REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 1019

USTAWA

z dnia 9 lipca 2025 r.

o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw1)

Tekst pierwotny

Art. 1.

W ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3:

a) w ust. 1 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 i 10 w brzmieniu:

„9) otrzymywanie komunikatów dotyczących usług świadczonych na rzecz tego użytkownika;

10) opatrywanie dokumentu elektronicznego podpisem zaufanym, podpisem osobistym oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz weryfikację tych podpisów.”,

b) w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „w ust. 1 pkt 1-3” zastępuje się wyrazami „w ust. 1 pkt 1-3 i 9”,

c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. Na potrzeby realizacji usługi, o której mowa w ust. 1 pkt 9, minister właściwy do spraw informatyzacji przetwarza dane pochodzące z rejestrów publicznych, rejestrów niepublicznych lub systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych lub podmiotów niepublicznych.”;

2) art. 3a otrzymuje brzmienie:

„Art. 3a. Dokumenty składane w ramach usług online, o których mowa w art. 19aa i art. 19ab ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, opatruje się:

1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo

2) podpisem zaufanym, albo

3) podpisem osobistym, albo

4) zaawansowaną pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu użytkownika aplikacji mObywatel z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2.”;

3) po art. 3a dodaje się art. 3b i art. 3c w brzmieniu:

„Art. 3b. W aplikacji mObywatel można udostępniać inne usługi niż określone w art. 3 ust. 1, świadczone przez podmioty publiczne lub podmioty niepubliczne prowadzące rejestry publiczne, rejestry niepubliczne lub systemy teleinformatyczne.

Art. 3c. W aplikacji mObywatel udostępnia się funkcjonalność wirtualnego asystenta opartą o model sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia, o którym mowa w art. 3 pkt 63 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji) (Dz. Urz. UE L 2024/1689 z 12.07.2024), niewykorzystujący danych osobowych użytkownika aplikacji mObywatel.”;

4) w art. 4:

a) w ust. 1 uchyla się pkt 2 i 3,

b) uchyla się ust. 2-6;

5) w art. 13 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. W przypadku przywrócenia świadczenia usług związanych z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego, który został unieważniony, użytkownikowi aplikacji mObywatel wydaje się nowy dokument mObywatel na jego żądanie złożone w tej aplikacji.”;

6) w art. 14 uchyla się ust. 5;

7) w art. 15:

a) w ust. 3 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

„1a) warunki zapewnienia bezpieczeństwa świadczenia usługi;”,

b) dodaje się ust. 9-11 w brzmieniu:

„9. Minister właściwy do spraw informatyzacji cofa, w drodze decyzji administracyjnej, zgodę na świadczenie usługi, o której mowa w ust. 1, w przypadku:

1) naruszenia przez podmiot publiczny albo podmiot niepubliczny warunków określonych w ogólnych warunkach świadczenia usługi;

2) wystąpienia ryzyka naruszenia bezpieczeństwa aplikacji mObywatel, systemu mObywatel lub użytkowników aplikacji mObywatel.

10. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 9, minister właściwy do spraw informatyzacji może zawiesić świadczenie usługi, o której mowa w ust. 1.

11. Decyzja, o której mowa w ust. 9, podlega natychmiastowemu wykonaniu.”;

8) w art. 16:

a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. W przypadku gdy nowa usługa jest udostępniana w oparciu o dane pochodzące z rejestrów publicznych, rejestrów niepublicznych lub systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych lub podmiotów niepublicznych, dla których prowadzącym te rejestry lub systemy jest podmiot inny niż minister właściwy do spraw informatyzacji, z wnioskiem występuje podmiot prowadzący te rejestry lub systemy.”,

b) dodaje się ust. 11-13 w brzmieniu:

„11. Minister właściwy do spraw informatyzacji cofa, w drodze decyzji administracyjnej, zgodę na opracowanie, udostępnienie i świadczenie w aplikacji mObywatel nowej usługi w przypadku naruszenia przez podmiot wnioskujący zakresu lub warunków współpracy określonych w tym porozumieniu.

12. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 11, minister właściwy do spraw informatyzacji może zawiesić świadczenie nowej usługi.

13. Decyzja, o której mowa w ust. 11, podlega natychmiastowemu wykonaniu.”;

9) w art. 18 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

„2. W systemie mObywatel można przechowywać i archiwizować dane lub dokumenty elektroniczne niezbędne do świadczenia usług, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lub art. 3b, przez okres niezbędny do realizacji usługi, której dotyczą, przy czym dane osobowe przechowuje się przez okres, o którym mowa w art. 20 ust. 3.”;

10) w art. 19 w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) udostępnia narzędzia, które umożliwiają potwierdzenie autentyczności, ważności, integralności oraz pochodzenia dokumentów mobilnych w sposób, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 2 i 3:

a) usługę w aplikacji mObywatel,

b) usługę świadczoną zgodnie z ogólnymi warunkami świadczenia usługi, o których mowa w art. 15 ust. 3,

c) usługę online dla dokumentu mObywatel;”;

11) art. 24 i art. 25 otrzymują brzmienie:

„Art. 24. W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 620) wprowadza się następujące zmiany:

1) uchyla się art. 11a;

2) po art. 11a dodaje się art. 11b i art. 11c w brzmieniu:

„Art. 11b. 1. Nauczycielowi wydaje się legitymację służbową w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), jako „mLegitymację”, po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

2. mLegitymację wydaje się w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy w szkole.

3. mLegitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer mLegitymacji;

5) datę wydania mLegitymacji.

4. Numer mLegitymacji jest ustalany w systemie informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 1019).

5. mLegitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. mLegitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. mLegitymację unieważnia się w przypadku:

1) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela;

2) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, jeżeli zmianie uległ również numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;

3) błędu w numerze mLegitymacji;

4) unieważnienia legitymacji, o którym mowa w art. 11c ust. 8 pkt 1 lit. b-d i pkt 2.

8. W przypadku unieważnienia mLegitymacji z przyczyn określonych w ust. 7 pkt 2-4 nauczycielowi wydaje się nową mLegitymację.

Art. 11c. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej „legitymacją”.

2. Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d.

3. Legitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;

2) wizerunek twarzy nauczyciela;

3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;

4) numer legitymacji;

5) datę wydania legitymacji;

6) hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym.

4. Numer legitymacji jest zgodny z numerem mLegitymacji, a w przypadku legitymacji wydawanej nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, numer legitymacji jest ustalany przez kierownika jednostki organizacyjnej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9u ust. 1.

5. Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.

6. Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.

7. Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu.

8. Legitymację unieważnia się:

1) z urzędu - w przypadku:

a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,

b) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,

c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem,

d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;

2) na wniosek nauczyciela - w przypadku:

a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,

b) uszkodzenia dotychczasowej legitymacji, które podważa jej wiarygodność lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia dotychczasowej legitymacji,

c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.

9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c, oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia dotychczasowej legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.

10. Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację:

1) z urzędu - w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d;

2) na wniosek nauczyciela - w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. c i pkt 2.

11. Do wniosku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się.

12. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.”;

3) w art. 91a w ust. 4 wyrazy „art. 10-28” zastępuje się wyrazami „art. 10, art. 11, art. 11c, art. 12-18, art. 20-23, art. 26-28”;

4) w art. 91b w ust. 2:

a) w pkt 1 wyrazy „art. 11a” zastępuje się wyrazami „art. 11b, art. 11c”,

b) w pkt 2 po wyrazach „art. 9,” dodaje się wyrazy „art. 11b, art. 11c,”.

Art. 25. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2025 r. poz. 881) w art. 11 po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1e w brzmieniu:

„1a. Uczniowi szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne wydaje się legitymację szkolną.

1b. Uczniowi szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne wydaje się legitymację szkolną:

1) jeżeli uczeń nie uczęszcza do szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej;

2) na wniosek ucznia pełnoletniego, a w przypadku ucznia niepełnoletniego - na wniosek jego rodziców.

1c. Dziecku niepełnosprawnemu spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się legitymację przedszkolną.

1d. Legitymację szkolną wydaje się także w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), jako „mLegitymację szkolną”:

1) uczniowi pełnoletniemu;

2) uczniowi niepełnoletniemu, jeżeli rodzice tego ucznia nie wyrazili sprzeciwu.

1e. Uczniowi szkoły polskiej, o której mowa w art. 4 pkt 29d ustawy - Prawo oświatowe, lub szkoły i zespołu szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy - Prawo oświatowe:

1) wydaje się legitymację szkolną:

a) na wniosek ucznia - w przypadku ucznia pełnoletniego,

b) na wniosek rodziców ucznia - w przypadku ucznia niepełnoletniego;

2) nie wydaje się mLegitymacji szkolnej.”.”;

12) art. 40 otrzymuje brzmienie:

„Art. 40. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 14 w pkt 32 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 33 i 34 w brzmieniu:

„33) dane zawarte w legitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, obejmujące:

a) numer legitymacji szkolnej,

b) typ legitymacji szkolnej,

c) datę wydania legitymacji szkolnej,

d) datę ważności legitymacji szkolnej;

34) dane zawarte w mLegitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz dane jej dotyczące, obejmujące:

a) numer mLegitymacji szkolnej,

b) datę wydania mLegitymacji szkolnej,

c) datę ważności mLegitymacji szkolnej,

d) datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji szkolnej,

e) kod QR służący do wydania mLegitymacji szkolnej,

f) fotografię kolorową zawierającą wizerunek twarzy ucznia.”;

2) w art. 29 w ust. 1 w pkt 1 w lit. l średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. m i n w brzmieniu:

„m) numer, datę wydania oraz datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,

n) numer, datę wydania oraz datę i przyczynę unieważnienia legitymacji, o której mowa w art. 11c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;”;

3) po art. 66c dodaje się art. 66d i art. 66e w brzmieniu:

„Art. 66d. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania udostępnia ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu wydania, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel, mLegitymacji, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, z bazy danych SIO:

1) dane identyfikacyjne nauczyciela obejmujące imię (imiona), nazwisko i numer PESEL oraz dane dziedzinowe nauczyciela:

a) numer mLegitymacji,

b) datę wydania mLegitymacji,

c) datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji;

2) dane szkoły lub placówki oświatowej, w której nauczyciel jest zatrudniony, obejmujące:

a) numer RSPO,

b) nazwę szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu,

c) adres siedziby szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu, oraz numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej,

d) imię i nazwisko dyrektora szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji jest podmiotem przetwarzającym dane.

Art. 66e. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania udostępnia ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu wydania, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel, mLegitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z bazy danych SIO:

1) dane identyfikacyjne ucznia obejmujące imię (imiona), nazwisko, datę urodzenia i numer PESEL oraz dane dziedzinowe ucznia:

a) informację o posiadaniu przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,

b) numer mLegitymacji szkolnej,

c) datę wydania mLegitymacji szkolnej,

d) datę ważności mLegitymacji szkolnej,

e) datę i przyczynę unieważnienia mLegitymacji szkolnej,

f) fotografię kolorową zawierającą wizerunek twarzy ucznia,

g) kod QR służący do wydania mLegitymacji szkolnej;

2) dane szkoły lub placówki oświatowej, do której uczeń uczęszcza, obejmujące:

a) numer RSPO,

b) nazwę szkoły lub placówki oświatowej,

c) adres siedziby szkoły lub placówki oświatowej oraz numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej,

d) imię i nazwisko dyrektora szkoły lub placówki oświatowej.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji jest podmiotem przetwarzającym dane.”;

4) w art. 93 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Dane ucznia zgromadzone w zbiorze danych ucznia w bazie danych SIO zostają zanonimizowane po upływie 6 lat od dnia wprowadzenia do tego zbioru ostatniej informacji, z wyjątkiem danych, o których mowa w:

1) art. 14 pkt 34 lit. f, które są przechowywane do dnia upływu daty ważności mLegitymacji szkolnej, o której mowa w art. 11 ust. 1d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

2) art. 20.”.”;

13) uchyla się art. 61;

14) art. 62-64 otrzymują brzmienie:

„Art. 62. Legitymacja służbowa wydana nauczycielowi na podstawie art. 11a ustawy zmienianej w art. 24, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 30 listopada 2025 r., zachowuje ważność do dnia wydania nauczycielowi nowej legitymacji, o której mowa w art. 11c ust. 1 ustawy zmienianej w art. 24, jednak nie dłużej niż do dnia upływu terminu, na który została wydana.

Art. 63. Stwierdzenia nieważności, anulowania oraz zwrotu legitymacji służbowej wydanej nauczycielowi na podstawie art. 11a ustawy zmienianej w art. 24, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 30 listopada 2025 r., dokonuje się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 24, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 30 listopada 2025 r.

Art. 64. Nauczycielom zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 24, w dniu 30 listopada 2025 r., po uwierzytelnieniu przy użyciu certyfikatu podstawowego albo certyfikatu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 52, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 15 grudnia 2025 r., wydaje się mLegitymację, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 24, chyba że przed wydaniem nauczycielowi mLegitymacji nastąpiło rozwiązanie albo wygaśnięcie stosunku pracy nauczyciela.”;

15) uchyla się art. 65;

16) art. 66 i art. 67 otrzymują brzmienie:

„Art. 66. Stwierdzenie nieważności legitymacji służbowej nauczyciela oraz utrata ważności tej legitymacji, wydanej przed dniem 30 listopada 2025 r., nie skutkują unieważnieniem mLegitymacji, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 24.

Art. 67. W bazie danych systemu informacji oświatowej, w danych dziedzinowych nauczyciela, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 40, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, są gromadzone dane o legitymacjach służbowych nauczycieli wydanych od dnia 30 listopada 2025 r., z wyjątkiem danych o legitymacjach służbowych wydanych nauczycielom zatrudnionym w szkołach polskich, o których mowa w art. 4 pkt 29d ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.2)), oraz szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.”;

17) w art. 73 w ust. 1 uchyla się pkt 2;

18) uchyla się art. 74;

19) w art. 84:

a) w pkt 1 skreśla się wyrazy „art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2-6,”,

b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) art. 25 i art. 40 pkt 1, pkt 3 w zakresie art. 66e oraz pkt 4, które wchodzą w życie z dniem 17 września 2025 r.;”,

c) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

„3a) art. 24, art. 40 pkt 2 i pkt 3 w zakresie art. 66d, art. 52 pkt 4 w zakresie art. 113c, art. 62-64, art. 66 i art. 67, które wchodzą w życie z dniem 30 listopada 2025 r.;”.

Art. 2.

W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1151 i 1824) w art. 45f po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

„1a. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, może być udostępnione w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), po uwierzytelnieniu osoby zainteresowanej przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.

1b. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, udostępnione w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel, zawiera następujące informacje:

1) wskazanie organu wydającego świadectwo;

2) numer świadectwa;

3) zdjęcie osoby, której nadano uprawnienia zawodowe;

4) nazwisko i imię (imiona) osoby, której nadano uprawnienia zawodowe;

5) zakresy posiadanych uprawnień zawodowych i daty nadania.”.

Art. 3.

W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 367) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 102 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Fundusz przetwarza dane, o których mowa w ust. 2-4 i 7a, art. 103 oraz art. 105c ust. 2, w celu kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego oraz w celu identyfikacji i weryfikacji zjawisk związanych z przestępczością ubezpieczeniową albo w innych celach, po modyfikacji, która nie pozwoli na ustalenie tożsamości osoby, której dane dotyczą.”;

2) w art. 104:

a) w ust. 1 po pkt 1a dodaje się pkt 1b w brzmieniu:

„1b) podmiotowi, którego dane dotyczą;”,

b) uchyla się ust. 10;

3) w art. 105a dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. W przypadku złożenia do zakładu ubezpieczeń zawiadomienia o szkodzie powodującej odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, w zakresie pojazdów uczestniczących w zdarzeniu centralna ewidencja pojazdów, do realizacji celów określonych w art. 105c ust. 3 pkt 2 lit. a-c, przekazuje drogą teletransmisji danych, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Fundusz, zakładowi ubezpieczeń, który otrzymał zawiadomienie, dane, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 2-5 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, z wyłączeniem danych o dacie i miejscu urodzenia.”;

4) po art. 105b dodaje się art. 105c w brzmieniu:

„Art. 105c. 1. Fundusz prowadzi ewidencję oświadczeń o zdarzeniu sporządzonych w usłudze udostępnionej w aplikacji mObywatel w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019) przez kierującego pojazdem mechanicznym lub posiadacza takiego pojazdu, uczestniczącego w zdarzeniu powodującym odpowiedzialność kierującego pojazdem mechanicznym lub posiadacza takiego pojazdu za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdu mechanicznego lub w zdarzeniu powodującym odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia, określonego w dziale II w grupie 3 załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

2. W celu realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, Fundusz gromadzi i przetwarza następujące dane:

1) o sporządzającym oświadczenie o zdarzeniu kierującym pojazdem mechanicznym uczestniczącym w zdarzeniu lub posiadaczu takiego pojazdu:

a) imię i nazwisko,

b) numer PESEL,

c) kategorie uprawnień do kierowania pojazdami,

d) datę wydania kierującemu uprawnień do kierowania pojazdami,

e) dane kontaktowe:

- numer telefonu,

- adres poczty elektronicznej,

- adres korespondencyjny,

f) oznaczenie roli w zdarzeniu,

g) informację, czy jest właścicielem pojazdu mechanicznego uczestniczącego w zdarzeniu;

2) o pojeździe mechanicznym uczestniczącym w zdarzeniu:

a) numer rejestracyjny,

b) numer VIN, a w przypadku jego braku - numer nadwozia (podwozia) lub ramy,

c) rok produkcji,

d) markę i model;

3) o właścicielach pojazdów mechanicznych uczestniczących w zdarzeniu, o ile zostały przekazane przez osoby sporządzające oświadczenie o zdarzeniu:

a) imię, nazwisko lub nazwę właściciela pojazdu mechanicznego uczestniczącego w zdarzeniu,

b) dane kontaktowe:

- numer telefonu,

- adres poczty elektronicznej;

4) o umowie ubezpieczenia, określonego w dziale II w grupie 3 lub 10 załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyłączeniem odpowiedzialności przewoźnika, dotyczącej pojazdu mechanicznego uczestniczącego w zdarzeniu:

a) informację, czy pojazd mechaniczny uczestniczący w zdarzeniu był objęty ochroną ubezpieczeniową,

b) nazwę zakładu ubezpieczeń, z którym została zawarta umowa ubezpieczenia,

c) numer dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia;

5) o zdarzeniu:

a) datę i miejsce zdarzenia,

b) opis zdarzenia,

c) opis uszkodzeń pojazdu mechanicznego;

6) zdjęcia miejsca zdarzenia lub uszkodzeń pojazdu mechanicznego;

7) informacje o oświadczeniu o zdarzeniu, w tym datę jego sporządzenia.

3. Fundusz udostępnia dane, o których mowa w ust. 2, następującym podmiotom:

1) kierującemu pojazdem mechanicznym uczestniczącym w zdarzeniu lub posiadaczowi takiego pojazdu;

2) zakładowi ubezpieczeń:

a) w celu wykonania umowy ubezpieczenia,

b) w celu ustalenia prawa ubezpieczonego lub uprawnionego do świadczenia z zawartej umowy ubezpieczenia i wysokości tego świadczenia,

c) w celu identyfikacji i weryfikacji zjawisk związanych z przestępczością ubezpieczeniową,

d) do innych celów, za zgodą podmiotu, o którym mowa w pkt 1, którego dane dotyczą.

4. W celu realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, dane, o których mowa w ust. 2, Fundusz gromadzi i udostępnia za pośrednictwem systemu mObywatel, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

5. Fundusz udostępnia dane, o których mowa w ust. 2, zakładowi ubezpieczeń za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego Fundusz.

6. Zakres i warunki współpracy dotyczące udostępnienia oraz świadczenia usługi, o której mowa w ust. 1, w tym gromadzenia i udostępniania danych, o których mowa w ust. 2, określa się w porozumieniu zawartym między Funduszem a ministrem właściwym do spraw informatyzacji. Przepisy art. 16 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel stosuje się odpowiednio.

7. W celu realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, Fundusz przetwarza również dane, o których mowa w art. 102 ust. 2-4 oraz art. 103.

8. Fundusz przetwarza dane, o których mowa w ust. 2, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań ustawowych.

9. Fundusz przechowuje dane, o których mowa w ust. 2, przez 3 lata.”.

Art. 4.

W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 w pkt 14a w lit. a oraz w art. 20ae w ust. 1 wyrazy „art. 20aa pkt 1” zastępuje się wyrazami „art. 20aa ust. 1 pkt 1”;

2) art. 20aa otrzymuje brzmienie:

„Art. 20aa. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji odpowiada za funkcjonowanie systemu teleinformatycznego, który:

1) zapewnia obsługę publicznego systemu identyfikacji elektronicznej, w którym wydawany jest:

a) profil zaufany,

b) profil osobisty,

c) profil mObywatel;

2) umożliwia podmiotom publicznym:

a) uwierzytelnienie osoby fizycznej przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w pkt 1,

b) zapewnienie osobie fizycznej możliwości opatrzenia dokumentu elektronicznego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym w formatach danych wskazanych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji spośród formatów danych do elektronicznego podpisywania, weryfikacji podpisu, opatrywania pieczęcią elektroniczną i szyfrowania dokumentów elektronicznych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18;

3) umożliwia podmiotom innym niż podmioty publiczne uwierzytelnienie osoby fizycznej przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w pkt 1 lit. b i c.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia usługę online umożliwiającą osobom fizycznym opatrzenie dokumentu elektronicznego podpisem zaufanym oraz weryfikację tego podpisu.

3. W ramach usługi, o której mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw informatyzacji może zapewnić również funkcjonalności umożliwiające:

1) weryfikację podpisu osobistego oraz kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub

2) opatrzenie dokumentu elektronicznego podpisem osobistym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym

- w formatach danych wskazanych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji spośród formatów danych do elektronicznego podpisywania, weryfikacji podpisu, opatrywania pieczęcią elektroniczną i szyfrowania dokumentów elektronicznych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18.

4. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej informację o wskazanych formatach podpisów elektronicznych obsługiwanych w ramach usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 i 3.”;

3) w art. 20ac w ust. 1 oraz w art. 20g wyrazy „art. 20aa” zastępuje się wyrazami „art. 20aa ust. 1”;

4) art. 20e otrzymuje brzmienie:

„Art. 20e. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji przyłącza system teleinformatyczny, w którym są udostępniane usługi online, do systemu, o którym mowa w art. 20aa ust. 1, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego za ten system teleinformatyczny, w celu wykorzystywania:

1) podpisu zaufanego oraz funkcjonalności pozwalającej na weryfikację tego podpisu lub

2) funkcjonalności pozwalającej na opatrzenie dokumentu elektronicznego kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz podpisem osobistym oraz weryfikację tych podpisów elektronicznych.

2. Przyłączenie, o którym mowa w ust. 1, jest czynnością materialno-techniczną.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się oświadczenie o zapoznaniu się z polityką bezpieczeństwa udostępnioną przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w Biuletynie Informacji Publicznej na jego stronie podmiotowej oraz z informacją o formatach podpisów elektronicznych, o których mowa w art. 20aa ust. 4.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, oraz oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, składa się w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.”.

Art. 5.

W ustawie z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 311) po art. 29l dodaje się art. 29la w brzmieniu:

„Art. 29la. Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępniać informacje, o których mowa w art. 29j, art. 29k ust. 1 i 4 oraz art. 29l ust. 4 pkt 1, z wykorzystaniem usługi udostępnionej w aplikacji mObywatel w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019).”.

Art. 6.

1. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi ogólne warunki świadczenia każdej z usług, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w zakresie warunku, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

2. W przypadku wniosków, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, podmiot, który złożył taki wniosek, uzupełnia go w zakresie warunku, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1, w terminie 30 dni od dnia określenia ogólnych warunków świadczenia każdej z usług, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.

3. Wnioski, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, nieuzupełnione w terminie pozostawia się bez rozpoznania.

Art. 7.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1) art. 1 pkt 3 w zakresie art. 3c oraz art. 1 pkt 5, które wchodzą w życie z dniem 31 grudnia 2025 r.;

2) art. 3, który wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia;

3) art. 4 pkt 4, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda


1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawę z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ustawę z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawę z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 854, 1562, 1635 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 622 i 769.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA