elektronicznej udostępnionej na ePUAP2. Należy go złożyć do 20 października 2015 r.

ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie

Uruchomiona w sierpniu 2015 r. platforma ePUAP2 działa. Codziennie rejestruje się na niej ponad 1200 nowych użytkowników. Kolejnymi planami ministerstwa jest doskonalenie platformy i rozszerzanie jej usług - mówił na poniedziałkowej konferencji szef Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Andrzej Halicki.

XXV Forum Informatyki w Administracji

Zapraszamy do Fabryki Wełny Hotel & SPA do miejsca, w którym historia spotyka się z nowoczesnym designem, relaks ze sztuką, a surowy industrialny klimat z eleganckim komfortem. Obiekt mieści się w budynku dawnej fabryki rodziny Baruchów w samym centrum Pabianic, w niedalekiej odległości od Łodzi.

Mikroprzędsiębiorcy mogą już korzystać z pomocy asystenta podatnika

Z początkiem września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi podatników, w których m.in. rozpoczynający działalność mikroprzędsiębiorcy mogą korzystać z pomocy asystenta podatnika. Centra to przede wszystkim nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy mogą załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy.

JOW-y, czyli jednomandatowe okręgi wyborcze

Jednomandatowe okręgi wyborcze, w najczęściej branym pod uwagę wariancie oznaczają, że zwycięzca bierze wszystko; głosy oddane na pozostałych kandydatów (którzy zdobyli mniej głosów) nie mają znaczenia przy podziale mandatów. Kwestia wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu podnoszona jest w debacie publicznej nie po raz pierwszy. W niedzielę 6 września 2015 r. Polacy będą mieli możliwość wypowiedzenia się w tej sprawie - jedno z pytań w referendum brzmi bowiem: czy jesteś za wprowadzeniem jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu.

Nowe usługi e-administracyjne

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Poczta Polska podpisały porozumienie ws. współpracy w zakresie budowy usług e-administracji. W ten sposób resort chce upowszechnić usługi e-administracji, które w szczególności mają pomóc mieszkańcom mniejszych miejscowości w załatwieniu wielu spraw urzędowych.

Lasy Państwowe nie będą prywatyzowane

Do końca tej kadencji chcemy przepracować projekt ustawy, w którym zapiszemy, iż Lasy Państwowe (LP) nie będą ani prywatyzowane, ani restrukturyzowane - zapowiedziała 19 sierpnia 2015 r. premier Ewa Kopacz. Na początku przyszłego tygodnia ma zostać złożony stosowny projekt noweli o lasach.

Usługi e-administracji w placówkach Poczty Polskiej

W najbliższych latach w placówkach Poczty Polskiej będzie można skorzystać z usług administracji elektronicznej. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce w ten sposób zachęcać Polaków do załatwiania spraw urzędowych online. Pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowych zostanie uruchomione 24 sierpnia 2015 r. w Sosnowcu. W 2016 roku będzie ich już około 500.

IFK poleca: Jak załatwić sprawę urzędową

Jak wyrobić dziecku paszport? Jak zameldować się czasowo? Jak sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl. Na stronie znajdują się 82 karty opisujące prostym językiem najpopularniejsze usługi administracji publicznej dla obywatela.

Prezydent podpisał ustawę o administracji podatkowej

Podpisana przez Prezydenta ustawa o administracji podatkowej zawiera regulacje dotyczące obsługi i wsparcia podatnika, m. in. powołana zostanie instytucja asystenta podatnika, który pomoże zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności.

Administracja bardziej przyjazna - ruszył program "Obywatel"

Ruszył projekt "Obywatel", który ma ułatwić załatwienie wielu spraw urzędowych poprzez wprowadzenie specjalnej infolinii, gdzie urzędnicy podpowiedzą jak załatwić każdą sprawę. Ponadto w ramach projektu przygotowano przewodnik, w którym zawarte są wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe.

Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

Portal obywatel.gov.pl, infolinia oraz podręcznik dla urzędników - to trzy elementy projektu "Obywatel", który w piątek 31 lipca 2015 r. zaprezentowała premier Ewa Kopacz. Jego celem jest poprawa komunikacji między urzędnikami a obywatelem.

Zmiany dotyczące klasyfikowania głosów nieważnych odrzucone

Projekt obywatelski zakładał, że mężowie zaufania będą mogli rejestrować prace obwodowej komisji wyborczej jeszcze przed rozpoczęciem głosowania, czyli m.in. podczas sprawdzenia i opieczętowania urny wyborczej. Nagrywać prace komisji mogliby aż do zamknięcia lokalu wyborczego i podpisania protokołu z głosowania. Ponadto projekt dopuszczał "transmisję z lokalu wyborczego" w dniu głosowania.

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Głosowanie w II turze wyborów prezydenckich za granicą

Jak zagłosować w II turze wyborów prezydenckich za granicą? Szczegółowe wyjaśnienia na temat zasad głosowania poza granicami kraju ujęte są w informacji Państwowej Komisji Wyborczej z 4 lutego 2015 r. o warunkach udziału w głosowaniu w obwodach głosowania utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich, w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 10 maja 2015 r.

JOW-y w wyborach do Sejmu po zmianie Konstytucji

Ubiegający się o reelekcję prezydent Bronisław Komorowski zapowiedział w poniedziałek, że chce zarządzić za zgodą Senatu ogólnokrajowe referendum. Polacy mieliby odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące: wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych, finansowania partii politycznych z budżetu państwa oraz zmian w systemie podatkowym.

Wybory prezydenckie - oficjalne wyniki w poniedziałek?

Oficjalne wyniki wyborów prezydenckich mogą być znane w poniedziałek wieczorem. Komisja poda oficjalne wyniki po otrzymaniu wszystkich papierowych protokołów z komisji obwodowych i okręgowych i ponownym ich przeliczeniu.

Nowelizacja Kodeksu wyborczego

Dzień wolny za pracę w komisji wyborczej

Zgodnie z Ustawą Kodeks wyborczy, członkowi komisji wyborczej, w związku z wykonywaniem zadań, przysługuje prawo do 5 dni zwolnienia od pracy, ale bez prawa do wynagrodzenia. Za czas takiej nieobecności pracownik zachowuje jednak inne prawa pracownicze, tj. prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnienia ze stosunku pracy.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

Jakie są zasady głosowania przez pełnomocnika w ponownych wyborach

Czy w przypadku wydania przez wójta gminy przed dniem pierwszego głosowania w wyborach Prezydenta RP aktu pełnomocnictwa do głosowania uprawnionej do tego osobie, akt ten dotyczyć będzie wyłącznie pierwszego głosowania, czy też będzie uprawniał do głosowania w tej formie w ewentualnym głosowaniu ponownym w tych wyborach?

Przedwyborcze obowiązki wójta

Na czas tuż przed wyborami prezydenckimi, jak również w dniu wyborów, przewidziano dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wiele zadań, które w istotny sposób wpływają na poprawność i sprawność głosowania.

Zakaz upowszechniania nagrań prac komisji wyborczych

Sejmowa podkomisja chce zakazu upowszechniania nagrań prac komisji wyborczych. Sejm na początku lutego skierował do prac w komisji dwie propozycje zmian w Kodeksie wyborczym

Stworzenie platformy wyborczej wymaga odpowiedniej specyfikacji

Stworzenie platformy wyborczej, która sprawnie obsługiwałaby kolejne wybory, wymaga przede wszystkim przygotowania strategii informatyzacji i architektury systemu wyborczego i odpowiedniej Eksperci szacują, że na jego przygotowanie potrzebny jest co najmniej rok intensywnej pracy.

Wynagrodzenie za pracę w komisji wyborczej w wyborach prezydenckich 2015

W maju odbędą się wybory prezydenckie, bardzo ważne polityczne wydarzenie 2015 r. Oprócz kwestii ustrojowych aktualne stają się sprawy wynagrodzenia członków komisji wyborczych. Reguluje je PKW w drodze uchwały. Nabór kandydatów na członków komisji prowadzą komitety, które zarejestrowały kandydatów na Prezydenta. Prace nadzorują delegowani przez komitety mężowie stanu.

Finansowanie zadań zleconych samorządom - nowy zespół

Finansowanie zadań zleconych samorządom przez administrację rządową było jednym z tematów poruszanych na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Według części samorządowców wraz ze wzrostem liczby zadań przekazywanych samorządom nie idą odpowiednie środki na ich realizację.

Źródła finansowania kampanii prezydenckiej w 2015 roku

Kampania prezydencka może być finansowana przez partię, z kredytu lub wpłat obywateli. Środki mogą być przez komitet pozyskiwane i wydatkowane od chwili uzyskania postanowienia PKW o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu.

W Europie bezpośrednie wybory organu wykonawczego to rzadkość

Wyłanianie organu wykonawczego w wyborach powszechnych „zaprogramowało” w polskim samorządzie konflikt: skoro i władza wykonawcza, i stanowiąca wybierana jest bezpośrednio, nie sposób rozstrzygnąć, która ma większą legitymizację społeczną. Mówiąc kolokwialnie – która jest ważniejsza. W zachodniej Europie ten problem nie istnieje, a u nas skutkuje marginalizowaniem pozycji radnych przez silnego włodarza.

Kto może zgłaszać kandydatów w wyborach uzupełniających

Komitet wyborczy zarejestrowany w celu zgłaszania kandydatów w powszechnych wyborach samorządowych, które odbyły się w listopadzie 2014 r., nadal nie został rozwiązany. W gminie (niebędącej miastem na prawach powiatu) zarządzone zostały przez wojewodę wybory uzupełniające w związku z wyborem radnego na wójta lub w związku z pisemnym zrzeczeniem się mandatu radnego. Czy w wyborach tych może uczestniczyć nierozwiązany komitet zarejestrowany w wyborach samorządowych w 2014 roku?

Zmiany w Kodeksie wyborczym od 2016 roku

Według projektu od zasady stosowania jednostronicowej karty do głosowania będzie można odstąpić w wyborach przeprowadzanych według ordynacji proporcjonalnej, kiedy liczba zarejestrowanych list kandydatów uniemożliwi zastosowanie karty w racjonalnym wymiarze. Zasady odstępstwa ustali Państwowa Komisja Wyborcza.

Nowelizacja Kodeksu wyborczego bez wysłuchania publicznego

Prezydencki projekt zmian w Kodeksie wyborczym zakłada m.in. wprowadzenie 9-letniej kadencji sędziów Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie przezroczystych urn w lokalach wyborczych.

Sędziowie PKW powoływani na 9-letnią kadencję

W Sejmie trwa pierwsze czytanie prezydenckiego projektu zmian w Kodeksie wyborczym. Zgodnie z projektem dziewięciu sędziów Państwowej Komisji Wyborczej byłoby powoływanych na 9-letnią kadencję (obecnie sędziowie są powoływani na czas nieoznaczony). Akty powołania obecnych sędziów miałyby zostać zamienione na akty powołania na kadencję, która zaczęłaby biec z dniem wejścia w życie nowelizacji.

Kodeks wyborczy - prezydencki projekt zmian

Jak przekonuje Prezydent, "absolutnie konieczne" jest znowelizowanie prawa wyborczego "w kilku istotnych punktach". "Należy odbudowywać społeczne zaufanie do funkcjonowania systemu wyborczego" - podkreśla Komorowski.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

REKLAMA