REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin na doradcę podatkowego

praca, biuro, radość / Fot. Fotolia
praca, biuro, radość / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zawodu doradcy podatkowego wiąże się z wymogiem wcześniejszego złożenia egzaminu państwowego z wynikiem pozytywnym. Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej.

Podejść do egzaminu mogą osoby, które spełniają następujące warunki:

- posiadają pełną zdolność do czynności prawnych;

- korzystają z pełni praw publicznych;

- posiadają wyższe wykształcenie.

REKLAMA

Część pisemna egzaminu jest przeprowadzana każdorazowa w sytuacji kiedy zgłosi się 50 kandydatów, a ponadto egzamin przeprowadza się raz w roku bez względu na liczbę chcących do niego podejść. Podejście do egzaminu związane jest z uiszczeniem opłaty wysokości 900zł, w przypadku negatywnego wyniku w części pisemnej jak i ustnej pobierana jest opłata w wysokości 600 zł. Egzamin ustny jest organizowany nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, a także każdorazowo jeżeli zostało zakwalifikowanych co najmniej 12 kandydatów. Opłata podlega zwrotowi jedyne w przypadku, jeżeli kandydat udowodni niemożność przystąpienia do egzaminu. Wniosek w niniejszej sprawie należy złożyć do sekretarza Komisji Egzaminacyjnej w terminie 14 dni od dnia wyznaczonego terminu egzaminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

By przystąpić do części pisemnej kandydat powinien złożyć nie później, niż 30 dni przed wyznaczonym terminem, Komisji Egzaminacyjnej wniosek o dopuszczenie do egzaminu. Wniosek powinien zawierać

-oświadczenie o spełnieniu następujących warunków:

  • pełnej zdolności do czynności prawnych;
  • korzystania z pełni praw publicznych;
  • posiadania wyższego wykształcenia.

-odpis dyplomu dokumentującego posiadanie wyższego wykształcenia

-potwierdzenie dokonania opłaty egzaminacyjnej na konto Ministerstwa Finansów

Powyższe dokumenty należy przesłać na adres Ministerstwa Finansów do Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego.

Zakres tematyczny egzaminu obejmuje:

  1. źródła prawa i wykładnia prawa,
  2. analiza podatkowa,
  3. podstawy międzynarodowego oraz wspólnotowego prawa podatkowego,
  4. materialne prawo podatkowe,
  5. postępowanie przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi oraz postępowanie egzekucyjne w administracji,
  6. międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne,
  7. prawo dewizowe,
  8. prawo karne skarbowe,
  9. organizacja i funkcjonowanie administracji podatkowej i kontrola skarbowa,
  10. rachunkowość,
  11. ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg podatkowych,
  12. przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa.

REKLAMA

Część pisemna składa się z części testowej – 100 pytań oraz z zadania polegającego na sporządzeniu projektu wystąpienia w imienia klienta do organu podatkowego lub sądu. Aby uzyskać pozytywny wynik należy zdobyć co najmniej 80% z części testowej oraz 10 punktów za zadanie. W sytuacji kiedy kandydat uzyskał pozytywny wynik z części pisemnej składa do Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do 15 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym deklaruje chęć zdania części ustanej egzaminu, wniosek o wyznaczenie terminu tej części egzaminu.

Część ustna egzaminu na doradcę podatkowego polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania zamieszczone w wylosowanym zestawie pytań składającym się z dziesięciu pytań, w zestawie zawarte są pytania dotyczące co najmniej 6 dziedzin wyżej wskazanych. Aby zdać część ustną egzaminu należy uzyskać 70 % maksymalnej liczby punktów.

W przypadku uzyskaniu negatywnego wyniku zarówno w części ustnej jak i pisemnej egzamin może być powtarzany. Jednak ponownie do egzaminów można przystępować po trzech miesiącach. Wniosek w celu wyznaczenia nowego terminu egzaminu składa się Komisji Egzaminacyjnej, powinien on zawierać potwierdzenie uiszczenia opłaty za ponowny egzamin w wysokości 600 zł.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jednak będzie zakaz palenia w oknach, na balkonach i klatkach schodowych? Sprawa powraca. Wzorem będą regulacje litewskie?

Zakaz palenia na balkonach i klatkach schodowych. Sprawa powraca w Ministerstwie Zdrowia. Wzorem będą regulacje litewskie? Palenie papierosów w miejscach publicznych wciąż budzi emocje. Resort nie jest jednak chętny do podjęcia radykalnej decyzji.

1000 zł zasiłek losowy dla dzieci + do 2000 zł dla niepełnosprawnych + do 8000 zł z pomocy społecznej + 2000 zł zasiłku powodziowego

Dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w Polsce, są dostępne różne formy pomocy, w tym finansowe. O pomoc mogą starać się rodziny z dziećmi, osoby niepełnosprawne, rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

W Sejmie druk 665. I projekt zmian 1) w orzeczeniach o niepełnosprawności 16-latków i 2) zaświadczeniach dla zasiłków i świadczeń

Problem dotyczy orzeczeń o niepełnosprawności dla osób poniżej 16-ego roku życia. Po osiągnięciu 17. roku życia definitywnie wygasają. Nawet jak 16-latek złożył wniosek o przedłużenie w odpowiednim terminie. Musi wystąpić o nowe orzeczenie o niepełnosprawności. Czekając na nie traci prawa do ulg i świadczeń. Najczęściej przez kilka miesięcy. W Sejmie pojawiła się koncepcja poprawy sytuacji takich osób. Jest ona jednak nielogiczna, gdyż zakłada przedłużenie ważności orzeczeń, które już wygasły.  

Nie więcej niż 3 kody w orzeczeniu o niepełnosprawności. Co przysługuje? [Przykłady]

„Na co dzień borykam się z wieloma chorobami. Są to m.in. problemy neurologiczne, cukrzyca, choroby wzroku, a także dolegliwości związane z poruszaniem się. Czy wszystkie te choroby zostaną wymienione w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności?” – pyta Czytelnik. Otóż zgodnie z przepisami w orzeczeniu znajdą się maksymalnie trzy przyczyny niepełnosprawności.

REKLAMA

MF: Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

W czwartek, 19 września zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. 

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok.

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok. Mogą z niej skorzystać osoby niepełnosprawne poszkodowane w wyniku żywiołu.

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. Nowe zasady zbierania odpadów

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. W Dzienniku Ustaw opublikowano stosowne rozporządzenie. W  rozporządzeniu wprowadzono także obowiązek stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska.

Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.?

Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.? Jak zmieni się sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę?

REKLAMA

Resort pracy: będzie aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę [jest projekt ustawy]. Co z 4666 zł na 2025 r.? Czas na zmianę przepisów jest do 15 listopada 2024 r.!

Co dopiero rząd ogłosił wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej na 2025 r. a tu takie wieści. Resort pracy przygotował projekt z dnia 22 sierpnia 2024 r. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Dojdzie m.in. do aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przedstawiamy 12 najważniejszych zasad i pojęć zw. ze zmianami. Co ważne Polska ma czas do dnia 15 listopada 2024 r. na wdrożenie unijnych przepisów.

Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

REKLAMA