REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 125 poz. 868

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI1)

z dnia 21 czerwca 2006 r.

w sprawie ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr 169, poz. 1420) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa:

1) rodzaje ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;

2) podział ryzyk między podmiot publiczny i partnera prywatnego;

3) wpływ ryzyk na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych.

§ 2.
Do rodzajów ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego należą w szczególności:

1) ryzyka związane z budową – ryzyka powodujące zmiany kosztów i terminów związanych z realizacją budowy, przebudowy lub rozbudowy w ramach przedsięwzięcia, jak również z funkcjonowaniem udostępnionych już składników majątkowych, w szczególności ryzyko:

a) opóźnienia w zakończeniu robót budowlanych,

b) niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót,

c) wzrostu kosztów,

d) wystąpienia nieścisłości w specyfikacji wyboru partnera prywatnego,

e) związane z wpływem czynników zewnętrznych,

f) wystąpienia nieadekwatnych do celu przedsięwzięcia rozwiązań w dokumentacji projektowej,

g) związane z pojawieniem się lub zastosowaniem do realizacji przedsięwzięcia nowych technologii,

h) wystąpienia wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność składnika majątkowego;

2) ryzyka związane z dostępnością – ryzyka wpływające na sposób, jakość lub ilość dostarczanych w ramach realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług, w szczególności ryzyko:

a) związane z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług,

b) związane z niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości,

c) braku zgodności z normami bezpieczeństwa lub innymi normami branżowymi,

d) wzrostu kosztów,

e) związane ze sposobem i jakością prac wykonywanych w celu dostarczenia usług,

f) nieodpowiedniej kwalifikacji pracowników,

g) związane z dostępnością i jakością nakładów lub składników majątkowych potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia,

h) wystąpienia zmian technologicznych;

3) ryzyka związane z popytem – ryzyka powodujące zmianę popytu na określone usługi, w szczególności ryzyko:

a) związane z pojawieniem się konkurencji,

b) cykliczności popytu,

c) zmiany cen,

d) zastosowania przestarzałych technologii,

e) pojawienia się nowych trendów rynkowych;

4) ryzyka związane z przygotowaniem przedsięwzięcia – ryzyka wpływające na koszt i czas trwania procesu przetargowego, w szczególności ryzyko:

a) związane z dostępnością informacji dotyczących planowanej realizacji przedsięwzięcia,

b) wprowadzania zmian do specyfikacji wyboru partnera prywatnego,

c) związane ze sposobem i jakością prowadzenia postępowania o wybór partnera prywatnego,

d) rezygnacji z realizacji przedsięwzięcia;

5) ryzyka rynkowe związane z dostępnością nakładów na realizację przedsięwzięcia – ryzyka wpływające na koszt, ilość, jakość i terminy dostarczania nakładów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:

a) związane z niemożliwością pozyskania nakładów o określonej jakości,

b) związane z niemożliwością pozyskania nakładów w określonej ilości,

c) związane z niemożliwością pozyskania nakładów w określonym terminie,

d) zmiany cen,

e) związane z pojawieniem się konkurencji,

f) związane z logistyką,

g) związane z rynkiem pracy;

6) ryzyko o charakterze politycznym – ryzyko wystąpienia zmian w sferze polityki, której kierunki związane są z rozwojem przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;

7) ryzyko o charakterze legislacyjnym – ryzyko wystąpienia zmian w przepisach prawnych, mających wpływ na realizację przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;

8) ryzyka makroekonomiczne – ryzyka wpływające na sytuację ekonomiczną, w szczególności ryzyko:

a) inflacji,

b) zmian wysokości stóp procentowych,

c) kursowe,

d) zmian demograficznych,

e) związane z tempem wzrostu gospodarczego;

9) ryzyko regulacyjne – ryzyko wystąpienia zmian w regulacjach dotyczących systemów opłat w ramach danej dziedziny usług użyteczności publicznej, które mają wpływ na koszty realizacji przedsięwzięcia lub w wyniku których zmianie ulegnie zakres praw i obowiązków stron w ramach przedsięwzięcia;

10) ryzyka związane z przychodami z przedsięwzięcia – ryzyka mające wpływ na poziom przychodów uzyskiwanych w ramach realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:

a) związane z funkcjonowaniem wynagradzania partnera prywatnego w ramach przedsięwzięcia,

b) zmian w obowiązującym mechanizmie cenowym,

c) związane z wdrożeniem mechanizmu poboru opłat związanych z przedsięwzięciem;

11) ryzyko związane z wystąpieniem siły wyższej;

12) ryzyka związane z rozstrzyganiem sporów – ryzyka, których wystąpienie wpływa na sposób i efektywność rozstrzygnięcia sporu powstałego na tle realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;

13) ryzyka związane ze stanem środowiska naturalnego – ryzyka powodujące powstanie obowiązku podjęcia działań, mających na celu poprawę stanu środowiska naturalnego przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, lub ryzyka pogorszenia się stanu środowiska naturalnego w wyniku realizacji przedsięwzięcia;

14) ryzyka związane z lokalizacją przedsięwzięcia – ryzyka wpływające na dostępność terenu przeznaczonego do realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:

a) związane ze stanem prawnym nieruchomości,

b) odkryć archeologicznych lub innych związanych z dziedzictwem kulturowym,

c) wynikające z właściwości istniejącej infrastruktury,

d) dostępności siły roboczej;

15) ryzyka związane z przekazywaniem składników majątkowych – ryzyka wpływające na warunki i terminy przekazywania składników majątkowych w ramach realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:

a) związane ze stanem składników majątkowych przed ich przekazaniem,

b) związane z przepływem informacji dotyczących składników majątkowych zaangażowanych w przedsięwzięcie,

c) związane z wykonaniem obowiązków i egzekucją praw związanych z dokonaniem przekazania,

d) wystąpienia wierzytelności lub innego prawa związanego z danym składnikiem majątkowym,

e) konieczności transferu siły roboczej;

16) ryzyko związane z końcową wartością składników majątkowych – ryzyko wartości materialnej składników majątkowych na dzień zakończenia realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;

17) ryzyko związane z brakiem społecznej akceptacji – ryzyko protestów i sprzeciwów społeczności lokalnych, w szczególności podczas wdrażania i realizacji projektów infrastrukturalnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

§ 3.
Podział ryzyk, o których mowa w § 2, między partnera prywatnego i podmiot publiczny – strony umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, zwane dalej „stronami”, powinien być dokonany z zastosowaniem zasady optymalnej alokacji danego ryzyka, uwzględniającej możliwości i umiejętności zarządzania ryzykiem przez strony, w celu osiągnięcia jak największej wartości dodanej analizowanego przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
§ 4.
Zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym mają wpływ na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych w przypadku, gdy podmiot publiczny:

1) ponosi większość ryzyk związanych z budową, o których mowa w § 2 pkt 1, albo

2) ponosi większość ryzyk związanych z dostępnością i większość ryzyk związanych z popytem, o których mowa w § 2 pkt 2 i 3.

§ 5.
1. Ustalenie przez podmiot publiczny, czy będzie miał miejsce podział ryzyk, o którym mowa w § 4, następuje w oparciu o wyniki analizy jakościowej tych ryzyk, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. W wyniku analizy jakościowej ryzyk należy określić:

1) podział ryzyk pomiędzy strony umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;

2) prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyk oraz

3) wpływ ryzyk na realizowane przedsięwzięcie.

3. Jeżeli na podstawie analizy, o której mowa w ust. 1:

1) nie jest możliwe ustalenie podziału ryzyk, pozwalającego stwierdzić, która ze stron umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym ponosi większość ryzyk związanych z budową, dostępnością i popytem, wymienionych w § 2 pkt 1–3, lub

2) gdy przynajmniej jedno spośród ryzyk wymienionych w § 2 pkt 1–3 charakteryzuje się wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia lub wysokim wpływem na przedsięwzięcie i będzie je ponosił podmiot publiczny

– niezbędne jest przeprowadzenie analizy wartościowej ryzyk, w wyniku której wartości wszystkich ryzyk, w ramach tych rodzajów, zostaną wyrażone liczbowo, w oparciu o prawdopodobieństwo ich wystąpienia i ich wpływ na przedsięwzięcie.

4. Wartości liczbowe ryzyk, o których mowa w ust. 3, zostaną określone na podstawie wyników analizy rodzajów ryzyka, o której mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz. U. Nr 125, poz. 866).

§ 6.
1. W przypadku gdy podział ryzyk, o których mowa w § 2 pkt 1–3, nie pozwala na ustalenie, która ze stron ponosi większość tych ryzyk, ustalenie, czy zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym mają wpływ na dług publiczny oraz deficyt sektora finansów publicznych, następuje z uwzględnieniem podziału ryzyka związanego z końcową wartością składników majątkowych, o którym mowa w § 2 pkt 16.

2. W przypadku gdy podmiot publiczny będzie ponosił ryzyko związane z końcową wartością składników majątkowych lub podział tego ryzyka pomiędzy strony nie będzie przejrzysty co do tego, kto ponosi większość tego ryzyka, zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie publiczo-prywatnym będą miały wpływ na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych.

§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Gospodarki: P. G. Woźniak

 

 

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 220, poz. 1888).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2006-07-13
  • Data wejścia w życie: 2006-07-28
  • Data obowiązywania: 2006-07-28
  • Dokument traci ważność: 2009-02-27
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA