REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wysokość wynagrodzenia, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

REKLAMA

Nauczyciel dyplomowany 10 tys. zł, mianowany 9 tys. zł, a początkujący 7,5 tys. zł. Tyle powinni zarabiać netto w 2025 r.

Takie zarobki satysfakcjonowałyby nauczycieli – 10 tys. zł netto dla nauczyciela dyplomowanego, 9 tys. zł netto dla nauczyciela mianowanego i 7-7,5 tys. zł netto dla nauczyciela początkującego. Urszula Woźniak z ZNP przekazuje oczekiwania nauczycieli na 2025 r. Ile tymczasem zarabiają po podwyżce?

Zmiany od 1 marca 2025 r.: Wynagrodzenia pracowników młodocianych. Wpłaty na PFRON

W czwartym kwartale zeszłego roku wzrosło przeciętne wynagrodzenie. W związku z tym od 1 marca 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie pracowników młodocianych. Pracodawcy będą też musieli dokonywać wyższych wpłat na PFRON.

Wysokość wynagrodzenia będzie jawna – zarówno podczas trwania stosunku pracy (będą je mogli poznać współpracownicy), jak i przed jego nawiązaniem (będzie stanowić element oferty pracy)

Podczas posiedzenia Sejmu w dniu 6 lutego br., zakończono pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, który wprowadza istotne zmiany w zakresie jawności wynagrodzeń. Zgodnie z jego założeniami – pracodawcy, na wniosek pracowników, będą zobowiązani do ujawniania im średnich poziomów wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na równorzędnych stanowiskach, jak również do informowania o wysokości proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy. Istotne zastrzeżenie do ww. projektu – w ramach jego opiniowania – zgłosił m.in. Sąd Najwyższy, którego zdaniem – regulacje przewidziane w projekcie, nie zapewniają należytej ochrony danych osobowych pracowników.

Pracodawca będzie musiał podać pracownikowi wynagrodzenie jego kolegi albo zapłaci 30 tys. zł kary. Kwota wynagrodzenia będzie również wymagana w ofertach pracy

W dniu 5 grudnia br. na ręce Marszałka Sejmu, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (znak SH-020-300/24), zakładający wprowadzenie istotnych zmian w zakresie jawności wynagrodzenia o pracę. Zgodnie z jego założeniami – pracodawcy, na wniosek pracowników, mają być zobowiązani do ujawniania im średnich poziomów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na równorzędnych stanowiskach, jak również do informowania o wysokości proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy.

REKLAMA

Pracujemy dla pieniędzy - Polska na 9. miejscu

Pracujemy dla pieniędzy. Nic tak nie przyciąga do pracy jak pieniądze. To główne kryterium wyboru pracodawcy bije na głowę atmosferę pracy, benefity pozapłacowe i dodatkowe dni wolne od pracy. Polska jest na 9. miejscu. Pracownicy których państw najczęściej wskazują na pieniądze?

Od 1500 zł do 45 000 zł kary grzywny dla pracodawcy za wypłatę wynagrodzenia wyższego niż wynikające z zawartej umowy o pracę

Kiedy pracodawca może otrzymać karę aż do 45000 zł za wypłatę wynagrodzenia wyższego niż wynikające z zawartej umowy o pracę? 

Zmiany w zamówieniach publicznych - wprowadzenie certyfikacji wykonawców od 2025 roku. Na początku certyfikacja obejmie wyłącznie zamówienia na roboty budowlane

Certyfikacja wykonawców w systemie zamówień publicznych, która wejdzie w życie od 2025 roku, ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. określone doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) na poziomie wskazanym w certyfikacie, które będzie wykorzystywał do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Zmiana umowy o zarządzanie PPK a uzgodnienie ze stroną społeczną

Nie zawsze zmiana umowy o zarządzanie PPK powinna być uzgodniona ze stroną społeczną. Kiedy można od tego odstąpić? Poznaj wyjątki.

Procedury zawierania umów w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich

Która procedura obowiązuje w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich - zasada konkurencyjności czy ustawa Prawo zamówień publicznych? Sprawdź!

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

Progi unijne PPK. Ile wynoszą w 2024 roku?

Od początku 2024 roku obowiązują nowe progi unijne w zamówieniach publicznych w przypadku zamówień na zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi (PPK).

4,4536 zł do 4,6371 zł za euro tyle wzrośnie z obecnego poziomu nowy średni kurs euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień w latach 2024 i 2025. Nowe zasady od 1 stycznia 2024 r.

Zgodnie z obwieszczeniem prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 3 grudnia 2023 r. ws. aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów nowy średni kurs euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień w latach 2024 i 2025 wzrośnie z obecnego poziomu 4,4536 zł do 4,6371 zł za euro.

Zamówienia publiczne 2024 - nowe progi unijne i nowy średni kurs złotego do euro

Wiemy już jakie są progi unijne dla celów zamówień publicznych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średni kursu złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.

Zamówienia publiczne 2024 - nowe progi unijne i nowy średni kurs złotego do euro

Wiemy już jakie są progi unijne dla celów zamówień publicznych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średni kursu złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.

Bezpłatne szkolenia dla MŚP z zamówień publicznych jeszcze w tym roku. Liczba miejsc ograniczona! [Harmongram]

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 9 listopada 2023 r. o rozpoczęciu naboru na bezpłatne warsztaty dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie zamówień publicznych. Do końca 2023 roku odbędzie się 8 takich warsztatów w największych miastach Polski. Jak się zapisać?

MFiPR: Praktyczny przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie dostępny dla polskich przedsiębiorców

„Praktyczny przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie” przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Powstanie Krajowe Centrum Przetwarzania Danych

Ustawa, której celem jest stworzenie ram prawnych umożliwiających realizację inwestycji wzmacniających bezpieczeństwo cybernetyczne zasobów administracji rządowej podpisana przez prezydenta. Sprawdź co się zmieni!

Wspólne ubieganie się o zamówienie publiczne

Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia przez kilka podmiotów stanowi sytuację wymagającą szczególnych uregulowań. Dotyczy to zarówno sposobu ich reprezentacji, podstawy funkcjonowania czy też sposobu udowodnienia spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Czy dopuszczalne jest składanie ofert za pośrednictwem poczty

Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

Kiedy należy złożyć oświadczenie o braku konfliktu interesów

Regionalna izba obrachunkowa w trakcie kontroli zarzuciła jednostce wadliwe składanie oświadczeń o braku konfliktu interesów przez członków komisji przetargowych w kilku postępowaniach. 

UZP: kalkulator waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy

Urząd Zamówień Publicznych opublikował kalkulator waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w sektorze budownictwa dla klauzuli jednowskaźnikowej. Na podstawie wprowadzonych danych kalkulator automatycznie wylicza wartość kontraktu z uwzględnieniem waloryzacji.

Czy parafie są zamawiającymi subsydiowanymi?

Czy parafie są zamawiającymi subsydiowanymi w myśl art. 6 Pzp?

Uchylenie zakazu zawarcia umowy - kiedy zamawiający może z tego skorzystać?

Uchylenie zakazu zawarcia umowy. Złożenie wniosku na podstawie art. 578 ustawy - Prawo zamówień publicznych stanowi prawnie dopuszczony sposób uchylenia zakazu zawarcia umowy przed wydaniem rozstrzygnięcia przez Krajową Izbę Odwoławczą. Rozwiązanie to jest dopuszczalne jednak jedynie w określonych przez ustawę sytuacjach.

Rażąca, czyli jaka? Niska cena w orzecznictwie KIO

Procedura oceny rażąco niskiej ceny została w części oparta na określeniach nieostrych. Mogą one niejednokrotnie powodować problemy interpretacyjne, które dla samego postępowania mają decydujące znaczenie. Z pomocą przychodzi jednak orzecznictwo, które wyjaśnia, jak rozumieć takie określenia jak "istotna część składowa" czy "wątpliwości zamawiającego" w kontekście art. 224 ust. 1 Prawa zamówień publicznych.

Jak wspierać MŚP na rynku zamówień publicznych?

Krajowy rynek zamówień publicznych. Jak wspierać MŚP na rynku zamówień publicznych? Nie zmarnujmy tej szansy!

Zamówienia publiczne. Obligatoryjna waloryzacja odrzucona

Tylko przez jeden dzień wykonawcy mogli mieć nadzieję, że przepisy nałożą obowiązek podwyższania ich wynagrodzeń. Na zamawiających może się to zemścić.

DGP: Gmina tanio sprzeda dwie tony węgla. Ale tylko osobie, która dostała dodatek węglowy

Wyłączenie stosowania trybu zamówień publicznych, zebranie przez gminy zapotrzebowania na węgiel, możliwość jego kupna przez osoby, którym przyznano dodatek węglowy, w ilości maksymalnie do 2 ton - tak rząd chce uregulować system sprzedaży i dystrybucji węgla z udziałem samorządów.

Zmiany na rynku zamówień publicznych jeszcze w 2022

MRiT przewiduje, że w czwartym kwartale br. wejdą w życie nowe przepisy związane z rynkiem zamówień publicznych. Wynika z nich, że sposób dokonania waloryzacji wynagrodzenia będzie uzależniony od woli stron. Ponadto przewidziano rozszerzenie obowiązku zawierania klauzul waloryzacyjnych na umowy o długości powyżej 6 miesięcy oraz umowy dostaw. Eksperci komentują: Nowe przepisy mogą być martwą literą prawa.

Skutki odmowy podpisania umowy z powodu inflacji

Jednostka samorządu terytorialnego jako zamawiający ma problem z wykonawcą, który uchylił się od zawarcia umowy. Powodem jest wzrost cen spowodowanych inflacją, co - zdaniem wykonawcy - uniemożliwia wykonanie remontu drogi gminnej (przy zamówieniu stosowany był podstawowy tryb udzielenia zamówienia). Jednocześnie wykonawca skierował prośbę do wójta gminy o zwrot wadium z powodu trudnej sytuacji firm i złej kalkulacji oferty. Czy w takiej sytuacji wójt może spełnić prośbę wykonawcy?

Jakie zmiany w zatrudnianiu nauczycieli?

Rok szkolny się zbliża, a wraz z nim od 1 września 2022 r. podwyżki dla nauczycieli i zmiany w systemie awansu zawodowego, jakie? Szczegóły poniżej.

Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa

Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.

Jak wyjaśnić rażąco niską cenę zamówienia publicznego

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie zapytania ofertowego. Złożono trzy oferty. Wartość jednej z ofert jest o 90% niższa od pozostałych dwóch ofert oraz o 90% od oszacowania przedmiotu zamówienia. Zamawiający ma obawy co do możliwości prawidłowej realizacji zamówienia. Czy zamawiający może w tym przypadku zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienie ceny rażąco niskiej?

Wojna w Ukrainie a siła wyższa w zamówieniach publicznych

Skutki wojny prowadzonej w Ukrainie niewątpliwie mają przełożenie na stan polskiej gospodarki. Znacznemu osłabieniu uległ potencjał przedsiębiorców, którzy w zmienionych warunkach mają problem z wywiązaniem się ze swoich zobowiązań wobec zamawiających. Większość wykonawców będzie dążyć do zmiany treści umowy. I tu, w przypadku długotrwałych kontraktów realizowanych w ramach zamówień publicznych, pojawia się kwestia możliwości wykorzystania przesłanki siły wyższej w kontekście skutków wojny w Ukrainie.

Klauzule waloryzacyjne do umów - rząd pracuje nad warunkami renegocjacji zamówień publicznych

Klauzule waloryzacyjne do umów mają umożliwić przedsiębiorcom waloryzację zamówień publicznych. Chodzi m.in. o wzrost cen materiałów i surowców.

Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych - założenia specustawy

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowuje specustawę, która ułatwi waloryzację kontraktów we wszystkich kategoriach umów objętych zamówieniami publicznymi. Dla umów zawartych przed 1 stycznia 2021 r. będzie możliwość wprowadzenia klauzul waloryzacyjnych, a w umowach zawartych po tej dacie możliwe będzie podniesienie limitów waloryzacji.

Wyjątki od zasady użycia środków komunikacji elektronicznej

Ogólną zasadą obowiązującą na gruncie przepisów Prawa zamówień publicznych jest stosowanie środków komunikacji elektronicznej. Odstąpienie od tej reguły jest możliwe, jednak tylko w ściśle określonych sytuacjach oraz jedynie w minimalnym i niezbędnym zakresie.

Zmiany w wynagrodzeniach już od 1 lipca 2022 r.

Ustawodawca zdecydował o wdrożeniu zmian w Polskim Ładzie od 1 lipca 2022 roku. Co zmieni się w kontekście wynagrodzeń?

Polski Ład - zmiany od lipca 2022 r. Nowe kalkulatory

Polecamy nowe kalkulatory, które uwzględniają zmiany w Polskim Ładzie od 1 lipca 2022 r. Zapraszamy do korzystania z kalkulatorów: wynagrodzeń, umów zlecenia, umów o dzieło!

W 2023 roku płaca minimalna będzie waloryzowana dwukrotnie

Rozmowy w Radzie Dialogu Społecznego dotyczące wysokości płacy minimalnej dotyczą inflacji i rosnących oczekiwań społecznych związanych ze spadkiem wartości wynagrodzeń.

Jak określić wysokość kar umownych w umowie

Czy jest prawnie dopuszczalne, aby w umowie w sprawie zamówienia publicznego (tryb podstawowy) zastosować kary umowne w innej wysokości niż podane wcześniej we wzorze umowy stanowiącym załącznik do SWZ?

Q&A: Zamówienia publiczne – wsparcie dla Ukrainy i Ukraińców

W artykule przedstawiamy odpowiedzi na wybrane pytania związane z problematyką zamówień publicznych w kontekście specustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

W którym momencie gmina musi zabezpieczyć środki na realizację przetargu?

Zamawiający może wszcząć postępowanie o zamówienie publiczne, nie mając jeszcze zabezpieczonych środków na realizację zamówienia publicznego, ale obowiązek ten zachodzi w chwili zawarcia umowy z wykonawcą wybranym w postępowaniu.

Wynagrodzenia w Polsce od 2014 do 2022 roku [ANALIZA]

Jak rosły wynagrodzenia w Polsce od 2014 do 2022 roku? Które branże odnotowały najwyższe podwyżki wynagrodzeń? Ile zarabia się w poszczególnych sektorach? Oto analiza zarobków.

UZP: Jak w specustawie stosować prawo zamówień publicznych?

Jak w specustawie stosować prawo zamówień publicznych? Urząd Zamówień Publicznych odpowiedział na to pytanie....

Prawo zamówień publicznych - wymóg zatrudnienia na umowę o pracę

Obowiązek wskazania wobec wykonawcy wymogu zatrudnienia osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia na podstawie stosunku pracy nie może być realizowany poprzez jego ogólne wskazanie w dokumentach zamówienia. Wymagane jest zidentyfikowanie i wskazanie tych czynności, które ze względu na specyfikę nie mogą być wykonywane w innej formie niż w ramach stosunku pracy.

REKLAMA