REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 4 poz. 23

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 20 grudnia 1996 r.

w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w dziedzinie transportu kolejowego.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 16 ust. 2, w związku z art. 14 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414 oraz z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680).
§ 2.
Rozporządzenie dotyczy nadawania uprawnień budowlanych w dziedzinie transportu kolejowego w następujących specjalnościach:

1) linie, węzły i stacje kolejowe,

2) urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym,

3) kolejowe sieci elektroenergetyczne oraz sposobu ustanawiania rzeczoznawców budowlanych w tych specjalnościach.

§ 3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o uprawnieniach budowlanych w specjalności:

1) linie, węzły i stacje kolejowe, należy przez to rozumieć wszystkie tory kolejowe, w tym również tory kolei linowo-terenowych, wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi obejmującymi obiekty związane z budową torów kolejowych, jak również typowe lub powtarzalne mosty o długości całkowitej do 10 m i przepusty oraz place ładunkowe, perony i rampy z wiatami,

2) urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia techniczne służące do zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, w tym również urządzenia zabezpieczenia ruchu na skrzyżowaniach linii kolejowej z drogą w jednym poziomie,

3) kolejowe sieci elektroenergetyczne, należy przez te rozumieć instalacje i urządzenia techniczne zasilania i sterowania kolejowej sieci trakcyjnej ora; urządzenia elektroenergetyki na obszarach kolejowych.

Rozdział 2

Zakres uprawnień budowlanych

§ 4.

1. Do uzyskania uprawnień budowlanych w danej specjalności jest wymagane, w zależności od zakresu tych uprawnień, posiadanie odpowiedniego lub pokrewnego wykształcenia wyższego albo odpowiedniego wykształcenia średniego, odbycie wymaganej praktyki zawodowej i zdanie egzaminu bądź posiadanie co najmniej wykształcenia zasadniczego zawodowego, dyplomu mistrza i zdanie egzaminów.

2. Wykaz kierunków i specjalności wykształcenia wyższego odpowiedniego i pokrewnego oraz wykształcenia średniego zawodowego odpowiedniego, dla poszczególnych specjalności uprawnień budowlanych, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

3. Wykształcenie, którego kierunek lub specjalność określono w sposób odbiegający od przyjętego w rozporządzeniu, podlega indywidualnemu uznaniu i zakwalifikowaniu przez inspektora jako wykształcenie odpowiednie lub pokrewne dla danej specjalności albo nieodpowiednie.

4. Zasady uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą za równorzędne z wykształceniem technicznym uzyskanym w kraju określają odrębne przepisy.

§ 5.
1. Uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń stanowią również podstawę do sprawdzania projektów budowlanych w specjalności objętej tymi uprawnieniami.

2. Uprawnienia budowlane do wykonywania pracy na stanowisku majstra budowlanego i kierowania w powierzonym zakresie robotami budowlanymi stanowią podstawę do wykonywania tych czynności w zakresie objętym rzemiosłem określonym w dyplomie mistrza, z wyłączeniem robót budowlanych przy obiektach zabytkowych.

§ 6.
1. Uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie w specjalności linie, węzły i stacje kolejowe stanowią podstawę do:

1) projektowania:

a) układów torowych, z wyjątkiem układów torowych w węzłach i stacjach oraz układów torowych wymagających uwzględnienia wpływów eksploatacji górniczej,

b) remontów linii kolejowych, węzłów i stacji,

c) budowy i remontów bocznic kolejowych,

d) budowy i remontów obiektów technologicznie związanych z układem torowym, zaliczanych do specjalności linie, węzły i stacje kolejowe,

2) kierowania robotami budowlanymi w zakresie:

a) budowy i remontów linii kolejowych, węzłów i stacji, z wyłączeniem kierowania pomiarami geodezyjnymi,

b) budowy i remontów bocznic kolejowych,

c) budowy i remontów obiektów technologicznie związanych z układem torowym, zaliczanych do specjalności linie, węzły i stacje kolejowe.

2. Uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie w specjalności urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym stanowią podstawę do:

1) projektowania dopuszczonych do stosowania systemów i urządzeń sterowania ruchem, z wyjątkiem urządzeń komputerowych,

2) kierowania robotami budowlanymi, o których mowa w pkt 1.

3. Uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie w specjalności kolejowe sieci elektroenergetyczne stanowią podstawę do;

1) projektowania adaptacji projektów typowych lub powtarzalnych konstrukcji sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej,

2) kierowania robotami budowlanymi, o których mowa w pkt 1.

Rozdział 3

Praktyka zawodowa

§ 7.

1. Praktyka zawodowa, o której mowa w art. 14 ust. 4 ustawy, powinna być odbyta po uzyskaniu dyplomu lub świadectwa ukończenia szkoły albo w czasie zaocznych lub wieczorowych studiów technicznych. Cały okres praktyki zawodowej powinien być zgodny ze specjalnością uprawnień budowlanych.

2. Jeżeli praktykę zawodową odbywa się w niepełnym wymiarze czasu pracy, okres praktyki zawodowej podlega odpowiedniemu wydłużeniu, wynikającemu z różnicy czasu w stosunku do jego pełnego wymiaru.

3. Za praktykę zawodową może być również uznana praktyka wykonywana w ramach umowy o dzieło lub umowy zlecenia, jeżeli okres jej wykonywania w ramach jednej umowy nie jest krótszy niż 1 miesiąc w odniesieniu do praktyki projektowej i 3 miesiące w odniesieniu do praktyki na budowie. Łączny okres takiej praktyki nie może przekroczyć połowy wymaganego wymiaru czasu praktyki zawodowej.

4. Osoba nadzorująca praktykę zawodową powinna posiadać w danej specjalności i specjalizacji uprawnienia budowlane bez ograniczeń.

5. Może być uznana za równoważną praktyka zawodowa odbyta za granicą pod kierunkiem osoby uprawnionej do wykonywania zawodu w danym kraju. Praktyka ta powinna być udokumentowana zaświadczeniem, o którym mowa w § 9.

§ 8.
1. Osoba odbywająca praktykę dokumentuje przebieg praktyki zawodowej w zeszycie formatu A4 z ponumerowanymi stronami, zwanym dalej „książką praktyki zawodowej”.

2. Książka praktyki zawodowej powinna być opieczętowana przez organ właściwy w sprawach uprawnień budowlanych, o którym mowa w § 10 ust. 1. Przed rozpoczęciem dokumentowania przebiegu praktyki zawodowej osoba odbywająca praktykę ma obowiązek złożyć książkę praktyki zawodowej do opieczętowania w miejscu wyznaczonym do przyjmowania wniosków o nadanie uprawnień budowlanych. Organ zwraca opieczętowaną książkę praktyki zawodowej w terminie nie dłuższym niż 7 dni.

3. W książce praktyki zawodowej należy:

1) wymienić obiekty budowlane, przy których projektowaniu lub realizacji brała udział osoba odbywająca praktykę zawodową, określając rodzaj, przeznaczenie, lokalizację i konstrukcję obiektu oraz odpowiednio do specjalności uzyskiwanych uprawnień inne charakterystyczne dane techniczne,

2) określić cotygodniowo charakter czynności pełnionych w czasie odbywania praktyki zawodowej z potwierdzeniem i zaopiniowaniem jakości wykonywanych czynności co najmniej raz na 3 miesiące przez osobę kierującą praktyką.

4. Po zakończeniu praktyki zawodowej w wymiarze wymaganym do uzyskania uprawnień budowlanych lub przy zmianie jednostki, w której była odbywana praktyka zawodowa, osoba kierująca praktyką wpisuje w książce praktyki zawodowej ogólną ocenę teoretycznej i praktycznej znajomości zawodu osoby odbywającej praktykę. Ocenę tę potwierdza kierownik jednostki, w której odbywano tę praktykę.

§ 9.
1. Przepisów § 8 nie stosuje się do praktyki zawodowej odbytej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oraz praktyki zawodowej odbywanej za granicą. Odbycie tych praktyk powinno być potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez kierownika jednostki, w której odbywała się praktyka zawodowa, zawierającym:

1) wyszczególnienie projektów budowlanych, przy których sporządzaniu ubiegający się o uprawnienia budowlane odbywał praktykę zawodową, lub odpowiednio obiektów budowlanych, przy których realizacji odbywał on praktykę zawodową, z podaniem osoby nadzorującej tę praktykę,

2) stwierdzenie okresów praktyki zawodowej z podaniem dat rozpoczęcia i ukończenia praktyki przy poszczególnych projektach lub odpowiednio przy realizacji poszczególnych obiektów budowlanych, z określeniem charakteru wykonywanych czynności,

3) ogólną ocenę teoretycznej i praktycznej znajomości zawodu, dokonaną przez osobę nadzorującą praktykę.

2. W odniesieniu do praktyki zawodowej, o której mowa w ust. 1, odbytej w jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji zaświadczenia potwierdzające odbycie praktyki zawodowej wydaje właściwy organ specjalistycznego nadzoru budowlanego, podając w nim okres praktyki oraz ogólną ocenę teoretycznej i praktycznej znajomości zawodu.

Rozdział 4

Wnioski o nadanie uprawnień budowlanych, zakres i sposób przeprowadzania egzaminu i zasady odpłatności z tego tytułu oraz zasady wynagradzania komisji egzaminacyjnej

§ 10.

1. Decyzje o nadaniu uprawnień budowlanych wydaje okręgowy inspektor specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego, właściwy według miejsca zamieszkania wnioskodawcy, zwany dalej inspektorem.

2. Komisje, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy, powołują, z zastrzeżeniem § 16 ust. 4, inspektorzy.

§ 11.
1. Wniosek o nadanie uprawnień budowlanych składa się inspektorowi właściwemu według miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

2. Do wniosku należy dołączyć:

1) odpis dyplomu inżyniera, dyplomu technika albo świadectwa ukończenia średniej szkoły zawodowej lub szkoły zasadniczej i dyplomu mistrza,

2) książkę praktyki zawodowej albo zaświadczenie, o którym mowa w § 9,

3) dowód uiszczenia pierwszej raty opłaty za postępowanie o nadanie uprawnień budowlanych.

3. Obowiązek dołączenia do wniosku książki praktyki zawodowej nie dotyczy osoby posiadającej dyplom mistrza w rzemiośle budowlanym.

4. W wypadku stwierdzenia braków we wniosku, inspektor nakłada w drodze postanowienia na osobę ubiegającą się o uprawnienia obowiązek usunięcia wskazanych braków w określonym terminie.

5. Inspektor wydaje decyzje o odmowie nadania uprawnień budowlanych bez przeprowadzania egzaminu:

1) po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 4,

2) jeżeli przygotowanie zawodowe osoby ubiegającej się o uprawnienia budowlane nie odpowiada warunkom, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 7.

§ 12.
1. Inspektor wydaje decyzję o nadaniu uprawnień budowlanych po:

1) ustaleniu przez komisję egzaminacyjną, na podstawie dokumentów złożonych przez ubiegającego się o uprawnienia budowlane, że spełnił on warunki w zakresie przygotowania zawodowego, niezbędnego do uzyskania uprawnień budowlanych.

2) złożeniu egzaminu przez ubiegającego się o uprawnienia budowlane przed komisją egzaminacyjną.

2. Ustaleń, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie praktyki zawodowej odbytej w budownictwie w jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji dokonują właściwe organy specjalistycznego nadzoru budowlanego.

§ 13.
1. Egzamin o nadanie uprawnień budowlanych, składany przed komisją egzaminacyjną, zawiera część ustną oraz pisemną w formie testu i obejmuje sprawdzenie:

1) znajomości przepisów prawnych w zakresie niezbędnym do ich właściwego stosowania oraz umiejętności praktycznego posługiwania się tymi przepisami,

2) umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy technicznej, polegającej na wyjaśnieniu określonych przez komisję egzaminacyjną zagadnień technicznych wchodzących w zakres praktyki zawodowej.

2. Komisja może żądać przedstawienia prac projektowych wykonanych w ramach praktyki zawodowej.

3. Znajomość przepisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy:

1) we wszystkich specjalnościach:

a) ustawy – Prawo budowlane oraz rozporządzeń i zarządzeń wydanych na jej podstawie,

b) warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu robót budowlano-montażowych,

c) postępowania administracyjnego (dział I i II Kodeksu postępowania administracyjnego),

d) zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska, dóbr kultury i ochrony przeciwpożarowej, normalizacji i certyfikacji – w części związanej z projektowaniem, budową, utrzymaniem i rozbiórką obiektów budowlanych,

2) w zależności od specjalności oraz zakresu uprawnień budowlanych – innych jeszcze właściwych przepisów aniżeli wymienione w pkt 1 oraz praktycznego stosowania obowiązujących Polskich Norm z zakresu projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych.

4. Szczegółowy program egzaminu na poszczególne specjalności ustala Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.

§ 14.
1. W zależności od posiadanego wykształcenia i praktyki egzamin przeprowadza się:

1) odrębnie na uprawnienia budowlane do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi w danej specjalności,

2) łącznie na oba rodzaje uprawnień budowlanych w danej specjalności, jeżeli ubiegający się o te uprawnienia spełnia wymagania odnoszące się do obu rodzajów uprawnień.

2. Przy ubieganiu się o uzyskanie uprawnień budowlanych, innego rodzaju lub w innej specjalności niż posiadane, obowiązuje egzamin w zakresie ograniczonym do zagadnień nie objętych programem egzaminu obowiązującego przy ubieganiu się o już posiadane uprawnienia oraz do znajomości zmian przepisów prawnych objętych zakresem egzaminu.

§ 15.
1. Egzaminy o nadanie uprawnień budowlanych przeprowadza się co najmniej dwa razy w roku. Termin, czas trwania i miejsce egzaminu ustala przewodniczący komisji, z tym że egzaminy odbywają się w miejscowościach stanowiących siedzibę inspektorów.

2. Osoba dopuszczona do egzaminu powinna być zawiadomiona o jego terminie i miejscu listem poleconym, co najmniej na miesiąc przed tym terminem.

3. W razie negatywnego wyniku egzaminu przewodniczący komisji jest obowiązany podać zainteresowanemu termin, po którego upływie może on ponownie przystąpić do egzaminu. Termin ten nie może być krótszy niż 3 miesiące.

§ 16.
1. Komisje, o których mowa w § 10 ust. 2, prowadzą postępowanie o nadanie uprawnień budowlanych, w tym przeprowadzają postępowanie kwalifikacyjne oraz egzaminy o nadanie uprawnień budowlanych.

2. W skład komisji wchodzą:

1) przewodniczący komisji i jego zastępcy,

2) członkowie komisji.

3. Przewodniczącym, jego zastępcami i członkami komisji mogą być osoby posiadające wyższe wykształcenie techniczne i uprawnienia budowlane oraz osoby posiadające wyższe wykształcenie prawnicze.

4. Przewodniczącego komisji i jego zastępców wyznacza Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.

5. Inspektor ustala regulamin działania komisji i zapewnia jej obsługę administracyjną.

§ 17.
1. Komisja przeprowadza egzaminy w zespołach egzaminacyjnych ustalanych przez inspektora.

2. W skład zespołu egzaminacyjnego wchodzą:

1) przewodniczący komisji lub jeden z jego zastępców,

2) członkowie – w tym dwie osoby z uprawnieniami budowlanymi, odpowiednimi dla danej specjalności, oraz osoba z wykształceniem prawniczym.

§ 18.
1. Inspektor prowadzi rejestr wydanych uprawnień budowlanych.

2. Kopię ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 12 ust. 2 ustawy, przekazuje się Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, w celu wpisania do centralnego rejestru.

§ 19.
1. Opłatę za postępowanie kwalifikacyjne wraz z egzaminem ustala się w wysokości 50% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym złożenie wniosku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o rewaloryzacji oraz zasadach ustalania emerytur i rent.

2. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa i jest wnoszona na konto wskazane przez inspektora, w dwóch ratach.

3. Ubiegający się o uzyskanie uprawnień budowlanych, przy składaniu wniosku o ich nadanie, wpłaca pierwszą ratę opłaty w wysokości połowy opłaty obowiązującej w terminie przeprowadzenia ostatniego egzaminu przed złożeniem wniosku. Drugą ratę opłaty uiszcza się po otrzymaniu zawiadomienia o dopuszczeniu do egzaminu. Wysokość drugiej raty określa się w zawiadomieniu, o którym mowa w § 15 ust. 2.

4. Pierwsza rata opłaty nie podlega zwrotowi. Druga rata podlega zwrotowi w wypadku usprawiedliwionego niestawienia się na egzamin lub usprawiedliwionego odstąpienia od egzaminu.

§ 20.
Wysokość wynagrodzenia osób wchodzących w skład komisji ustala się procentowo od kwoty przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 19 ust. 1, w wysokości:

1) za udział w postępowaniu kwalifikacyjnym – 1,5% od jednego wniosku,

2) za przeprowadzenie egzaminu – 3% od jednej osoby egzaminowanej.

§ 21.
Osoba posiadająca uprawnienia budowlane, potwierdzając wykonanie czynności związanych z pełnioną samodzielną funkcją techniczną w budownictwie, posługuje się pieczątką; wzór pieczątki określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 22.
1. O nadaniu tytułu rzeczoznawcy budowlanego, na wniosek zainteresowanego, orzeka w drodze decyzji Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.

2. Do nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego w specjalnościach określonych w § 2 stosuje się przepisy art. 15 ustawy, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.

3. Wniosek o nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego składa się do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej za pośrednictwem inspektora właściwego według miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Inspektor sprawdza wniosek pod względem formalnym oraz opiniuje w zakresie wymaganej praktyki zawodowej, odbytej po uzyskaniu uprawnień budowlanych.

Rozdział 5

Przepis końcowy

§ 23.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: w z. S. Rybak

Załącznik 1. [WYKAZ KIERUNKÓW I SPECJALNOŚCI WYKSZTAŁCENIA WYŻSZEGO ODPOWIEDNIEGO I POKREWNEGO ORAZ WYKSZTAŁCENIA ŚREDNIEGO ZAWODOWEGO ODPOWIEDNIEGO, W POSZCZEGÓLNYCH SPECJALNOŚCIACH UPRAWNIEŃ BUDOWLANYCH (§ 2 ROZPORZĄDZENIA)]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia
20 grudnia 1996 r. (poz. 23)

Załącznik nr 1

WYKAZ KIERUNKÓW I SPECJALNOŚCI WYKSZTAŁCENIA WYŻSZEGO ODPOWIEDNIEGO I POKREWNEGO ORAZ WYKSZTAŁCENIA ŚREDNIEGO ZAWODOWEGO ODPOWIEDNIEGO, W POSZCZEGÓLNYCH SPECJALNOŚCIACH UPRAWNIEŃ BUDOWLANYCH (§ 2 ROZPORZĄDZENIA)

1. Specjalność uprawnień budowlanych – linie, węzły i stacje kolejowe:

1.1. wykształcenie wyższe odpowiednie, kierunek studiów – budownictwo, w specjalnościach:

1.1.1. drogi kolejowe,

1.1.2. drogi żelazne,

1.1.3. inżynieria kolejowa

1.2. wykształcenie wyższe pokrewne, kierunek studiów – budownictwo, w specjalnościach:

1.2.1. budownictwo komunikacyjne,

1.2.2. inżynieria komunikacyjna,

1.2.3. konstrukcje budowlane i inżynierskie

1.3. wykształcenie średnie odpowiednie, w zawodzie technika budownictwa, w specjalności – drogi i mosty kolejowe.

2. Specjalność uprawnień budowlanych – urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym:

2.1. wykształcenie wyższe odpowiednie:

2.1.1. kierunek studiów – transport, w tym specjalności:

2.1.1.1. sterowanie ruchem w transporcie,

2.1.1.2. sterowanie ruchem,

2.1.1.3. zabezpieczenie ruchu pociągów,

2.1.1.4. automatyka

2.1.2. kierunek studiów – elektrotechnika, w tym specjalności:

2.1.2.1. automatyka,

2.1.2.2. automatyzacja kolei,

2.1.2.3. inżynieria elektryczna w transporcie szynowym,

2.1.2.4. automatyka i sterowanie ruchem kolejowym

2.2. wykształcenie wyższe pokrewne, kierunki studiów: elektrotechnika, automatyka i robotyka, elektronika i telekomunikacja, w tym specjalności:

2.2.1. automatyka i inżynieria komputerowa,

2.2.2. informatyka i elektronika,

2.2.3. inżynieria elektryczna,

2.2.4. elektrotechnika,

2.2.5. urządzenia i maszyny elektryczne

2.3. wykształcenie średnie odpowiednie, w zawodzie technik elektryk, w specjalności – urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

3. Specjalność uprawnień budowlanych – kolejowe sieci elektroenergetyczne:

3.1. wykształcenie wyższe odpowiednie, kierunek studiów – elektrotechnika, w specjalnościach:

3.1.1. trakcja elektryczna,

3.1.2. elektroenergetyka,

3.1.3. inżynieria elektryczna w transporcie szynowym,

3.1.4. automatyka elektroenergetyczna,

3.1.5. systemy, sieci i automatyka elektroenergetyczna,

3.1.6. sieci i systemy elektroenergetyczne

3.2. wykształcenie wyższe pokrewne, kierunek studiów – elektrotechnika, w specjalnościach:

3.2.1. elektrotechnika,

3.2.2. energoelektronika,

3.2.3. inżynieria elektryczna,

3.2.4. inżynieria systemów elektrycznych,

3.2.5. inżynieria wysokich napięć,

3.2.6. inżynieria wysokonapięciowa

3.3. wykształcenie średnie odpowiednie, w zawodzie technik elektryk, w specjalności – trakcja elektryczna.

Załącznik 2. [WZORY PIECZĘCI IMIENNYCH]

Załącznik nr 2

WZORY PIECZĘCI IMIENNYCH

A. Dla osób z wykształceniem wyższym:

infoRgrafika

B. Dla osób z wykształceniem średnim technicznym:

infoRgrafika

C. Dla osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym i dyplomem mistrza:

infoRgrafika

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA