REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planujesz zakup nieruchomości? Uważaj na finansową pułapkę! Możesz ponieść dodatkowy koszt sięgający nawet 50 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nieruchomości, zakup, koszt, Unia Europejska, OZE
Planujesz zakup nieruchomości? Uważaj na finansową pułapkę! Możesz ponieść dodatkowy koszt sięgający nawet 50 tys. zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu z nas zakup nieruchomości to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. W związku z nowymi klimatycznymi celami Unii Europejskiej, nieruchomości ogrzewane węglem lub gazem będą musiały przejść kosztowną modernizację. W przeciwnym razie ich utrzymanie stanie się bardzo drogie.

rozwiń >

"Boom" na rynku nieruchomości - zapytania o kredyty mieszkaniowe wzrosły aż o 47%

Wartość zapytań o kredyty mieszkaniowe w czerwcu 2025 r. wzrosła o 47,1% rok do roku – informuje BIK. W tym czasie o kredyt mieszkaniowy wnioskowało łącznie 37,47 tys. osób, podczas gdy rok wcześniej było to 27,44 tys. - jest to wzrost o 36,6%. Średnia wartość wnioskowanego kredytu mieszkaniowego w czerwcu 2025 r. wyniosła 477,01 tys. zł, co stanowi wzrost o 7,7% w porównaniu z czerwcem 2024 r.

REKLAMA

REKLAMA

"Spadek stóp procentowych, a co za tym idzie rosnąca dostępność kredytu mieszkaniowego, stały się punktem zwrotnym, który zmobilizował kredytobiorców do większej aktywności na rynku" – zauważa dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk Grupy BIK.

Nowe ambitne cele klimatyczne Unii Europejskiej w znaczący sposób wpłyną na rynek nieruchomości w Polsce

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa klimatycznego, zakładając ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o 90% do 2040 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. To znaczne zwiększenie dotychczasowego celu redukcji, wynoszącego 55%.1

Proponowana zmiana będzie miała ogromny wpływ na rynek nieruchomości, ponieważ przewiduje ograniczenia w stosowaniu paliw wykorzystywanych w systemach grzewczych w Polsce, takich jak gaz i węgiel, które docelowo mają zostać całkowicie zastąpione przez odnawialne źródła energii (OZE).

REKLAMA

Dlaczego Unia Europejska tak drastycznie zaostrza cele klimatyczne?

Zmiany te uzasadniają m.in. badania Eurobarometru, z którego wynika, że 77% Europejczyków zgadza się, że koszty szkód spowodowanych zmianą klimatu są znacznie wyższe niż inwestycje niezbędne do przejścia na neutralność klimatyczną. Dodatkowo 81% ankietowanych popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Ponieważ obywatele europejscy coraz częściej odczuwają skutki zmiany klimatu, oczekują, że Europa podejmie działania. Branża i inwestorzy oczekują od nas wyznaczenia przewidywalnego kierunku podróży. Dziś pokazujemy, że zdecydowanie popieramy nasze zobowiązanie do dekarbonizacji gospodarki europejskiej do 2050 r. Cel jest jasny, a podróż pragmatyczna i realistyczna” – powiedziała Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.

Dostęp do OZE ma być łatwiejszy i tańszy - Unia Europejska przewiduje zestaw działań dla państw członkowskich

Komisja Europejska zaproponowała państwom członkowskim zestaw działań, które mają ułatwić przejście na odnawialne źródła energii3. Wśród propozycji znalazły się:

  • skrócenie czasu wydawania pozwoleń na budowę instalacji OZE,
  • obniżenie kosztów sieciowych, podatków i opłat dla korzystających z OZE,
  • umożliwienie łatwiejszej zmiany dostawców energii,
  • promowanie długoterminowych umów, które mają uniezależnić rachunki za prąd od wysokich i zmiennych cen gazu.

Dodatkowo, zaproponowano zastosowanie szeregu zachęt podatkowych, aby ograniczyć ryzyko „ucieczki” wysokoemisyjnych firmom do krajów o mniej rygorystycznej polityce klimatycznej4:

  • przyśpieszona amortyzacja - umożliwia firmom szybsze odliczanie pełnego kosztu kwalifikowanych inwestycji w czyste technologie,
  • ukierunkowane ulgi podatkowe – w zamian za inwestowanie w OZE.

ETS – podstawowe narzędzie Unii Europejskiej do ograniczania użycia paliw kopalnianych

Podstawowym narzędziem UE w osiągnięciu celów klimatycznych jest unijnym system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). System ETS polega na prostej zasadzie – kto emituje gazy cieplarniane, ten musi za to zapłacić. Firmy, które przekraczają przyznane limity emisji, muszą kupić uprawnienia (EUA). Aktualna cena emisji jednej tony CO2 wynosi około 71,15 euro.5 Koszty te w praktyce są przerzucane na odbiorców końcowych, co może wpływać na ceny energii oraz produktów. Obecnie system ETS obejmuje głównie elektrownie oraz wysokoemisyjne przedsiębiorstwa.

Nowy unijny system handlu emisjami (ETS-2) obejmie nieruchomości i transport

Do 2027 r. Polska, podobnie jak inne kraje UE, musi wdrożyć odrębny system ETS-2. Obejmie on m.in. emisje związane z:

  • ogrzewaniem budynków (publicznych i prywatnych),
  • transportem drogowym,
  • paliwami wykorzystywanymi w sektorach przemysłowych, dotychczas nieobjętych ETS.

W praktyce oznacza to, że opłatami zostaną objęte paliwa używane w transporcie i ogrzewaniu, co będzie miało bezpośredni wpływ na koszty życia mieszkańców.

Wpływ nowego systemu handlu emisjami na rynek nieruchomości

Według danych CBOS decydowana większość nieruchomości w Polsce korzysta z pieców gazowych lub węglowych6. W związku z wdrożeniem nowego systemu handlu emisjami przewiduje się znaczny wzrost kosztów ogrzewania nieruchomości, wynikający ze wzrostu cen węgla i gazu7.

Prognozowany wzrost cen paliw:

Cena gazu [zł/MWh]:

  • wzrost o 47,11 zł do 2030 r.
  • wzrost o 248,39 zł do 2040 r.
  • wzrost o 419,69 zł do 2050 r.

Cena tony węgla [zł/t]:

  • wzrost o 560 zł do 2030 r.
  • wzrost o 2954 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4992 zł do 2050 r.

Dodatkowy roczny koszt netto ogrzewania budynku o powierzchni 100 m²:

przy przeciętnym zużyciu węgla:

  • wzrost o 1905 zł do 2030 r.
  • wzrost o 16 973 zł do 2050 r.

przy przeciętnym zużyciu gazu ziemnego:

  • wzrost o 551 zł do 2030 r.
  • wzrost o 4910 zł do 2050 r.

Dodatkowy roczny koszt netto dla przeciętnej rodziny (ogrzewanie mieszkania, podgrzewanie wody, gotowanie):

przy użyciu gazu ziemnego:

  • wzrost o 145 zł do 2030 r.
  • wzrost o 9647 zł do 2040 r.
  • wzrost o 16 346 zł do 2050 r.

przy użyciu węgla:

  • wzrost o 2985 zł do 2030 r.
  • wzrost o 25 738 zł do 2040 r.
  • wzrost o 26 592 zł do 2050 r.

Zmiana systemu ogrzewania nieruchomości może być kosztowna

Posiadacze pieców na paliwa kopalne będą musieli dostosować się do nowej rzeczywistości. Obecnie przejście na OZE, szczególnie w przypadku starszych nieruchomości - nie jest tanie.

W pierwszej kolejności trzeba zadbać o odpowiednią termoizolację, aby wydłużyć żywotność pompy ciepła. Dodatkowo pompy lepiej współpracują z ogrzewaniem podłogowym, czyli tzw. niskotemperaturowymi instalacjami centralnego ogrzewania.

Koszt zakupu i montażu pompy ciepła wynosi około 40 tys. zł. Do tego dochodzi koszt demontażu starego pieca – około 3 tys. zł.8 Za 1 kWp paneli fotowoltaicznych trzeba zapłacić około 6000 zł brutto, do czego dochodzą koszty montażu oraz niezbędnych podzespołów.9

Nie ma większego sensu stosowanie pompy ciepła bez instalacji fotowoltaicznej, ze względu na wysoki pobór prądu. Wiele nieruchomości, np. osiedla domów jednorodzinnych lub szeregowców, korzysta z jednego źródła energii, które ma określoną moc przyłączeniową. Nagły wzrost zapotrzebowania na prąd mógłby spowodować spadki napięcia u mieszkańców.

Zwiększenie mocy dla całych osiedli wiązałoby się z koniecznością prowadzenia głębokich wykopów oraz podłączenia do słupów z liniami energetycznymi o większej mocy. Taki proces może trwać nawet kilka lat, zanim dostawca energii podejmie decyzję i zrealizuje inwestycję.

Czy będą mechanizmy osłonowe w związku z przyjęciem nowych regulacji Unii Europejskiej?

W związku z planowanym wprowadzeniem ETS-2 Komisja Europejska zapowiada wsparcie dla najbardziej narażonych grup społecznych, m.in. poprzez Fundusz na rzecz Klimatu Społecznego (Social Climate Fund). Środki z funduszu mają pomóc w finansowaniu termomodernizacji budynków i wymiany źródeł ciepła.10

BIK

ec.europa.eu

1 EU's Climate Law presents a new way to get to 2040

2 Europeans consider tackling climate change a priority and support energy independence

3 European Commission makes recommendations on tax incentives to accelerate the Clean Industrial Transition

4 Commission continues action to lower energy bills with new guidance on renewables, grids infrastructure and network tariffs

5 tradingeconomics.com/commodity/carbon

6 Raport CBOS - Termomodernizacja - potrzeby i plany

7 ets2koszty.pl - Wanda Buk - była podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji oraz Marin Izdebski - były dyrektor Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych w Ministerstwie Aktywów Państwowych

8 krainaoze.pl

9 enerad.pl

10 About the Social Climate Fund

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. 2024 poz. 1505)

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA