| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Korzystam z biura rachunkowego > Co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym

Co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym

Uruchamiam firmę, która będzie zajmowała się handlem. Jestem początkującym przedsiębiorcą i zupełnie nie znam się na prowadzeniu dokumentacji związanej z działalnością gospodarczą. Zamierzam więc prowadzenie rozliczeń podatkowych, sporządzanie deklaracji dla ZUS oraz wypełnianie innych obowiązków powierzyć biuru rachunkowemu. Chciałbym oczywiście, żeby dokumentacją mojej firmy zajmowało się solidne i odpowiedzialne biuro. W jaki sposób mogę się upewnić, że wybrałem rzeczywiście dobre, i jaką powinienem podpisać z nim umowę – pyta pan Bartłomiej.

Zatem w pierwszej kolejności należy dokładnie określić strony umowy. Ich dane muszą być bardzo precyzyjne. Może to mieć bowiem znaczenie w przypadku ewentualnych sporów. Dalej trzeba ustalić, co jest przedmiotem umowy. Przykładowo, biuro rachunkowe zobowiązuje się do prowadzenia i przechowywania ewidencji podatkowej, sporządzania deklaracji PIT, a także deklaracji dla ZUS w sposób staranny i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Podstawą do wykonywania tych czynności będą dokumenty i informacje dostarczane przez przedsiębiorcę. W jego interesie będzie zatem, aby później dostarczał w terminie wszystkie faktury. Przedsiębiorca powinien być przygotowany, że w umowie będą wyszczególnione terminy, w jakich musi dostarczać konkretne dokumenty. Przedsiębiorca powinien dopilnować, żeby w umowie znalazł się zapis zobowiązujący biuro do zachowania w tajemnicy przekazywanych mu danych i informacji.

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości

Nieodzowną częścią umowy jest wysokość wynagrodzenia biura za wykonywaną pracę. Określany jest też termin, w którym co miesiąc przedsiębiorca powinien dokonywać płatności. Niekiedy umowy przewidują podwyższenie wynagrodzenia, jeżeli przedsiębiorca będzie dostarczał z opóźnieniem dokumenty służące do rozliczeń.

Umowy zawierają też zapis określający, w jakich przypadkach każda ze stron może zażądać zmiany postanowień umowy, przykładowo – na skutek znaczącej zmiany zakresu działalności przez klienta przedsiębiorcę. Pan Bartłomiej powinien też zwrócić uwagę, żeby w umowie był zapis, w którym biuro rachunkowe zobowiąże się do ponoszenia odpowiedzialności za szkody wynikłe m.in. z niewłaściwego wykonania wziętych na siebie zobowiązań. Biuro powinno też oświadczyć, że ma obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

Przedsiębiorca może udzielić przedstawicielowi biura rachunkowego pełnomocnictwa do reprezentowania go – przykładowo – przed organami podatkowymi.

W umowie trzeba określić termin jej obowiązywania. Może być ona zawarta na czas nieokreślony lub też określony. Ważnymi postanowieniami są warunki wypowiedzenia umowy (przykładowo – z zachowaniem trzymiesięcznego terminu) oraz termin i warunki zwrotu wszelkich dokumentów w przypadku wypowiedzenia umowy.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Jak wspomnieliśmy, nie można wykluczyć, że między stronami mogą powstać spory. Dlatego umowa musi określać sąd właściwy do rozstrzygania takich ewentualnych sporów.

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »