REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planujesz zakup nieruchomości? Uważaj na finansową pułapkę! Możesz ponieść dodatkowy koszt sięgający nawet 50 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nieruchomości, zakup, koszt, Unia Europejska, OZE
Planujesz zakup nieruchomości? Uważaj na finansową pułapkę! Możesz ponieść dodatkowy koszt sięgający nawet 50 tys. zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu z nas zakup nieruchomości to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. W związku z nowymi klimatycznymi celami Unii Europejskiej, nieruchomości ogrzewane węglem lub gazem będą musiały przejść kosztowną modernizację. W przeciwnym razie ich utrzymanie stanie się bardzo drogie.

rozwiń >

"Boom" na rynku nieruchomości - zapytania o kredyty mieszkaniowe wzrosły aż o 47%

REKLAMA

Wartość zapytań o kredyty mieszkaniowe w czerwcu 2025 r. wzrosła o 47,1% rok do roku – informuje BIK. W tym czasie o kredyt mieszkaniowy wnioskowało łącznie 37,47 tys. osób, podczas gdy rok wcześniej było to 27,44 tys. - jest to wzrost o 36,6%. Średnia wartość wnioskowanego kredytu mieszkaniowego w czerwcu 2025 r. wyniosła 477,01 tys. zł, co stanowi wzrost o 7,7% w porównaniu z czerwcem 2024 r.

REKLAMA

"Spadek stóp procentowych, a co za tym idzie rosnąca dostępność kredytu mieszkaniowego, stały się punktem zwrotnym, który zmobilizował kredytobiorców do większej aktywności na rynku" – zauważa dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk Grupy BIK.

Nowe ambitne cele klimatyczne Unii Europejskiej w znaczący sposób wpłyną na rynek nieruchomości w Polsce

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa klimatycznego, zakładając ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o 90% do 2040 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. To znaczne zwiększenie dotychczasowego celu redukcji, wynoszącego 55%.1

Proponowana zmiana będzie miała ogromny wpływ na rynek nieruchomości, ponieważ przewiduje ograniczenia w stosowaniu paliw wykorzystywanych w systemach grzewczych w Polsce, takich jak gaz i węgiel, które docelowo mają zostać całkowicie zastąpione przez odnawialne źródła energii (OZE).

Dlaczego Unia Europejska tak drastycznie zaostrza cele klimatyczne?

REKLAMA

Zmiany te uzasadniają m.in. badania Eurobarometru, z którego wynika, że 77% Europejczyków zgadza się, że koszty szkód spowodowanych zmianą klimatu są znacznie wyższe niż inwestycje niezbędne do przejścia na neutralność klimatyczną. Dodatkowo 81% ankietowanych popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Ponieważ obywatele europejscy coraz częściej odczuwają skutki zmiany klimatu, oczekują, że Europa podejmie działania. Branża i inwestorzy oczekują od nas wyznaczenia przewidywalnego kierunku podróży. Dziś pokazujemy, że zdecydowanie popieramy nasze zobowiązanie do dekarbonizacji gospodarki europejskiej do 2050 r. Cel jest jasny, a podróż pragmatyczna i realistyczna” – powiedziała Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.

Dostęp do OZE ma być łatwiejszy i tańszy - Unia Europejska przewiduje zestaw działań dla państw członkowskich

Komisja Europejska zaproponowała państwom członkowskim zestaw działań, które mają ułatwić przejście na odnawialne źródła energii3. Wśród propozycji znalazły się:

  • skrócenie czasu wydawania pozwoleń na budowę instalacji OZE,
  • obniżenie kosztów sieciowych, podatków i opłat dla korzystających z OZE,
  • umożliwienie łatwiejszej zmiany dostawców energii,
  • promowanie długoterminowych umów, które mają uniezależnić rachunki za prąd od wysokich i zmiennych cen gazu.

Dodatkowo, zaproponowano zastosowanie szeregu zachęt podatkowych, aby ograniczyć ryzyko „ucieczki” wysokoemisyjnych firmom do krajów o mniej rygorystycznej polityce klimatycznej4:

  • przyśpieszona amortyzacja - umożliwia firmom szybsze odliczanie pełnego kosztu kwalifikowanych inwestycji w czyste technologie,
  • ukierunkowane ulgi podatkowe – w zamian za inwestowanie w OZE.

ETS – podstawowe narzędzie Unii Europejskiej do ograniczania użycia paliw kopalnianych

Podstawowym narzędziem UE w osiągnięciu celów klimatycznych jest unijnym system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). System ETS polega na prostej zasadzie – kto emituje gazy cieplarniane, ten musi za to zapłacić. Firmy, które przekraczają przyznane limity emisji, muszą kupić uprawnienia (EUA). Aktualna cena emisji jednej tony CO2 wynosi około 71,15 euro.5 Koszty te w praktyce są przerzucane na odbiorców końcowych, co może wpływać na ceny energii oraz produktów. Obecnie system ETS obejmuje głównie elektrownie oraz wysokoemisyjne przedsiębiorstwa.

Nowy unijny system handlu emisjami (ETS-2) obejmie nieruchomości i transport

Do 2027 r. Polska, podobnie jak inne kraje UE, musi wdrożyć odrębny system ETS-2. Obejmie on m.in. emisje związane z:

  • ogrzewaniem budynków (publicznych i prywatnych),
  • transportem drogowym,
  • paliwami wykorzystywanymi w sektorach przemysłowych, dotychczas nieobjętych ETS.

W praktyce oznacza to, że opłatami zostaną objęte paliwa używane w transporcie i ogrzewaniu, co będzie miało bezpośredni wpływ na koszty życia mieszkańców.

Wpływ nowego systemu handlu emisjami na rynek nieruchomości

Według danych CBOS decydowana większość nieruchomości w Polsce korzysta z pieców gazowych lub węglowych6. W związku z wdrożeniem nowego systemu handlu emisjami przewiduje się znaczny wzrost kosztów ogrzewania nieruchomości, wynikający ze wzrostu cen węgla i gazu7.

Prognozowany wzrost cen paliw:

Cena gazu [zł/MWh]:

  • wzrost o 47,11 zł do 2030 r.
  • wzrost o 248,39 zł do 2040 r.
  • wzrost o 419,69 zł do 2050 r.

Cena tony węgla [zł/t]:

  • wzrost o 560 zł do 2030 r.
  • wzrost o 2954 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4992 zł do 2050 r.

Dodatkowy roczny koszt netto ogrzewania budynku o powierzchni 100 m²:

przy przeciętnym zużyciu węgla:

  • wzrost o 1905 zł do 2030 r.
  • wzrost o 16 973 zł do 2050 r.

przy przeciętnym zużyciu gazu ziemnego:

  • wzrost o 551 zł do 2030 r.
  • wzrost o 4910 zł do 2050 r.

Dodatkowy roczny koszt netto dla przeciętnej rodziny (ogrzewanie mieszkania, podgrzewanie wody, gotowanie):

przy użyciu gazu ziemnego:

  • wzrost o 145 zł do 2030 r.
  • wzrost o 9647 zł do 2040 r.
  • wzrost o 16 346 zł do 2050 r.

przy użyciu węgla:

  • wzrost o 2985 zł do 2030 r.
  • wzrost o 25 738 zł do 2040 r.
  • wzrost o 26 592 zł do 2050 r.

Zmiana systemu ogrzewania nieruchomości może być kosztowna

Posiadacze pieców na paliwa kopalne będą musieli dostosować się do nowej rzeczywistości. Obecnie przejście na OZE, szczególnie w przypadku starszych nieruchomości - nie jest tanie.

W pierwszej kolejności trzeba zadbać o odpowiednią termoizolację, aby wydłużyć żywotność pompy ciepła. Dodatkowo pompy lepiej współpracują z ogrzewaniem podłogowym, czyli tzw. niskotemperaturowymi instalacjami centralnego ogrzewania.

Koszt zakupu i montażu pompy ciepła wynosi około 40 tys. zł. Do tego dochodzi koszt demontażu starego pieca – około 3 tys. zł.8 Za 1 kWp paneli fotowoltaicznych trzeba zapłacić około 6000 zł brutto, do czego dochodzą koszty montażu oraz niezbędnych podzespołów.9

Nie ma większego sensu stosowanie pompy ciepła bez instalacji fotowoltaicznej, ze względu na wysoki pobór prądu. Wiele nieruchomości, np. osiedla domów jednorodzinnych lub szeregowców, korzysta z jednego źródła energii, które ma określoną moc przyłączeniową. Nagły wzrost zapotrzebowania na prąd mógłby spowodować spadki napięcia u mieszkańców.

Zwiększenie mocy dla całych osiedli wiązałoby się z koniecznością prowadzenia głębokich wykopów oraz podłączenia do słupów z liniami energetycznymi o większej mocy. Taki proces może trwać nawet kilka lat, zanim dostawca energii podejmie decyzję i zrealizuje inwestycję.

Czy będą mechanizmy osłonowe w związku z przyjęciem nowych regulacji Unii Europejskiej?

W związku z planowanym wprowadzeniem ETS-2 Komisja Europejska zapowiada wsparcie dla najbardziej narażonych grup społecznych, m.in. poprzez Fundusz na rzecz Klimatu Społecznego (Social Climate Fund). Środki z funduszu mają pomóc w finansowaniu termomodernizacji budynków i wymiany źródeł ciepła.10

BIK

ec.europa.eu

1 EU's Climate Law presents a new way to get to 2040

2 Europeans consider tackling climate change a priority and support energy independence

3 European Commission makes recommendations on tax incentives to accelerate the Clean Industrial Transition

4 Commission continues action to lower energy bills with new guidance on renewables, grids infrastructure and network tariffs

5 tradingeconomics.com/commodity/carbon

6 Raport CBOS - Termomodernizacja - potrzeby i plany

7 ets2koszty.pl - Wanda Buk - była podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji oraz Marin Izdebski - były dyrektor Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych w Ministerstwie Aktywów Państwowych

8 krainaoze.pl

9 enerad.pl

10 About the Social Climate Fund

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. 2024 poz. 1505)

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA