REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świat wciąż przeżywa kryzys na rynkach kawy, ale w polskich sklepach go nie widać a klienci nie narzekają i wybierają w ulubionych markach robusty i arabiki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Światowy kryzys na rynkach kawy nie jest zupełnie odczuwalny wśród polskich miłośników ziaren robusty i arabiki
Światowy kryzys na rynkach kawy nie jest zupełnie odczuwalny wśród polskich miłośników ziaren robusty i arabiki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek kawy w dobie globalnego kryzysu – jak wyglądają półki sklepowe z jednym z najbardziej ulubionych napojów Polaków? Polacy jednak nie rezygnują ze swojego ulubionego napoju, a ogólny wzrost cen żywności sprawia, że podwyżki ceny kawy nie budzą specjalnych emocji.

REKLAMA

Globalna wartość rynkowa kilograma kawy wzrosła w ciągu ostatniego roku o ponad 100 proc., osiągając najwyższy poziom od pół wieku.
Z analizy sklepowej ekspozycji, przeprowadzonej przez spółkę technologiczną eLeader, wynika, że udziały na półkach wszystkich kategorii kaw regularnie rosną. Zauważalna jest jednak zmiana gramatur. Czy zmiany na sklepowych półkach oddają realia globalnego kryzysu na rynku kawy?

REKLAMA

Aż 65,1 proc. Polaków pije kawę raz lub dwa razy dziennie, a kolejne 30,8 proc. nawet trzy lub cztery razy dziennie, wynika z badania przeprowadzonego przez BioStat. Ten napój jest więc jednym z istotniejszych produktów codziennego użytku. Jednak w obliczu niekorzystnych warunków pogodowych w krajach będących głównymi producentami kawy, zapasy maleją, co doprowadziło do znaczących wzrostów cen tego surowca na świecie.

eLeader sprawdził, czy wpłynęło to na sklepowe półki, pokazując jednocześnie sytuację na rynku i preferencje Polaków. Z analizy firmy wynika, że między październikiem 2024 roku a lutym br. liczba produktów na półkach z kawą wzrosła o około 8 proc. , co wskazuje na dużą stabilność. We wszystkich kategoriach kaw pojawiają się jednak produkty o mniejszej gramaturze.

Na świecie kawa w kryzysie, na sklepowych półkach w Polsce - coraz większy wybór

REKLAMA

– Mimo globalnych zawirowań na rynku kawy, nie zauważyliśmy spadku udziałów żadnej z kategorii na sklepowych półkach. Przeciwnie – asortyment systematycznie się poszerza, a konsumenci wciąż chętnie sięgają po swoje ulubione produkty. Co więcej, różnice pomiędzy udziałami poszczególnych rodzajów kawy – mielonej, ziarnistej, rozpuszczalnej czy w kapsułkach – pozostają stosunkowo niewielkie. Taka stabilna obecność wszystkich kategorii na półkach może świadczyć o tym, że mimo rosnących cen surowca, kawa cały czas odgrywa ważną rolę w wyborach zakupowych Polaków – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Polski rynek kawy wyróżnia się dużą różnorodnością, co doskonale widać na sklepowych półkach. Dostępny jest szeroki wybór – od klasycznej ziarnistej, przez popularną mieloną, aż po wygodną w przygotowaniu kawę rozpuszczalną.

Jak pokazują dane eLeader, między październikiem 2024 a lutym br. to właśnie kawa mielona miała największy udział w przestrzeni ekspozycyjnej, zajmując ponad 28 proc. powierzchni półkowej.
Co ciekawe, nie odzwierciedla to jednak bezpośrednio preferencji konsumentów – według badania Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat, to kawa rozpuszczalna cieszy się największym uznaniem wśród Polaków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo to, jej udział w ekspozycji sklepowej wyniósł nieco mniej, bo niemal 27 proc. Na trzecim miejscu pod względem obecności na półkach uplasowała się kawa ziarnista z udziałem na poziomie około 24 proc. Tuż za nią znalazły się kapsułki, które odpowiadają za około 21 proc. powierzchni półkowej.
Różnice pomiędzy poszczególnymi kategoriami są stosunkowo niewielkie, a pomimo ogólnego rozrostu segmentu, wzrosty następują także stopniowo we wszystkich segmentach kawy. Może to wskazywać na równomierny podział tego rynku w Polsce pomimo globalnych trudności sektora.

Kilo kawy ziarnistej, dziesięć deko rozpuszczalnej arabiki

Na sklepowych półkach można jednak zauważyć zmiany w standardowych gramaturach kawy. Z danych eLeader wynika, że paczki z kawą mieloną najczęściej mają wagę 250 g, natomiast większość kaw rozpuszczalnych sprzedawana jest w słoikach o pojemności około 100–200 g.
W przypadku kawy ziarnistej niemal połowa produktów oferowana jest w opakowaniach o gramaturze około 1000 g. W każdej z tych kategorii pojawiają się jednak coraz mniejsze gramatury, co może być odpowiedzią branży na globalną sytuację rynkową.
– W sytuacjach kryzysowych na rynku, takich jak obecny wzrost wartości rynkowej kawy, kluczowe dla producentów staje się posiadanie precyzyjnych i aktualnych danych na temat ekspozycji półkowej. Taka wiedza umożliwia szybką reakcję na zmieniające się warunki: optymalizację działań sprzedażowych, zwiększanie widoczności marek oraz szybszą odpowiedź na działania konkurencji. W tym kontekście wdrażanie narzędzi takich jak Shelf Recognition AI, wspierających pracę przedstawicieli handlowych odpowiedzialnych za ekspozycję w punktach sprzedaży, staje się niezbędnym elementem skutecznego zarządzania sprzedażą i dystrybucją – mówi Iwona Puchacz – Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Kawa na polskim rynku: ulubione marki to Tchibo, Jacobs, Nestle

W obliczu globalnego kryzysu na rynku kawy, ważne jest także zrozumienie, którzy producenci w największym stopniu mają wpływ na rzeczywistość rynkową w Polsce w tej branży. Aby dokładnie przedstawić aktualny obraz sektora, eLeader przyjrzał się podziałowi ekspozycji pomiędzy poszczególnych producentów.
Na sklepowych półkach niepodzielnie rządzą Tchibo i Jacobs – obaj producenci obecni są zarówno w kategorii kawy ziarnistej, mielonej, jak i rozpuszczalnej, konsekwentnie zajmując miejsca w czołowej trójce pod względem udziału w ekspozycji.

Jacobs najmocniej zaznacza swoją obecność w segmencie kawy mielonej, podczas gdy Tchibo dominuje w kategorii kawy ziarnistej. Z kolei wśród kaw rozpuszczalnych najbardziej widoczne na półkach jest Nestlé.
Do grona najważniejszych producentów pod względem widoczności na ekspozycji należą również Strauss Cafe Poland, Luigi Lavazza, Alois Dallmayr oraz WOSEBA, które konsekwentnie utrzymują swoje miejsce w pierwszej piątce przynajmniej jednej z trzech najpopularniejszych kategorii kawy.

Mimo globalnych wyzwań gospodarczych, w tym wzrostów cen surowców oraz problemów z dostępnością kawy na rynkach międzynarodowych, polski rynek kawy zachowuje zaskakującą stabilność.
Sklepowe półki wciąż są dobrze zaopatrzone, a producenci nie tylko utrzymują dotychczasowy asortyment, ale także poszerzają ofertę, dostosowując ją do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań konsumentów.
Dane zostały zebrane na podstawie analizy ekspozycji w 14 sieciach handlowych na terenie całego kraju. Do realizacji badania wykorzystano narzędzie Shelf Recognition AI, które umożliwia producentom automatyczną analizę ekspozycji jedynie za pomocą zdjęcia sklepowej półki wykonanego smartfonem.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Laptop czy tablica? Większość nauczycieli widzi zalety łączenia materiałów drukowanych i cyfrowych

Czy da się pogodzić tradycyjne nauczanie z cyfrową rewolucją? Zdaniem większości nauczycieli, najlepsze rezultaty w nauczaniu przynosi łączenie materiałów drukowanych i cyfrowych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Sanoma wśród blisko 7000 nauczycieli z całej Europy, w tym z Polski.

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Masz dzieci? Dostaniesz nawet 1500 zł co miesiąc w 2025 roku! Gdzie złożyć wniosek?

W 2025 roku rodzice mogą liczyć nawet na 1500 zł miesięcznie. Sprawdź, kto dokładnie otrzyma świadczenie, do jakiego wieku dziecka przysługuje i jak złożyć wniosek.

Problemy nauczycieli w 2025 r.: wakaty nauczycielskie, nadgodziny, wynagrodzenie

Problemy nauczycieli w 2025 r. nie ustępują. Chociaż wydaje się, że wakatów nauczycielskich jest coraz mniej i sytuacja się stabilizuje, nauczyciele ratują system nadgodzinami. To już nie sposób na dorobienie, ale obowiązek. Wynagrodzenie nauczycieli również nie jest satysfakcjonujące. Co trzeba zmienić?

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

Plan lekcji do druku za darmo dla dziewczynek i chłopców. Godziny lekcyjne

Pobierz za darmo plan lekcji do druku. Dostępne są wzory dla dziewczynek i dla chłopców. Udostępniamy plany lekcji w formacie tygodniowym. Pobierz, wydrukuj i zaplanuj lekcje w roku szkolnym 2025/2026. Dopisz godziny lekcyjne.

REKLAMA

Zmiany w emeryturach 2025–2030. Wiek emerytalny w górę i zmiany w świadczeniach ZUS

Ponad 437 tys. Polaków pobiera groszowe emerytury, a wydatki na świadczenia przekroczyły 14% PKB. Eksperci ostrzegają, że bez podniesienia wieku emerytalnego i zmian w systemie ZUS, fundusz stanie się niewydolny. Rząd już przygotowuje grunt pod rewolucję. Sprawdź, co może się zmienić w najbliższych latach.

KSeF a działalność nierejestrowana – czy brak NIP Cię wyklucza?

Już niebawem przedsiębiorca w Polsce będzie zobowiązany do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną, które nie są płatnikami VAT i nie posiadają kasy fiskalnej, oznacza to nową konieczność – uzyskanie numeru NIP. Choć przepisy pozwalają na jego nadanie, w praktyce procedura wymaga staranności, a wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że działalność nierejestrowana jest traktowana jako działalność gospodarcza na gruncie VAT.

REKLAMA